Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 309729
funker det og legge soppen uttover på et håndkle under senga?
eller må den tørkes med lampe?
ok, så jeg har lest og lest.. å lest, men har lurer fortsatt litt angående plukking.

Mørket har nå senket seg og jeg lurer på å gå på min første soppjakt noensinne, fått på meg hodelykten, funnet fra armybootsen og har sett meg ut noen områder som ser ut som de må være himmel for fleinsopp, men er fortsatt litt skeptisk. Det er snakk om jorder og beitemarker hvor det stort sett går kuer og sauer hele tiden, temperaturen ligger for øyeblikket på 8-9 grader, det har vært stort sett nedbør den siste måneden men ikke fullt så vått siste døgnet, det er med andre ord ikke bare et hav av gjørme. leste også en plass at den ikke vokser i mose?, men det er så mye fram og tilbake. Så, høres d bra ut? eller bør jeg bare bli sittende å drømme?:P

en ting til, om jeg skulle være så heldig å finne noe, va er den beste måten å frakte det hjem på, er ikke så langt å gå, men har hørt at plastik kan skade soppen, har gjort meg klar en tupperware boks med et par tørkepapir, går dette bra? noen andre forslag?

enda en ting til, litt skeptisk på dyrene som tramper rundt på disse jordene, høres kanskje dumt ut, men vil helst unngå å løpe som en tulling gjennom et fuktig og glatt jordet med en sint bukk, sau eller ku i hælene. noen som har vært borti noe sånt?, kan de bli aggresive eller er de like redd meg som jeg er for dem.

Det bør kanskje sies at dette ligger rimelige nære havoverflaten, mener jeg leste en plass at man må over 1500 meter for å finne noe som helst(mulig dette er bare svada, ikke vet jeg.).


Beklager om jeg skriver litt rotete og uoversiktelig, wtørke i noen dager nå så begynne å bli litt ukonsentrert:P.
Har opplevd at flein vokser i mose. Ikke se på mosen som et hinder.
Jeg har brukt vanlige plastposer, visste ikke at de "ødela soppen". Trodde det var det samme du fraktet dem i jeg.
Det med dyr, har møtt sinte værer. Utenom det er det vel helst jeg som har vært redd for okser osv.
Det med meter over havet har ingenting å si vil jeg tro.
Første gang jeg var å plukket var i går, tror det var flein jeg plukka, men er ikke helt sikker, legger opp et bilde her snart.

All soppen lå i en pose over natten, er den ødelagt nå eller går det bra? Har lagt den i et syletøy glass med en klut med salt i, som dodecha sa tidligere i tråden hvis jeg ikke tar helt feil
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
At de ligger i en pose over en natt har lite å si, hvordan man har fått for seg at sopp i en plastikkpose er feil, aner jeg ikke. Jeg har selv gjort det så og si alle gangene jeg har plukket.

Men å la de ligge fuktige i en plastikkpose over tid er en dårlig idé, da råtner de.
Nå vet jeg ikke hvordan det er med fleinsoppen vår, men det er vanlig å plukke matsopp i kurv ol.
Plastposer gir dårlig lufting, og soppen kan blir dårlig av dette...

Jeg vil anta at en kurv er mest passende selv til fleinsopp, ivertfall hvis man har tenkt å plukke store mengder. Men det funker greit nok å bruke en pose også, visst man ikke har noe annet.
Sitat av Dodecha
At de ligger i en pose over en natt har lite å si, hvordan man har fått for seg at sopp i en plastikkpose er feil, aner jeg ikke. Jeg har selv gjort det så og si alle gangene jeg har plukket.

Men å la de ligge fuktige i en plastikkpose over tid er en dårlig idé, da råtner de.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte at dem kanskje hadde råttnet, siden den lå såpass mange timer i plastposen. Har fått tatt noen bilder nå. Hadde vært kult hvis du eller noen andre kunne sett på de og skrevet om det er flein eller ikke, eller om dem er råttne eller noe sånt. Det er litt dårlig kvalitet for jeg har bare et dårlig webkamera.

http://home.halden.net/peltus/flein1.jpg
http://home.halden.net/peltus/flein2.jpg
http://home.halden.net/peltus/flein3.jpg

Vet egentlig ikke om dere for sett om det er flein eller ikke pga kvaliteten på bildene, men jeg prøver alikavel. Soppene ser ganske tygga ut fra før av også, siden de lå i den posen som jeg har nevnt tidligere
Den ser ikke råtten/dårlig ut pga oppbevaringen. Da blir de mørke og klissete. Men det er helt umulig å si om det er flein eller ikke basert på disse bildene. Bruk et skikkelig kamera..

