Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 7005
Noen andre som har noen synspunkter på dette?

Info:


Nyheten på CNN : http://www.youtube.com/watch?v=IAfGVZ1Q7fk

http://www.youtube.com/watch?v=dSXhwP5QjUQ


Studier ifra Harvard University :

http://www.sciencedaily.com/releases...0417193338.htm
http://www.nowpublic.com/thc_marijua...ar vard_study

Flere artikler: http://www.drugpolicycentral.com/bot...r_nov_2003.htm


Forklaringen på hvorfor THC dreper kreftceller :

http://pr.cannazine.co.uk/2009032295...cer-cells.html


Min kusine har kreft og hvis det var noe her i verden jeg kunne gjort for å fått henne frisk så ville jeg ha gjort det!
Får ikke lenkene til Harvard til å fungere. Hvis det stemmer er det jo et fint argument for å legalisere marihuana til medisinsk bruk
HarvardLenkene:
http://www.nowpublic.com/thc_marijua..._harvard_study
http://www.sciencedaily.com/releases...0417193338.htm

Forklaringen:
http://pr.cannazine.co.uk/2009032295...cer-cells.html

Artikkelen fra DrugPolicyCentral klarte jeg ikke looke opp.

Edit: Joda, here you go:
http://www.drugpolicycentral.com/bot...r_nov_2003.htm
Sist endret av lsrr; 26. desember 2010 kl. 19:58.
Du kan jo lese litt i denne tråden.
Jeg sikter ikke mot Cannabis som rusmiddel eller medisin mot leukimi osv

Cannabioder (THC) som dreper kreftceller.

Noen andre som har studert dette litt mer??
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Cannabioder (THC) som dreper kreftceller.
Vis hele sitatet...
Det er blant annet det som blir tatt opp i tråden jeg linket til, den går over 6 sider og tråden tar utgangspunkt i cannabis olje (svært thc holdig) som medisin, ikke som rusmiddel. Og en av påstandene som kommer fram er thc'ens effektivitet med tanke på behandling av kreft. Mye blir tilbakevist, men les tråden og gjør deg opp din egen mening.
Da jeg hadde lymfekreft brukte jeg cannabis som medisin, både røyka det og cannabisdråper under tunga. Selvsagt brukte jeg dette i tillegg til cellegiftbehandlingen og kortisonen. Jeg hadde full åpenhet om dette med legene på kreftsenteret, og fikk "off the record" full forståelse og godkjenning for dette.
Det skal sies at før jeg ble syk, så hadde jeg røyka cannabis gjevnlig i noen år.
Jeg røyka ikke hasj da jeg var syk, men jeg hadde så og si fri tilgang på marihuana av ymse slag og sorter, så det røyka jeg daglig.
Gjennom alternativ-miljøet fikk jeg også cannabisolje, som dryppes under tunga.

Marihuana gjorde for det første at jeg kunne spise mat regelmessig. Uansett hvor sulten du er, i det øyeblikket nåla går i armen og cellegifta treffer blodbanen, så forsvinner all matlyst og det siste du kan tenke deg er mat.
Før hver cellegiftbehandling så røyka jeg en feit potjoint, og jeg kunne sitte og spise en brødskive imens jeg satt og fikk behandling. Det er vanlig å bli kvalm og dårlig i opptil 2 uker etter en cellegiftkur, og mot dette fikk jeg foreskrevet 2 typer kvalmestillende tabletter som skulle taes opptil 3 ganger daglig.
Fordi jeg røyka bort kvalmen og fikk opp matlysta, så droppa jeg å ta en eneste kvalmestillende tablett.
Jeg sitter nå igjen med over 200 tabletter som ikke passerte gjennom verken nyrer eller lever.

