Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4648
Jeg spaserte bak Radisson tidligere i kveld for å slå ihjel litt tid før jeg skulle ta toget videre. Det var få mennesker å se, men plutselig dukket det opp en politibil som skulle sjekke området ettersom det er mye rart under den brua der. Bare ti sekunder etter at onkel hadde kjørt forbi, kommer det en mørkhudet kvikkas som spør "hvordan går det?", og jeg svarer at her går det bare bra. Han snakker veldig lavt og jeg må si 'hæ' to ganger før jeg hører at han spør "ser du etter noe smoke?". Da svarer jeg "nei, nei". Han virker helt rolig og sier "jeg bare lurte".

Jeg er absolutt klar over at det vanker mange dealere bak Blu, men det var et eller annet med han her som ikke virket helt "normalt". Og det at han kom diskré bort til meg bare få sekunder etter en politibil hadde passert syntes jeg var snodig. Det var riktig nok ikke mange der, så han kan jo ha 'benyttet sjansen'. Teorien min er at han enten er dreven på det å selge, det er veldig godt mulig, eller så var det en politimann som burde lest seg opp litt mer. Spørsmålet er da av ren nysgjerrighet om det er noen av dere freaks som vet noe om undercover dealere i Oslo?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Teorien min er at han enten er dreven på det å selge, det er veldig godt mulig, eller så var det en politimann som burde lest seg opp litt mer. Spørsmålet er da av ren nysgjerrighet om det er noen av dere freaks som vet noe om undercover dealere i Oslo?
Vis hele sitatet...
Afaik vil det vere i grenseland av det politiet har lov til, og eg tviler på at dei vil prioritere å bruke tid på å selge hasj for å ta brukere. Spesielt ikkje ettersom trenden i direktiva frå riksadvokaten har gått i retning av at småbruk skal straffast mindre alvorleg.

Så neh, det var ein vanleg pusher du traff på!
Nja, tror ikke det. ikke på den måten. De har nok ikke lov til og faktisk spørre folk å oppsøke et salg. Men jeg vet at er sivile politifolk som går rundt der, bla. på nyttårsaften så jeg dem sto der å snakka med en dealer eller kjøper.
Er stort sett slik de mørkhudede selgerene holder på. Spør hvordan det går, bomme en sigg osv. Har aldri møtt på en av de som var purk for å si det slik
I Norge så har ikke politiet lov til å fremprovosere en kriminell handling, så det var nok bare en kar som prøvde å selge noe søppel.
Hvis det faktisk hadde vært en undercover dealer hadde du ikke sett noen politibil. Det hadde kanskje ødelagt hele poenget med å være undercover skjønner du :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ialvik Vis innlegg
I Norge så har ikke politiet lov til å fremprovosere en kriminell handling, så det var nok bare en kar som prøvde å selge noe søppel.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette, eller er det en antagelse?


Man kan f.eks bli dratt med i dragsuget ved større operasjoner der metoden ville ha vært forbudt mot en "småfisk" alene
Politiprovokasjon tilhører den ulovfestet rett (ikke nedskrevne rett) og beskriver ulike situasjoner der en polititjenestemann forsøker å fremprovosere en lovovertredelse. I Norge er politiprovokasjon både forbudt og frifinnelsesgrunn i retten, hvis den kriminelle handling ellers ikke ville ha blitt begått.
Sist endret av allibabb; 5. februar 2015 kl. 13:57.
Sitat av allibabb Vis innlegg
Politiprovokasjon tilhører den ulovfestet rett (ikke nedskrevne rett) og beskriver ulike situasjoner der en polititjenestemann forsøker å fremprovosere en lovovertredelse. I Norge er politiprovokasjon både forbudt og frifinnelsesgrunn i retten, hvis den kriminelle handling ellers ikke ville ha blitt begått.
Vis hele sitatet...
Det er greit å copy-paste den første setningen på Wikipedia. Det kan alle.

Det er ikke sort/hvitt som du fremstiller det her. I utgangspunktet er ikke provokasjon tillatt, men det finnes en haug med unntak som kan rettferdiggjøre det allikevel.

(Hadde du kikket litt lenger nede i artikkelen, så vil du se at det er en kilde der)
http://www.riksadvokaten.no/filestor...ingsmetode.pdf