Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3733
Heisann, som overskriften sier lurte jeg på hvem tilkoblinger på hovedkortetet skal viftene kobles inn i? Har ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 hovedkort
Not a real gamer
retovio's Avatar
hvilke vifter har du som skal kobles til og du må uansett koble de til med molex for å få strøm
De fleste hovedkort med 3-4 pins tilkoblinger til ordinære vifter.

Se etter XXX_FAN symbolene og kobbel til etter ønske.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av retovio Vis innlegg
hvilke vifter har du som skal kobles til og du må uansett koble de til med molex for å få strøm
Vis hele sitatet...
Erm, nei.

De fleste vifter med klarer seg helt fint med strømmen de får fra HKet.

TS: du må bruke 3 eller 4pins kontaktene på HKet.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
altså jeg har allerede fått kobla de til, men bare direkte til strøm og da kan jeg ikke kontrollere farta de går på.
Jeg har http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623871 og den som allerede står originalt i chassiset http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602546#info
For den eneste vifta jeg kan kontrollere selv med AI suite 2 er cpu vifta
Not a real gamer
retovio's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Erm, nei.

De fleste vifter med klarer seg helt fint med strømmen de får fra HKet.
Vis hele sitatet...
hmm rart for jeg måtte koble de igjennom en molex
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av retovio Vis innlegg
hmm rart for jeg måtte koble de igjennom en molex
Vis hele sitatet...
Du kan fint koble den i HK, de fleste kommer med en Molex adapter på enden.

Eller mener du at du måtte koble til i begge? For da tror jeg du bare skal kunne ta ut molexen.
Not a real gamer
retovio's Avatar
ja har molex adapteren men funka ikke da men kan ha noe med at det er led i viftene mine.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av retovio Vis innlegg
ja har molex adapteren men funka ikke da men kan ha noe med at det er led i viftene mine.
Vis hele sitatet...
Der har du det

Selv har jeg 2 stk 3pin for min med lys
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
takker for hjelp, nå har jeg funnet tilkoblingene så skal jeg se om jeg ikke får det til

dumt at viftene har 3 pins mens hovedkortet har 4 pins da :P

og at den ene ikke rekker bort
3 og 4 pins kan du koble om hverandre uten problem, den siste pinnen er, afaik, bare for viftestyring via software.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
ja har fått kobla de opp nå men den ene ledningen er ikke lang nok så må få kjøpt meg en forlenger og det skal jeg gjøre nå Takker for all hjelp

men det hadde de ikke selvfølgelig i den teite lille byen her.... Noen tips om nettsted der jeg kan kjøpe det?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Techbay.no sender som brevpost.
Sitat av zandoom Vis innlegg
...... lurte jeg på hvem tilkoblinger ......
Vis hele sitatet...
Lærer de å bruke "hvem" på denne måten i skolen nå for tiden eller?
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Lærer de å bruke "hvem" på denne måten i skolen nå for tiden eller?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke egentlig.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Lærer de å bruke "hvem" på denne måten i skolen nå for tiden eller?
Vis hele sitatet...
sorry for at rettskrivninga mi kanskje ikke er verdens beste da viktigper, for rettskrivinga de er vel kanskje alltid perfekt?. Men really, who cares. Bare folk skjønner hva du mener
med ditt hovedkort så kan du laste ned en programvare fra Asus som heter AI suite II, den kan styre viftene på hovedkortet selv med bare 3-pins, sjekk dette bildet: http://bit.ly/LilCT4

Benytter selv denne funksjonen på min PC.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
med ditt hovedkort så kan du laste ned en programvare fra Asus som heter AI suite II, den kan styre viftene på hovedkortet selv med bare 3-pins, sjekk dette bildet: http://bit.ly/LilCT4

Benytter selv denne funksjonen på min PC.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har den, fannt ut at den fulgte med på cd sammen med hovedkortet

Eneste merkelige med den er at den viser så veldig forskjellig temperatur på cpu og hovedkort enn det Gamer Booster 3 gjør
▼ ... over et år senere ... ▼
Heisann,
Jeg har lignende problem som zandoom.
Trenger litt assistanse fra noen techies ^^
Kjøpte hovedkortet med tanker om å lære meg overklokking, men sliter med ustabilitet.

Min rig:
Asus Rampage 2 Extreme (1366).
i7 950 med Noctua NH-D14 kjøler.
EVGA GTX 570 GPU.
24GB 1600mhz DDR3 ram.
Corsair 1000w PSU.
Dette er nå, i kveld, blitt re-installert med fin kabelflyt i et Antec 1200.

- Mine problemer tidligere hadde mye med RAM brikkene å gjøre. Bluescreen galore, samt at tempen på CPU'n alltid har vært høy. Ligger nå litt lavere, men fremdeles rundt 50grader!
Så min plan er å få full kontroll over vifte temperaturene og muligens fikle litt mer med luft gjennomstrømningen.

____________________________________________________________ ____

På HK'et er CPU_fan en 4-pin kobling lik det høyre hodet på denne .
Det som var litt merkelig var at det ikke fulgte med noen slike 4-pins koblinger.

- Vil den som er linket til fungere til mitt behov?
PS: CPU kjøler har to vifter med en 3-pin hver.


Videre er det 3 CHA_fan og 3 opt_fan med standard 3-pin, men alle 6 chassis viftene er av denne 4-pin typen.
Da tenkte jeg at denne forgreneren kanskje kunne gjøre jobben? Dog det jeg synes er dumt er at den går fra en til to.

- Får man kjøpt 3-pin til EN 4-pin?
Jeg kikket også på denne snodige saken. Noen som vet hva den egner seg best til og om den kunne fungert slik at jeg tok to og to vifter?


- Helt til slutt lurer jeg også på hvor jeg kan få tak i temperatur kabler til viftene. Det er totalt 3 OPT_temp koblinger med 2-pin - men finner ingen som selger slike.
Noen tips om hva jeg trenger for å få disse oppegående?


Det ble et langt innlegg, men da har jeg stilt alle mine spørsmål
PS: Takker og bukker for Techbay.no linken

Er dette korrekt kabel for temperatur måling kanskje?
Som jeg da forstår så må man ha en viftestyrer også?
Mener jo at AI suite II fikser den biffen nå når jeg har lest meg opp på programmet.

Vil det isåfall si at jeg kun behøver å koble viftene på HK'et?

Takker på forhånd for svar på mine eskapader ^^
Ingen som vet?
Hvis du skal drive med overklokking burde du skaffe deg ordentlig programvare, ikke AI Suite.
Den fjerde pinen er styringssignal for vifte, PWM . Noen vifter og pumper kommer med dette. Det gjør det mulig og software-styre vifte-hastighet også lavere enn det som er mulig med vanlig spenningsreduksjon. Selv om det er 4-pins på kortet skal det være mulig og koble på 3-pins, non-PWM vifter.

Det kan hende du kan stille inn hastigheten i BIOS også hvis de skal gå i en fast hastighet. Eller kjøp viftestyring, trenger ikke koste mye.