Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2666
Noen andre som så innslaget på tv i helgen hvor blant annet Kurt besøkte ungen han gav penger til gjennom plan fadder?

Bestemte meg der og da for å bli medlem, hvor man sender ned 240kr i måneden til et barn.

Har vært en del debatter rundt dette emnet, og det virker som om de fleste faktisk ikke gidder å bry seg. Hvorfor er det slik? Hvorfor har vi i f.eks Norge blitt så ufattelig egoistiske?
At du og jeg sender ned 240kroner spiller ingen rolle for oss, men det betyr gull der nede. Eller tenker de fleste; "240kr spiller ingen rolle fra eller til, så jeg dropper det."?

Så derfor lurer jeg på hvilken meninger dere har rundt dette?

PS: Anbefaler alle å bli fadder!
av den enkle grunn at du gir 40 kroner til "fadderbarnet" ditt, og 200 til et ny-bmw-til-hele-styret-fond. svindel på høyt nivå
Sist endret av mrniceguy; 2. desember 2007 kl. 20:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrniceguy
av den enkle grunn at du gir 40 kroner til "fadderbarnet" ditt, og 200 til et ny-bmw-til-hele-styret-fond. svindel på høyt nivå
Vis hele sitatet...
All pengeoverføring av den typen vil ha overhead, men overhead er somregel godt under 10% om eg ikkje husker heilt på trynet feil.

Dei fleste seriøse organisasjoner publiserer utdrag av budsjetta som viser kor mange prosent av innsamla penger som har gått til overhead i organisasjonen, og kor mykje som faktisk er komt fram. Dersom du er i tvil, kan du sjekke desse. Om organisasjonen er så lite seriøs at dei ikkje publiserer desse tala, så kan alltids sjekke budsjetta deira, som AFAIK skal vere offentlege for å finne overhead.
Sitat av mrniceguy
av den enkle grunn at du gir 40 kroner til "fadderbarnet" ditt, og 200 til et ny-bmw-til-hele-styret-fond. svindel på høyt nivå
Vis hele sitatet...
Det du snakker om der (selvsagt på en barnslig måte) er det jeg mener er folks klassiske argument mot å gi bistand gjennom store organisasjoner.

Hvor har dere det fra? Jeg har aldri lest noen som helst kritiske artikler om at f.eks røde kors eller redd barna tar store kakebiter til seg selv.

Kan du utdype litt (antar du ikke har peiling, så jeg sender egentlig spørsmålet til en litt mer reflektert bruker).
Når det gjelder hele fadder greien, så kan du selv velge å ha kontakt med barnet. Og dermed får du også vite om pengene kommer fram..

Har også lest at mange av de greiene er svindel, men om dette er sant vet jeg ikke..
Syns unnskyldningen du bruker blir for overfladisk..
Sist endret av Cappuman; 2. desember 2007 kl. 20:55.
Jeg er mest enig med trådstarter. Det å gi 240 kroner, hvor 80 prosent går til selve barna og de resterende til programutvikling, er ikke mye for oss, men som sagt gull verdt dere nede.
Man må jo få meget god samvittighet av å forandre et menneskes liv for alltid.
Melder man seg inn som fadder får man også bilde av barnet man er fadder for, og det må jo være spennende å kunne besøke det etter at du har vært fadder noen år.

Til dere andre: Det er selfølgelig mye kriminalitet osv i u-land, så man skal ikke se bort ifra at en del penger kan forsvinne ved tyverier osv.
Sitat av mrniceguy
av den enkle grunn at du gir 40 kroner til "fadderbarnet" ditt, og 200 til et ny-bmw-til-hele-styret-fond. svindel på høyt nivå
Vis hele sitatet...
Om du oppriktig er redd for dette så er det vel kjekt for deg å vite at av de pengene du gir til PLAN går minimum 80% direkte til fadderbarnet. De resterende brukes ikke til nye BMW'er, de går til "inntektsfremmende tiltak og administrasjon."