Under en sånn behandling så får nyrer og lever gjennomgå som tusan, og i tillegg til cellegift så gikk jeg også på store doser kortison i tablettform. Kortisonen gjorde at jeg fikk en skikkelig uro i kroppen, blei skikkelig lettirritert over småting og generelt stressa. Det var ikke meg i det hele tatt, og man tenker jævlig mye når man får en sånn diagnose. Når jeg røyka så blei jeg mer meg selv igjen, jeg kunne slappe mer av og det blei generelt mye lettere å takle de tunge dagene når jeg var fjern, uansett hvor fjernt det kan høres ut

Cannabisolja
Som sagt, så fikk jeg gjennom alternativ-miljøet tilbud om ren cannabisolje. Dette skulle visstnok være veldig rensende for kroppen og hjelpe medisiner til å passere gjennom kroppen lettere. En slags "smøring" for hele systemet kan man si.
Jeg takka gladlig ja, og fikk instrukser om å dryppe 10-20 dråper under tunga og bare la det ligge under tunga i noen minutter før jeg blandet det med spytt og svelget det.
Da jeg kom hjem fra healingsession tok jeg frem den lille brune flaska med pipette i korken, fylte pipetten helt full og dryppet 17 dråper under tunga. Det smakte egentlig ikke cannabis i det hele tatt, mer som hjemmelaga jägermeister eller no. Etter et minutt blei jeg nummen under tunga, men kunne egentlig ikke kjenne noen ruseffekt.
Denne oljen brukte jeg 1-2 ganger i uka, og jeg kunne ikke merke noen fysisk eller psykisk effekt, mest sannsynlig fordi jeg var tilvendt gjennom røyking fra før.

Jeg vet at jeg aldri hadde taklet 8 cellegiftbehandlinger så godt som jeg gjorde hvis jeg ikke hadde brukt cannabis som medisin. Legene på kreftsenteret sa at det gikk langt mellom hvert møte med noen som takla den behandlingen der så bra som meg. Jeg hadde helt sikkert overlevd uten cannabis, men jeg er faktisk glad for at jeg brukte det og nøler ikke et sekund med å anbefale det som hjelp til kreftpasienter.
Jeg måtte skaffe dette her selv, selvmedisinere og gjette på doseringer osv.
Tenk hvis dette hadde vært et godkjent legemiddel, og man kunne fått foreskrevet riktig dose, riktig type osv osv.
Jeg VET at dette funker, og tenker på hvor bra det hadde funka hvis det hadde blitt gjort til en del av behandlingsopplegget mitt i regi av folk som faktisk har utdanning i medisin.

Yes, da har jeg hvertfall fått tømt meg litt om Kreft vs. Cannabis temaet, håper jeg ikke stjal tråden
Veldig intressant å høre, noen flere inspill?

Jeg tenker litt,hallo liksom!
Hvis det er en kur mot kreft,alle mennesker som vil overleve kreft må jo være villige til å gjøre alt i sin makt for å bli friske da!

Uansett om det kommer ifra et "ulovlig" stoff
Problemet ligger i at det har vært tabu såpass lenge at det vil svi i motstandernes stolthet om det blir legalisert.
Det er nok dette de prøver å forhindre nå for tiden
Teorien om at legemiddelindustrien tjener fett på de medisinene de fremstiller unaturlig per dags dato er også relevant i denne sammenheng.

Selv kommer jeg til å begynne å utforske dette feltet mer og mer i fremtiden - selv om jeg ikke er syk.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Problemet ligger i at det har vært tabu såpass lenge at det vil svi i motstandernes stolthet om det blir legalisert.
Det er nok dette de prøver å forhindre nå for tiden
Teorien om at legemiddelindustrien tjener fett på de medisinene de fremstiller unaturlig per dags dato er også relevant i denne sammenheng.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt gått gjennom før. Legemiddelindustrien (som ikke opererer som en enhet, men som konkurrerende bedrifter og ofte offentlig sponset forskning) ville tjent vesentlig mer på å masseprodusere cannabis-produkter enn å produsere kompliserte legemidler.

Det har heller ingenting med "stolthet" å gjøre – vitenskapen overkjører den stoltheten som eventuelt skulle eksistere.

Derimot skyldes den foreløpig manglende omfavnelsen av dette at det ikke er solid bevist fra flere hold enda. Det er mye forskning på området, og hvis det viser seg at dette faktisk fungerer bra, så vil det bli tatt i bruk. Men man må huske på at å bevise slike ting entydig kan ta tid, og man kan ikke forvente at dette skal tas i bruk som medisin på bakgrunn av bare noen få undersøkelser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Uansett om det kommer ifra et "ulovlig" stoff
Vis hele sitatet...
Morfin og andre opiater er ulovlige som rusmiddel. Like fullt er det big business å produsere opiumsderivater til sjukehus.
Til El MunchoGrande:

