Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1188
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Da er det bare to drøye måneder til årets utgave av Moldejazz braker løs. Fesivalen er den 49. i rekken (50-årsjubileum til neste år altså), og går av stabelen tredje uka i juli, fra mandag 13. til lørdag 18.

Årets festival kan by på mange sterke navn, med Leonard Cohen som det virkelig store trekkplasteret. Han spiller på utescena på Romsdalsmuseet fredag 17. juli - en konsert som allerede nå snart er utsolgt. Festivalen har imidlertid spart noen billetter, der noen legges ut for salg i juni, og de resterende før konsertstart på museet.

Artist in residence er trompetisten Arve Henriksen fra Supersilent. Artist in residence er et konsept der en musiker spiller fire-fem konserter i løpet av festivalen, både solo og sammen med andre konstellasjoner. På Moldejazz skal han blant annet spille åpningskonserten på mandagen, og en konsert med Supersilent seinere i uka.

Andre norske bidrag er Atomic (halvnorsk i alle fall), Bugge Wesseltoft og Jaga Jazzist. Sistnevnte skal urframføre sin nye studioplate, som skal spilles inn med midler fra blant andre Moldejazz og Øyafestivalen.

Ellers er Joshua Redman tilbake - tre år etter at han var artist in residence og leverte en av festivalens mer legendariske konserter sammen med Arild Andersen, Bugge Wesseltoft og Per Oddvar Johansen. Marianne Faithful kommer endelig til Molde, det samme gjør den franske trekkspilleren Richard Galliano. Jeg er dessuten spent på den polske trompetisten Tomasz Stanko og den japanske gitaristen Otomo Yoshihide og hans sextet.

Kan også nevne de to andre utekonsertene på Romsdalsmuseet - de som kommer i tillegg til Cohen. På onsdagen spiller Raphael Saadiq og Jamie Cullum, mens det på torsdagen er Timbuktu og Madcon som står på scenen.

Programmet er forøvrig ikke helt komplett - spesielt de mindre spillestedene har fortsatt navn som mangler.

Vil du være funksjonær?

Det er altså mye flott å oppleve på årets festival. Dessverre er det slik at man som vanlig publikummer ikke kan gå på for mange konserter uten å gjøre et kraftig innhugg i privatøkonomien. At både hoteller og serveringssteder skrur opp prisene i festivaluka hjelper heller ikke på budsjettet - selv om man kan bo billig på jazzcampen.

Festivalen søker imidlertid fortsatt etter funksjonærer, og det gir menigmann en unik mulighet til å oppleve festivalen innenfra, i tillegg til å komme gratis inn på konsertene.

Som funskjonær kan man gjøre mye rart - alt fra billett- og effektsalgt, vaktarbeid og servering, til artisttransport, scenografi og teknisk produksjon (scene-, lys og lydrigg). Arbeidsmengden varierer mye mellom de enkelte komiteer - men belønningen er også deretter.

Spesielt for tilreisende er dette en bra måte å oppleve festivalen på - spesielt dersom de søker seg til den tekniske produksjonen. Da stiller nemlig festivalen med både kost (bare når du jobber) og losji, i tillegg til de andre funksjonærgodene. Rigg er nok den mest aktuelle komiteen - der trengs det mange folk, og det kreves ingen forkunnskaper for å bli med. Arbeidet er til tider fysisk hardt, men du får mye igjen for innsatsen. Dessuten risikerer du å få undertegnede som overordnet.

For mer informasjon, om festivalen generelt og om funksjonær-arbeid spesielt, se festivalens hjemmeside
Sist endret av aybara; 7. mai 2009 kl. 14:42.
Jeg jobbet som funksjonær for noen år siden. Min oppgave var å sørge for at artisten og bandet ikke gikk tom for "forfriskninger". Var backstage under hele konserten, sinnsykt fett.

I år blir det Jamie Cullum
Stiller tradisjonen tro som MR på Kulturhuset i år også, og anbefaler gjerne funksjonærjobbing for de som er nysgjerrige. Molde er rett og slett en by som bare beveger seg denne uka i juli.

aybara: Tør jeg spørre hvor du står i systemet? Antar du er riggsjef et eller annet sted?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Jeg jobber som riggleder for Molde Forum hele sommeren, og er med på både opprigg og nedrigg før og etter jazzen, men under selve festivalen er jeg flygelsjef. Det vil si at jeg er sjef for fire andre, og har ansvar for all logistikk knyttet til tangentintrumenter (flygel, piano, orgel), vibrafoner og andre store instrumenter som er ukurante å flytte på.
Kan anbefale rigg både på grunn av arbeidsmiljøet som er hyggelig (men såklart, det er en del jobbing. Vi går ned en del kilo per person hvert år, men vi kommer alltids opp igjen til neste år), samt at det er utrolig lærerikt. Riggsjefen er veldig hyggelig og medgjørlig. Du bygger også et nettverk innenfor området ditt, jeg har hatt mange (betalte) oppdrag for Molde Forum, de første allerede etter første året mitt.