Men uten å bli useriøst opphengt i konspirasjonsteorier (jmfr. quote) er det viktig å ikke være naiv. Det er mange organisasjoner der ute som ikke er "legit". Derfor er det viktig å holde seg til de store organisasjonene som RødeKors, PLAN, ReddBarna og UNICEF. Under flomkatastrofen i Indonesia ble det gitt usaklig mye penger, men arbeidet var dårlig organisert og ikke så hjelpende som det hadde potensiale til å bli pga. for mange små aktører.

Gir selv 150kr. mnd. til unicef, synes alle burde gitt litt.

Kilde: http://www.plan-norway.org/about/okonomi/
Besøkte familien min i Gambia i sommer, og da fikk jeg oppleve på nært hold hvordan de har det.
F.eks en episode jeg husker godt var da vi kjørte igjennom et ekstremt fattig strøk. Folk bodde i papphus, søppel fløt overalt, det stinket kloakk overalt, og det så ut som folk hadde gått i de samme fillene i flere år. Og der kom vi kjørende i en bil til over en halv million..
De blanke øynene deres på den magre kroppen, huff glemmer aldri det synet.

Den følelsen er noe av det verste jeg har opplevd i mitt liv. At det faktisk fins mennesker som lever verre enn dyr, er noe man nesten må se selv for å skjønne..
Etter denne turen har jeg brent for pengestøtting osv, men jeg føler jeg bare møter motstand overalt. Hvorfor er nordmenn så ufattelig imot dette? Why?
Sist endret av Cappuman; 2. desember 2007 kl. 21:11.
Sitat av cappuman
Besøkte familien min i Gambia i sommer, og da fikk jeg oppleve på nært hold hvordan de har det.
F.eks en episode jeg husker godt var da vi kjørte igjennom et ekstremt fattig strøk. Folk bodde i papphus, søppel fløt overalt, det stinket kloakk overalt, og det så ut som folk hadde gått i de samme fillene i flere år. Og der kom vi kjørende i en bil til over en halv million..
De blanke øynene deres på den magre kroppen, huff glemmer aldri det synet.

Den følelsen er noe av det verste jeg har opplevd i mitt liv. At det faktisk fins mennesker som lever verre enn dyr, er noe man nesten må se selv for å skjønne..
Etter denne turen har jeg brent for pengestøtting osv, men jeg føler jeg bare møter motstand overalt. Hvorfor er nordmenn så ufattelig imot dette? Why?
Vis hele sitatet...
Mange nordmenn er og vil alltid være egoister. Viktig å beholde godene selv.

Get over it :S
Sist endret av SameGeriljaen; 2. desember 2007 kl. 21:27.
Sitat av SameGeriljaen
Mange nordmenn er og vil alltid være egoister. Viktig å beholde godene selv.

Get over it :S
Vis hele sitatet...
Det er sant ja, desverre..
Nå vet jeg ikke om du bryr deg eller ikke, men hvis du ikke gjør det, hvorfor?
Sitat av cappuman
Det er sant ja, desverre..
Nå vet jeg ikke om du bryr deg eller ikke, men hvis du ikke gjør det, hvorfor?
Vis hele sitatet...

Les den første posten min du
Sitat av SameGeriljaen
Les den første posten min du
Vis hele sitatet...
Beklager, så den ikke

Men jeg stiller det samme spørsmålet til dere som har den "gidderikke" holdningen.
De aller fleste har jo ikke sett det som du har, og det er dermed ikke like realistisk for dem at så mange folk virkelig har det slik. Det jeg tenkte når du nevnte bilen, er jo hvorfor brukte du 10.000kr på turen, når du heller kunne gitt disse til ungene.. Der ser du med en gang at vi liker å ha det bra, vi vil hele tiden ha mer og drømmer om finere og finere biler, da faller det seg ikke naturlig å gi vekk penger.