Edit:
Det siste bildet får meg til å tvile veldig på at dette er riktig sopp.. Både hatten og stilken ser for "velskapte" ut, og fargeforskjellen bør ikke være så stor mellom hatt og stilk..
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2007 kl. 18:58.
Sitat av mentalmelt
Den ser ikke råtten/dårlig ut pga oppbevaringen. Da blir de mørke og klissete. Men det er helt umulig å si om det er flein eller ikke basert på disse bildene. Bruk et skikkelig kamera..
Vis hele sitatet...
Tenkte meg det, men prøvde alikavel Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder i løpet av kvelden
Heisann, jeg er alene hjemme i kveld og jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en MILD fleintripp siden jeg ikke kommer meg noe sted og egentlig alltid har hatt lyst til å prøve.

Jeg har lest litt om det og har funnet ut at jeg skal ta meg en tur ut og plukke 20, kansje 30 stk og spise dem på tom mage.. Noen som har noen råd til meg for hva jeg burde gjøre? Skal jeg ha mye mat osv, og forresten hvor lenge varer det? Er et trygt å spise Flein som sin første psykedelika, og burde jeg ha noen til å passe på meg?

Vennekretsen min er bare folk som holder seg til alkohol eller ingenting, så jeg har ingen å gjøre det sammen med.. Dette skal være et engangsprosjekt for å finne ut hva det går i, har ikke tenkt å starte en karriere som rusmisbruker, siden dama sannsynligvis ikke ville likt det og siden jeg ikke vil ende opp som en junkie, og ikke har lyst til å risikere noe.
Flein og andre hallusinogener kan ikke sammenlignes med dop generelt. Og personlig hadde jeg ikke tatt det alene første gangen, men vil du oppleve trippy vision og økt musikkglede uten risiko for å ta av burde ca. et gram tørket sopp (kanskje 30-35 stk? Helt avhengig av hvor du er, str. på soppen osv.) holde fint.
For det første: Du kan ikke bli junkie av å spise fleinsopp. Junk har like lite med fleinsopp å gjøre som tomatsuppe..

Som xtapolapocetl sier, et gram tørker sopp er en grei start. Jeg ville ha spist litt på forhånd, for å ha energi å gå på til turen.

Så er det ikke dumt å ha en til å passe på deg. Men helst bare en, så slipper du å havne i en situasjon hvor flere folk begynner å le av deg fordi du oppfører deg litt merkelig.. Pass på at denne personen er grei og omtenksom, og evner å sette seg inn i dine perspektiver..
ny på forumet, så hei til hele gjengen på flein forumet mwn sessongen er jo helt i hundrem.
Har vert ute i 2 dager nå med en fangst på mellom 300 - 400 sopp. nice aldri vært ute før "første frost natt" men det lønnerseg tydelig vis ikke å vente så lenge. tenker å slenge innom med en nice raport til dere en dag selv er jeg 175 høy å veier 70 kg i en fysisk bra form, å for meg er en god tripp på rundt 50- 60 ferske det er helt genialt..
Sist endret av Dodecha; 7. oktober 2007 kl. 00:45. Grunn: Språk
vist noen lurte, så ringte noen kamerater og inviterte seg selv over på pokerkveld, så den fleintrippen min ble aldri noe av ;P ikke at det gjør meg noe, hadde mye mer lyst å være litt sosial uansett uansett, takk for svarene =)
Hvis fleinen begynner og bli tørr når den står i bakken, er den ødelagt da?
Bare lurer, for gidder ikke plukke masse uspiselig sopp..
Sesongen har såvidt begynt! Virker faktisk som det begynner å løsne litt nå. 60 gram spissflein ble funnet i Oslo-området for tre dager siden
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av selvmord
Hvis fleinen begynner og bli tørr når den står i bakken, er den ødelagt da?
Bare lurer, for gidder ikke plukke masse uspiselig sopp..
Vis hele sitatet...
At den er litt tørr har ikke mye å si, men om de er helt soltørkede, altså mørke/svarte ville jeg styre unna, som tidligere presisert i tråden her:
Se på soppen som en matvare (noe den omtrent er), man spiser ikke råtten frukt.
Hvordan Ekstrahere fleinsopp?
Jeg antar du du lurer på hvordan man ekstrakterer ut virkestoffene fra fleinsopp.

Det er mange måter å gjøre dette på.

