Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1002
Hei,håper jeg plasserte denne tråden på riktig plass, var ikke helt sikker hvor den skulle være


Jeg har akkurat fått meg en sommerjobb med å lære invandere data, de fleste kan null og niks, men er noen få som mestrer det grunnlegende(f.eks surfing, word osv) jeg lurer på hva slags oppgaver jeg kunne ha gitt de uten at det blir for komplisert eller for lett?
Håper på noen gode tips
Tja, skru på og av datamaskinen, plugge ledingene i baki maskinen, copy-paste, opprette epostadresse (for guds skyld bruk gmail, IKKE hotmail), finne informasjon på kommunens hjemmesider, lage en ukesmeny med bilder og oppskrift i word (eller publisher).
dr.itten
Trådstarter
takk for fine svar! Var rundt og fikk de to som kan litt til og prøve det. Tok ikke lange tiden før jeg fant ut at det var fortsatt litt for lett for de. Noen forslag på noe bittelitt vanskligere?
Det kommer jo helt an på hva formålet er . Det å "lære seg data" er vel ett rimelig vagt konsept.

Mormor sleit med å slå på maskinen og spille kabal, men vi fikk det gjennom til slutt, de to ukene hun hadde interesse av det.
Kusina mi chatter på msn, leser og skriver mail og klarer til og med drodle ned en stil i ny og ne. Men jeg ber henne ikke formatere maskinen sin.
Hva er formålet med dette kurset? Skal disse menneskene ut i arbeidslivet, eller skal de få en maskin og sitte hjemme for å spille The Sims? Litt mer spesifikk problemstilling, så kan det være mye lettere å komme med tips
Tja. Du kan vel lære de å installere programvare? Eventuelt laste ned nyttig programvare og lære de å bruke det til en viss grad...
kommer jo ann på hvor mye du vil integrere de i våres samfunn da! vis de litt forskjellige nettsamfunn?
Aviser?
youtube?
lær de å skrive jobbsøknader og cv'er? Det er jo viktig.
Forklare hvordan systemet virker med abbonement og internett leverandør?
Forskjell på trådløs og kabel?
Enkel mediebehandling? Lagring av bilder, video musikk? Overføring til mobil/andre medier?
Finn ut hvilket land de er fra, så de kan lese nyheter på sitt morsmål?

Jeg bare slenger ut ideèr jeg. Håper du får bruk for noen av de.
Er du HELT sikker på at kursen du skal føre, ikke allerede har en plan over hva de skal lære? Det virker jo rimelig rart at de lar en sommerjobbfyr lære utlendinger data, uten noe som helst form for konkrete planer å følge??

Ring arbeidsgiveren din og spør, og sett deg inn i jobben. Du kan da umulig få en jobb uten mål og mening, og at du skal finne på oppgaver fra ditt eget hodet når du, som du selv skriver, ikke har spesielt erfaring fra dette feltet.

Det er ikke bare å lære bort, man skal ha en viss pedagogisk kunnskap ovenfor andre mennesker....du skal kunne lære bort!
Sist endret av tafsern; 9. juni 2009 kl. 13:41.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Skal disse menneskene ut i arbeidslivet, eller skal de få en maskin og sitte hjemme for å spille The Sims? Litt mer spesifikk problemstilling, så kan det være mye lettere å komme med tips
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjette på at de skal kunne så mye at de ikke er redd for den og tror at de biter eller klarer å bruke den nok til at de kan være i en undervisningssituasjon uten å trenge hjelp til å finne ANY-tasten. Ie, lære de at datamaskiner er et verktøy.

Noen år tilbake i tid var jeg lærer i en ukes tid på et attføringskurs, og der måtte jeg skille mellom de som mente datamaskiner var djevelens verk (nei, jeg kødder ikke), de som kunne med msn og internett og de som stort sett var der fordi de ikke brukte tiden til noe annet enn datamaskiner.

Lage en kalender i publisher er også en mulighet. Denne siden gir all data som trengs til det.