Flere har nevnt deres dårlige holdning til organisasjonene, andre her har nevnt at det ikke er sant. Men det dere ikke kan nekte er at folk har denne holdningen, og allerede der settes en stopper for at mange vil bidra, om det er sant hva de tror eller ikke.

Selv gir jeg penger til bøsser osv men en av tingene jeg merker meg er hvem som kommer med bøssene. Jeg gir f.eks. ikke noe til kirkens nødhjelp, da jeg mener at det å bygge en kirke er utrolig sløs av penger når de som bor der ikke har skikkelige toaletter.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Alle i verden startet likt.

At noen ikke klarte å skaffe penger sånn som mange andre land, er ikke min feil.
All den kriminaliteten mange land har, den styreformen (som mange land faktisk har valgt selv), så syntes jeg at de selv kan bøte for feilene de har gjort for også lære av dem.

Og, nei, jeg har ingen fordommer mot dem. Det er jo synd på dem, men alikevel dem selv om har skapt landet sitt. Det var ikke Norge som skapte f.eks Irak og gjorde deler av landet der fattige. Det var dem.

Da er det sikkert noen som legger skylden på Bush og hans krigs innstilling. Men spør dere selv om dette; Hvorfor har han gått til krig mot dem?
Er ingen som gjør sånt uten grunn, uansett. Kanskje sinnsyke mennesker, men jeg tviler på at et helt land velger en sinnsyk person til president.

Pointer mitt er at det er dem sin feil.
Sitat av Sceptic
Alle i verden startet likt.

At noen ikke klarte å skaffe penger sånn som mange andre land, er ikke min feil.
All den kriminaliteten mange land har, den styreformen (som mange land faktisk har valgt selv), så syntes jeg at de selv kan bøte for feilene de har gjort for også lære av dem.

Og, nei, jeg har ingen fordommer mot dem. Det er jo synd på dem, men alikevel dem selv om har skapt landet sitt. Det var ikke Norge som skapte f.eks Irak og gjorde deler av landet der fattige. Det var dem.

Da er det sikkert noen som legger skylden på Bush og hans krigs innstilling. Men spør dere selv om dette; Hvorfor har han gått til krig mot dem?
Er ingen som gjør sånt uten grunn, uansett. Kanskje sinnsyke mennesker, men jeg tviler på at et helt land velger en sinnsyk person til president.

Pointer mitt er at det er dem sin feil.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg er delvis enig, syns jeg du kanskje burde tenke på at Europa faktisk tok mesteparten av ressursene til Africa i kolonitiden (eller hva faen det het).
Er det snakk om Plan Norge? I så fall kommer ikke pengene til barnet, men til prosjekter til lokalsamfunnet rundt barnet. Jeg mener i grunn dette er mye bedre enn at ett enkelt barn skal få alle pengene, for hvem har vel rett til å bestemme hvilket barn som skal få hjelp og hvilket som ikke skal det?

Selv støtter jeg UNICEF, spesielt siden jeg føler at siden det er så stort (største på barnehjelp og krisehjelp), så kan det gjøre så mye mer enn de andre.
Startet likt? Hørt om naturressurser? Pga det er diktatur i enkelte land så skal altså ikke folket få hjelp? Grunnen til at Bush gikk til krig mot Irak er jo pga oljen, det burde du vel vite.

Sitat av Sceptic
Alle i verden startet likt.

At noen ikke klarte å skaffe penger sånn som mange andre land, er ikke min feil.
All den kriminaliteten mange land har, den styreformen (som mange land faktisk har valgt selv), så syntes jeg at de selv kan bøte for feilene de har gjort for også lære av dem.

Og, nei, jeg har ingen fordommer mot dem. Det er jo synd på dem, men alikevel dem selv om har skapt landet sitt. Det var ikke Norge som skapte f.eks Irak og gjorde deler av landet der fattige. Det var dem.