Som sagt, interessant historie!
Hadde også vært interessant om du sendte denne til en eller annen organisasjon som jobber for legalisering. De får sikkert mange sånne historier, og det er jo mye forskning som sikkert er mer bevisende enn en historie. Men jeg har tro på at det nytter å pushe. Uansett hvor mye selve historien har å si, så vil det aldri skade en sak om mange viser interesse. Heller det motsatte. Så om alle som har noe konstruktivt å komme med i legaliseringsdebatten hadde gjort det, så hadde det sikkert blitt en kortere prossess og forhåpentligvis hadde den endt positivt! Fred ut
Jeg personlig er veldig på ja-siden i legaliseringsdebatten. Jeg vil at det skal bli lovlig i form av rusmiddel, industri og medisin. Men hvis man skal ta all propaganda som har løyet i flere tiår i betraktning, kan jeg til nød forstå hvorfor ikke cannabis enda har blitt 100% legalisert. Ting Tar Tid..
MEN, uansett om jeg brukter min aller beste vilje og prøver å tenke objektivt, klarer jeg ikke å forstå hvorfor en "nontoxic" medisin som har bevist possetiv effekt på flere omeråder, står på feil side av loven!
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette har blitt gått gjennom før. Legemiddelindustrien (som ikke opererer som en enhet, men som konkurrerende bedrifter og ofte offentlig sponset forskning) ville tjent vesentlig mer på å masseprodusere cannabis-produkter enn å produsere kompliserte legemidler.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter at folk ville kjøpt syntetisk fremstilte produkter som Marinol og Sativex fremfor å kjøpe eller dyrke plantemateriale på egenhånd.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det har heller ingenting med "stolthet" å gjøre – vitenskapen overkjører den stoltheten som eventuelt skulle eksistere.
Vis hele sitatet...
Vitenskap og politikk er to forskjellige ting.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Det forutsetter at folk ville kjøpt syntetisk fremstilte produkter som Marinol og Sativex fremfor å kjøpe eller dyrke plantemateriale på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skulle det bli lovlig å ha sin egen cannabisplantasje selv om THC eventuelt kan bidra til å bekjempe kreft? Man bruker morfin som legemiddel uten at folk har egne opiumplantasjer i kjøkkenhagen av den grunn. Det er heller ingenting som umiddelbart tilsier at legemidlene må være syntetisk fremstilt, så jeg er litt usikker på hvorfor du tar opp akkurat det.

Sitat av vaskemask
Vitenskap og politikk er to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
En legalisering av THC som legemiddel trenger ikke å medføre legalisering av cannabisprodukter som rusmiddel, så det er ingen stolthet man trenger å krenke. Videre har det seg slik at hvis forskere entydig viser at THC hjelper mot kreft, så spiller det fint liten rolle hvor flaue de respektive partipolitikere måtte føle seg – de vil bli overkjørt av offentlig tilgjengelig fakta. I tillegg til dette har politikerne lite de skulle sagt da det så vidt jeg vet er det partipolitisk uavhengige Statens legemiddelverk som tar seg av legaliteten til legemidler.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Phanorama Vis innlegg

Uansett om det kommer ifra et "ulovlig" stoff
Vis hele sitatet...
jupp det er det.
MEN hvis du ser på bruken av stoffer som amfetamin i medisinsk bruk, ser du raskt at dette ikke BURDE ha noe å si. en person viser sant mot ved å gå imot allt snakket om at dette er "NARKOTIKAAA!" kun fordi det er ulovelig. gleder meg balle til den dagen vi kan se forbi fordommer og legalisere dette stoffet.

hadde min mor blitt syk, og jeg hadde hatt tilgang til thc-olje, hadde jeg ikke nølt med å anbefale.

håper din kusine blir frisk!
Sist endret av drittsekken; 29. desember 2010 kl. 13:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det eg synst er litt rart er at ein i ei setning hevder legemiddelindustrien kun er ute etter profitt og at legemiddelverka i verda er i lomma på industrien, for å så i neste setning sei at det er politiske hinder for THC som medisin... Det er litt inkonsekvent.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det eg synst er litt rart er at ein i ei setning hevder legemiddelindustrien kun er ute etter profitt og at legemiddelverka i verda er i lomma på industrien, for å så i neste setning sei at det er politiske hinder for THC som medisin... Det er litt inkonsekvent.
Vis hele sitatet...

