Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 25139
De punkta dine har jeg ikke noe interesse av å diskutere/kommentere. Jeg har sett hva de kan gjøre, du har en annen oppfatning. Jeg kommer ikke med noen kilder, du kommer ikke med noen kilder.

Ja, du har rett - Før måtte det hvertfall kalifisere til 10års fengsel(Usikker på om de har opphevet dette). Dvs, de i leiligheten måtte mistenkest for hvertfall oppbevarering/salg av minium 50g hasj, eller medvirkning til dette. Eller politiet må via etterforskning ha bevist at du aktivt bruker/brukte noen av de andre sin telefon og iverksatt kk på denne telefonen og. Selv om personen telefonen er registrert på ikke driver med kriminalitet. Medvirkning kan alle som har sittet i narkosaker i norge fortelle deg at skal -ingenting- for å oppfylle. Være i rommet med stoffet å se det uten å gå ut etc, kan teoretisk være nok til å medvirke til at det skjer. Nå var min sak snakk om et hus og ikke noe blokk eller kompleks. Kan ikke se at jeg har skrevet noe som skulle tilsi at jeg pratet om en blokk eller lignende.
Har gps virkelig ikke z-koordinat ? ligger høyden du får angitt via gps i selve kartet?
Sitat av hideout Vis innlegg
De punkta dine har jeg ikke noe interesse av å diskutere/kommentere. Jeg har sett hva de kan gjøre, du har en annen oppfatning. Jeg kommer ikke med noen kilder, du kommer ikke med noen kilder.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg kan komme med kilder. Hva med Politiet selv? Her er hva de sier om triangulærposisjonering:

GSM: GSM er den andre muligheten for posisjonering. Her peiler politiet i mobiltelefonnettet og kan da se hvilket geografisk område brukeren befinner seg i. Denne posisjonen er ikke like nøyaktig som GPS-posisjonen. Området kan utgjøre flere kvadratkilometer.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.politi.no/pdmt/tema/Tema_644.xhtml

Her er hva Wikipedia sier om det:

I tettbygde strøk vil en slik lokalisering normalt sett gi en nøyaktighet på et par hundre meter. I landlige omgivelser kan den reelle posisjonen avvike med et par kilometer.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/GPRS-posisjonering

Sitat av hideout Vis innlegg
Ja, du har rett - Før måtte det hvertfall kalifisere til 10års fengsel (Usikker på om de har opphevet dette).
Vis hele sitatet...
Nei, det gjelder fortsatt. Så det er ganske strengt.
GSM - brukt siden siden '93. Gidder du paste litt om hva muligheter GPS åpner for politiet og ha de klarer å gjøre med smarttelefoner? Iphone f.eks har apper som lar deg finne mobilen din ned til noen meter, og du tror politiet sliter med å lokalisering på 100-1000m?

Ganske strengt? 50g hasj er ganske strengt? Det koster deg noen skarve tusenlapper å bli kriminell nok til å bryte §162.2
Sitat av Stormen Vis innlegg
-snip-
2. Politiet har tilgang til SMS, MMS, datatrafikk og GPS-koordinater på nyere mobiltelefoner (her hadde du rett). Men selv GPS-koordinater er ikke nok til å si at "telefon A, B og C er i leilighet 205", med mindre det igjen er snakk om en enkeltstående enebolig (eller så kan jo telefonene være i forskjellig etasje; GPS har heller ingen Z-koordinater).
Vis hele sitatet...
Betyr dette at politiet teoretisk sett kan skru på min GPS-antenne på mobiltelefonen min over telenettet, uavhengig av telefontype og operativsystem? Det høres veldig rart ut synes jeg.
Sist endret av steili; 18. oktober 2013 kl. 02:05.
Her er hva rapporten klippet inn tidligere i diskusjonen sier;

"For øvrig lagres i dag mye stedinformasjon på
mange av de moderne smarttelefonene.

Når det gjelder de nærmere enkeltheter og spesifikasjoner av det underliggende
tallmaterialet, fremgår dette av Riksadvokatens årsrapport som er gradert strengt fortrolig" - Finner det vanskelig for å tro at noen person uten relevant yrke vil kunne si eksakt hva politiet kan eller ikke kan.