Gleder meg til i år, kommer til å jobbe med opp- og nedrigg av scener før og etter festivalen, samt som rigger på Kulturhuset mens ståheien er i gang.

aybara: Hvem er du? Jobbet åpenbart med deg en del i fjor
Sist endret av Snillorg; 7. mai 2009 kl. 16:05.
Er det aldersgrense for å være med å rigge? Har vært med med å rigge med PAP, et bergens lyd og lys firma.. (Jeg blir 17 i år) Høres drit fett ut!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Myhre: I fjor var jeg i Sør-Amerika fra februar til september, så jeg var ikke med da. Jeg har imidlertid vært flygelsjef/riggleder to år tidligere, og flere år som flygelflytter/rigger før det. Jeg gleder meg veldig, spesielt siden det er to år siden sist gang. Hvis du er på Kulturhuset ses vi helt sikkert der. Veit du om Henning skal være riggsjef der i år og?

snki: Vet ikke om det er noen bestemt aldersgrense, men du er i alle fall gammel nok. Og hvis du har jobbet for PAP har du jo en god referanse.
Sist endret av aybara; 7. mai 2009 kl. 16:21.
Sitat av aybara Vis innlegg
Myhre: I fjor var jeg i Sør-Amerika fra februar til september, så jeg var ikke med da. Jeg har imidlertid vært flygelsjef/riggleder to år tidligere, og flere år som flygelflytter/rigger før det. Jeg gleder meg veldig, spesielt siden det er to år siden sist gang. Hvis du er på Kulturhuset ses vi helt sikkert der. Veit du om Henning skal være riggsjef der i år og?
Vis hele sitatet...
snki: Bare å slenge seg med! send inn en søknad via websystemet, så ringer nok Per deg om ikke altfor lenge

aybara: Ingen som het Henning der i fjor ihvertfall, da var det Ingrid og Line som var riggsjef. I år er det også delt ansvar, vet at en av dem heter Patrick. Pål er stedsansvarlig. Før det var jeg i Grandfjøra (som forøvrig ikke er et riggsted lenger), så jeg aner ikke.
Sist endret av Snillorg; 7. mai 2009 kl. 16:24.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myhre Vis innlegg
aybara: Ingen som het Henning der i fjor ihvertfall, da var det Ingrid og Line som var riggsjef. I år er det også delt ansvar, vet at en av dem heter Patrick. Pål er stedsansvarlig. Før det var jeg i Grandfjøra (som forøvrig ikke er et riggsted lenger), så jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
Henning har vært sjef der flere år tidligere.. trodde han fortsatt var med. Kanskje han har fått nytt arbeidssted.. Pål er forøvrig en bra fyr.
Pål er bra. Det er broren også. Henning var der i 2007, men ikke 2008. Han skal så vidt meg bekjent ikke være med i år heller. I alle fall ikke sjef. Ingrid og Line gjorde en grei jobb i fjor.

Ang. aldersgrense: Nei. Og «alle» som vil ha riggejobb får. Har vært rigg et år selv, men det begynner å bli lenge siden.

Flygelflytt er alltid morsomt. I alle fall etter at Ole Martin ble fast inventar.
Sist endret av egeulf; 7. mai 2009 kl. 23:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har slengt inn en søknad nå.
Artist-transport, til en forandring (minibusslappen er grei å ha:-)
Jobbet der ett par år før (rigg/vakt/artistvert), men ikke ifjor. Håper det blir ordnings i år også.
Anbefales i aller høyeste grad til alle som har en interesse for god rytmisk musikk.

Forøvrig; er det bare jeg som ikke finner ut av hvilke konserter som kommer på Reknes i år?
Er jo der det feteste skjer liksom. Er det hemmelighetskremmeri pågang?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
miles: Du er ikke alene om å lure på hva som kommer på Reknes nei.. de hadde et artistslipp i forrige uke eller noe, med bl.a. Kim Myhr/Trondheim Jazzorkester, Nicola Conte og Tronheim Voices med Mats Gustafsson, Marylin Mazur og Jon Balke. Programmet er imidlertid fortsatt ikke komplett, og så vidt jeg kan se, er det i hovedsak Reknes, domkirka og muligens Forum som fortsatt mangler artister, i tillegg til utescenene på rådhusplassen og Hjertøya (Fiskerimuseet), samt dagprogrammet i Alexandraparken.

Arve Henriksen skal forøvrig spille to konserter som til nå ikke er oppført i programmet (under Billetter - hele uka på moldejazz.no får man en god oversikt). Så vidt jeg kan se av programmet til nå står han kun oppført med åpningskonserten Cartography på Bjørnsonshuset på mandag og sammen med Supersilent på Kulturhuset på torsdag. Han skal dessuten spille i domkirka på lørdag sammen med Ståle Storløkken, Jan Bang og vokalensemblet Trio Medieval. I tillegg skal han spille sammen med Christian Wallumrød Kvartett. Jeg anser det som mest sannsynlig at dette blir kveldskonserten på Forum på onsdagen, men det kan også hende den blir lagt på Reknes.