Om du vil ha krystaller eller krystallaktige resultater, så trenger du enkelt labutstyr, (alterativt kjøkkenlab) løsemidler, og tålmodighet. Disse metodene er ikke forklart i en fei, men krever at noen setter seg ned og skriver en ekstraksjons-tek, noe jeg egentlig har hatt lyst til å gjøre lenge, men altså ikke har gjort enda..

Om du kan nøye deg med et avkok, så legger du soppen i varmt vann, og lar den trekke i 20 minutter. Da får du en soppte som fungerer helt fint, uten noe mer stress..
Sist endret av mentalmelt; 8. oktober 2007 kl. 20:08.
Sitat av mentalmelt
.

Om du vil ha krystaller eller krystallaktige resultater, så trenger du enkelt labutstyr, (alterativt kjøkkenlab) løsemidler, og tålmodighet. Disse metodene er ikke forklart i en fei, men krever at noen setter seg ned og skriver en ekstraksjons-tek, noe jeg egentlig har hatt lyst til å gjøre lenge, men altså ikke har gjort enda..
Vis hele sitatet...
Veit du om det finnes en sånn guide på nettet? evt link
Sitat av Dr.Gonzo
Veit du om det finnes en sånn guide på nettet? evt link
Vis hele sitatet...
Extraction Notes på Erowid
Referansen til denne note: Extraction and analysis of indole derivatives
from fungal biomass


Psilocybin Producer's Guide

Sist endret av ProZhen; 8. oktober 2007 kl. 21:49.
Sitat av monsemann
lurer på om sobril kann øydelegge ein flein tripp ?
Vis hele sitatet...
Fikk en skikkelig nedtur etter å ha trippet i 4-5 timer, da tok jeg en sobril for å slutte å tenke og for å klare å sovne, funket kjempebra, tror det hadde vært ganske kjipt uten.
Er det mulig å spise flein rett etter du har plukket de uten å tørke? eler blir det dårligere kvalitet da? er tørkingen bare for oppbevaring? og når du har tørket de, bare å spise? hvor mange gram er vanlig for en middels tripp? beklager hvis jeg har spurt noe som allerede står.
Sitat av Schultz
Er det mulig å spise flein rett etter du har plukket de uten å tørke? eler blir det dårligere kvalitet da? er tørkingen bare for oppbevaring? og når du har tørket de, bare å spise? hvor mange gram er vanlig for en middels tripp? beklager hvis jeg har spurt noe som allerede står.
Vis hele sitatet...
man MÅ ikke tørke de først, jeg kjenner folk som har spist flein rett fra bakken uten å ta i de
middels tripp er vel en 40-50 stk, men det kommer jo helt ann på hva du mener med middels da, hvor mye du har trippa før osv...

og ja det står alt det du har spurt om her i samme tråden
Sitat av Boogyman
man MÅ ikke tørke de først, jeg kjenner folk som har spist flein rett fra bakken uten å ta i de
middels tripp er vel en 40-50 stk, men det kommer jo helt ann på hva du mener med middels da, hvor mye du har trippa før osv...

og ja det står alt det du har spurt om her i samme tråden
Vis hele sitatet...
Takk for svar, har bare tatt sopp noen få ganger, alle i amsterdam. Da tok jeg to bokser thai og det var perfekt, hvis det sier deg noe? Måler man i gram eller antall sopp? de varierer jo litt i størrelse.
Sitat av Schultz
Takk for svar, har bare tatt sopp noen få ganger, alle i amsterdam. Da tok jeg to bokser thai og det var perfekt, hvis det sier deg noe? Måler man i gram eller antall sopp? de varierer jo litt i størrelse.
Vis hele sitatet...
thai sopp er et par hakk mildere enn flein, bare så du vet det.

om du går etter gram, så er vel 1-2g sånn passe om du ikke har lyst på en heftig tripp!
da tar du 3-5g

vet om folk her på forumet som ser på 40-50 flein som waste.

men om du tar for lite, har du problemer med å "trenge igjennom" og det kan fort bare bli med fnisinga.

jeg har 4g med tørka flein nå som jeg har store planer om å døtte i meg alene, er vel en 150stk.
men nå har jeg trippa endel før da, og er kjent med flein

om du har endel så kan du jo eksprimentere litt da, begynne forsiktig og heller øke om du synes det er for kjedlig.
Takk skal du ha, har aldri spist flein før, har vært på en plukketur uten lykke, tenkte å ta meg en til i dag, har ingen kjente som driver med det så er alene om hele greia, så det er greit med litt hjelp herfra!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Boogyman
thai sopp er et par hakk mildere enn flein, bare så du vet det.

