Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 10718
Jeg har lenge fundert på hva men kan gjøre for å tjene et par ekstra lapper i ny og ne uten å bli rundstjelt av staten.

Jeg har begrenset med utdanning men har endel ferdigheter og er en slags "jack of all trades".

Jeg forestiller meg at det er flere som meg der ute med samme synspunkt og situasjon. Flott om vi kan dele erfaringer og ideer i denne tråden.

Selv har en jeg kjenner tjent endel penger på å selge hasj, men selv om dette er en profitabel handling er det også en veldig risikabel forretningsidè og kan føre med seg andre plager.

Maling av hus har jeg bittegrann erfaring med men fikk aldri betalt da han som fikk oppdraget var en svindler. Jeg har med andre ord aldri fått et maleoppdrag selv men kan selvfølgelig male. Men hvaslags prisantydning gir man? Hvordan får man oppdragene? Hva annet er verdt å nevne?

Snekring er også noe jeg har fått høre er mulig å tjene svarte penger på men der bør man ha utdanning, så hvis noen her er utlært tømrer hadde det vært flott om dem kunne skrive noen ord om fremgangsmåten.

Snømåking/plenklipping har jeg også bare hørt om men jeg har ikke hørt noe som helst om at det er noe særlig profitt å hente. Jeg har alltid forestilt meg at dette er noe for unger som bare vil ha en ekstra hundrelapp å kjøpe godteri for. Noen med erfaringer som kan motbevise dette?

Hva med barnepass? Dyrepass? Vasking? Flytting? Vaffelsalg? Spille gitar på gata? Kom med erfaringer!


Hvis denne tråden går bra for seg og man kommer til et par konklusjoner endrer jeg denne posten og slenger inn en liste med detaljerte fremgangsmåter.
Jeg vet ikke åssen det er nå, men før gikk det an å tjene noen kroner på web design. Har dog hørt mye negativ omtale om folk som tilbyr slike tjenester, så at markedet kanskje er noe snevere i dag ser jeg ikke bort fra. I tillegg er det som med maler-industrien, du kan ikke være sikret å få betalt for jobben heller. Får du betalt for jobben kan det være riktig lønnsomt vil jeg tro. En annen side ved det er at du heller ikke kan bruke det som cred senere, med mindre arbeidsgiveren aksepterer det da =)
Franchise taker kan man glatt tjene penger på, men krever jo arbeid og.
Sexleketøy med homepartys er jo alltid en slager. ossimellom.no
Raggaman's Avatar
Trådstarter
Paranoy: Jeg har aldri opplevd/hørt om at folk ikke har fått betalt av oppdragsgiveren. I mitt tilfelle var jeg bare med og skulle male for en fyr som fikk betalt av oppdragsgiveren. Får man ikke betalt av oppdragsgiveren kan man jo iverksette endel metoder for å få ham til å angre...

Dice: Er dette noe man kan tjene svarte penger på? er tross alt det topic handler om..
Har du lappen? isåfall kan ett flytte prosjekt være en idee, men forutsetter jo at du kan kjøre kassebil.
Snømåking er proffit som det renner av! Takmåking snakker jeg om da Dette er hvitgull spør du meg. Lett at noen betaler 1000spenn for måking av tak på en enebolig. Da har du rundt 300kr i timen for arbeid du bygger muskler av
Sett opp en annonese på ei oppslagstavle der du sier du er ute etter en jobb f.eks maling.småsnekring,snømåking,barnepass, osv legg ved tlf nr og vips du ar jobb alle vet at dem ikke får en fagmann som maler på ei annonsetavle men at vedkommene har erfaring og slikt er normalt til en mye hyggeligere pris.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
Paranoy: Jeg har aldri opplevd/hørt om at folk ikke har fått betalt av oppdragsgiveren. I mitt tilfelle var jeg bare med og skulle male for en fyr som fikk betalt av oppdragsgiveren. Får man ikke betalt av oppdragsgiveren kan man jo iverksette endel metoder for å få ham til å angre...

Dice: Er dette noe man kan tjene svarte penger på? er tross alt det topic handler om..
Vis hele sitatet...
Da har jeg veid opp for deg, for jeg har hørt om flere tilfeller. Det fins nok noen metoder for å ordne slike konflikter, men jeg vet ingenting om det ble iverksatt på de tilfellene jeg hørte om. Og maling får du vel for kvadratmetern tror jeg, så det er vel snakk om en del penger. Men om de fikk timebetalt eller betalt for kvadratmetern vet jeg da søren - hørte om dette via en som lurte på om jeg var interessert. Jeg sa for øvrig nei..
Har hørt at du kan tjene maks 1000 kr på arbeid uten å måtte betale skatt, men har ingen kilder.
Personer (under 25eller noe?) som ikke lever i samboerskap kan tjene 39997kroner i året skattefritt på frikort.
Går du på skolen kan du starte ungdomsbedrift der du kan tjene 130 000skattefritt.

