Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 10486
Føler dette burde tas opp igjen. Kvalitetspoeng på forumet er meningsløst og ødelegger alt med " gode " poster. Folk skriver ting som de håper får mye KP selv om de ikke har kunnskap om saken.
Og det er ofte personer som prøver å skrive et 2 siders innlegg om et eller annet meningsløst fordi de tror de kanskje kan slå igjennom og få 50-60 kp. Noe som bare ødelegger, dette er et forum.. Ikke et spill

Blir irritert av signaturer som ; HEI KAN DU GJØRE MEG EN TJENSTE :P? BARE TRYKKE PÅ DEN GRØNNE KNAPPEN NEDENFOR POSTEN MIN OG PÅ ALLE MINE POSTER:P?

Og " Gi kp, som du vil ha kp " Og nå har det kommet mer fokus på KP.


Ja til Nei til Kp! hoho
Sist endret av Apu; 19. april 2009 kl. 20:58.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Signaturer som det du nevner bryter regelverket -- så da er det bare å sende en PM til Crew så fjerner vi den.
Kan ikke skjønne at trådstarter bryr seg om et par tall som står under innleggene, menmen morsom tråd da fikk meg et fint latterkick.
Jeg føler at rusmiddelforumet er overrepresentert i bruk av KP
Nei? Det har med det å gjøre at nFF har alltid hatt som oftest mye kvalitetposter. Det er koselig å lese, å tilføye med en liten kommentar eller et innlegg. Men nå til dags prøver småunger å skrive morsomme historier om når de var på skitur med bestemoren og han så puppen hennes for å få KP. Jeg regner med dere vet hva jeg mener, føler det ødelegger litt på kvaliteten vi har/hadde.


Vet at det ikke kommer til å endre seg, men det er meningsløst å ha det imo.
...jeg skjønner egentlig ikke at folk gidder å bry seg så mye om kp i det hele tatt.
Sitat av Coldfire Vis innlegg
Haha, du starter en tråd som forteller om hvor feil KP blir brukt, og ender med å bli overøst av dem igjen Men delevis enig, KP burde bli gitt mer kritisk - men det er ikke noe man kan styre.. Selv gir jeg både KP til folk som hjelper meg, folk som stiller de rette spørsmålene, folk som gir de rette svarene og poster som rett og slett er hysterisk morsomme.. Syns det funker helt greit..
Vis hele sitatet...
Jeg gir KP av de samme grunnene, har jeg missforstått noe eller?
Kpene er flotte.
siden folk klager på at morsjomme poster får kp, hvorfor ikke legge til noe lytt?
en liten "lol" eller "funny"
så kan folk se hva posten består av,? morsjom eller kvalitet ; )

muligens en bad idea?
Sist endret av Irulan; 20. april 2009 kl. 16:48.
de er jo til for at folk skal skjønne at postene dems var nyttige, morsomme eller gode eter det jeg har forstått.

så om noen misbruker det er jo det dumt, mene er vel mer hyggelig med et klapp på skulderen enn å ikke ha det. selv om ikke alle som får KP fortjener det såklart
Grunnen til at det heter "kvalitetspoeng" og ikke for eksempel "supportpoeng" er jo fordi det skal være mulig å gi poeng til poster med forskjellige typer kvaliteter...

Enten det er løsningen på et pc-problem, et godt svar til en diskusjon hvor det ikke finnes gode fasiter, bare gode meninger, og til slutt snertne og morsomme poster...
Sist endret av Turbolego; 20. april 2009 kl. 16:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: alle KP er fortente KP. Når nokon gir deg et KP så har antakeleg den som gir det ein grunn for å gi det. Vi spør ikkje etter grunnen, fordi vi ikkje bryr oss. Det er eit virtuelt klapp på skuldra. Om du vil gi det fordi avataren er kul, eller fordi posten er knallbra bryr oss pent lite. Her er det også litt massen som utgjer virkninga - en person har minimal innvirkning på KP-systemet, sidan vi har såpass mange brukere. Difor fungerer systemet bra sjølv om komponentane i det ikkje er til å stole på...

