Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4436
Jeg sitter her og leser på nettavisen:
- Røyking farligere enn marihuana
Spørsmålet mitt da.
Hvorfor er ikke marihuana lovlig når røyking skader mer?
Marihuana er jo et rusmiddel. Men det er da røyk også!

Linken til artikkelen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle481448.ece
Grunnen? Vel, det må vel være all propagandaen USA har sendt ut oppigjennom.
Men dette er tatt opp X-antall ganger tidligere, så ta en liten søk på forumet.

Tror ærlig talt ikke det er vits i å ta opp denne diskusjonen en gang til. Det fører ingenting med seg og er en bunnløs debatt..
år etter år med amerikansk propagandakrig imot div.rusmidler som har gitt en holdning som norge har arvet:P
Lang historie. Grunnen til at det ble ulovlig var som følge av industriherrer i statene på 1920-tallet(tror det var rundt da) som ville tape penger på alt det man kan utvinne fra cannabisplanten. Det var også mange politimenn uten jobb etter at alkoholforbudet ble lagt ned. Disse fikk så jobb i DEA. Alt i alt ble cannabis ulovlig for at selskaper som Merck skulle tjene mer penger, og for å kontrollere mexicanere og afro-amerikanere.
Sitat av DarkStaar
Grunnen? Vel, det må vel være all propagandaen USA har sendt ut oppigjennom.
Men dette er tatt opp X-antall ganger tidligere, så ta en liten søk på forumet.

Tror ærlig talt ikke det er vits i å ta opp denne diskusjonen en gang til. Det fører ingenting med seg og er en bunnløs debatt..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener.
Personlig så er det et fett for meg om det er lovlig eller ikke. men Norge er da et fritt land. Og hvorfor bannlyser ikke USA vanlig røyk også?

edit: takk Sinister nå har jeg fått en god forklaring
hovedargumentet er vel at det er et "gateway drug" men det er det ikke mange som kjøper lengre.

Hovedsaklig er det vel fordi vi har nok samfunnsproblemer som det er med alkohol og trenger ikke enda et lovlig rusmiddel som kan tappe statskassa for penger, i form av avvenning, sykehusopphold etc.
tobakk er lov fordi man tjener umenneskelige mengder med kæsj på det
Fordi du blir avhengig, voldelig, må begynne å selge dama di på gata for å finansiere forbruket, og etterhvert begynner du på LSD og hopper utfor et tak i Kjøben i en evig lang bad-trip.

Denne artikkelen var mest fokusert på kreft, marihuana har også psykiske bivirkninger.
Eller fordi det ble lov for titusentalls millioner av år siden og det vil være en god pådriver til 3 verdenskrig å forby det?
Hadde du sett tallene for hvor mye tobakksindustrien i USA tjener så hadde du skjønt det.
Greit nok at cannabis har psykiske virkninger, men de er kun negative om man har latente psykiske sykdommer eller har et usunt forbruk. Med usunt forbruk mener jeg store mengder nesten daglig og selv da er det liten sjanse for at noe skal skje. Værste jeg har opplevd er at folk blir apatiske(sitter hjemme og røyker hele tiden)
overdriver man så er alt farlig
Sitat av Pinh34d
Fordi du blir avhengig, voldelig, må begynne å selge dama di på gata for å finansiere forbruket, og etterhvert begynner du på LSD og hopper utfor et tak i Kjøben i en evig lang bad-trip.

Denne artikkelen var mest fokusert på kreft, marihuana har også psykiske bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Det er klart at noen kan få problemer pga. marijuana, det finnes nemlig folk som ikke tåler dette også, i likhet med folk som ikke tåler alkohol. Jeg tåler ikke sprit. Av en eller annen rar ukjent grunn har jeg nesten mistet livet to ganger pga. alkoholrelaterte anfall! Jeg har røyket hasj i snart 8 år tror jeg, og ja, jeg merker at jeg kanskje ikke har så gode og friske lunger som jeg kunne ønsket, men jeg har jo astma i tillegg, noe som jeg har hatt hele livet. Har heller ikke merket noe som helst på psyken min, tvertimot. Selvtilliten min er blitt betraktelig bedre etter årene med røyking!