Da er det sikkert noen som legger skylden på Bush og hans krigs innstilling. Men spør dere selv om dette; Hvorfor har han gått til krig mot dem?
Er ingen som gjør sånt uten grunn, uansett. Kanskje sinnsyke mennesker, men jeg tviler på at et helt land velger en sinnsyk person til president.

Pointer mitt er at det er dem sin feil.
Vis hele sitatet...
Sceptic: Enten gjør du en helteinnsats i trolling, eller er du faktisk så kynisk og trangsynt som du utgir deg for? Du bør i alle fall belønnes med en eller annen pris, kanskje darwin-award hadde vært passende. Jeg blir pokker meg trist av å lese at noen er så vrangforestillt og lite opplyst. Du er klar over at naturressurser, miljø og lignende ikke er en jævla HOMOGEN sak som er distribuert utover i verden? Gudene skal vite at intelligens heller ikke er det, for der har du virkelig vært uheldig (og det er åpenbart din egen feil, i følge deg selv).

Men det er nå min mening.
Sist endret av m0b; 4. desember 2007 kl. 16:53.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Idlemob: Det er din mening

Men Archj:
Du sier at Europa tok mesteparten av dem sine ressurser. Men hvorfor tokk ikke dem vårt ?
Igjen; Alle startet likt.
Sitat av Sceptic
Da er det sikkert noen som legger skylden på Bush og hans krigs innstilling. Men spør dere selv om dette; Hvorfor har han gått til krig mot dem?
Er ingen som gjør sånt uten grunn, uansett. Kanskje sinnsyke mennesker, men jeg tviler på at et helt land velger en sinnsyk person til president.
Vis hele sitatet...
Ja du, det spørsmålet var virkelig hardtslående. Kan det kanskje være grådighet?
Har du forresten ingen meninger selv? Eller velger du å tro på at Bush er en bra president siden han er folkevalgt? Stort sett alle utenfor grensene til USA ser på president Bush med vantro, og lurer på hva i alle dager han egentlig holder på med. Men han gjør sikkert en bra jobb siden han ble valgt.
Sceptic: Den posten, hvis den hadde vært seriøs, hadde vitnet om en ignoranse så enorm og omfattende at hjernen min nekter å godta at det kan ha vært noe annet enn trolling. Hvis du mot formodning skulle være seriøs, må du virkelig få huet ut av rasshølet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Sceptic
Idlemob: Det er din mening
Vis hele sitatet...
Tror du vil oppleve at de fleste oppegående mennesker nok også deler den meningen.
Sitat av mrniceguy
av den enkle grunn at du gir 40 kroner til "fadderbarnet" ditt, og 200 til et ny-bmw-til-hele-styret-fond. svindel på høyt nivå
Vis hele sitatet...
mhm er mye snyting, og det med tsunami fondet... det var noe crap. alle de millionene som ble borte.
Sitat av Sceptic
Alle i verden startet likt.

At noen ikke klarte å skaffe penger sånn som mange andre land, er ikke min feil.
All den kriminaliteten mange land har, den styreformen (som mange land faktisk har valgt selv), så syntes jeg at de selv kan bøte for feilene de har gjort for også lære av dem.

Og, nei, jeg har ingen fordommer mot dem. Det er jo synd på dem, men alikevel dem selv om har skapt landet sitt. Det var ikke Norge som skapte f.eks Irak og gjorde deler av landet der fattige. Det var dem.

Da er det sikkert noen som legger skylden på Bush og hans krigs innstilling. Men spør dere selv om dette; Hvorfor har han gått til krig mot dem?
Er ingen som gjør sånt uten grunn, uansett. Kanskje sinnsyke mennesker, men jeg tviler på at et helt land velger en sinnsyk person til president.

Pointer mitt er at det er dem sin feil.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du kun er ute etter å provosere oss på forumet med usakelig argumentasjon, og håper virkelige ikke at du står for noe av dette?