Ikke det du spurte om, men en måte å gjøre det lovlig.
Sitat av shalabais Vis innlegg
Har hørt at du kan tjene maks 1000 kr på arbeid uten å måtte betale skatt, men har ingen kilder.
Vis hele sitatet...
Stemmer, men har lest at regjeringen vurderer å heve denne grensen til 2000kr.
Sist endret av vtgxtc; 17. mars 2009 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av shalabais Vis innlegg
Har hørt at du kan tjene maks 1000 kr på arbeid uten å måtte betale skatt, men har ingen kilder.
Vis hele sitatet...
Mener det er slik at du kan tjene 1000 kr pr. arbeidsgiver pr. år, uten å betale skatt eller melde det inn, men jeg har heller ingne kilder.
Sitat av Toak23 Vis innlegg
Mener det er slik at du kan tjene 1000 kr pr. arbeidsgiver pr. år, uten å betale skatt eller melde det inn, men jeg har heller ingne kilder.
Vis hele sitatet...
Om dere trenger kilder til dette, så les skrivet som er sendt ut av skattevesenet i disse dager (Informasjonen om selvangivelse).
Raggaman's Avatar
Trådstarter
Hvor mye man har LOVLIG sett lov til å tjene uten å betale skatt er vel igrunn en egen diskusjon for seg selv.
Start gjerne en ny tråd hvis dere vil :P

Men her vil vi finne ut hvordan vi på best måte kriminelt sett kan unnlate å betale skatt på ærlig (eller semi-ærlig) måte

Paranoy: Jeg ser ikke på det som et problem at oppdragsgiveren ikke betaler trust me... De betaler! metodene er vel egentlig også en tråd for seg selv så det tar vi ikke opp nå :P

Men kan du eller noen andre utdype prosessen i hva man gjør?

La oss si at jeg sitter i sofaen hjemme og knasker ostepop og så plutselig sier "NEI! nå har jeg fått nok, jeg vil male et hus og få penger for det skattefritt!"...

Hva er så neste steg? evt alle stega?
▼ ... over en uke senere ... ▼
du kan gjerne få en tier i uken av meg for å hente posten min.
hehe neida bare følte det passet med en liten spøk:P

men back to topic så er husmaling noe som er normalt å få 2-5000 pr hus.
en ting skal huskes og det er at å male er slittsomt i lengden og man må som regel legge to strøk.
og hvis du vil ha mange jobber så er en måte å gå fram på å underprise polerne som de fleste ansetter nå til dags til sånne oppdrag.

men egentlig så er det best å bli rundstjelt litt av staten hvis du skal tjene penger lovlig/semi-lovlig mao. skaffe seg en dayjob
Raggaman's Avatar
Trådstarter
Det er kanskje "best" men nå må du huske at det er ikke alle som har mulighet til dette.

En kamerat av meg sliter med noe som heter fibromyalgi og har da store problemer med å stå opp kl 7 hver bidige morra. en jobb hvor man kan være litt av og på et par timer er jo da midt i blinken.
Dette er da bare et av flere eksempler.

Pluss at det er noen som rett og slett misliker konseptet skatt av prinsipp.

MEN!! Årsaken til hvorfor noen vil jobbe svart er ikke noe vi skal ta opp i denne tråden.

topic er effektive fremgangsmåter o.l. for dem som allerede ER interessert i å jobbe svart.


Shitfaced: Du sier 2-5000 pr hus, men hvordan beregner du da det? Har du selv erfaring innen maling?
Regner med at dette går litt på timebetaling.. Tar jo en stund å male et helt hus, så da får du timelønn/ Eller hvertfall lønn for en del arbeid.

Som noen nevner så er det relativt kjedelig, så ta med deg mp3 spillern hvis du vurderer og male.
Måking er kjekt ja, har tatt noen tak selv, og er digg jobb. .Men funker jo ikke nå lenger da.