Hvis du går gjennom de skadene som gjerne oppstår med et langvarig alkoholforbruk, da snakker jeg ikke nødvendigvis om hverdagslig bruk, og sammenligner disse med, ja, skader som kan oppstå hvis man røyker hasj hver dag, så vil du finne ut at skadene som kan oppstå i forbindelse med alkohol er flere og større enn ved (mis)bruk av hasj.

Det er klart at man kan gå videre til andre narkotikum når man først oppsøker den lokale dealeren sin for å handle hasj, fordi det dukker gjerne opp andre ting og i slike miljøer. Dette er beklagelig, men ikke til å unngå da marijuana fortsatt er forbudt, og kun tilgjengelig på det kriminelle markedet.

Dessuten så mistenker jeg at det er flere personer som faktisk begynner misbruket sitt med sigaretter og alkohol. Ja, det finnes tilogmed personer som starter "karrieren" sin ved å knuse paracet o.l for så å snorte de! Da må jo dette nesten være "gateway-drogene" eller hva? Både sigaretter, alkohol og paracet o.l tabletter er jo tilgjengelig overalt i Norge, så vi trenger vel kanskje ikke flere måter å ruse oss på lovlig?

Tror nesten jeg kutter ut hasjrøykinga og heller begynner å drikke hver helg, hører det er tryggere.. I tillegg så slipper jeg jo å bryte loven! Har jo røyket en lang stund nå, så det er nok ikke lenge til før jeg tipper over, og jeg vil trossalt ikke ende opp på LSD og hoppe utfor et tak i Kjøben i en evig lang bad-trip...

Og ja, vet at jeg bruker ordene "hasj" og "Marijuana" om hverandre, men det går jo for det samme..
Sist endret av Thysanoptera; 27. oktober 2005 kl. 01:09.
Bra skrevet DarkStaar. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Selv har jeg "bare" røyka i 2år, og vil si at det er noe av det bedre som har skjedd meg. Jeg har blitt mer avslappet og rolig, samt jeg har fått nye perspektiver på livet og hvordan jeg bør leve. Alt i alt vil jeg si at jeg har blitt en bedre person av å hyge. Dette er jo selvfølgelig relativt men kjenner ikke til noen som mener at hasj har gjort tilværelsen deres noe verre.
Eneste jeg merker psykisk av røykinga er kortidshukommelsen min. :P
Glemmer alltid ett eller annet når jeg skal ut mobil,nøkkel,lommebok etc etc..
DarkStaar: Nå skal ikke jeg si hva andre mener, men du tror ikke pinh34d kanskje brukte litt ironi der?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
DarkStaar: Det er nok vrient å vite hvis du ikke har sett den, men Pinh34d oppsumerte egentlig kort og greit filmen "Himmel og Helvete" fra 1969 starring Lillebjørn Nilsen :P

Men ellers er jeg enig med deg, for all del.
Sist endret av Tias; 27. oktober 2005 kl. 15:35.
IvIoyner: Tenkte på det, men var slettes ikke sikker...

Tias: Det visste jeg ikke nei
Det de ikke tar med i betrakningen, er at legaliseres marihuana, vil man ikke havne i dopmiljøer for å skaffe det, siden det betraktes som lovlig. Ergo mister det også status som et "gateway drug".
Kan det rett og slett være fordi at man vil unngå rusmidler som bryter ned mennesker og gjør de utmotivert til å arbeide og følge samfunnet normer? Tobakk burde heller ikke vært lov, da det kun har som egenskap å få folk hekta for livet, så noen kan tjene penger på andres 'dumhet'. I Norge selges jo ikke alkohol fritt, myndighetene skal jo kontrollere når man for lov å kjøpe alkohol. At alkohol er "godtatt" går vel på kultur og historie.
Tobakk og alkohol ble innført for lenge siden. Fra den tiden FØR man visste om evenuelle skadevirkninger og slikt. Hadde tobakk og alkohol blitt innført idag, ville det blit forbudt.