Stille inn skriftstørrelse i diverse programmer kan også være en god ide, ikke alle ser like godt. Tillegg til det å lage epostadresser, sende epost er også viktig.
Sist endret av nso; 10. juni 2009 kl. 00:12. Grunn: feil i urllink
dr.itten
Trådstarter
Har ingen konkrete planer og følge, jeg fikk ansvaret for å ha et "datakurs" og lære de litt i data. Så langt har jeg begynt og lære de grunnlegende windows og driver på med word. Dette kurset heter "Jobb-Intro" så er mest for at de skal greie og skrive CV og inn på Nav og sånne ting.

Men det er to personer som kan dette, og de sitter og gjør ingenting, derfor jeg lurte på noe ikke alt for komplisert å gi de som oppgave. Ideen om å la de instalere et program, f.eks firefox skal jeg prøve.

PS: Er 17år
dr.itten
Trådstarter
Njaaa.. Er firefox tilhenger jeg da
Men forresten, takk for alle innleggene, veit jeg hvertfall litt jeg kan finne på til de

Edit: Men da er jeg ferdig på jobb for idag. så får ikke svart på en stund
Sist endret av Dantie; 9. juni 2009 kl. 14:00.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hmm, webportaler? Søkeverktøy? Google maps?

Enkel bildebehandling i The GIMP muligens? Rotere bilder, endre størrelse, lagre i annet filformat..

Hurtigtaster er også en fin ting å kunne.
Jobbsøknader, diverse triks og saker i word, powerpoint, basic internett, oppsett av dokumenter og den slags. Jeg tror ikke bildebehandling har noe for seg for dette kurset.. Det blir som å ta billappen, men at kjørelæreren din krever at du tar glattkjøringen med formel 1 bil.

Har selv hatt noe å gjøre på slike kurs, og bildebehandling er ganske enkelt ikke noe som blir prioritert. Det er daglidagse ting som er det viktigste. Lær de oppsett av formelt brev, rapport, analyse, ordbøker på nett osv osv.. det er utrolig mye å ta av når en først begynner
Lær de å google for guds skyld
Enig med Falcon der, gi dem forskjellige oppgaver de må google seg frem til. Kan man google kan man jo strengt tatt finne seg frem til det meste av informasjon der ute.
Du burde virkelig lære dem mappeorganisering, slik at de ikke lagrer alt på skrivebordet. Har opplevd flere ganger at noen skriver et dokument i word, og ikke husker hvor de har lagret det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av tafsern Vis innlegg
Bildebehandling == for avansert
Vis hele sitatet...
Tenkte her såklart på de to som sitter der uten å gjøre noe
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Lær de å google for guds skyld
Vis hele sitatet...
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Enig med Falcon der, gi dem forskjellige oppgaver de må google seg frem til. Kan man google kan man jo strengt tatt finne seg frem til det meste av informasjon der ute.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Wikipedia, gjerne på eget språk er også en fin ting.
Sitat av shue Vis innlegg
Du burde virkelig lære dem mappeorganisering, slik at de ikke lagrer alt på skrivebordet. Har opplevd flere ganger at noen skriver et dokument i word, og ikke husker hvor de har lagret det.
Vis hele sitatet...
Sant. Utrolig hva man tar for gitt nå om dagen.
Sist endret av Jonta; 9. juni 2009 kl. 19:22.
Kan jo være viktig å lære dem hvordan man kobler seg til trådløst internett f.eks
En annen ting er jo at du kan lære de litt mer "teoretiske" ting som f.eks hvordan en datamaskin er bygd opp, hvordan internet kom til, hva vi kan bruke det til og sånne greier.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ta en kikk på dokumentasjonen fra Orakeltjenesten, NTNU. Der finner du bl.a. dokumenter som går gjennom grunnleggende ting i Windows og Office. Noe av det begynner kanksje å bli noen år gammelt, men du kan i alle fall få noen ideer til hva du skal lære bort.