om du går etter gram, så er vel 1-2g sånn passe om du ikke har lyst på en heftig tripp!
da tar du 3-5g

vet om folk her på forumet som ser på 40-50 flein som waste.

men om du tar for lite, har du problemer med å "trenge igjennom" og det kan fort bare bli med fnisinga.

jeg har 4g med tørka flein nå som jeg har store planer om å døtte i meg alene, er vel en 150stk.
men nå har jeg trippa endel før da, og er kjent med flein

om du har endel så kan du jo eksprimentere litt da, begynne forsiktig og heller øke om du synes det er for kjedlig.
Vis hele sitatet...



er 150 flein bare 4 gram? det har jeg vanskeligheter med å skjønne
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Schultz
er 150 flein bare 4 gram? det har jeg vanskeligheter med å skjønne
Vis hele sitatet...
Husk at det er snakk om tørket sopp, ikke fersk.
ca. 25-30 tørket sopp pleier som oftest å veige 1 gram.
Hvis du tar utgangspunkt i 30 sopp, vil 150 flein bli ca 5. g +/- .
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Hvor lang tid sånn ca bruker soppen på å vokse opp? Hvis man finner en liten slette, og fullstendig tømmer området for flein. Hvor lenge må man vente før man kan regne med å finne mer flein der?
Eller er det ikke for sent og gå ut og lete etter spiss fleinsopp?
De siste dagene har jeg bare funnet inntørka flein, og et par fine. Funker de inntørka soppene like bra som de ferske? (mener at de sto tørre i bakken, de ser på en måte vissne ut:s)
Bravehammer:
Soppen kan vokse opp på bare et par dager, men jeg ville ha gitt området en uke, så skal de ha fått en grei størrelse. Men så er det jo ikke garantert at det kommer noen flere sopp der i det hele tatt, det er jo opp til soppen å bestemme..

Freako:
Det er ikke "for sent" før snøen har lagt seg over jordene, eller du eventuelt rett og slett ikke finner noe sopp.. Det er så klart avhengig av forholdene der du er, men generelt så har ihvertfal jeg pleid å finne sopp selv etter at snøen har falt og smeltet bort igjen de første vinterdagene. Og selv om soppen slutter å vokse, så betyr ikke det at man ikke kan plukke sopp som som allerede har vokst opp. Så, gå ut og let, så finner du ut av det..

f0t:
De inntørka fleinsoppene er like gode som de ferske. Så lenge de bare har tørket inn. Da har jo egentlig naturen bare gjort deg (enda) en tjeneste =)

Men noen sopp står ute og blir svarte og slimete før de tørker, da blir de ekstra harde og ser litt rare ut. Disse soppene skaper mer kvalme og ubehag enn det som er bra. Så hvis de er svarte og brekker med en gang du bøyer litt på de så er de sansynligvis ikke verdt å plukke..
Sist endret av mentalmelt; 23. oktober 2007 kl. 12:05.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Takk mentalmelt.
Ang. de svarte soppene. Har funnet en del svarte, "råtne" ( i mine øyne ) sopp. Stilken virker fin, men hattene er veldig mørke, og ofte sprekt/delt og virker veldig lite delikate. Men nå har det seg sånn at jeg har plukket de med da. Kan jeg bare glemme å spise dem, eller funker de i en opphakka te-blanding elns?
De er ikke tørket, men våte.. Så disse vil ikke fungere?
Har plukket med meg endel. Stilken er fin men toppene er svarte og lite delikate..
Bravehammer & f0t:
De soppene som har blitt svarte, enten de er tørre eller ikke, er tyngre for fordøyelsen, og skaper generelt mer ubehag enn de andre. Mer kvalme, mer rumling i magen, eventuelt mer noia etc. De har vel begynt å råtne på en måte ja..

Men det er fortsatt psilocybin i dem, så de fungerer absolutt, og det er ikke alle som er like disponert for å bli dårlig av å spise de. Men jeg ville ikke spist dem selv, og jeg ville heller ikke gitt dem til noen andre..

Var på en fjelltur for noen år siden og plukket noen helt vannvittige mengder med sopp. Jeg fikk tørket alt som var mitt helt fint, men en kamerat av meg lot soppen sin ligge i fuktige omgivelser litt for lenge før de tørket, så soppen hans ble først mørk og klissete, og så hard og svart. Han solgte en del av dem og fikk rimelig mange klager fra folk som ikke satt pris på bivirkningene..
Sist endret av mentalmelt; 23. oktober 2007 kl. 18:52.
mentalmelt har rett i det han sier. Svarte/mugne sopper kan gi en verre trip en helt ferske.