2: KP er et tall i en database. Det er ikkje verdien din som menneske (målt i øre), det er ikkje penislengda di, og det er ikkje vekta di. Det er et tall i en database. Punktum. Kru vektlegger det ikkje i heiletatt ved moderering og brukermoderering.
Før hadde vi bare noen få kp å gi`? Da måtte man være mere kritisk. Nå kan vi vel gi unegrenset med kp?
Når man vurderer KP-systemet, så må man jo egentlig bare vurdere en eneste ting - alt annet er irrelevant:

Gjør KP-systemet at det blir flere eller færre gode poster på nFF?

Det er totalt urelevant hvorfor folk gir KP; man må snu på det, og spørre om KP-systemet muligens kan fungere som en incentiv-ordning for enkelte individer - som bidrar til å øke kvaliteten på innleggene på NFF?

Det vil alltid finnes de som driter i KP, og deres innlegg påvirkes ikke i positiv retning... Men får KP-systemet f.eks. bare 10% av alle medlemmene på nFF til å bruke litt lenger tid på innlegget sitt, dobbeltsjekke innlegget for skrivefeil og sørge for at logikken sitter? Ja, isåfall så har KP-systemet livets rett.
drQ
Egendefinert
"Klapp på skulderen" er vel en grei beskrivelse av KP. Man oppnår ingenting (?) med dem*, og de fremstår dermed kanskje som litt unødvendige.

Jeg har likevel sansen for systemet. Det blir en slags oppfordring til å skrive litt bedre poster og hever dermed kvaliteten.

Det jeg liker best er imidlertid feedbacken de kan gi. Særlig når man leser llange innlegg føler man kanskje at man ikke har noe mer å komme med. KP erstatter en haug med "enig"-poster, men gjør samtidig at positiviteten registreres.

Men kynisk som jeg kanskje er, er det vel kanskje de som driter i KP som også skriver de verste postene.

* Hva med en eller annen form for kudos til den/de med flest? Premie? Eller i hvert fall en registrering? Det blir vel kanskje en fare for KP-horeri, men den eneste måten å gjøre det på vil vel være gode poster - og det er jo ikke negativt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
2: KP er et tall i en database. Det er ikkje verdien din som menneske (målt i øre), det er ikkje penislengda di, og det er ikkje vekta di. Det er et tall i en database. Punktum. Kru vektlegger det ikkje i heiletatt ved moderering og brukermoderering.
Vis hele sitatet...
Kanskje dette er tall som skulle fulgt med postene
Eneste jeg har imot KP er når poster med feilinformasjon får KP fordi ingen har avslørt bløffen eller de som gir KP ikke har lest postene etter. Jeg har nok stått på begge sider her, men det er allikevel et lite irritasjonsmoment når noen får KP for et svar som virker bra, men som egentlig er totalt bullshit. Dette ordner seg vel dersom innlegg med feilinfo slettes konsekvent.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Når man vurderer KP-systemet, så må man jo egentlig bare vurdere en eneste ting - alt annet er irrelevant:

Gjør KP-systemet at det blir flere eller færre gode poster på nFF?

Det er totalt urelevant hvorfor folk gir KP; man må snu på det, og spørre om KP-systemet muligens kan fungere som en incentiv-ordning for enkelte individer - som bidrar til å øke kvaliteten på innleggene på NFF?

Det vil alltid finnes de som driter i KP, og deres innlegg påvirkes ikke i positiv retning... Men får KP-systemet f.eks. bare 10% av alle medlemmene på nFF til å bruke litt lenger tid på innlegget sitt, dobbeltsjekke innlegget for skrivefeil og sørge for at logikken sitter? Ja, isåfall så har KP-systemet livets rett.
Vis hele sitatet...
Jeg kan selvsagt ikke svare for alle, men KP systemet gjør at iallefall jeg noen ganger tar meg sammen og skriver et velformulert svar. Ikke siden jeg føler at jeg trenger mer KP, men det er kjekt å se at folk setter pris på mer dyptgående poster. Problemene med KP slik jeg ser det, er at feil ting blir vektlagt når folk gir KP. Dette problemet er egentlig bare et utrykk for at jeg ikke syncer helt med "massene" på nff. nFF er på ingen måte en homogen gruppe og består av mange mindre grupperinger, det synes likevel sånn at hos brukere som leser mest Samfunn og Rusmiddel delen setter kravet for KP lavere en den IT relaterte delen av nff. På den måten får gjerne personer som skriver godt og mye på disse underforumene mer tyngde en andre brukere. Dette er vel gjerne litt av intensjonen bak KP, men problemet ligger i at denne "tyngden" KP representerer blir dratt med på resten av forumet. KP hadde nok vært en enda bedre ide på et forum som hadde en mer homogen brukergruppe.

