Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 12688
Jeg så at vektløftere snffer eller lukter på noe før de skal ta et tungt løft.
Hva er dette? jeg googlet meg frem til at det var ammonia/ammoniakk er det riktig?

Kan man bruke det til noe annet? holde seg våken? eller får man en rus av det?

(vet ikke om denne tråden er i riktig del av rusmiddler forumet(bare flytt den hvis den er plasert feil)

Mvh Npower
Ammoniakk har en gasnke stikkende og sterk lukt som helt klart sier ifra at den er der. Jeg vet ikke hvor sunt det er å sniffe ammoniakk fordi du går tre dager etterpå og tror du har nåler i nesa..
Med andre ord IKKE stikk nesa neddi en beholder med ammoniakk. Har hørt om folk som har fått permanente skader på luktesansene. Så tviler egentlig på at vektløftere bruker dette, vil heller tro de bruker menthol eller apocalyptus (tror det skrives slik).
takk for svar, jeg holder meg til alkohol, og koffein, jeg lurte på det av ren nysgjerrighet

"vil heller tro de bruker menthol eller apocalyptus (tror det skrives slik)."

Noen som vet hva vektløfterne bruker?
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
apocalyptus
Vis hele sitatet...
eucalyptus?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
eucalyptus?
Vis hele sitatet...
Ja, tenkten på den kaktus planten som har en sterk lukt og på en måte gir deg et kick?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Ja, tenkten på den kaktus planten som har en sterk lukt og på en måte gir deg et kick?
Vis hele sitatet...
eucalyptus ja, selv om apocalyptus var et enormt mye fengende navn
Sitat wikipedia:

Luktesalt er en samlebetegnelse på sterkt luktende salter, spesielt ammoniumskarbonat. Er oftest i vår tid brukt av vektløftere [1]. Tidligere ble dette brukt for å få folk i live som har besvimt eller hatt illebefinnende.

Sitat slutt.
Jeg ville tro de bruker hornsalt. Men jeg tror ikke det er nøyaktig HVA som er det viktige. Det er bare det at man skal bli gira opp før ett løft.
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Ja, tenkten på den kaktus planten som har en sterk lukt og på en måte gir deg et kick?
Vis hele sitatet...
Eucalyptus er ikke en kaktus.
Det er vel for å klarne opp i luftveiene for å kunne ta til seg mest mulig oksygen.
tror neppe de bruker amoniak da dette løser opp fett og hjernen er laget av fett så dette sier seg selv er en dårlig kombo

skyt meg vis jeg tar feil
Har selv det du sier at vektløftere bruker. Og ja,det er for å bli våken/ gire seg opp før løft.

Opprinnelig ble der brukt til folk som holdt på å besvime.

Sitat av wilsnow Vis innlegg
tror neppe de bruker amoniak da dette løser opp fett og hjernen er laget av fett så dette sier seg selv er en dårlig kombo

skyt meg vis jeg tar feil
Vis hele sitatet...
Skyter deg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan jeg spørre konsistensen på det du har, Jazzin?
NitroFis nevnte NH4HCO3. NH3 i seg selv tviler jeg på at de sniffer før vektløft.
Ammonia inhalants - 15% ammonia, 35% Alcohol
Kan henne jeg tar kraftig feil, men vist folk sniffer ammoniakk så blir man vel løsemiddelskadet over lengre tid med bruk av dette?
Jeg klarer meg fint..

Men det er bedre kjent som LUKTESALT det jeg har.._
Man sniffer det vel ikke rett inn i nesa, man lukter vel bare på det?
Riktig >titegn>
Det er forskjell på luktesalt og ammoniakk, for å si det slik. Et godt magadrag av NH3 sender deg lett i bakken, noe som er en rimelig omvendt effekt av det man vil oppnå ved bruk av luktesalt.

Sådetså.
Altså Jazzin, nå var ikke min post dedikert til deg da:P
var bare en kommentar til første posten...
Hehe, bare svarte jeg

Men ja.. Vet det er forskjell. Men det vektl;ftere bruker er luktesalt.
Så er jeg kan i teorien bruke "luktesalt tidlig om morgnen når jeg er trøtt for å våkne?

Er det farlig over lengre tid?

Hvor kjøper jeg dette luktesaltet?
Sist endret av noobpower; 11. november 2009 kl. 20:20.
Søk på luktesalt på den siden han linka til

Det er de jeg har.

Meeeen, må vell si at jeg TVIILER på at du kommer til og ville bruke dette hver morgen. Det er EKSTREMT ubehagelig ..
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Søk på luktesalt på den siden han linka til

Det er de jeg har.

Meeeen, må vell si at jeg TVIILER på at du kommer til og ville bruke dette hver morgen. Det er EKSTREMT ubehagelig ..
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så ubehagelig? Kan du forklare hvordan det er?