Plenklipp er også smart om du finner noen faste folk du kan gjøre avtale med Tipper du får rundt 300-500 per plen. Kommer seff ann på størelse og hvor godt du gjør det.
Gress vokser kjapt
Jeg har klipt plen for en del eldre naboer, og sier som regel ca. 100 kr timen. Hvor jeg bor så har folk flest mye plen, så det kan fort bli et par timers arbeid pr. plen - og den vokser ut i løpet av ca. en uke.

Man blir selvsagt ikke kjemperik på det, men viss man er effektiv og flittig, så kan man kombinere forskjellige slike jobber, i tillegg til å klippe flere plener. You do the math.

òg, om du spiller et instrument, f.eks. gitar eller piano, så kan du finne deg noen unge elever. Ordet spres fort mellom tiåringer og deres mødre. Jeg hadde èn elev, og uten å løfte en finger (no pun intended) så hadde jeg plutselig fire elever. La oss si at du tar 150-200 kr for en time (etterhvert som elevene blir dyktigere, så kan det ta litt lengre tid å forberede timen. Så vi regner med det i prisen!), og at de kommer ukentlig.
Sist endret av Krakaren; 30. mars 2009 kl. 23:22.
Raggaman:

Fremgangsmåte?

Normalt er det vel jungeltelegrafen som formidler disse type arbeid. Ellers har du alternativet som går ut på å skrive en annonse der du tilbyr arbeid utført rimelig og at prisen kan diskuteres. Når kunden kontakter deg, gir du en prisoverslag og om kunden aksepterer, utfører du arbeidet. Hvis du etter å ha mottatt betaling gir f.. i å betale skatt, har du utført svart arbeid. Annonsen kan være satt inn i aviser, hengt opp i butikker, lagt inn på internett eller lignende. Vil tippe på at det er bortimot umulig for staten å gjennomføre kontroll på slike "småjobber", siden du ikke registrerer deg, men utfører arbeidet privat.

Det står slik i selvangivelsen at all betalt arbeid skal føres opp, også de privat utførte og der summer ikke overgår skattefritaksgrensen. Dette er egentlig opp til deg selv om du gjør eller ikke. Har du samvittighet nok til å utføre svart arbeid, har du samvittighet nok til å utelate slike ting på selvangivelsen. Dermed skal det vanskelig la seg bevise at du har utført noe arbeid i det hele tatt, selv med annonser som tilbyr arbeid der ute.

Fremgangsmetoden inneholder en viss risiko, men ikke større enn risikoen ved svart arbeid i seg selv, vil jeg tro. Det handler litt om hva slags summer det er snakk om og hvilke type arbeid du utfører, og til en viss grad - til hvem. Denne metoden er primært rettet for det private marked --
Selge hasj eller andre rusmidler tjener du jo fett på, dessuten er det ikke no stress
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Toak23 Vis innlegg
Mener det er slik at du kan tjene 1000 kr pr. arbeidsgiver pr. år, uten å betale skatt eller melde det inn, men jeg har heller ingne kilder.
Vis hele sitatet...
Da vi hadde besøk av skatteetatfolka på skolen sa de at man kunne tjene 4000 norske kroner per arbeidsgiver per år uten å melde ifra
Sitat av weed911 Vis innlegg
Selge hasj eller andre rusmidler tjener du jo fett på, dessuten er det ikke no stress
Vis hele sitatet...
Og du tenker da ikke på konsekvensene som kan forekomme på ditt livs eventyr ?
Gjør sånn som jeg gjorde da jeg var liten, lag en tegneserie åsså går du rundt å banker på hos folk å spørr om de vil kjøpe

Karakteren jeg tegna het "Nonstop" og var en uovervinnelig helt, som banket skurker og skaut med sprettert.. Eneste vi gjorde var å brette ett A4 ark, og tenge inni.. Fikk faktisk 10 kr per tegneserie
Sist endret av A-H; 31. mars 2009 kl. 00:28.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Og deale dop ville jeg ikke gjort uansett hvor mye jeg hadde tjent .. Da hadde jeg heller stått ei uke og malt et hus for 10% av hva jeg eventuelt hadde tjent på dop dealing
Sitat av Toak23 Vis innlegg
Mener det er slik at du kan tjene 1000 kr pr. arbeidsgiver pr. år, uten å betale skatt eller melde det inn, men jeg har heller ingne kilder.
Vis hele sitatet...
og me dette, lærte jeg av læreren min, at viss du tar 1000 kr pr jobb, hos 365 forsjellige arbeidsgivere iløpet av ett år kan du tjene 365 000 kr

fine penger
Sitat av Toak23 Vis innlegg
Mener det er slik at du kan tjene 1000 kr pr. arbeidsgiver pr. år, uten å betale skatt eller melde det inn, men jeg har heller ingne kilder.
Vis hele sitatet...
Men tror også det er en viss grense for hvor mange av disse 1000lappene du kan tjene i løpet av en periode og...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Raggaman's Avatar
Trådstarter
Er det noen som har noen andre forslag til hva man kan gjøre for å tjene noen kroner?