Et godt sitat fra alle strafferettsadvokater går som følger; "Med nok ressurser kan politiet - alt." (Ta det ikke bokstavelig og start en diskusjon please..)
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Betyr dette at politiet teoretisk sett kan skru på min GPS-antenne på mobiltelefonen min over telenettet, uavhengig av telefontype og operativsystem? Det høres veldig rart ut synes jeg.
Vis hele sitatet...
Se punkt 7 her:

http://mobile.informationweek.com/80...db1f9a4f9a42/?

Svaret er dessverre ja, sannsynligvis.

Virker som de fleste telefoner (inkl. Iphone og android) kommer preinstallert med noe som heter Carrier IQ. Dette programmet kan bl.a. skru på GPS-en etter instruksjon fra teleoperatøren - som igjen kan bli tvunget til det av politiet.

Mer info her:
http://www.engadget.com/2011/12/01/c...t-you-need-to/
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hvordan visste de hvem du var utfra et bilde?
Vis hele sitatet...
Fordi han er en kjenning av politiet. De kjente ham igjen på bildet.

Sitat av Stormen Vis innlegg
2. Politiet har tilgang til SMS, MMS, datatrafikk og GPS-koordinater på nyere mobiltelefoner (her hadde du rett). Men selv GPS-koordinater er ikke nok til å si at "telefon A, B og C er i leilighet 205", med mindre det igjen er snakk om en enkeltstående enebolig (eller så kan jo telefonene være i forskjellig etasje; GPS har heller ingen Z-koordinater).
Vis hele sitatet...
Eh? Jeg trodde at GPS ga nøyaktighet til +/m en drøy meter eller så, med x-, y- og z-koordinater hvis man bare får inn nok satelitter. Nå er det en stund siden jeg lekte emd GPS, men er det ikke slik at den funker, men veldig dårlig, hvis den har 3-4 satelitter og at du får z-koordinaten først når dufår inn fem satelitter eller mer? Normalt var vel en 9-10 tilgjengelig, så det var aldri et problem så langt jeg kan huske. Å pinpointe en telefon til en leilighet med 50m² grunnflate og 2.7 m mellom etasjene (gulvet må medregnes) høres ikke usannsynlig ut med den (begrensede, men dog) erfaringen jeg har med GPS. Da jeg hadde den på sykkelen var den nøyaktig nok til å måle farten min i en lang nedoverbakke korrekt, og det hadde da ikke vært mulig uten z-koordinat?

Sitat av Stormen Vis innlegg
Videre, for at de skal ha tilgang til GPS-data og/eller kunne triangulærposisjonere en mobiltelefon, så må de innhentet godkjennelse fra retten før de starter kommunikasjonskontrollen. For at de skulle ha funnet ut at telefon A, B og C var i leilighet 205, så måtte altså alle telefonene ha vært under overvåkning på forhånd. Alle personene hadde også i all hemmelighet fått oppnevd en advokat, som skal ivareta deres interesser mens de blir overvåket.
Vis hele sitatet...
Her er det nok et visst avvik mellom teori og praksis. For det første: politiet har faktisk lov til å igangsette overvåkning uten rettslig kjennelse hvis de selv føler veldig sterkt at det er fare for liv, helse eller bevisforspillelse. Det går under nødrett. Dette er en mulighet de har slik at de f.eks kan igangsette ettersøk etter forsvunende personer lørdag kveld; de trenger ikke vente til retten åpner på mandag. Tilsvarende kan de også igangsette overvåkning hvis de frykter at narkotikapartiet vil ha forsvunnet innen kort tid. Dessverre er dette noe de utnytter i litt for stor stil og det føyer seg pent inn i et mønster: for vanlige folk henger terskelen for nødverge og nødrett ekstremt høy, men for snuten vil mer eller mindre en hvilken som helst forklaring duge.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Til slutt nevner jeg at tallet for overvåkede personer i 2011 var nøyaktig 450 personer; og at vilkåret for å drive avlytting er at det må være skjellig grunn til mistanke om en forbrytelse som kan gi 10 år i fengsel. Så med andre ord: Alle de tre personene i leiligheten måtte individuelt sett være under mistanke for straffbare forhold som kunne gi minst 10 år i fengsel.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ikke er helt riktig. Mener da bestemt at de lagrer alt om begge sider i en samtale? Så, hvis du, i løpet av kvelde blir oppringt av noen som er under slik overvåkning, så blir også din telefon plassert på samme måte. Men, jeg har et spørsmål ang. dette med GPS-koordinater: hvordan skal de få disse uten å bryte seg inn på telefonen? Den sender da ikke GPS-koordinatene rundt til omverden? Jeg skjønner at de kan monitorere all trafikk inn og ut, og hvis du har bedt telefonen din sende dem, så vet de hvor de har deg. Men så dust er det da ingen som er? Så, hvis de ikke har tilgang på ei bakdør i systemet, har installert malware elns, hvordan skal de få tak i denne informasjonen? Jeg mener, de får jo ikke informasjonen som allerede ligger på telefonen? For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har en gammel telefon som ikke kan brukes til mye annet enn å sende SMS og ringe, så det er uansett ikke et problem som angår meg direkte.
Ellers i EU er enhver teleoperatør pålagt å bekoste en såkalt LIG, Lawful Intercepcion Gateway, som så blir installert av et tredjepepartsfirma.
http://www.voima.fi/tiedostot/nokia_..._gateway_4.pdf