Hvis legemiddelindustrien hadde virkelig kun vært ute etter profitt så ville de støttet en legalisering av marihuana for medisinsk bruk. Det er jo en kjempeindustri i California pdd.

For det er legemiddelindustrien som tjener på salget av den medisinske marihuanaen?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skulle det bli lovlig å ha sin egen cannabisplantasje selv om THC eventuelt kan bidra til å bekjempe kreft? Man bruker morfin som legemiddel uten at folk har egne opiumplantasjer i kjøkkenhagen av den grunn. Det er heller ingenting som umiddelbart tilsier at legemidlene må være syntetisk fremstilt, så jeg er litt usikker på hvorfor du tar opp akkurat det.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Selvfølgelig burde det være lovlig å ha sin egen plantasje - hvis det er snakk om at det kan redde ens liv.

Å bruke morfin som et eksempel, er jo ikke akkurat det beste. Motsetning til cannabis er morfin lovlig og har dessuten værre bivirkninger.

At du i det hele tatt orket å quote han med å skrive det der, skjønner jeg ikke helt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Er du seriøs? Selvfølgelig burde det være lovlig å ha sin egen plantasje - hvis det er snakk om at det kan redde ens liv.
Vis hele sitatet...
Du misforstår totalt. Poenget er at å tillate og godkjenne cannabis som legemiddel vil ikkje sei at det medfører legalisering av cannabis som rusmiddel, ei heller adgangen til å dyrke det slik ein måtte ønske.

Strengt tatt trur eg folk som går inn for å legalisere cannabis med medisinsk argumentasjon skyt seg sjølv litt i foten, når det gjeld truverd. For rekreasjonell bruk og medisinsk bruk har pent lite med kvarandre å gjere.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Å bruke morfin som et eksempel, er jo ikke akkurat det beste. Motsetning til cannabis er morfin lovlig og har dessuten værre bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Morfin er ikkje lovleg. Det er eit godkjent legemiddel, rett nok på narkotikalista, men rekreasjonell bruk av morfin er ulovleg, på linje med rekreasjonell bruk av cannabis.

Cannabis er ikkje godkjent legemiddel i Noreg, men ein kan søke om dispensasjon afaik. Eg veit ikkje om det blir gitt dispensasjoner, men det har vel lite med prinsippet å gjere.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Er du seriøs? Selvfølgelig burde det være lovlig å ha sin egen plantasje - hvis det er snakk om at det kan redde ens liv.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å gjøre med hva som burde være lovlig. Argumentet var at legemiddelindustrien kan tape penger hvis THC blir et lovlig legemiddel fordi hvem-som-helst kan plante cannabis i hagen. Poenget da er at det ene på ingen måte trenger å følge av det andre. Det er ingenting som tilsier at en legalisering av THC som legemiddel må medføre en legallisering av private cannabisplantasjer – nøyaktig på samme måte som at mange opiumsderivater er lovlige som legemidler uten at private opiumplantasjer er lovlig av den grunn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nemo90 Vis innlegg
håper virkelig du sprer denne budskapen! jo flere som vet det her i vårt lille land jo større er sjansen for at vi får vår medesin
Vis hele sitatet...
Say, har du misforstått at medisinsk bruk ikkje har noko med legalisering å gjere? Og har du misforstått kva evidensbasert medisin baserer seg på?

Det slår meg at i påfallande stor grad er det samme personane som kritiserer legemiddelindustrien for å vere ultrapengekåte griser som driter i alt om dei kan fylle lommeboka og som kritiserer legemiddelindustrien for å ikkje benytte cannabis som legemiddel... Men ta følgande veldig enkle tankeekspriment: om legemiddelindustrien var så profittkåte og legemiddelverka så i lomma på legemiddelindustrien, så burde det vel ikkje vere problem for t.d. Pfizer å få godkjent og legalisert cannabis som legemiddel for, say, hodepine, og selge det for halve prisen av det gatemarkedet tar? Og håve inn solid med penger...?

You can't have it both ways...
Tja, legemiddelindustrien er jo ganske sleip sånt sett - det er nok lite sannsynlig at de er villige til å forske, godkjenne og promotere et middel som ikke er svært drastisk bedre enn noe de allerede har på markedet/mye billigere å produsere. Turnaround på medisinsk forskning kan være mange, mange år og ofte vil forskningen koste masse penger.