Får bare følge med framover for siste rest.. Festivalsjef Jan Ole Otnes var ute i lokalavisa tidlig i vinter en gang og sa at arbeidet med å få på plass artister gikk treigere enn på mange, mange år. Den gang sa han at de skulle ha programmet klart til påske - noe de ikke hadde. Men nå tenker jeg at det ikke er lenge til de siste bitene også er på plass. Så da gjenstår det kun å legge en plan slik at man får med seg det man har lyst til..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Da er vi kommet til midten av juni, og det er bare fire uker til åpningsdagen for årets jazzfestival. Programmet er nå komplett, og vi som skal være i Molde i uke 29 har mye å glede oss til.

I tillegg til konserten med Jaga Jazzist på lørdag, skal trompetist Mathias Eick også spille med sin kvartett i Alexandrakjelleren. I tillegg til arbeidet i Jaga, har Eick også spilt med bl.a. Trondheim Jazzorkester, Motif, Chick Corea m.fl, og ga i fjor ut sin første soloplate, The Door. Jeg så han på festivalen for to år siden, og gleder meg stort til å se og høre han igjen. Anbefales! (Sjekk myspace.)

Forum har et sterkt program i år, preget av mye improvisasjon, bl.a. med Maja Ratkje i samspill med bassisten Joëlle Laendre, og Huntsville. Artist in residence Arve Henriksen skal dessuten spille en konsert med fjorårets AiR, Marilyn Mazur. Det blir også en konsert med den spennende engelske pianisten Zoe Rahman i trioformat, og et prosjekt med Molde-tubaisten Daniel Herskedal sammen med bl.a. Terje Isungset på trommer og perkusjon.

Dagkonsertene på Reknes ser også ut til å bli bra. For første gang spiller The Thing (Paal Nilsen-Love, Ingebrikt Håker Flaten og Mats Gustafsson) alene i Molde (i 2005 spilte de som Scorch Trio - The Thing, sammen med Paul Björkenheim). Frijazz på høyt nivå! Det blir også to konserter med trommisen Han Bennink, en av de viktgste skikkelsene innen europeisk improvisasjonsjazz siden 60-tallet. Vi får høre han både solo og i samspill med Frode Gjerstad på altsax.

Noen få heldige vil også få med seg Håkon Kornstad (tenorsax) og Ingebrigt Håker Flaten (bass) i kapellet på Romsdalsmuseet, der de vil framføre materiale fra fjorårets plate Elise - religiøse sanger basert på folketoner. Plata har fått svært god kritikk, og jeg det jeg har hørt av samspillet mellom de lover svært godt for konserten.

Nytt av året er at det spilles konserter i Alexandraparken på kveldstid. I tillegg til Reidar Larsen og Fanfare Ciocarlia, har man her sjansen til å se det glimrende Molde/Tomrefjord-bandet Red Hot, som i fjor slapp plata Hotter Than Georgia Asphalt i samarbeid med Vidar Busk. Her vil det også slippe til lokale band, både på dagtid og før konserten på kveldstid.

FUNKSJONÆR?

Det er fortsatt stort behov for frivillige til festivalen. Jeg vet ikke helt hvordan de ligger an i de ulike komiteene, men spesielt rigg trenger flere folk. Per nå har vi ca 40 påmeldte, vi håper å komme opp i 70-80, slik at alle som er med får sjansen til å gå på de konsertene de ønsker. Her vil man jobbe turnus, dvs at man jobber omtrent annenhver dag (men ikke hele dagen, naturligvis), og har fri resten av tida. Når man jobber på kveld får man naturligvis også med seg konserten(e) der man jobber.

Som takk for din innsats vil festivalen gi deg:
  • Festivalkort som gir gratis inngang på konserter som ikke er utsolgt/fullt
  • Gratis billett til klubb/konsert
  • Gratis inngang på alle konsertene på Romsdalsmuseet
  • Adgang til funksjonærkro
  • Funksjonær t-skjorte
  • Jazzlunch på Seilerhytta, Hjertøya
  • Festivaleffekter til rabattpriser
  • Funksjonærtilbud på mat
  • Gratis overnatting på Jazzcampen
  • Avslutningsfest
(sakset fra festivalens hjemmesider)

Jobber man på rigg får man også gratis losji dersom det trengs, samt mat når man jobber (brødmat og middag), og dessuten et par ekstra t-skjorter.

Vil du være med, enten på rigg eller i andre komiteer, meld deg på på www.moldejazz.no. Har du spørsmål ang rigg, ta kontakt via PM, evt spør i tråden (jeg har siden forrige innlegg her blitt med i produksjonsstaben, og blitt assisterende riggsjef (eller noe sånt), i tillegg til mitt vanlige verv som flygelsjef, så jeg har litt å henge fingrene i i forhold til rekruttering...).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vi er godt i gang med jazzen, vi nærmer oss faktisk slutten. Arbeidsmengden gikk i en ganske brå kurve oppover for min del da jeg oppdaget at jeg hadde blitt riggleder, så har ikke fått vært innom her siden fredagen.

Om noen er i byen og likevel sjekker forumet, er jeg åpen for en liten gathering når som helst utenom lørdag. Det vil si i morgen. Sikkert for kort varsel, men man kjører på med godt mot.