Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5248
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
epler og pærer er forskjellige, men at de samtidig er like i egenskapen av å være (klassifisert som) frukt. Ingen vil antakelig påstå at et eple må enten være eple (altså forskjellig fra pære) eller frukt (altså lik pære). Vi er fint i stand til å tenke både-og. Lik og forskjellig.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
epler og pærer er forskjellige, men at de samtidig er like i egenskapen av å være (klassifisert som) frukt. Ingen vil antakelig påstå at et eple må enten være eple (altså forskjellig fra pære) eller frukt (altså lik pære). Vi er fint i stand til å tenke både-og. Lik og forskjellig.
Vis hele sitatet...
Hehe, det var et så weird og merkelig svar at jeg måtte gi deg et kvalitetspoeng
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
At vi i 2010 faktisk har en tv-kanal som ikke klarer begrense signalene sine til den enkelte forbruker er for meg ufattelig. Jeg har en artig sak med NRK pågående i dette øyeblikk, hvor jeg sendte inn min oppsigelse i 2009, men de har rotet vekk oppsigelsen så jeg har fått ny... i 2010, og skal derfor måtte betale for lisens en ytterligere termin. Ikke bare kaller de meg en løgner, men de tar faen betalt for det også! Quisling-kanal.
Sist endret av m0b; 1. mars 2010 kl. 22:34.
NRK leverer en rekke veldig gode serier og programmer, og ikke minst veldig gode dokumenterer. At det er reklamefritt er supert - til tross for at "sponset av"-konseptet irriterer meg på prinsippiellt grunnlag. Alikevel er det noe som for meg som skurrer - i likhet med mange andre.

Det er viktig å huske på at mange av punktene vi kan skryte på NRK: er ikke MULIG for andre kanaler enn nettopp ...NRK, på grunn av reklamefinansiering som eneste brukbare alternativ. Logikken bak det hele er i mine øyne surrealistisk; "eier du en TV", "Ja, da må du betale lisens!".

Hva hadde dere syntes om man måtte betale ekstra avgifter for å eie en PC med nettilgang? Hey, du kan gå inn på www.nrk.no! Nøyansen er riktignok rimelig varierende i disse eksemplene - med fullt ut holdbar i mine øyne. Jeg støtter at vi bør ha en riksdekkende kanal fri for reklame; men å pakke på dette "tilbudet" på alle som eier en TV er ikke holdbart.. Finn en ny, mer rettferdig måte å finansiere det på, dette blir for dumt.
Sist endret av Restyle; 1. mars 2010 kl. 22:53.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Restyle: Er ikke sikker på om du har lest denne artikkelen, som kommer veldig nære det du sier. Kommentarene drar også masse forbindelser mellom dette forslaget og NRK-lisensen.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Restyle: Er ikke sikker på om du har lest denne artikkelen, som kommer veldig nære det du sier. Kommentarene drar også masse forbindelser mellom dette forslaget og NRK-lisensen.
Vis hele sitatet...
Se der ja, her prøver jeg å komme opp med et skrekkeksempel - og jammen trur du ikke forslaget mitt har dukket opp tidligere. Det er skummelt hvordan enkelte ønsker å veilede oss rundt enkelte medier. Om selskapene som skal selge et produkt; det være seg en TV, en telefon eller mediekanaler som NRK, VG o.l. ikke klarer å tjene penger - er produktet deres rett og slett for dårlig. Om en bruker ikke ønsker NRK, skal h*n slippe å betale for det, det samme gjelder mediekanaler på nett.

Dette forslaget er idiotisk i høyeste grad, noe de fleste vil være enig i. Det de fleste dog ikke ser, er at prinsippet i denne saken - og NRK-linsenen - er faretruende likt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg vil ikke si at de to er faretruende like, da en mye større andel TV-brukere benytter seg av NRK, enn det Internettbrukere benytter seg av Norske nettaviser. Det er godt mulig jeg tar feil her, når det gjelder norske brukere. Jeg er absolutt ikke noe godt eksempel i denne sammenhengen, da jeg verken bruker TV så mye (tviler på at jeg kommer til å skaffe meg dette noen gang), og aldri tråler gjennom nettaviser. Men sistnevnte er det veldig mange som gjør.

Kanskje de to er faretruende like likevel?

Men, som det nevnes i kommentarene på hw.no; nettavisene kan velge å gå over til betalingstjeneste i stedet for å ha det reklamefinansiert. Det er masse dårlig journalistikk der ute, selv om kun en brøkdel av de som prøver å bli journalister klarer det. Og ja; jeg skjønner at det er et stort press på media, men når man har såpass mye makt, får man fanker'n meg ta ansvaret også.

I tillegg åpner bredbåndsavgiftssaken for en hel masse diskusjon om hvem som skal kunne få penger fra dette. Men dette får diskuteres en annen plass.
▼ ... over en uke senere ... ▼
NRK har ikke lenger en funksjonær plass i dagens samfunn..

I dag, i 2010 så har vi noen andre alternativer:
-Internett
-Mobil

Hvordan kan NRK da sende særsendte krisemeldinger om det tilfellet skulle være, mer effektivt enn mobil og internett?

Jeg synes det er tåpelig å bruke argumenter som kun var valide når man brukte husttelefon og når mobiltelefoner var en bitter drøm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spoof89 Vis innlegg
Hvordan kan NRK da sende særsendte krisemeldinger om det tilfellet skulle være, mer effektivt enn mobil og internett?

Jeg synes det er tåpelig å bruke argumenter som kun var valide når man brukte husttelefon og når mobiltelefoner var en bitter drøm.
Vis hele sitatet...
Så er da på ingen måte det argumentasjonen for å ha ein almennkringkaster heller. Det er berre ein av mange funksjoner. Hovudfunksjonen, slik eg ser det, til ein almennkringkaster er å gje eit breidt programtilbod.