I tillegg kan det jo også være en mulig motivasjon i at strategene frykter at frislipp av cannabis til bruk i legemidler vil hjelpe legaliseringskampanjen som potensielt sett kan bli problematisk hvis det viser seg vanskelig å få innpass i markedet.

Legemiddelbransjen er ikke så ille som folk ofte skal ha det til, men de har en god del svin på skogen, både i forhold til manipulering av resultater (forespør ti undersøkelser og publiserer den med mest statistisk signifikant resultat eller unnlater å publisere resultater de ikke liker) og i forhold til brutal prissetting (f.eks. de nådesløse prisene på retrovirale anti-HIV-medisiner, hvor enkelte afrikanske land produserer uten patent fordi det er livsviktig). Samtidig har jo bransjen store utgifter til forskning som er underlagt strenge restriksjoner og bidrar med mye bra. Det er en balansegang.
Jeg vil anbefale ALLE her inne til å se denne dokumentaren som heter "Run from the Cure"

Last den ned eller se den på youtube

link til youtube som viser filmen gratis oppdelt i 7 deler:
http://www.youtube.com/watch?v=pjhT9282-Tw



Derfor ikke legemiddelindustrien vil promotere et sånt middel er pga at det går ikke an å ta patent på en cannabis plante,så derfor er det ingen penger å tjene inn på dette.
Det går da fint an å patentere en plante/plantefamilie. Det er jo bare for regjeringen å forby privat dyrking av cannabis, i tillegg til at legemiddelfirmaene tar patent på virkestoffene som finnes i cannabis. Legemiddelene vil kunne være for eksempel div. tabletter, ekstrakter og buds/hasj. Som nevnt i tråden er det AKKURAT det samme som med opium og kodein/morfin-preparater, og det er da masse penger å tjene på dette markedet.

Og dessuten, det ville vel vært billigere for pasienter med alvorlige, kroniske lidelser å få cannabis-preparatene til en lav pris ved blå resept (og etter hvert frikort), enn å bruke flere måneder på å dyrke og preparere en gjeng med cannabisplanter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Derfor ikke legemiddelindustrien vil promotere et sånt middel er pga at det går ikke an å ta patent på en cannabis plante,så derfor er det ingen penger å tjene inn på dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje mogeleg å ta patent på morfin eller paracet heller, men like fullt er det milliardbusiness.

Det er også mogeleg å ta patent på ulike prosesser for å synteisere t.d. THC eller andre verkestoffer, sjølv om du ikkje kan ta patent på dyrking av cannabis.
Vel,jeg mener dette er noe som bør komme ut i norsk media !!!

Herregud det er jo mennesker som har blitt kurert fra kreft med denne medisinen!!!

Burde være en skikkelig tankeoppvekker for alle sammen men folk tenker seg vel ikke om før det virkelig skjer dem selv eller nærmeste.
THC dreper ingenting, THC’s hovedeffekt er å distansere sinnet fra legemet.

CBN derimot... er en kraftig antiinflamatorisk substans, men fungerer best som salat til medisinske formål på kroniske antiimmune sykdommer som har inflamatoriske symptomer.

Hvis dere er interessert i å vite hvorfor det er forbudt, så handler dette om invandrere til USA som de hvite politikerne ønsket å kontrollere, forbudet er om man ser litt tilbake i tid rassistisk betinget.

THC dreper ingenting, THC’s hovedeffekt er å distansere sinnet fra legemet.
Vis hele sitatet...
Om dette kan få kreftceller til å endre form, er et annet spørsmål.

MJ har langt flere stoffer i seg enn CBN og THC, det som i hovedsak gjør at å spise MJ gir en bedre medisinsk effekt enn røyking er at flere av virkestoffene ikke er borte før de kommer inn i pasientens legeme.
Sist endret av fxxked; 1. januar 2011 kl. 13:19.
Vil ikke cannabisbruk minske sjansen for andre sykdommer hos kreftpasienter? Kreftpasienter har veldig lavt immunforsvar og kan dø av den simpleste sykdom som f.eks forkjølelse. Men slike sykdommer er sjeldent hos de som har et sunt kosthold og positiv innstilling. Disse 2 tingene er vel enkelt å oppnå hos en som konsumerer cannabis? Noen synspunkter?
Sist endret av Mexxy; 1. januar 2011 kl. 14:49.
Sitat av fxxked Vis innlegg
THC dreper ingenting, THC’s hovedeffekt er å distansere sinnet fra legemet.
Vis hele sitatet...