Har selv spist halvmuggen sopp, ga meg ikke noen bad trip akkurat men var på langtnær den beste.

Bivirkningene var krampe i magen etc
Sitat av speq
Husk at det er snakk om tørket sopp, ikke fersk.
ca. 25-30 tørket sopp pleier som oftest å veige 1 gram.
Hvis du tar utgangspunkt i 30 sopp, vil 150 flein bli ca 5. g +/- .
Vis hele sitatet...
Du kan ikke måle soppens vekt i ca sopp mengde! Noen sopp er 10 ganger større enn andre. Det finns små og store flein. Noen er gigantiske å ser ut som kantareller.
Så det er UMULIG å vite eksakt hvor mange gram det blir før man tørker dem sjikkelig å får lagt dem på vekta..
Legg merke til hvordan har ordlegger seg da. Som oftest, ca og +/-

Tallene er satt for å gi en gjennomsnittlig oversikt over soppens vekt pr antall individer. Vi vet godt at de varierer i størrelse, men det finnes fortsatt et gjennomsnitt, og derfor finnes det også en gjennomsnittsvekt. Plukker man ca 100 sopp for eksempel, så vil man sansynligvis treffe dette gjennomsnittet mer eller mindre..
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2007 kl. 12:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det kan vel ikke tenkes at sesongen er over for østlandet enda..?
Sitat av battlecaT
Det kan vel ikke tenkes at sesongen er over for østlandet enda..?
Vis hele sitatet...
det er dårlig ihvertfall....
ingen av gullstedene mine har bugnet over i år gitt...
På det faste stedet mitt vokste det flein i noen få dager før det tok slutt!

Noen som har funnet masse flein i år?
Har nesten ikke funnet noen ting. Snakket med en gammel mann jeg traff i skogen når jeg leta etter amanita, og han sa soppsankere han pratet med på de daglige turene sine sa det hadde vært en skikkelig dårlig sesong (på matsopp).
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sessongen har vært bra i mitt distrikt.
Problemet var heller sopp mengdene. Men jeg konkluderte med at det måtte være mange plukkere dette året.
Jeg begynte å plukke i slutten av juli. Da var soppene allerede store og faktisk en god del av dem var allerede råtten, så det virket tydelig som om soppen allerede hadde vært der en stund.

Problemet for min del var at jeg aldri fant -mengder- med sopp. Det ble nesten aldri mer enn 150-250 sopp pr tur. (4-7 timer) Foruten om ett par dager da soppen virkelig hadde skutt frem fra bakken og var lette å 'spotte'. Da ble det rundt en 3-500 sopp pr. mann som plukket. Så vidt jeg husker skjedde dette kun 2 ganger denne sessongen, noe som selfølgelig er skuffende.

Men jeg vil ikke klage på sessongen. Jeg synest soppen har vært veldig gode i år. Det fungerte for eksempel å hallisunere på en rundt 30 sopper. Dog dette ikke varer i all evighet.
Ved inntak på ca. 100-150 sopp varere det noen timer lenger og jeg har fått mange gode turer i år.
Jeg tror kanskje problemet ligger i at vi var for trege ut for å plukke.
Noen som husker nårtid de så sin første fleinsopp i år? Personlig fant jeg rundt 20++? Juli.
om flein soppen blir litt mørkere når det blir mindre funk i den?
får er en hel jævla haug i blomsterbeddet til mamma(er på besøk for helgen) å de har den speseielle spissen men de er litt mørke så er det flein eller lure flein?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Utrolig vanskelig å svare deg når du ikke legger ut bilder av soppen.
Er det mulig og finne enda? ellerr er det for seint nå? tenkte meg en tur ut i morgen og se litt.
Sånn ca midt i oktober dukket dem opp her. Tror soppen gikk bort pga det ble varmere igjen! Har blitt drit kaldt nå, men den høst lukta, lufta eller hva det er som gjør at jeg kjenner igjen høsten har ikke kommet tilbake..

Tror du det popper opp flere før vintern speq?
Teoretisk sett kan du finne sopp så lenge det ikke ligger et tykt lag med snø oppå gresset. Men det er helt umulig for noen å vite om akkurat det stedet du leter fortsatt har sopp eller ikke. Bare gå ut og let, så finner du jo ut av det. Det verste som kan skje er at du må gå deg en tur..
Sist endret av mentalmelt; 4. november 2007 kl. 16:43.
ja ok. Da blir det en tur på meg i morgen tidlig