Forøvrig kan hverken mobil eller internett måle seg med radio i en krisesituasjon. Kringkasting fungerer heilt utmerka enten det er en eller en halv million som lytter, og alle har tilgang til radioer. Det er rimelig enkelt å rigge opp ad-hoc-radiosendere for FM-nettet i en krisesituasjon der store deler av infrastrukturen er ødelagt, og det krever kun et par batterier for å kunne lytte til radio i ukesvis. Mobilnettet er rimelig skjørt, og takler i liten grad at alle vil ha informasjon samtidig (sjå kva som skjer nyttårsaften). Å hevde at kringkasting som foretrukkent medium i krisesituasjoner er utdatert er eg difor ikkje einig i - vi har rett og slett ikkje andre medium som møter spesifikasjonane til tradisjonell FM-radio.
Sitat av Spoof89 Vis innlegg
NRK har ikke lenger en funksjonær plass i dagens samfunn..

I dag, i 2010 så har vi noen andre alternativer:
-Internett
-Mobil

Hvordan kan NRK da sende særsendte krisemeldinger om det tilfellet skulle være, mer effektivt enn mobil og internett?

Jeg synes det er tåpelig å bruke argumenter som kun var valide når man brukte husttelefon og når mobiltelefoner var en bitter drøm.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ingen argumenter som på noen måte overgår hva NRK faktisk gjør og står for, og forrige taler (Slashdot) har viktige poenger du ikke har tatt med.

Alt for mange lager en konklusjon ut av noe de ikke har satt seg skikkelig inn i. Derfor er det også vanskelig å forklare hvorfor.
Sist endret av tafsern; 9. mars 2010 kl. 16:56.
Vi må heller ikke glemme at NRK er den eneste kanalen som legger ut alle selvlagde program på internet GRATIS!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
I takt med at både nettsidene deres generelt, og nett-tv spesielt er blitt gradvis bedre den siste tida, har NRK i dag vedtatt å kutte ut reklame fra nettsidene sine. Begrunnelsen er at nye medier og internett nå er blitt definert som en del av kanalens allmennkringkasteroppdrag. I løpet av året skal nettsidene være reklamefrie. Dermed ser det ut som vi som brukere vil ha et enda bedre nettilbud å forholde oss til i framtida.
Sitat av Jonhe008 Vis innlegg
Vi må heller ikke glemme at NRK er den eneste kanalen som legger ut alle selvlagde program på internet GRATIS!
Vis hele sitatet...
Og man kunne streame det meste fra OL gratis fra nrkol.no :]
Er jo faktisk i vinden med flere saker bare idag denne saken her, både med Davy Wathnes "angrep" på Nrk, og med at de har besluttet å droppe reklame på nettsidene.

Personlig er jeg imot Davy Wathnes utsagn, men han har jo rett i noe av det han sier også. Støtter NRK i bruk av ordet "Eliteserien", jeg bruker også selv dette konsekvent, det lyder mye bedre enn "Tippeligaen". For ikke å snakke om 1. divisjon versus "Adeccoligaen".. Når det kommer til "Stadion i Aalesund, mener jeg "Color Line Stadion" er korrekt. Det er uten tvil Norges mest harry idrettsarena-navn, men har alltid hett det, det ble bygget under det navnet. Videre er det ingen tvil om at Nrk er bedre på Sport, ser jeg fotball på TV2 blir jeg nesten bare provosert av de dumme utspilla til Nils Johan Semb. Resten har forsåvidt peiling, men jeg hører likevel ofte Nrk P1's kommentarer med bilder fra Tv2.

Angående link to er jeg mer splittet, egentlig. Jeg er som person enig i mange av dere andre, prinsippet om ingen reklame skal være at det ikke skal være noe reklame i det hele tatt, i noen form. Men jeg føler også at NRK er en del av meg som nordmann, den er en av de tinga, om ikke den tingen som ligger nærmest folkesjela i mine øyne. Der har jeg opplevd store deler av min barndom i form av Halv 7, Reser og barne-tv, og har også opplevd mye senere med Bård Tufte og Harald, og annet kvalitets-tv. Derfor vil jeg NRK alt vel, og unner de på en måte de reklameinntektene de kan få. Jeg bryr meg forsåvidt ikke noe om de. Så jeg er vel i bunn og grunn fornøyd med at de kutter reklamen, men jeg føler det kan føre til høyere lisens, som igjen fører til mer motstand..

Jeg kan forstå både Stormen og |d13m0b's motstand mot lisensen. Den er på en måte frihetsberøvende, det er et argument, selv om jeg mener motargumentene er mange fler. Men problemet med den almenne motstanden mot lisens, er den samme som det at Frp gainer stemmer; folk driter i hva det har å si for seg selv, de vil bare ikke ut med noen avgifter akkurat der og da. Er alt for mange folk idag som ikke skjønner noenting av hvordan verden fungerer, det er forsåvidt denne debatten et tegn på - jeg har flere venner på facebook som både er medlem av gruppa "Nei til NRK-lisens", og i tillegg har joina "Nei til reklame på TV3".. Da kjenner jeg at jeg må smile litt for meg selv, og klarer å forstå hvor lett det er for Frp å få stemmer.
Sist endret av homer666; 24. mars 2010 kl. 20:50.
▼ ... over et år senere ... ▼
NRK er jo omtrent den eneste kanalen som sender noe informativt - noe man kan lære av (dokumentarer, faktaprogrammer, osv.). Itillegg er den ikke gjennomsyret av reklame.

- Mulig kanalen burde ha vært helt gratis, men det er jo uansett vi som betaler.
Det er desverre ikke sånn at alle bruker godene (eks. vei, sykehjem) staten finansierer.