Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7108
Er det ulovlig for meg, som er 16 år, å kjøpe snus til andre i klassen min?
Jeg bruker ikke falsk legitimasjon eller noe, går bare inn på en kiosk og spør, og hvis jeg er heldig får jeg kjøpt.
De som selger gjør jo noe ulovlig, men gjør jeg det?
Ja, det er ikke lov å kjøpe snus/alkohol om du er yngre enn 18 år.

Men det er ingen regler på at det er ulovlig å drikke/bruke alkohol/snus når man er under 18 år.
Shittles's Avatar
Trådstarter
En tulling har sladret, så jeg må mest sannsynlig til rektor osv.. Noe jeg kan bruke for å forsvare meg? :P
Sitat av mrsandvik Vis innlegg
Ja, det er ikke lov å kjøpe snus/alkohol om du er yngre enn 18 år.

Men det er ingen regler på at det er ulovlig å drikke/bruke alkohol/snus når man er under 18 år.
Vis hele sitatet...
regelen/loven heter det at det er ikke lov til å selge til personer under 18 år. Det står ingenting om at en under 18 ikke kan kjøpe. Så om du kjøper tobakk/alkohol på butikken og er under 18 år er det butikken som gjør noe ulovelig og ikke du (med mindre du utgir deg for å være noen andre eller bruker dokumentforfalskning etc)
http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc...09-014.html#11
§ 11. Aldersgrenser

Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.


mao, er det ikke ulovlig for deg å kjøpe tobakken, det er ulovlig for butikken å selge til deg.
Tror nok det går hardest utover personen i kassa.

For et par år siden hadde lokalavisen et eksperiment hvor de skulle finne ut hvor lett det var for mindreårige å kjøpe alkohol i forskjellige butikker i bygda. En kamerat av meg ble den heldige, og fikk kjøpt øl i noen av butikkene. Samtlige av personene som solgte han øl fikk sparken, men kompisen min fikk ingen problemer. Vet ikke om de hadde samarbeidet med politiet, men jeg tror ikke det er no spesiell risk for deg, som mindreårig, å kjøpe snus.
Shittles's Avatar
Trådstarter
Jeg vet at jeg ikke gjør noe ulovlig når jeg kjøper snus/røyk. Men jeg overlater/selger det jo fortsatt til mindreårige, som er ulovlig, right?
Ja, når du gir snusen til en kompis så gjør du jo samme greia som butikken. Du distribuerer til mindreårige. Blir vel som om han i butikken skulle gitt deg det gratis, fortsatt ikke lovlig...
Du er over den kriminelle lavalder, og du overlater snus til ein person under 18. Dermed har du brote tobakkskadeloven § 11 og kan bli straffa. Skal ikkje spekulera i kva straff du kan få, men med mindre det foreligger anna bevis enn ein som har sladra ville eg nekta for å ha overlevert til noen i klassen.
så hvis jeg som er 15, gir bort snus til en kamerat som også er 15, så gjør jeg noe ulovelig?
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av K1ngspm Vis innlegg
så hvis jeg som er 15, gir bort snus til en kamerat som også er 15, så gjør jeg noe ulovelig?
Vis hele sitatet...
Ja
[Titusentegn......]
Om du er smart så sier du at du kjøpte til deg selv og ingen andre, og ikke fortell hvor du kjøpte (eller si feil butikk om du kan) i tilfelle rektor eller andre ønsker å gi beskjed til butikken om å være strengere. Hehe..
Ville jo vært kjipt å miste muligheten til å "dope" deg på røyk og slikt om du ønsker å gjøre det :P
Hvis dette ikke har skjedd i skoletiden så ser jeg ingen grunn til at rektor skal begynne å leke Sherlock Holmes.
Helt enig med DfenZ, hva faen har skolen med detta å gjøre?
Går du på en liten eller stor skole? Kan ikke på noen som helst måte få meg til å tro at en rektor på en skole med mer enn 50 elever har tid til tull som dette...

Var jeg deg ville jeg (bortsett ifra å miste all respekt for rektor) ha spurt om han/hun faktisk hadde noe holdbart bevis, noe jeg nekter å tro at han/hun har. Hvis det har seg slik at alt rektor har å gå ut ifra er en anonym tyster ville jeg først spurt om skolen har for vane å trakassere sine elever på så tynt grunnlag (legg også gjerne inn den klassiske: Er det på grunn av min hudfarge/klesstil/etc... Dette virker best hvis det er noe kontroversielt ved deg ). Jeg ville så ha virket veldig underlegen og nærmest skremt av det å komme på rektors kontor før jeg gråtkvalt hadde presset frem at jeg ikke hadde gjort noe og eventuelt lagt til noe om at jeg var lei av at folk spredde rykter om meg. Virk gjerne selvsikker/irritert i starten (mens du kritiserer) for så å få ett aldri så lite sammenbrudd (mens du nekter for at det var deg).

