Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 6251
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Flott det, fint du kan kose deg på andres bekostning.

Personlig hadde jeg aldri hatt noen problem om noen hadde kalt meg dum, det hadde jeg gitt blanke f'n i - men hadde jeg gått i en klasse og noen hadde kalt en av mine medelever for dum og eleven tydelig reagerte negativt på dette så hadde jeg ikke nølt med å reagere. Noen elever tåler fint å høre dette, noen elever syntes bare det er moro å bli gjort litt narr av, og noen elever reagerer negativt i forskjellige grader av slike utsagn. Som skrevet før, folk er forskjellige og det skal en lærer kunne respektere og ta hensyn til!
Vis hele sitatet...
Og noen er litt extra bortskjemte og tar ting for seriøst, og de bør lære seg at verden ikke er rettferdig og at noen gang skal man være litt mer voksen en læreren fordi det er litt morsome iblant.

Sitat av Faggot Vis innlegg
Jeg går i en klasse som stort sett består av sytete jævler, og jeg kan fortelle deg at de fortjener faen ikke en lærers respekt! Det har før vært oppe forslag om å bytte mange forskjellige lærere, han ene fordi nesten hele klassen mente at han var homo, og vi kunne da umulig ha en homofil lærer. Hvis ikke lærerne våre lar oss se på film i timen minst en gang i måneden, så syns resten av klassen min at de er noen "jævla idioter".
Og jeg kjenner også godt til dette fenomenet hvor alt en lærer foretar seg er galt og skal rapporteres alle veier. Et håndtrykk blir plutselig til antasting osv..



Voksent.. *titegn*
Vis hele sitatet...
Da er vi 2 tror jeg
Sist endret av Kyrios; 28. januar 2010 kl. 10:33.
Dere er dumme hele gjengen som sitter å disktuerer om det er dumt å kalle noen dum. sitter her å ler av dere som prøver å være så jævla kæær og ha rett i alt.
Sitat av Faggot Vis innlegg
Jeg går i en klasse som stort sett består av sytete jævler, og jeg kan fortelle deg at de fortjener faen ikke en lærers respekt! Det har før vært oppe forslag om å bytte mange forskjellige lærere, han ene fordi nesten hele klassen mente at han var homo, og vi kunne da umulig ha en homofil lærer. Hvis ikke lærerne våre lar oss se på film i timen minst en gang i måneden, så syns resten av klassen min at de er noen "jævla idioter".
Og jeg kjenner også godt til dette fenomenet hvor alt en lærer foretar seg er galt og skal rapporteres alle veier. Et håndtrykk blir plutselig til antasting osv..
Vis hele sitatet...
Greit, respektløse sytete jævler fortjener nødvendigvis ikke all verdens respekt. Respekt skal være gjensidig i den grad det er mulig.

Det jeg siktet til var de som defineres som "sytete jævler" fordi de reagerer på å bli kalt for dumme etc, altså konkrete tilfeller der en lærer mobber en elev på en måte eller annen.
Sist endret av Ezukiel; 28. januar 2010 kl. 10:36.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det tviler jeg sterkt på.
Vis hele sitatet...
Du kjenner ikke meg så du vet ikke om jeg hadde gjort det eller ikke, og for mitt forsvar så kan jeg si deg at jeg ikke tar lett på folk som kaller meg ting har store humør svingninger
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Og noen er litt extra bortskjemte og tar ting for seriøst, og de bør lære seg at verden ikke er rettferdig og at noen gang skal man være litt mer voksen en læreren fordi det er litt morsome iblant.
Vis hele sitatet...
Og mennesker er fortsatt forskjellige og reagerer på forskjellige måter. Har du så vanskelig for å sette deg inn i andre perspektiver enn ditt eget?

Hvis noen er såpass sårbare at de tar skade av å bli kalt for dum så mener jeg ikke man burde pakke de inn og prøve å skjerme de for verdenen som ikke er rettferdig (det har du rett i). Man burde prøve å bygge de opp psykisk og gjøre de i stand til å takle verdenen på egenhånd - ved å kalle de dum gjør man det motsatte og bryter de enda mer ned.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Greit, respektløse sytete jævler fortjener nødvendigvis ikke all verdens respekt. Respekt skal være gjensidig i den grad det er mulig.