Et litt mindre, men også litt morsomt fenomen er hvordan KP systemet er med på å synliggjøre en "hegemoni" som hviler over enkelte brukere. Det er nemlig slik at noen som bidrar med mange gode kvalitetsinlegg også får kvalitetspoeng for poster som strengt talt ikke stikker seg ut på noe måte. Det er ofre lettere å gi KP til en som har mange fra før en fra en med null.
Jeg vurderer samtlige brukere etter antall kp per hundre poster. Alt under 28 kp for hver hundrede post vitner om useriøsitet, IMHO.
Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg vurderer samtlige brukere etter antall kp per hundre poster. Alt under 28 kp for hver hundrede post vitner om useriøsitet, IMHO.
Vis hele sitatet...
Ditt utsagn minner om mangel på logikk. Hvis du ikke har tenkt over saken kan jeg fortelle deg at det er enkelte som har vært registrerte siden lenge før KP-systemet kom på plass. Da jeg har postet 90% av postene mine før KP-systemet kom er det vanskelig for meg å oppnå over 28 kp for hver hundrede post. You do the math!
Sitat av unify Vis innlegg
Ditt utsagn minner om mangel på logikk. Hvis du ikke har tenkt over saken kan jeg fortelle deg at det er enkelte som har vært registrerte siden lenge før KP-systemet kom på plass. Da jeg har postet 90% av postene mine før KP-systemet kom er det vanskelig for meg å oppnå over 28 kp for hver hundrede post. You do the math!
Vis hele sitatet...
Og du skjønte ikke at det han sa var ironisk?

136/483 = 0,2815..
Sist endret av Amitabha; 21. april 2009 kl. 00:53.
Jeg har merket meg spesielt det siste halve året, at desto fler KP en bruker har, desto lavere er terskelen for andre brukere å gi KP. Det har jeg merket på min egen kvote også.

Samtidig merker jeg at flere brukere har behov for å gi kru og ellers moderatorer KP i hver jævla post av en eller annen grunn.
Om du ikke liker KP-systemet så overse det, det er jo ikke værre.
Sitat av reklame Vis innlegg

Samtidig merker jeg at flere brukere har behov for å gi kru og ellers moderatorer KP i hver jævla post av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Sånn er det og sånn kommer det alltid til å være. Er ikke noe vits i å whine om sånt.
Er heller ingen grunn til å diskutere når og hvorfor folk skal gi KP siden de fritt kan velge dette selv.
Skulle vi hatt regler for når man burde bruke KP måtte moderator godkjenne all KP som går igjennom systemet, noe som krever alt for mye jobb.

Ta det som det er, en liten klapp på skuldra.
her var jaggu folk rause med KP'ene
uansett, drit nå i disse poengene da då får ikke byttet dem inn til penger eller eller noe annet.
er det virkelig verdt å kjempe for et par oppdiktede poeng som du aldri vil få bruk for?
Folk gir KP for de rareste ting.
http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=23
10 KP for en bemerkelse av en bruker sin signatur.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Folk gir KP for de rareste ting.
http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=23
10 KP for en bemerkelse av en bruker sin signatur.
Vis hele sitatet...
Apropos:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...82&postcount=1
40 KP for en klage på KP.
Og det er etter nullstillingen.
Sitat av åjavelja Vis innlegg
er det virkelig verdt å kjempe for et par oppdiktede poeng som du aldri vil få bruk for?
Vis hele sitatet...
Jeg er mindre kritisk til innlegg fra en bruker med åtte tusen kvalitetspoeng.
Er det en bra ting?
Det er vell innholdet i innlegget som du skal vurdere troverdigheten utifra, og ikke de små blå tallene under avataren?

Signaturen din får meg til å le forresten, den er morsom =)