Cannabis er såvidt meg bekjent innført i den vestlige verden på et mye senere tidspunkt. Da man hadde en bredere kunnskap om eventuelle skadevirkninger. Derfor ble det forbudt.

Man prøvde i USA og forby alkohol også. Vi så jo alle hvordan det gikk.

Dessuten. Cannabis er farlig. Noen klikker helt etter å ha prøvd det én gang og havner i lange psykoser. Innleggelse og hele pakka. Det kan vanskelig gjøres med tobakk og alkohol krever et årelangt misbruk.
Sist endret av FlyingVeeVee; 28. oktober 2005 kl. 00:00.
Sitat av windozer
Kan det rett og slett være fordi at man vil unngå rusmidler som bryter ned mennesker og gjør de utmotivert til å arbeide og følge samfunnet normer? Tobakk burde heller ikke vært lov, da det kun har som egenskap å få folk hekta for livet, så noen kan tjene penger på andres 'dumhet'. I Norge selges jo ikke alkohol fritt, myndighetene skal jo kontrollere når man for lov å kjøpe alkohol. At alkohol er "godtatt" går vel på kultur og historie.
Vis hele sitatet...
Jeg tror alkohol er lov rett og slett fordi det ikke BARE er ett rusmiddel, men også et smaksstoff i et utall drinker. Hasj kan man jo ikke innta uten å få rus, noe man kan med alkohol (f.eks. rødvin til maten).
Sitat av FlyingVeeVee
Tobakk og alkohol ble innført for lenge siden. Fra den tiden FØR man visste om evenuelle skadevirkninger og slikt. Hadde tobakk og alkohol blitt innført idag, ville det blit forbudt.

Cannabis er såvidt meg bekjent innført i den vestlige verden på et mye senere tidspunkt. Da man hadde en bredere kunnskap om eventuelle skadevirkninger. Derfor ble det forbudt.

Man prøvde i USA og forby alkohol også. Vi så jo alle hvordan det gikk.

Dessuten. Cannabis er farlig. Noen klikker helt etter å ha prøvd det én gang og havner i lange psykoser. Innleggelse og hele pakka. Det kan vanskelig gjøres med tobakk og alkohol krever et årelangt misbruk.
Vis hele sitatet...
Nei, men noen blir alkoholiker etter sin første dram.
Vil gjerne at du viser til kilder med folk som har klikket etter førstegangsbruk?

Dessuten ble cannabis forbudt i USA i 1930,dette fordi at Merck(en stor legemiddel produsent) og bomullsindustrien mente det var dårlig med en såpass stor konkurent.
Også selvfølgelig av rasemessige hensyn, cannabis var helst en neger greie.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bjølg: Nei, alkohol er lov fordi det er jævla mye penger å tjene, og det er per i dag hovedsakelig de rette personene som tjener på dette. Dessuten har det noe med vår kulturarv å gjøre; hvordan skal man forby noe som under forbudstiden ble (mis)brukt av alle sosiale klasser, helt opp til de øvre sosiale lag, noe cannabis på ingen måte ble (vel, hamp ble nyttet, men cannabis som rusmidel var det vel omrent bare negrene og Mexicanerne som benyttet seg av, som InTrance nevner).

FlyingVeeVee: Pssh, hvem klikker? Jeg vet om folk som har faen så mange dommer på seg etter vold i alkoholrus, hvis ikke det er farlig så vet ikke jeg hva som er.

windozer: Umotivert til å arbeide og følge samfunnets normer? Bryter ned mennesker? Det er da vitterlig mange samfunn, både vestlige og ellers som har utbredt bruk av cannabis, og de ser da ut til å klare seg?. Hvor i alle dager tar du påstandene fra? Og hva i all verden skal bryter ned mennesker bety?