It should work like a charm

Ved nærmere ettertanke hadde jeg trolig bare ledd rektor opp i trynet mens jeg slo i bordet, før jeg datt av stolen og ned på gulvet...
Sist endret av Skogsgnomen; 29. mars 2010 kl. 19:38.
Men selv om det er ulovlig så kan vel ikke enn 15 åring bli straffet for å gje snus til enn på 15 åring eller?
Nå leste jeg bare de første postene her, men det med å gi røyk/snus til mindreårige og sånt tror jeg ikke de tar så strengt som det loven sier.

Da skulle jeg bli tatt av politi hver gang jeg bomser bort en røyk til en kamerat da?
Jeg har også fått røyk av en politiman under pause på et avhør også. Er det også ulovlig da?
Bare nekt, nekt og nekt!
Det enkle er ofte det beste
Sant som Jr sier. om de ikke har kamera i den kiosken på at h*n har solgt deg noe, slipper h*n og bli tatt også.
Blir ord mot ord;

- Nei jeg gjorde det ikke..
- Jo det gjorde du..
- Nei
- Jo
etc.

Og det kommer man aldri noen vei med så saken blir nok lagt ned ganske fort da :P
Jeg får sitere Slashdot fra en lignende diskusjon. (Gidder ikke lete fram tråden, så skriver det bare)

"Det er ikke ulovlig å "miste" tobakk"

Og det er heller ikke ulovlig å finne tobakk. Rektor har ingen bevis!
Sist endret av A-H; 29. mars 2010 kl. 22:23.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av A-H Vis innlegg
Jeg får sitere Slashdot fra en lignende diskusjon. (Gidder ikke lete fram tråden, så skriver det bare)

"Det er ikke ulovlig å "miste" tobakk"

Og det er heller ikke ulovlig å finne tobakk. Rektor har ingen bevis!
Vis hele sitatet...
ja det stemmer mange på skolen vår selger tobakk, som er bare 13,14 år

Sitat av Shittles Vis innlegg
Er det ulovlig for meg, som er 16 år, å kjøpe snus til andre i klassen min?
Jeg bruker ikke falsk legitimasjon eller noe, går bare inn på en kiosk og spør, og hvis jeg er heldig får jeg kjøpt.
De som selger gjør jo noe ulovlig, men gjør jeg det?
Vis hele sitatet...
hvilken snus bruker/selger du?
løs,portion og general?
Sitat av moonunit Vis innlegg
tråden er 3 år gammel
Vis hele sitatet...

Someone give this guy a medal!



Men for og holde topic så har jeg i mitt 3 år gamle nikotin-regime i klassen min aldri opplevd noen problemer med salg av tobakk. Vi for dog ikke å skrek i gangene for å få "kunder" : p


Eneste problemet jeg har hatt kom når jeg var fylt 18 år, da tok en Shell ansatt meg i å gi ut til mindreårige. Etter diskusjoner frem og tilbake tok jeg snusen å stakk, problem solved.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Someone give this guy a medal!



Men for og holde topic så har jeg i mitt 3 år gamle nikotin-regime i klassen min aldri opplevd noen problemer med salg av tobakk. Vi for dog ikke å skrek i gangene for å få "kunder" : p


Eneste problemet jeg har hatt kom når jeg var fylt 18 år, da tok en Shell ansatt meg i å gi ut til mindreårige. Etter diskusjoner frem og tilbake tok jeg snusen å stakk, problem solved.
Vis hele sitatet...
det går an å bli tatt!

Jeg har bare en spørsmål hvor kan jeg kjøpe snus selv? , har fått det fra en annen mindreårig..........
Sitat av ssi Vis innlegg
det går an å bli tatt!

Jeg har bare en spørsmål hvor kan jeg kjøpe snus selv? , har fått det fra en annen mindreårig..........
Vis hele sitatet...
Kle deg pent og "voksent", ha riktig attitude å gå på kiosker og bensinstasjoner i nærområdet hvor du ikke kjenner kassefolket. Setter kompiser som evt jobber i den butikken i en vanskelig situasjon.
Jeg jobbet ei tid innen salg og service, og lærte der at den kriminelle i slike saker er den som selger deg tobakk.
Du som mindreårig har ikke lov til å kjøpe tobakk, men blir ikke sett på som synderen i saken da det er selgers jobb å kontrollere at du er 18 år eller mer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Calindor Vis innlegg
Du som mindreårig har ikke lov til å kjøpe tobakk
Vis hele sitatet...
Virkeleg?
Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
Så jo - ein mindreårig person har lov til å kjøpe tobakk, men ingen har lov å selje til han. Reint praktisk har det kanskje lita betydning, men det er altså fullt ut lovleg å kjøpe tobakk som mindreårig.
Når det gjelder dette med å gi snus til medelever, så er det i bunn og grunn sjeldent noen bryr seg.
Jeg har flere ganger blitt holdt igjen av politi med både tobakk og alkohol på meg, men de har ikke gjort noe med det.

Jeg går på videregående og vi er litt over 20 stykker i klassen, hvorav 3 av oss er over 18 år. Alle skjønner jo hvem som holder klassen med tobakk og snus, men de bryr seg rett og slett ikke.