Jeg kan være enig i at om du gir 2 enheter samme mengde ressurser kan man ta utgangspunkt i at de bør klare seg nogenlunde likt.

Men dagens situasjon er at vi (les: i-land) har enorm tilgang på ressurser (uavhenging av opprinnelse er vi nå engang i besittelse av disse ressursene) og u-land har lite eller ingen tilgang på ressurser (eller tollgrenser som beskytter mot fri handel).

Jeg ser ditt innlegg som at de er APEKATTER uten forståelse for fordeling av goder, mens vi er overlegent bedre MENNESKER. Stemmer dette?
Sitat av Graps
De aller fleste har jo ikke sett det som du har, og det er dermed ikke like realistisk for dem at så mange folk virkelig har det slik. Det jeg tenkte når du nevnte bilen, er jo hvorfor brukte du 10.000kr på turen, når du heller kunne gitt disse til ungene.. Der ser du med en gang at vi liker å ha det bra, vi vil hele tiden ha mer og drømmer om finere og finere biler, da faller det seg ikke naturlig å gi vekk penger.

Flere har nevnt deres dårlige holdning til organisasjonene, andre her har nevnt at det ikke er sant. Men det dere ikke kan nekte er at folk har denne holdningen, og allerede der settes en stopper for at mange vil bidra, om det er sant hva de tror eller ikke.

Selv gir jeg penger til bøsser osv men en av tingene jeg merker meg er hvem som kommer med bøssene. Jeg gir f.eks. ikke noe til kirkens nødhjelp, da jeg mener at det å bygge en kirke er utrolig sløs av penger når de som bor der ikke har skikkelige toaletter.
Vis hele sitatet...
Turen var gratis, men du har helt rett. Jeg kunne sikkert gitt vekk halve lønnen min og likevel hatt et veldig godt liv. Hvorfor gjør jeg ikke dette? Fordi jeg liker å ha det bra..
Men det som setter tankene mine i sving er at det er så lite penger fra hver familie som trengs. F.eks 500kr i mnd'en fra en familie kan forandre liv der nede, og samtidig vil ikke de som sender penger merke noen forskjell fra eller til. Jeg er langt fra flink nok når det gjelder slike ting, kunne gjort så utrolig mye mer for at andre skulle fått det bedre, så ja jeg er egoistisk. Det ligger kanskje i vår natur, eller er nordmenn mer egoistiske enn andre folkeslag?

Sceptic: Håper ikke innlegget ditt var ment seriøst, for det var lite hyggelig å lese at noen faktisk har slike meninger.

En ting har lurt på; Sliter fortsatt f.eks land i Afrika med evig gjeld? Eller har de fått den fjernet?
Hvis ja, hvor ligger logikken i at folk krever penger fra dem slik at de aldri fått bygd opp samfunnet igjen?
Sist endret av Cappuman; 4. desember 2007 kl. 17:17.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SameGeriljaen
Jeg er mest enig med trådstarter. Det å gi 240 kroner, hvor 80 prosent går til selve barna og de resterende til programutvikling, er ikke mye for oss, men som sagt gull verdt dere nede.
Man må jo få meget god samvittighet av å forandre et menneskes liv for alltid.
Melder man seg inn som fadder får man også bilde av barnet man er fadder for, og det må jo være spennende å kunne besøke det etter at du har vært fadder noen år.

Til dere andre: Det er selfølgelig mye kriminalitet osv i u-land, så man skal ikke se bort ifra at en del penger kan forsvinne ved tyverier osv.
Vis hele sitatet...

Det er vel bl.a. grunnen til at pengene stort sett kommer fram i ressurser. Tror det er veldig få familier som får penger 'rett i lomma', ettersom dette vil skape veldig mye sjalusi, uhyggelig atmosfære og til slutt tyverier osv. Derfor går gjerne pengene til å bygge hus, grønnsakshage, kanskje en geit osv.