Når skal dere slutte å hakke på oss som faen ikke vil dere noe som helst vondt!? Cannabis er fantastisk overhypet, det ER rett og slett ikke det media har fremstilt det til å være og det fins det i dag drøssevis av rapporter på; både mtp. falske kilder, regelrett løgn i tidligere rapporter og uttalelser og lignende skandaliøse hendelser som ingen bryr seg om i dag fordi det er et vanskelig tema som få har lyst til å ha sitt navn assosiert med.
Tias: Så du mener ikke at de som styrer landet tenker sånn?
Altså, det er kanskje ikke mindre farlig å røyke cannibis enn vanlig røyk.
Men, hasj, gir en rus på en HELT annen måte en tobakk.
Og påvirker psyken HELT annerledes.
De fysiske skadene er ikke verre, men de psykiske er.
Selfølgeli gjelder ikke dette alle tilfeller med hasj røyking,
men mange får psykiske problemer etter å ha brukt det over lang tid.
Og hadde cannabis vert legalisert, hadde mange flere hatt problemer,
og mange flere vert i faresonen, eller hva jeg enn skal kalle det, for å få problemer.
Forbud mot hasj er ivertfall med på å hindre dette.
Er nok ikke det som er grunnen til at det ikke er lovlig her,
men jeg syns det er en grunn som er litt bra/viktig. (Selv om jeg er for legalisering av cannabis)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
lyselilla: Helt klart, men det er jo ikke til å trekke under en stol at det er veldig mye missbruk der ute og, noe som jo har uheldige konsekvenser. Hvis man sammenligner daglig røyking med dagling drikknig av alkohol så er det jo ikke akkurat som om de som drakk alkohol hver bidige dag over en periode på flere år takler å drikke alkohol så veldig bra senere liksom.

Men ja, skjønner hvor du vil hen, og må si meg enig. Cannabis har konsekvenser. Men jeg mener helt klart at de lettere kunne håndteres /behandles når stoffet trer inn blant de aksepterte (les: legaliserte).
Når du stiller spørsmålet i den sammenhengen du gjør må jeg påpeke at jeg tror den norske stat har litt strengere krav til hva som er gyldige forskningsresultater og vedtatte sannheter enn det journalistene i nettavisen har.
Dere bør se "Illegal drugs and how they got that way". Bra dokumentar der de forteller om diverse rusmidler og deres historier. Episode 4 handler om marihuana og amfetamin.
Sitat av InTrance
Nei, men noen blir alkoholiker etter sin første dram.
Vil gjerne at du viser til kilder med folk som har klikket etter førstegangsbruk?

Dessuten ble cannabis forbudt i USA i 1930,dette fordi at Merck(en stor legemiddel produsent) og bomullsindustrien mente det var dårlig med en såpass stor konkurent.
Også selvfølgelig av rasemessige hensyn, cannabis var helst en neger greie.
Vis hele sitatet...
Nei, det var det ikke. Det var en meksikaner-greie, negerne tok det ikke opp før det var godt befestet i USA. Forbudet ble brukt som et middel for å kunne fengsle meksikanere, som ble sett på som konkurrerende (for billig) arbeidskraft etter at den meksikanske revolusjonen førte til en masseforflytning over grensa..

Men det aller første statlige forbudet (1915, Utah) var faktisk en følge av at mormonere tok pot med seg tilbake til Utah fra Mexico, go figure. Men fort fulgte Wyoming, Texas, Iowa, osv. og disse var dårlig tilslørte forsøk på å kue meksikanerne, ingenting annet.

Edit: ok, det nasjonale forbudet kom vel ikke før rundt 1930, og det er som du sier, at DA var det blitt en negergreie. Så du har helt rett i det du skrev her, men det begynte med meksikanerne..
Sist endret av xtapolapocetl; 31. oktober 2005 kl. 07:09.
Men dette blir jo egentlig litt feil sted å ta denne diskusjonen på? Det blir jo uten tvil flertall på "ja" siden pga det ikke akkurat surfer så mange som ikke bruker/er intressert i ulovelig rusmidler her? (relativt sett selvfølgelig)
dette er da ingen for/mot-diskusjon, men en diskusjon om hvorfor det er ulovlig. Jeg syns også at det, til tross for at vi er "blant venner," har kommet fram ganske mange saklige "mot"-argumenter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Go Tias!!

