Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1880
Yo! Noen som har kommet inn? Noen som søker?

Hva er snittet sånn circus for å komme inn? Finnes det rulleblad fra før du er 15 år og teller det hvis det ikke er sånn kjempeeealvorlig as in drepe noen eller brenne ned kirker?
Har ikke søkt selv, men har tre kamerater som har vært inne til fysiske prøver og intervjuer. Er det ikke enda et par uker til man får svar på om man har kommet inn?
Opptakskrav: http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=399
Norsk statsborger
Plettfri vandel

Generell studiekompetanse fra videregående utdanning. Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i nytt karaktersystem.
Førerkort klasse B

Fylt 20 år det året de tas opp
Svømmeferdighet
God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav (normalt fargesyn og synsstyrke uten korreksjon på begge øyne som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0,5)
Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten
Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen
Vis hele sitatet...
rdxz's Avatar
Trådstarter
Takk for det!

Da er det eneste jeg fremdeles lurer på, hvis en skulle ha havnet i noe piss før man fylte 15 år, har det noe å si?
Hvis du sier hva slags piss det gjelder hjelper det kanskje.
Jeg mener det er forskjell på å kaste et tyggispapir på gaten og å brenne ned et hus.
Sikkert noen som er uenig med meg men men...
rdxz's Avatar
Trådstarter
Innbrudd med noe formildende omstendigheter..
Hva som er formildende omstendigheter? Og de har det nok i registrene sine, så det kan kanskje skape trøbbel i noen deler av tjenesten vil jeg tro.
rdxz's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger noen som VET, gjerne noen som ER politi! Sikkert og kanskje ain't good enough.
Sist jeg spurte noen som kunne noe, så sa de at de slettet rullebladet fra før man var 15. Så i teorien skal det ikke ha noe å si.
rdxz, så send en mail til politihøyskolen da.
Innbrudd er svært alvorlig og vil slå ut på "Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten". Om du er tatt i feks "burning" er dette noe man ikke slår så hardt ned på.
Neimen hvis man kommer på intervju og de snutefolka som skal intervjue deg spørr om du tidligere har gjort noe kriminelt og du f.eks mista lappen 3 mnd for burning, skal du ikke se deg så sikker på at de kommer til å ansette deg !
Sitat av pinnsvinet
Sist jeg spurte noen som kunne noe, så sa de at de slettet rullebladet fra før man var 15. Så i teorien skal det ikke ha noe å si.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler veldig sterkt på at det slettes. Merknader man får på rullebladet blir skjult for politiet etter fem år (angivelig), men PST, E-tjenesten, Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, og så videre, har tilgang til disse opplysningene, blandt annet for å kunne sikkerhetsklarere folk.

Forøvrig kan vi jo aldri være sikre på om disse opplysningene faktisk blir skjult for politiet, men det er jo en annen sak.

Hvis man gjorde ett lite brekk når man var 13-14, kanskje i sammarbeid med noen som var eldre, så tror jeg ikke man blir kastet ut av politiskolen for det, avhenger sikkert litt av saksbehandler.
Selv om ting blir såkalt "slettet" fra politiets register er det eneste som skjer dette:

Du ber om en vandelsattest fra politiet: Og får en plettfri en.
Politiet slår opp i sitt register og får frem alt det gale du har gjort uansett.

Hvis navnet ditt noengang har vært nevnt i en rapport, så har politiet tilgang på det uansett om det er "slettet" eller ikke...
Men uansett hva folk sier her, om de er sikre eller ikke, kommer du til å måtte sende mail til phs. De er de eneste som vet det helt sikkert. Selv om det finnes en politibetjent på forumet er det ikke sikkert han vet sånt 100% heller. Er nok bare opptaksnemnda som kan svare det med sikkerhet ang det.
Sist endret av GeirBauer; 6. april 2006 kl. 13:03.
De tar de som er best kvalifiserte til jobben som polititjenste mann, sitter du der med én annen som stiller 100% likt som deg (svært hypotetisk), men du er tatt for å, som nevnt over, burne eller annet små dritt så velger de jo han andre.
Og når sjangsen for å komme inn er så liten fra før av, tror jeg du kan bare droppe det, med mindre du har en veldig god forklaring som de biter på.

Av 2265 søkere ble 1133 menn og kvinner kalt inn til opptaksprøver. Av disse så var det 360 stk. som kom seg helt i mål.
Det fra før du er 15 teller ikke. En jeg kjenner (eller kjente, har ikke så mye å snakke med ham om nå) er snut nå, og han ble jo taua både tidt og stadig som drittunge. Bare for hærverk da, som postkasse-sprenging, bildekkpungtering, osv., men såvidt jeg husker var han ganske rabiat i sin ungdom og hadde mye med barnevernet å gjøre. Så jeg tviler på om det fra før 15-års-alderen teller.