Det jeg siktet til var de som defineres som "sytete jævler" fordi de reagerer på å bli kalt for dumme etc, altså konkrete tilfeller der en lærer mobber en elev på en måte eller annen.
Vis hele sitatet...
Ja, men poenget er at han kalte ikke alle som kunne ta seg nær av å bli kalt dum for sytete jævler. Han hadde de han måtte være forsiktig med også, og de hørte jeg ikke et vondt ord om fra han, så jeg ser ikke problemet. For når han kaller de andre for sytete jævler, så tror jeg han faktisk på det.

Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Du kjenner ikke meg så du vet ikke om jeg hadde gjort det eller ikke, og for mitt forsvar så kan jeg si deg at jeg ikke tar lett på folk som kaller meg ting har store humør svingninger
Vis hele sitatet...
Ærlig talt.. Driver du og tuller her nå, eller er du faktisk seriøs?

Du planlegger å klabbe til en lærer fordi han ved et enkelt tilfelle kaller deg dum? På hvilken måte kan det egentlig forsvares?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Da fortjener du faktisk å bli kalt dum.
Vis hele sitatet...
Kunne du utdype deg litt der?

Hvorfor skal jeg bli kalt dum når jeg sier at ingen skal komme til meg å kalle meg dum og en lærer skal spesielt ikke kalle noe det så hadde jeg slått til en lærer hadde jeg ikke vært det jeg sto bare opp for meg skjøl og følte at det var nedvergene.

Sitat av Kyrios Vis innlegg
Du kødder nå eller? Hvor gamel er du?
Vis hele sitatet...
18 og hva har det med saken ¨å gjøre, det er mitt valg og ingen annen sitt, jeg står for det jeg er og for det jeg gjør.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Kunne du utdype deg litt der?

Hvorfor skal jeg bli kalt dum når jeg sier at ingen skal komme til meg å kalle meg dum og en lærer skal spesielt ikke kalle noe det så hadde jeg slått til en lærer hadde jeg ikke vært det jeg sto bare opp for meg skjøl og følte at det var nedvergene.



18 og hva har det med saken ¨å gjøre, det er mitt valg og ingen annen sitt, jeg står for det jeg er og for det jeg gjør.
Vis hele sitatet...

Fordi dersom man "slår til"/"mååker til" noen som spør om du er dum, da har man så forferdelig elendig konsekvensanalyse og forståelse for sosiale og rettslige lover og normer at du fint går under kategorien "dum".

Og ikke bare er du dum. Du har mentale problemer av en så sterk art at du bør få det undersøkt og forhåpentligvis fikset.

Sitat av Mr. Saklig Vis innlegg
Kyrios du må lære deg og skrive, synes dine evner i det norske språk er veldig begrenset.
Vis hele sitatet...
Hvorfor endret du innlegget ditt til dette? Slik det sto kunne du muligens kranglet deg til å kalle det saklig, men slik det står nå er det minst like usaklig som alt det andre her i tråden.
En jeg kjenner ble også kalt dum på skolen ( ble rett og slett stemplet dum ) . Dette er mange år siden.
Han hadde lese og skrivevansker og i den tiden var det ikke mange som tok tak i de problemene.
Men i dag er han en voksen mann og er langt ifra dum. Han er professor på Universtitet.
Håper du får snakket med noen og at læreren din får en tilbake melding på det. Det er noe en lærer ikke skal si til en elev uansett.
Det er blir helt feil av en lærer å kalle en elev for dum. Som sagt tidligere her skal dem oppmuntre og legge til rette for de med spesielle behov (om noen har det).

Story from the real world:
Min mor hadde en gutt i klassen som ble stemplet som "rett og slett dum" på ungdomsskolen, fordi han var dyslektiker og ikke fikk til noe særlig av noen fag.

Nå er det 30 år senere, og han har opprettet en fabrikk og en butikk som begge går med solid overskudd, slik at han nå er millionær.