Er det annerledes i Norge?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Fordi han er en kjenning av politiet. De kjente ham igjen på bildet.


Eh? Jeg trodde at GPS ga nøyaktighet til +/m en drøy meter eller så, med x-, y- og z-koordinater hvis man bare får inn nok satelitter. Nå er det en stund siden jeg lekte emd GPS, men er det ikke slik at den funker, men veldig dårlig, hvis den har 3-4 satelitter og at du får z-koordinaten først når dufår inn fem satelitter eller mer? Normalt var vel en 9-10 tilgjengelig, så det var aldri et problem så langt jeg kan huske. Å pinpointe en telefon til en leilighet med 50m² grunnflate og 2.7 m mellom etasjene (gulvet må medregnes) høres ikke usannsynlig ut med den (begrensede, men dog) erfaringen jeg har med GPS. Da jeg hadde den på sykkelen var den nøyaktig nok til å måle farten min i en lang nedoverbakke korrekt, og det hadde da ikke vært mulig uten z-koordinat?


Her er det nok et visst avvik mellom teori og praksis. For det første: politiet har faktisk lov til å igangsette overvåkning uten rettslig kjennelse hvis de selv føler veldig sterkt at det er fare for liv, helse eller bevisforspillelse. Det går under nødrett. Dette er en mulighet de har slik at de f.eks kan igangsette ettersøk etter forsvunende personer lørdag kveld; de trenger ikke vente til retten åpner på mandag. Tilsvarende kan de også igangsette overvåkning hvis de frykter at narkotikapartiet vil ha forsvunnet innen kort tid. Dessverre er dette noe de utnytter i litt for stor stil og det føyer seg pent inn i et mønster: for vanlige folk henger terskelen for nødverge og nødrett ekstremt høy, men for snuten vil mer eller mindre en hvilken som helst forklaring duge.


Dette tror jeg ikke er helt riktig. Mener da bestemt at de lagrer alt om begge sider i en samtale? Så, hvis du, i løpet av kvelde blir oppringt av noen som er under slik overvåkning, så blir også din telefon plassert på samme måte. Men, jeg har et spørsmål ang. dette med GPS-koordinater: hvordan skal de få disse uten å bryte seg inn på telefonen? Den sender da ikke GPS-koordinatene rundt til omverden? Jeg skjønner at de kan monitorere all trafikk inn og ut, og hvis du har bedt telefonen din sende dem, så vet de hvor de har deg. Men så dust er det da ingen som er? Så, hvis de ikke har tilgang på ei bakdør i systemet, har installert malware elns, hvordan skal de få tak i denne informasjonen? Jeg mener, de får jo ikke informasjonen som allerede ligger på telefonen? For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har en gammel telefon som ikke kan brukes til mye annet enn å sende SMS og ringe, så det er uansett ikke et problem som angår meg direkte.
Vis hele sitatet...
http://owni.eu/2012/01/27/silent-sms...ce-deveryware/
Sitat av villniss Vis innlegg
Ellers i EU er enhver teleoperatør pålagt å bekoste en såkalt LIG, Lawful Intercepcion Gateway, som så blir installert av et tredjepepartsfirma.
http://www.voima.fi/tiedostot/nokia_..._gateway_4.pdf

Er det annerledes i Norge?


http://owni.eu/2012/01/27/silent-sms...ce-deveryware/
Vis hele sitatet...
De pinger telefonen din. Det betyr at de kan få den til å sende når den ellers ikke ville ha gjort det, slik at de kan finne deg med triangulering. Det jeg spurte om var hvordan de skulle få GPS-koordinatene fra telefonens GPS-enhet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De pinger telefonen din. Det betyr at de kan få den til å sende når den ellers ikke ville ha gjort det, slik at de kan finne deg med triangulering. Det jeg spurte om var hvordan de skulle få GPS-koordinatene fra telefonens GPS-enhet.
Vis hele sitatet...
Hm ok, da aner jeg ikke hvordan de får koordinatene..