Det er jo akkurat det artikklene beviser, har du lest noe av linkene jeg la ut?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vil ikke cannabisbruk minske sjansen for andre sykdommer hos kreftpasienter? Kreftpasienter har veldig lavt immunforsvar og kan dø av den simpleste sykdom som f.eks forkjølelse. Men slike sykdommer er sjeldent hos de som har et sunt kosthold og positiv innstilling. Disse 2 tingene er vel enkelt å oppnå hos en som konsumerer cannabis? Noen synspunkter?
Vis hele sitatet...
Kreftpasienter har vel det samme immunforsvaret som jeg og du har. Kreftpasienter i immunosuppressiv behandling (som f.eks. cellegift eller stråling) har seriøst nedsatt immunforsvar.

Sunt kosthold og positiv innstilling er bra for en rask rekonvalensens, men du kan være så glad du vil og fortsatt få lungebetennelse. Alt etter hvordan du inntar denne cannabisen kan det jo faktisk være direkte negativt (røyking f.eks. er sjeldent positivt for helsa, nesten uansett hva du inhalerer).
Hva kan skadene være hvis man intar hemp olje oralt da?

Ingen røyking,bare spise i små mengder
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg Tror 100% på at cannabis kurerer noen typer kreft og vil anbefale/bruke det om jeg eller noen jeg kjenner får kreft eller andre sykdommer/plager som cannabis hjelper mot. det at myndighetene og lederne i verden prøver å skjule dette for folk gjør meg mer og mer mistenksom til ting som skjer, og hva de forer oss med.

hvis man bruker cannabis uten å overdrive inntaket, synes jeg at det er et Fantastisk stoff.

Sitat av Phanorama Vis innlegg
Hva kan skadene være hvis man intar hemp olje oralt da?

Ingen røyking,bare spise i små mengder
Vis hele sitatet...
Tviler på at du kan ta skade av det i det heletatt.
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Vel,jeg mener dette er noe som bør komme ut i norsk media !!!

Herregud det er jo mennesker som har blitt kurert fra kreft med denne medisinen!!!

Burde være en skikkelig tankeoppvekker for alle sammen men folk tenker seg vel ikke om før det virkelig skjer dem selv eller nærmeste.
Vis hele sitatet...
Tenk om alle mennesker som får kreft eller aids eller MS eller ALS. Tenk om det finnes en kur for alle de sykdommene? Hvor mange mennesker hadde jordens befolkning innehatt i dag enn det den har nå?

Dårlig butikk å selge en vare kun engang, derfor lindre istedenfor kurere. Kreft kan så vidt jeg vet gå tilbake av seg selv også uten en ytre katalysator for det. Noe som er ytterst sjeldent.
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Herregud det er jo mennesker som har blitt kurert fra kreft med denne medisinen!!!
Vis hele sitatet...
Det er det man ikke vet for sikkert. Man vet at enkelte mennesker som har inntatt cannabis har blitt kvitt kreften sin, men det kan også skyldes andre forhold. Sannsynligvis har de brukt cannabis i tillegg til konvensjonell medisin, og det krever da mange og store undersøkelser for å fastslå om det faktisk var cannabisen som gjorde utslaget. I tillegg vet man foreløpig lite om bivirkninger av å bruke dette som medisin. Derfor trengs det mer forskning. Dette er ikke unikt for cannabis, men er noe alle potensielle legemidler må gjennom for å forsikre om at det fungerer, og for å finne ut i hvilken grad det fungerer og hvilke bivirkninger man kan forvente.

Sitat av RESpekt
Dårlig butikk å selge en vare kun engang, derfor lindre istedenfor kurere.
Vis hele sitatet...
En slik eventuell tilbakeholding vil kun fungere frem til ett firma viser entydig at cannabispreparater kurerer kreft og begynner å selge det – de vil da være først på markedet og har mulighet til å tjene gode penger innen konkurransen kommer på banen. I tillegg er det slik at svært mange nå blir kurert for kreft, noe som ikke passer helt inn i en konspirasjon om at de heller vil lindre enn kurere.