Selv om man er dårlig i teoretiske ting på skolen, så kan man utføre mye, bare man kommer ut i praksislivet.
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Jeg er interessert i å høre hva du har spurt læreren om i tilfellene han har kalt deg dum. Hvis du har spurt om sylteagurk inneholder agurk så kan jeg på nogenlunde forstå at læreren kommer med spørsmålet. Hvis det er snakk om noe faglig som det ville vært helt naturlig å spørre om så er det en annen situasjon. Lærere er utrolig nok mennesker (noen ganger forferdelige mennesker) de og så å gå inn for full krig er ikke nødvendigvis den riktige løsningen. Lyst til å dele?
Vis hele sitatet...

jeg spurte om månen virkelig var laget av ost

neida. jeg spurte om hva møne var.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Selvsagt kan alle spøke med hverandre, men en lærer bør tenke over hvem de sier hva til. Mange ungdommer er usikre, deprimerte, sosialt utenfor, føler seg mobbet fra før av, osv osv. Dette er jo helt vanlige problemer for mange ungdommer. En lærer er ikke god i jobben sin hvis han ikke tenker over hvem han vil komme med "morsomme" kommentarer til, selv om det kanskje også er helt uskyldig fra hans side. Selv om eleven kanskje overdriver, så bør uansett en god lærer ha respekt for det, og vise skjønn med sine morsomheter.
Vis hele sitatet...

jeg blir ikke mobbet eller er sosialt utenfor, men er kan bli litt deprimert, blir også slik at jeg slutter og spørre spørsmål.
får bare slike svar uansett.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når det gjelder trashtalking deler jeg selv mentalt elevene mine opp i tre grupper:

De få jeg må være forsiktig med.
De aller fleste som tåler at det renner hva som helst ut av skjeften min, og som aksepterer en unnskyldning uten å lage noe mer stress.
De sytete jævlene som griper tak i ethvert fuckings halmstrå de kan sutre over, og som mener det er helt andre regler for hvordan sosial interaksjon skal foregå mot lærere enn absolutt alle andre. De skal kunne stille krav, klage og kalle oss hva enn faen, og vi skal si tusen takk og hjelpe til med å bygge opp selvtilliten dems.

Trådstarter mistenker jeg er sistnevnte.
Vis hele sitatet...

anser meg selv ikke som sistenevte.
jeg tåler spøk, men ikke hver dag over lengre tid, HVER jævla gang.
Jeg syns du ikke skal ta dette alt for hard over deg, vist en lærer kaller det dum så kan det være litt sårende for enkelte. Men å gå til rektor osv. det blir bare idiotisk, vist du skal gå til rektor å klage så bør det være noe mer foreksempel at lærer er ikke tilstede i timene eller klarer ikke å lære elevene noe som helst nesten.

Har hatt flere lærere som har vært helt idiot eks. når jeg gikk på barneskolen hadde vi en musikk lærer som var i 50 årene. Når vi ikke hørte på han eller bråket litt klikket han helt berserk å kastet bøker, viskelær, blyanter veg imellom, han kalte oss drittunger og løfta benken der halve klassen satt på opp og så smelte han den i bakken sånn at alle ungene bare stivnet av skrekk.

Etter denne episoden fikk han sparken, men han kom tilbake noen år senere fikk han bare jobbe i ungdomskolen men han hadde ikke akkurat forandret seg så mye.

Dette er en sak som kan rappoteres mener jeg. Men DU er jo tråsalt en VG1 elev du skal jo være litt mer voksen enn en barneskole elev. Du burde tåle at noen kaller deg dum selv en lærer.

Jeg beklager skrive leif
Sist endret av Snørrungen; 28. januar 2010 kl. 17:17.
Du ble kalt dum, so what? Folk kommer med slengbemerkninger hele tiden. Deal with it.
Selvsagt er det synd å bli kalt dum, men det spiller ingen rolle om det kommer fra en lærer eller noen andre.

Om du vil få oppklart denne saken, så anbefaler jeg at du tar det opp med læreren. Å klage til en høyere instans som rektor/skoleadministrasjon er ikke riktig, da de ikke har noe med det å gjøre. Videregående skole er en del av voksenlivet. Når man er voksen så må du bare finne deg i at enkelte slenger kommentarer rundt seg.

La meg spørre deg om noe; har du selv kalt andre for dum? Eller hva med andre ting som hore, taper, neger, jøde.. osv?
Sitat av GROVløs Vis innlegg
jeg spurte om månen virkelig var laget av ost

neida. jeg spurte om hva møne var.
Vis hele sitatet...
Herregud, jeg hadde en ellers halvveis oppegående VG-1 elev som spurte hva østfold var (ikke hvor, men hva!). Hvis dette er nivået læreren ligger på har han et problem. Eventuellt, så har du en jævli irriterende og avbrytende måte å stille spørsmål på :-)

anser meg selv ikke som sistenevte.
jeg tåler spøk, men ikke hver dag over lengre tid, HVER jævla gang.
Vis hele sitatet...
Herregud, ting som foregår over lengre tid er noe helt annet en en slengkommentar.