Foreløpig er det kommet frem Maling, Snømåking, Plenklipping og Dopdealing, hver med sine fordeler og ulemper.

Er det noen andre forslag?
Du kan selge sex, men ikke kjøpe...
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av spleiselaget, da de var på skolen vår
Man kan tjene 4000 kroner av hver person man jobber for uten å betale skatt, i året. Før var det 1000 kroner
Vis hele sitatet...
Bare sa det er riktig
Sitat av shalabais Vis innlegg
Har hørt at du kan tjene maks 1000 kr på arbeid uten å måtte betale skatt, men har ingen kilder.
Vis hele sitatet...
Du tenker på småoppdrag og det var maks 999 pr oppdragsgiver pr år.

Mulig den satsen har økt.

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Da vi hadde besøk av skatteetatfolka på skolen sa de at man kunne tjene 4000 norske kroner per arbeidsgiver per år uten å melde ifra
Vis hele sitatet...
Hvor står dette?
Sist endret av fxxked; 22. juli 2009 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Du tenker på småoppdrag og det var maks 999 pr oppdragsgiver pr år.

Mulig den satsen har økt.

Hvor står dette?
Vis hele sitatet...
Sitat av LO's sommerpatrulje
jobbe svart? Av: Mats
Har en nabo som lurer på om jeg kan holde hagen hans i orden i sommer mens han er ute og reiser i seks uker. Klippe plen, vanne og luke ugress og litt slike ting. Han sier at jeg kan få 2500 kroner for jobben. Kan jeg ta dette svart? og så tenkte jeg det kanskje er litt lite, for hvis det er varmt så må jeg jo vanne nesten hver dag.

Du ka tjene inntil 4000.- uten å registrere det hvis det er i arbeidsgivers hjem, og uten å betale skatt.

Mvh
LOs Sommerpatrulje

Tlf. 8 100 1999
Vis hele sitatet...
Lo's sommerpatrulje@Drammens tidende
Sist endret av Alfonzor; 22. juli 2009 kl. 21:37.
Enkelt. Fotballdommer for den lokale fotballforeningen Her ute tjener vi 225 kroner for dømming av en 5/7'er kamp (hvis merking). Tar vel 50-1t for selve kampen + 5 min pause, komme 15 minutter før start osv. Alt i alt godt nok tjent for ungdom under 18 år.

Om du skulle ønske kan man dømme 11'er, her ute tjener man 600 per kamp som varer i 2x 45 + 15 min pause osv. Så blir vel godt over 250 kroner timen tipper jeg

Relgene er så vidt jeg veit at man kan tjene intill 4k fra idrettsforeninger utenom skattekort/frikort osv. men av erfaring fra egen idrettsforening tviler jeg på at de er så veeeldig nøye på det.
Sist endret av Dibsent; 23. juli 2009 kl. 22:22.
Er du skrivekyndig? Hør med lokalavisa om du kan ta noen småjobber. Tror det er skattefritt opp til 1000 kroner pr jobb du gjør for dem. Ihvertfall var det sånn før, mulig summen er enda høyere nå.

Å deale dop er uansett det dummeste du gjør, alle veit jo hvilke "kompiser" du får da.
Sitat av jaadd Vis innlegg

Å deale dop er uansett det dummeste du gjør, alle veit jo hvilke "kompiser" du får da.
Vis hele sitatet...
og nå betaler jeg konsekvenser av mine handlinger haha
den siste setningen der traff meg rett i panna. står 100% bak det du sier, er helt sykt hvordan folk blir når alt kommer til alt i den verdnen.

elektrikere er ganske ettertraktet når det gjelder svart arbeid. lær deg å sette opp varmepumper og kjøp billige varmepumper her og der og selg de dør til dør!
Maling av hus, klipping av plener etc. funker ofte veldig bra for meg. Og hvis man er ute etter noe ekstra for arbeidet er det bare å oppsøke de gamle pensjonerte folka som har madrassen full av spenn fordi de ikke klarer å bruke penga på noe. De gir ofte en ekstra 1000-lapp bare fordi du er høfflig og sjarmerende, eller rett og slett en real kar. Og hvis du maler et hus for så å få vite at du ikke får betalt... vel... en finlandshette koster ikke stort og det krever ikke masse penger for en pakke egg. Dette sier seg vel selv hvordan går for seg... ikke så kult med nymalt hus som er dekt av en blanding av maling og egg. Da gir man i alle fall jævlene en lekse og sørger for at de kanskje betaler neste gang