Som ivioynar sier, enkelte av legemiddelselskapene har svin på skogen, men hvis cannabis kan kurere kreft så effektivt som enkelte her sier, så vil å tilbakeholde all informasjon for profittens skyld kreve en konspirasjon som involverer en så avsindig mengde mennesker at det ikke er praktisk mulig å gjennomføre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette har blitt gått gjennom før. Legemiddelindustrien (som ikke opererer som en enhet, men som konkurrerende bedrifter og ofte offentlig sponset forskning) ville tjent vesentlig mer på å masseprodusere cannabis-produkter enn å produsere kompliserte legemidler.

Det har heller ingenting med "stolthet" å gjøre – vitenskapen overkjører den stoltheten som eventuelt skulle eksistere.

Derimot skyldes den foreløpig manglende omfavnelsen av dette at det ikke er solid bevist fra flere hold enda. Det er mye forskning på området, og hvis det viser seg at dette faktisk fungerer bra, så vil det bli tatt i bruk. Men man må huske på at å bevise slike ting entydig kan ta tid, og man kan ikke forvente at dette skal tas i bruk som medisin på bakgrunn av bare noen få undersøkelser.
Vis hele sitatet...
Hmmm.... men i USA, så er det ikke mulig og ta patent på naturlige produkter som brukes som medisiner. Derfor ville konkuranse elementet forsvunnet, og det ville ikke vært profitabelt for mesteparten av dem. Det er jo bedre for selskaper og selge noe bare de har patent på, det er jo sånn de tjener penger!

Forresten, så tror jeg ikke det var THC som hjalp mot kreft, men en av de andre 60 virkestoffene/cannabiodene. Please correct me if I`m wrong...
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Hmmm.... men i USA, så er det ikke mulig og ta patent på naturlige produkter som brukes som medisiner. Derfor ville konkuranse elementet forsvunnet, og det ville ikke vært profitabelt for mesteparten av dem. Det er jo bedre for selskaper og selge noe bare de har patent på, det er jo sånn de tjener penger!
Vis hele sitatet...
Som tidligere sagt er jo både morfin, kodein og penicillin, for å nevne noe, "naturlige produkter". De er heller ikke patentert. Likevel tjener produsentene penger.

Samtidig glemmer du det som har blitt påpekt tidligere, nemlig at denne situasjonen ikke er stabil. Si at samtlige legemiddelfirmaer selger sine patenterte medisiner for relativt høy pris. Så velger et firma å smelle dokumentasjon i bordet og starter å selge utvinnede virkestoffer fra cannabisplanten i stedet, til en mye rimeligere pris. En enorm del av kundemassen vil da gå over til denne medisinen, og firmaet vil tjene penger som gress (pun intended).
Sitat av Provo Vis innlegg
Som tidligere sagt er jo både morfin, kodein og penicillin, for å nevne noe, "naturlige produkter". De er heller ikke patentert. Likevel tjener produsentene penger.
Vis hele sitatet...
Men er ikke selve produksjonen av disse stoffene du nevner patentbeskyttet?
Sist endret av caperno; 19. januar 2011 kl. 10:08.
Sitat av caperno Vis innlegg
Men er ikke selve produksjonen av disse stoffene du nevner patentbeskyttet?
Vis hele sitatet...
Nei, det er den ikke.
Hvis man ser på denne siden, så kan det se ut som om tilvirking av kodein ut fra morfin er - eller har vært - patentbeskyttet i USA.

Nå har jeg liten kunnskap på området, men jeg finner mange treff på google som har ordene "morphine" eller "codein" og "patent" i seg.

En ungarsk kjemiker, János Kabay, funnet og internasjonalt patentert en metode for å pakke morfin fra poppy straw.
Vis hele sitatet...
Kilde

