Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 616
Jeg prøver å innstallere Windows 95 på en maskin jeg har, men det kommer opp en error boks som gjør at jeg ikke kan fortsette. Jeg har formatert harddisken og opprettet partisjon med fdisk. Men det ser ikke ut til å hjelpe. Har scannet med Scandisk uten feil.
Det er ingen piratkopi jeg prøver å legge inn. Og for dere som lurer på hvorfor jeg skal legge inn Windows 95, det er på grunn av at det er et spesielt program som skal kjøres på OS-et som ikke fungerer i andre OS.

Erroren som kommer opp ser slik ut:

http://www.wessel-berg.net/win95-feil.JPG


Hva kan jeg gjøre?
Du har formatert til fat-32? Eller spør jeg teit nå?
Ja har formatert til FAT32. Det er jeg 100% sikker på.
Hjelper denne quoten fra hjelpesidene til microsoft noe?:

SU0013

Error SU0013

Setup could not create files on your startup drive and cannot set up Windows. If you have HPFS or Windows NT file system, you must create an MS-DOS boot partition. If you have LANtastic server or SuperStor compression, disable it before running Setup. See SETUP.TXT on Setup Disk 1 or the Windows CD-ROM.

You may receive this error message if you install Windows 95 over Windows 95 OSR2 and you are using the FAT32 file system on your hard disk. You may also receive this error message if you are running EZ Drive and you have the Floppy Boot Protection option enabled in EZ Drive. To resolve this behavior, disable the Floppy Boot Protection option in EZ Drive. For additional information about this error message, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:

http://support.microsoft.com/kb/129971
Det som er litt rart er at jeg aldri har vært borti noe EZ Drive, SuperStor-kompresjon eller Lantastic server eller Xtradrive Compression som det står om på hjelpesidene til Microsoft. Jeg utfører en "clean" install av Win95 på en formatert harddisk. Er det noe oppsett i BIOS?
Skudd i mørket, men har du prøvd kompatibilitetmodus i XP?
Jepp, har prøvd kompabilitetsmodus i XP, problemet er at programmet som må kjøres på Win95 er et plotter-program som heter SignLab og dongelen(som trengs for å sende data til plotteren) som sitter på printerporten fungerer bare i Win95 OS.
Sitat av biohazard
Ja har formatert til FAT32. Det er jeg 100% sikker på.
Vis hele sitatet...
Husk på at eldre versjoner av Windows 95 (Før OSR2 eller hva det heter) ikke støtter fat32, bare fat16. Kanskje dette er problemet?

Husk også på at å installere Windows 95 på nyere maskinvare ofte er helt umulig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du ikke tenkt på muligheten å bruke MS VirtualPC eller VMware ?
Dodecha: Det høres ikke ut som en dum ide. Må bare prøve å finne en Win95 VMWare image...
Om du har installasjonsmediet er det bare å opprette en ny virtuell maskin og installere i vei. Skal ikke trenge noe eget image til Windows 95.
hmm...laste det ned nå nettopp bare for og prøve litt...men npr jeg prøver og starte Windows 95 så står det "Reboot and select proper Boot device, or Insert Boot Media in selected one"...noe viktig og helt opplagt jeg har oversett?:/

edit: nvm...jeg er en idiot
Hmmm... har innstallert VMWare Workstation, og opprettet egen virtuell disk for Win95 skjer akkurat det samme når jeg installerer nå som helt opprinnelig i posten min. Kanskje Windows CDen jeg har er beregnet på en spesiell maskinvare? Får prøve å laste ned en engelsk utgave av Win95 på torrent eller noe sånt... Eller er det noen der ute med en løsning?