-Cocho
Pirattaxi er en flott metode å tjene neon raske gryn på
Sitat av Bonnis Vis innlegg
Pirattaxi er en flott metode å tjene neon raske gryn på
Vis hele sitatet...
Så lenge man klarer å holde seg på et greit nivå, og ikke hente folk som står i taxi-kø..
Men er greit betalt, i hvert fall lørdag/natt til søndag, om man finner de riktige folka..
▼ ... noen uker senere ... ▼
selge hasj er god business og er lite stress som sagt over, men vil aliikevell ikke anbefale det av flere grunner :P

150kr timen er rimelig og vanlig pr. time.

Som arbeid kan du male, lage hjemmebrent, lage vin, pirat taxi, sage trær, hagearbeid, vaske, hjelpe folk med å flytte, måke snø, skifte dekk og oljefilter o.l, samle flasker xD, være med å snekre/mure/forskale/legge fliser/naturstein, jordbrukshjelp osv
Er du datakyndig kan du starte et "pc for eldre" kurs e.l?
Pirattaxi er jo genialt. Fleste jeg kjenner med lappen kjører taxi i helgene og heldigvis så bryr politiet seg lite om det. Såvidt jeg har merket. Kan fort tjene masse penger! Ellers er vel det meste nevnt.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Pirattaxi er jo genialt. Fleste jeg kjenner med lappen kjører taxi i helgene og heldigvis så bryr politiet seg lite om det. Såvidt jeg har merket. Kan fort tjene masse penger! Ellers er vel det meste nevnt.
Vis hele sitatet...
Bare pass deg for taximafiaen Taxisjofførene blir ikke glade om du går dem i næringa.
pirattaxi er jo ganske enkelt da.. kan tjene opptil 10k på ei helg med myyye kjøring... men er en viss risk for å bli tatt å få bot og miste lappen, kunder som ikke betaler osv... krev penger på forhånd er lurt... barnesikring på bakdører også... lykke til!
Sitat av bb001984 Vis innlegg
pirattaxi er jo ganske enkelt da.. kan tjene opptil 10k på ei helg med myyye kjøring... men er en viss risk for å bli tatt å få bot og miste lappen, kunder som ikke betaler osv... krev penger på forhånd er lurt... barnesikring på bakdører også... lykke til!
Vis hele sitatet...
Kjører du pirat taxi er jo fulle ungdom gode kunder.
Smart og være to når man gjør det, større sjanse for at folk betaler.. ..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er man stø på hånden kan man lage bordkort til selskap, det minste man trenger er en penn, saks, papir og litt fantasi(eller google)!

Har selv lagd bordkort til bryllup og dåp til noen bekjente, fikk vel 400 - 600 for hvert sett. Betaling kommer an på hvor mange kort og hvilke materialer du bruker og hvor godt du liker/kjenner personen :P
Bare hold det under butikk prisen og få det til å se pent ut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
eller så kan du få deg en vanlig jobb.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei hei

Min første post=)

Jeg anbefaler; Å grave grøfter, eller grave ut tomter!

For å grave en 20-50m lang grøft, (80cm dyp) tar jeg 4000-11000.

Om du har lyst å få litt "trening" så graver du for hånd, om ikke; så leier du en minigraver til 500-1500kr.
Med en minigraver klarer du fint en god grøft på 1 dag.

Jeg har hund, og går lange turer med den hver dag. Da får jeg som oftest øye på noen som jobber med et eller annet.
Jeg hilser på arbeiderne, og spør hva de holder på med. På denne måten finner jeg ut om det eksisterer noe Jeg kan gjøre der=) Deretter hører jeg med grunneier, spør han hva han regner med å betale for dette, og gir han et bedre tilbud.

Med 2-3 oppdrag (2-5 dager) måneden, har du en over gjennomsnittet god inntekt=)
Vil du ha MER? Få deg trygd samtidig.
ser du bra ut, bli mannlig stripper! legg ut noen annonser i lokal avisa, garantert noen kåte kvinnfolk som gledelig leier deg inn