Hva er det jeg har misforstått? Slik jeg tolker dette så kan man patentere måter og teknikker som brukes til å utvinne/produsere stoffer..
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er det jeg har misforstått? Slik jeg tolker dette så kan man patentere måter og teknikker som brukes til å utvinne/produsere stoffer..
Vis hele sitatet...
Det finnes enkelte patenter for enkelte spesifikke måter å utvinne f.eks. morfin fra opiumsvalmuen på, men det å utvinne eller å produsere morfin er i seg selv ikke patentbeskyttet. Hvem som helst kan derfor produsere f.eks. morfin. I tillegg er de fleste av disse (seriøse) patentene fra 40- og 50-tallet, så om de i det hele tatt er gyldige lenger er jeg usikker på. I tillegg må man huske på at patentvesenet i USA lar deg patentere tilnærmet alt mulig, uten at den nødvendigvis etterleves av andre før du får anerkjent opphavsretten og patentens rimelighet av en domstol.
Sist endret av Provo; 19. januar 2011 kl. 10:53.
Dette er litt off topic, men er det noen som vet om cannabis kan bli brukt som medisin mot MS? Har en tante som har denne sykdommen, så det hadde vært interessant å vite
Sitat av robinyo Vis innlegg
Dette er litt off topic, men er det noen som vet om cannabis kan bli brukt som medisin mot MS? Har en tante som har denne sykdommen, så det hadde vært interessant å vite
Vis hele sitatet...
http://lmgtfy.com/?q=multiple+sclerosis+cannabis
Sitat av FRasch Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ok ser den skal gjøre litt research for meg selv. Det jeg egentlig lurt på om det var noen andre her på forumet som hadde noe lik erfaring som El MunchoGrande, men mot MS
Sitat av robinyo Vis innlegg
Dette er litt off topic, men er det noen som vet om cannabis kan bli brukt som medisin mot MS? Har en tante som har denne sykdommen, så det hadde vært interessant å vite
Vis hele sitatet...
Susanne Eriksson er ett kjent navn i den sammenheng. EDIT: Det var voldsomt dårlig lyd. Sjekk heller om du finner noe her.

Short Documentary - Cannabis and Multiple-Sclerosis (MS)
Sist endret av caperno; 19. januar 2011 kl. 12:07.
det er vel like mye kreft i land som cannabis er et legalisert legemiddel eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Hmmm.... men i USA, så er det ikke mulig og ta patent på naturlige produkter som brukes som medisiner. Derfor ville konkuranse elementet forsvunnet, og det ville ikke vært profitabelt for mesteparten av dem. Det er jo bedre for selskaper og selge noe bare de har patent på, det er jo sånn de tjener penger!
Vis hele sitatet...
Du kan like fullt ta patent på framstillingprosesser og raffineringprosesser. Har du ein raffineringsprosess som er 10% billigere enn andre kan du åpenbart selge medisinen 10% billigare, med samme forteneste.
Sitat av robinyo Vis innlegg
Ok ser den skal gjøre litt research for meg selv. Det jeg egentlig lurt på om det var noen andre her på forumet som hadde noe lik erfaring som El MunchoGrande, men mot MS
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke MS, men ME - hvor leddplagene og smertene er(i noen tilfeller) i samme kategori. Det er kjent at marihuana hjelper mot leddsmerter (som så mangt annet) og jeg merker det betraktelig. Jeg slipper også skjelvingene i "skjellettet" som jeg ofte får, og musklene/senene gjør ikke vondt. Har også vært på rehabiliteringssenter i forb. med sykdommen hvor jeg møtte flere med MS, og vi var en gjeng på 5 stykker som (meg med ME, tre med MS og en med fibromyalgi) var åpne om dette. Aldersgruppa 38-60 år, hvorav en av de var bundet til rullestol i dårlige perioder - men kom seg lettere ut av stolen ved hjelp av marihuana fordi hun som oss andre slapp spenningene og låsinga i leddene, og smertene.

Se dokumentarene Medicinal Marihuana og Run from The Cure så vil du se flere som bruker det mot lignende lidelser (og alle slags andre sykdommer).

Så ja det er mange som bruker det mot MS også. I sverige for noen år siden ble en eldre dame også mer eller mindre bundet til rullestol uten cannabis, pågrepet pga dyrking og bruk (mot sin MS). Ironisk nok (med tanke på sykdommen) ble hun hivd i fengsel, og satt i et smertehelvete - i stedet for å kunne få være i fred på tomta si og klare å gå til butikken og med hunden i det minste pga hjelpen cannabisen ga hun.
Sist endret av vacant; 20. januar 2011 kl. 00:02.
Takker for svar vacant håper det går bra med deg.
Helt sinnsykt å tenke på at denne gamle damen ble sendt i fengsel på grunn av dyrking av medisin, selv om det er ulovlig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Første svensken som fikk cannabis på resept:
http://translate.googleusercontent.c...5e0RlJ0GAhup3Q