Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3399
Kniv - Hjemmelaget

Det er ikke mange dagene siden jeg ble ferdig med kniven.
Det er min gamle far som lærte meg denne kunsten. Fra egg til hode så er det disse materialer:
Bein fra egenskutt reinsdyr, lær, bjørk, lær, bjørk, lær, reinsdyrbein.
Det hele starter med en arbeidstegning av hvordan knivskaftet skal være tilformet og en materialplassering. Da kommer tilskjæring med forming, pussing, pussing og pussing til kniven passer perfekt til din neve. Et tynt lag med trebeis er nødvendig, men merk; bare over bjørka. Det er nå den gyllende fargen kommer frem.
Hvis dere ser på hodet så er det et lite stykke perlemor innfelt, som da representerer øyet på denne ørn.

(Jeg er ingen fotograf, bildet er tatt spontant, og eggen er ikke renset. Så har jeg skrudd litt på effekter i picasa )

Click image for larger version

Name:	KnivDerComment.jpg
Views:	920
Size:	99,5 KB
ID:	6390
Sist endret av DerComment; 23. juli 2009 kl. 00:37.
Beklager, bildet kom 3 min etter tråden ble aktivert.
Snakker om sola

Fin kniv Skitten egg gjorde bildet litt kulere, syns nå jeg.
Driiitfet kniv :O
Skulle ønske jeg og kunne mekke opp en kniv for hver gang jeg trengte en ^^
Kjenner flere som selger hjemmelagde kniver for godt over 1000++.
Kanskje du kan fortelle litt om fremgangsmåten?!
Ellers kjempe fin kniv..
Har du smidd bladet også? Eller kun laget skaftet?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
husker vi lagde sånn på skolen xD
ikke så himla vanskelig egentlig, så sant du ikke skal ha sånn som trådstarter da, blir litt verre å først tre, så ben, tre, også ben igjen men den er finere
To: Mr.Freak og Ellef.
Jeg har prøvd å fortelle litt Men kan godt spesifisere hvis det er ønskelig. Eller er det noe spesielt du tenker på?
Knivbladet er Brusletto fra Geilo. De fleste som lager slike kniver i dag, kjøper bladet og lager skaftet selv.
Fin kniv altså! =)
Hvordan får du flere lag til å sitte sammen? Lim og smart formfaktor? Jeg har bare laget kniv med ett enkelt trestykke og det var i og for seg ikke så komplisert, men det er vanskelig å få noe som er både pent og funksjonelt.
Var det jeg mente ja DerComment, utrolig fint skaft forøvrig=)

Der jeg jobber har vi prøvd å lage knivblader selv the old fashioned way. Smir inn et hardere metall på bladeggen osv.

Anbefaler deg å skaffe deg noen som kan lære deg det, da er jo hele sulamitten fullkommen!
Sitat av AntiMøl Vis innlegg
Driiitfet kniv :O
Skulle ønske jeg og kunne mekke opp en kniv for hver gang jeg trengte en ^^
Vis hele sitatet...

Haha, er du villig til å vente en måned på en kniv hver gang du trenger en?
Finfin, faren min har laget over 100 kniver i samme stilen De er kjempefine, eggen er kul på bilde med litt skitt. Tørk det av hvis du skal vise den IRL Det er kjempemessig kniv, og fine detaljer. Perlemor perlen på skaftet var kjempe godt tenkt
To: ivioynar and ellef
Den er satt sammen med blå araldite, tokomponent lim.
Hehe, sant det ellef, hvor mye tar du for slike knivblader?

(Artig at dere er interessert! )
Sist endret av DerComment; 23. juli 2009 kl. 17:07.
Kunne ikke du ha laget en liten guide på hvordan du får fram?
Evt. lage en kniv til og en step by step guide. *håpe*
Så kan jeg prøve og se hvordan min blir.
Nå mangler du bare å lage din egen skinnslire, DerComment.
Fin kniv!
To: Grimdoc and mrFreak
Takk takk! Men lærsliren er allerede formet og lakkert. (Ikke lakk, men et tynt lag med lærfarge)
Tenker mye på dette med "step by step", det tar tid. Har en liten forklaring i tråden da
Dette var stilig! Onkelen min er også veldig flink til å lage kniver, og til konfirmasjonen min fikk jeg en kniv som han har laget med tiurhode som form. Er man flink til å lage kniver, så er dette kjempestilig! Det du har laget ser jo veldig lovende ut!

Hvor kjøper du selve knivbladet fra? Onkelen min kjøper fra en smed i Asker som han sier er de beste knivbladene, god kvalitet, funksjonell, godt utvalg og fint materiale. Du kan google litt etter han hvis du trenger knivblader
http://www.brusletto.no/index.php?sideID=424&ledd1=38
Vet ikke om du (DerComment) har kjøpt dem direkte derfra, men det er ihvertfall de som har laget bladet.
To: MrFreak
Brusletto-bladet som er på denne kniven er kjøpt på Jernia, men jeg var på Geilo under Landskappleiken, og der er de mye billigere. Men nå snart er det Jakt og Fiske-dagene på Elverum, og da selges det mye knivblader.
HEHE. Satt å så på hvordan lage knivblad, det er med andre ord ikke noe jeg gidder å begi meg ut på.
Men skal lese litt mer om skaft. Og kanskje få noen til og vise meg hvordan jeg skal gå fram.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er ikke noe jeg vil selge, og ingen av oss jobber med å smi blader Men hvis du hører med den lokale jakt og fiske-foreningen i kommunen din, vet jeg at enkelte har kurs i knivlaging inkl. blad.