Sitat av FlyingVeeVee
Dessuten. Cannabis er farlig. Noen klikker helt etter å ha prøvd det én gang og havner i lange psykoser. Innleggelse og hele pakka. Det kan vanskelig gjøres med tobakk og alkohol krever et årelangt misbruk.
Vis hele sitatet...
Slutt å spre om deg med feilinformasjon, det har lenge vært kjent at folk med anlegg (LES: Anlegg, som i lang historie med psykiske problemer i familie) kan utvikle schizofreni av cannabisbruk.
Her ser man jo også din vurdering av hva som er farlig: alkohol krever 1500 liv i norge alene hvert år (statistisk sentralbyrå), mens til dags dato har ikke en eneste jævel død av THC overdose via innhalering.

Men tilbake til topic:
Harry J. Anslinger er jævelen som har skylda. Hans propagandakampanjer fikk USA til å slå opp øynene på en ny "dødelig og farlig motstander", nemlig cannabis. Dette var på tiden mens de andre statene konsentrerte seg om stoffer som er kjent til å føre til døden, som heroin. Over natten ble cannabis plutselig det nye dødsdopet, som i følge anslinger var det farligste stoffet i manns minne.

Jimmy Carter så ut til å være svaret på det, og alt så ut til å bli bra, ca 10 stater legaliserte cannabis, men så skjedde det:
En i kongressen ble tatt for kokain og presidenten kunne ikke risikere å se snill ut ovenfor dop...

En dokumentar jeg anbefaler er Grass (realplayer)
Sist endret av Dodecha; 1. november 2005 kl. 11:03.
Sitat av Pinh34d
etterhvert begynner du på LSD og hopper utfor et tak i Kjøben i en evig lang bad-trip.
Vis hele sitatet...
Det er stort sett bare idioter som hopper utfor høye bygninger fordi de tror de kan fly på syre. Fornuftige mennesker begynner på bakken og flakser med armene.
Hmm.. har røyka en stund nå og det eneste jeg merker psykisk er sløvhet, dårlig oppmerksomhet og det jeg syns er værst er at jeg klikker totalt bare den minste ting går imot meg.

Hasj kødder en del med hjernen din, mens alkohol ikke gjør det (hvertfall ikke som jeg kan merke), men alkohol er absolutt ikke bra for kroppen.

Men det er ikke det, det er snakk om... Det er snakk om frihet! Hvis det er slik som de sier at "Vi lever jo bare 1 gang", da syns jeg de skal legalisere det så fort som mulig. Folk vil gjøre hvert sitt ut av deres eget liv og det syns jeg de skal få lov til. Jeg tror ikke "de som bestemmer" har forstått hva livet er.... Livet er til for at det skal nytes. Og cannabis er en del av naturen, dvs, det er så naturlig som det kan bli... Skal det være ulovlig å bruke naturen.. Det er helt på trynet!

Det kommer en helt vilt fremmed person, helt lik deg (bortsett fra at han har en stilling høyt opp som gjør at han kan bestemme over tusenvis av menneskeliv) og så sier han: "NEI!!! Du får IKKE lov til å spise/røyke den planten der!!!"... Så sier du: "Jamen det bestemmer vel ikke du? Er det din plante kanskje?" Så sier han: "Nei det er absolutt ikke min plante! Men du får ikke lov å bruke den bare! Og hvis du bruker den så skal du betale meg 3000 kr i bot eller jeg skal sette deg i fengsel og ta fra deg den lille friheten du har!!!"
Dette kan jeg bare ikke fatte at noen mennesker skal få bestemme slik! Lever vi ikke i år 2005 da?! Trodde det var MITT liv, men det er det visst ikke.
Her er en ganske omfattende og etter min mening godt poengtert avhandling skrevet av en tidligere narkotikaMISbruker:

http://narkonsult.no/oppg.html
Sitat av Nicklas
Det kommer en helt vilt fremmed person, helt lik deg (bortsett fra at han har en stilling høyt opp som gjør at han kan bestemme over tusenvis av menneskeliv) og så sier han: "NEI!!! Du får IKKE lov til å spise/røyke den planten der!!!"... Så sier du: "Jamen det bestemmer vel ikke du? Er det din plante kanskje?" Så sier han: "Nei det er absolutt ikke min plante! Men du får ikke lov å bruke den bare! Og hvis du bruker den så skal du betale meg 3000 kr i bot eller jeg skal sette deg i fengsel og ta fra deg den lille friheten du har!!!"
Dette kan jeg bare ikke fatte at noen mennesker skal få bestemme slik! Lever vi ikke i år 2005 da?! Trodde det var MITT liv, men det er det visst ikke.
Vis hele sitatet...
Blir jo mer det samme som at du får bot for å ikke kjøre med sikkerhetsseler i bilen, er jo ikke for å ta fra deg mer av den lille friheten du har, men fordi hvis du da skulle komme ut for en ulykke, og du må tilbringe resten av livet ditt i en rullestol koster dette samfunnet mange millioner. Og det at noen reager med å trenge psykiatrisk behandling etter bruk er jo mer av samme sak, det kan komme til å koste samfunnet dyrt. (ikke det at jeg er så alt for enig btw )
Sist endret av n0||i; 2. november 2005 kl. 09:18.
WazeD: Grei avhandling selv om jeg ser mange mangler og feil spesielt dette:
Jeg ser han skriver hamp når han refererer til cannabis og tydeligvis tror at det går ann å ruse seg på hamp. Han viser også til flere kilder som omtaler hamp som noe man kan ruse seg på.. Er det virkelig så mange som tror man kan ruse seg på hamp??? Jeg mener, det er vel ingen her som trodde det?

n0||i: Nå er jo sjansen for å havne i en bilulykke mange ganger større enn å havne på
psyk`en etter cannabis røyking, pluss at det er vel strengt tatt litt farligere å være i en bilulykke..
Sist endret av Juno; 2. november 2005 kl. 09:35.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Juno: Hamp som i ferdigbehandlet og prosessert plantefiber kan man ikke ruse seg på, men man lager jo hasj og pot ut av hampplanten og da. Cannabis sativa er ikke et bruksnavn, selv om mange bruker det slik, det er et vitenskapelig navn.
Dem lager Pot og hasj ut av Cannabis Sativa.
Cannabis Indica er det som er hamp og inneholder altfor lite THC til å lage noe man kan ruse seg på ut av.
Sitat av Juno
Dem lager Pot og hasj ut av Cannabis Sativa.
Cannabis Indica er det som er hamp og inneholder altfor lite THC til å lage noe man kan ruse seg på ut av.
Vis hele sitatet...
Det er nok helt feil.

Cannabis er latin, hemp er norsk. Det er samme plante. Hemp blir ofte brukt om industriell cannabis, men det betyr ikke det i utgangspunktet.

Baade White Widow og Northern Light er Cannabis Indica og de kan du ruse deg paa.
jeg er faktisk glad for at tjall ikke er lovlig, tenkt over det mye...
se på sigaretter, koster 2-3 øre å lage pr sigarett (er ikke sikker, men det jeg har hørt)... kanke koste så mye å mekke tjall på rullebånd da? men en 20pakkining koster jo faen meg 65-72spenn, så da tror jeg hasj prisen hadde steget ganske mye... og da ville jo hasjen blitt dyrere? 100spenn grammern er nokk for meg, ville sikkert blitt 21grense på tjall uansett leeeeenge til jeg er 21
(dette er bare min personlige mening altså, vet ikke om det
ville blitt sånn... tenkter bare på øl og sigg prisen i norge... hvis det skulle blitt lovlig så måtte det bli lovlig å svergie oso, så jeg kunne gått på hamstretur dit )
Sitat av banan2
Det er nok helt feil.

Cannabis er latin, hemp er norsk. Det er samme plante. Hemp blir ofte brukt om industriell cannabis, men det betyr ikke det i utgangspunktet.

Baade White Widow og Northern Light er Cannabis Indica og de kan du ruse deg paa.
Vis hele sitatet...
Hemp er engelsk/amerikansk, HAMP er vel Norsk. Man kan vel kalle alle Cannabis planter for hamp planter, men når man bruker ordet hamp så er det den industrielle planten man mener.
White Widow har bare 25% indica gener og 75% sativa gener.
Northern Light er 100% indica gener ja men den er jo litt spesiell og da..
Sist endret av Juno; 4. november 2005 kl. 10:03.