Litt off topic kanskje, men det finnes en interessant video på youtube fra årets
black hat konferanse om å få root aksess til simkort
https://www.youtube.com/watch?v=wBzb-Zx4rsI
Jeg kan nesten bekrefte det dere prater om.

Var så uheldig å ble tatt i en litt kjip situasjon, det er det ingenting å gjøre med,.

Men uansett tilbake til saken, der jeg ble tatt så var telefonen avslutett, så de hadde faktisk ikke tillatelse til å ta den med.

Har forresten ikke lest tråden, så jeg bare svarer fra de øverste linjene.
Til info: Når politiet ringer mobilleverandørene for å finne ut hvor en person befinner seg, så benytter de seg av nødretten (som regel når personer er savnet), de må altså kontakte mobilleverandøren for å få ut infoen, de har på ingen måte noe eget API de kan bruke slik de selv finner det for godt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Litt opptopic men lurer litt på om det er mulig å spore opp gamle bilder og chater fra snapchat på en smarttlf?

Har en bekjent som ble tatt for litt røykings og snuten tok tlf hans,nå sitter han og har noia for at politiet kan se igjennom snappene hans?
Er dette teknisk mulig?
Trodde bilder ble slettet automatisk på snap chat..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Stormen Vis innlegg
...Jeg burde også nevne: Det kan hende en av konstablene rett og slett hadde oppdaterings-OCD. Jeg har det selv; hver gang jeg låner telefonen til en jæææævel som ikke har oppdatert til nyeste versjon av OS-et, så svartner det helt for meg. Hvordan kan du leve i en verden uten den nyeste oppdateringen? Den er jo gratis - og gjør telefonen din bedre? Jeg fatter det ikke. Så hadde jeg vært politi, og vært hjemme hos en shitkid på razzia, og så kommet over en telefon som ikke var oppdatert, så ville jeg satt meg ned og oppdatert telefonen til den lille fuckeren - sånn at det i det minste var ÉN ting mindre galt i livet hans
Vis hele sitatet...
Håper aldri du kommer borti I-stæsjet mitt du da...

Hadde noen oppdatert padda mi, Iphonen og de to AppleTv'ene mine slik at jeg hadde mista jailbreakene hadde det jammen meg ikke vært noe mindre galt i livet mitt + at sannsynligheten for at det hadde svartna hadde vært rimelig stor.
TS har nok sendt en snap til en som har lagret den på sin mobil.
Måter å gjøre det på er grundig diskutert her på forumet. Søk selv.

Ellers er det litt forstyrrende å lese om hvordan politiet velger å gå frem i denne saken,
med forbehold om at jeg kun har kjennskap til den via denne tråden.
Dessverre går det inn i et mønster der politiet legger ytterlig byrde til personers liv,
for eksempel for Cannabisbruk og distribusjon, utover det som loven foreskriver.
Man kan se på det som en krampetrekning fra et utdødd lovregime, forbudslinjen og den
forfeilede "krigen mot narkotika", men det griper inn i våre liv, uansett hvem det hender ..

Det kan være at en i politiet hadde en litt sær sans for humor, og "straff"
og ville "freake deg ut" litt ved å oppdatere mobilen med noe "uskyldig".
( -SportsTracker er visstnok populært nå ..).

Her er noe som går mer på den generelle debatt :
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7713131.html
Politiet og Forsvaret kan ta kontroll over mobilnettet.
Politiet, PST og Forsvaret har fått adgang til å etablere falske basestasjoner og blokkere eller kartlegge mobiltrafikk.
Vis hele sitatet...
All grunn til å være litt obs på flere perspektiv av lov og orden i samfunnet vårt.

r

..
-

Tilbake til litt humor og musikk, oppi det hele ..
Knutsen og Ludvigsen. Klassiskeren "Hallo hallo" :
http://www.youtube.com/watch?v=iVYlRwRBkd4
Men at telefon er en fin ting å ha, det vet vi
selvfølgelig begge ...
Vis hele sitatet...
:- )
Sist endret av radion; 22. september 2014 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.