Foreslår at du først forsøker å prate med læreren på en skikkelig måte. Ta kontakt med han etter timen, og vær saklig og skikkelig. Gir du ikke han en mulighet til å korrigere seg (uansett hvor liten du trur sjansen er for at han tar det til seg) kan du fort bli stemplet som sytete.

Avfeier han deg, eller på andre måter tar det useriøst, gå rett til overordnede. Har du noen andre lærere du er på godfot med, baksnakk han (dvs, mer nøyaktig; gå til dem og spør om råd). De aller fleste skoler skjer det utrulig mye igjennom jungeltelegrafen.
enig med DumDiDum.
Jungeltelegrafen fikk ting til å skje med han jeg snakka om:P

Å greit at man bare skal le å blabla. men om man spør om noe pga man ikke skjønner noe så er det jo en lærers plikt å forklare det da!? Ikke kalle en elev dum også ikke si noe mer en det? Men igjen, ta det one on one å si det som det er. si du vil ha en elevsamtale om det er det som må til.

Usj jeg hater dumme lærere:P
Jeg tror ikke det er det at han føler seg sikkelig truffet i dette tilfelle, jeg tror bare det er det at en lærer burde ikke svare med ``er du dum eller?`` nå en spør om ett faglig spørsmål!
Vi har to lærere som har kallt oss både dum, ville dyr, jævler, itioter, og snakk om at "dere er verre en den andre klassen som har elever med mentale problemer" osv.
De tar helt av og læreren er ekstremt nedladende ellers og.
Vi har selvfølgelig tatt dette opp med kontaktlæreren vår som er veldig grei
Vg1 her btw...
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Jeg tror ikke det er det at han føler seg sikkelig truffet i dette tilfelle, jeg tror bare det er det at en lærer burde ikke svare med ``er du dum eller?`` nå en spør om ett faglig spørsmål!
Vis hele sitatet...
Bingo. Det er ikke alle som vet hva som snakkes om og litt av poenget med skolen er jo nettopp å lære. Hvordan skal man lære hvis man ikke svar på ting man faktisk ikke vet hva er?

Når det er sagt er det mye rare folk blandt lærere, akkurat som blant befolkningen generelt. Lærere er folk de også og akkurat som det finnes stukere, pedoer og mobbere blandt vanlig folk så finnes de også blandt lærere. Synes lærere generelt sett er flinke til å se når de selv går over streken eller hva de kan tulle med hos hvem, men det hender jo det slår helt feil ut. Hvis denne læreren gjentatte ganger kaller deg dum, da er det faktisk et problem. Prøv å ta det opp med han, det kan jo hende at han ikke er klar over det selv. Skulle dette slå feil så kan du jo dessverre ha fått en lærer som velger ut en å hakke på, i så fall bør du ta det videre (foreldre/rektor).
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Du kommer ikke til å klare deg langt i livet hvis du tar helt av og blir deprimert fordi noen kaller deg dum. Du får bare komme over det. Jeg tviler på at læreren din mente det for å være frekk, men at det kanskje bare glapp litt ut som en litt venskapelig kommentar?
Å herreguuuud!!

Get over it.. Du er 17år nå..? Du tåler en spøk.

Sorry as, men blir så drittlei av alle som skal whine over lærere. Dere tror at man kan klage på ALT de gjør utenom rutinene..
Læreren min(vår) disser oss(ja, disser!) hele tia!
Å det er ikke på kødd!
Han er også rasistisk mot utleningene i klassen, men å ta dette opp er lite smart!
Fordi da vil han bare sette oss ned i karakter osv. Men mamma ble så sur at henne ringte rektor, og da ble han bare enda mere ''bitchy'' mot meg!
Slutt å klag, spør du meg!
Bruk tiden din på å forbedre deg selv istedet for å klage!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hm... Det er jo ikke spesielt alvorlig med lærere som kaller deg dum, men det kommer an på omstendighetene. En lærer vi hadde kalt en gutt i klassen drittunge hele tiden, men det var ment som en spøk, men jeg husker også et litt morsomt år på grunnskolen hvor jeg ble mobba av en fyr og en eller annen time var han så ille at jeg begynte å grine og gikk ut av klasserommet og idet jeg gikk ut ropte han, læreren, etter meg: Hva er det du griner for nå, da?!. Jeg snakket nesten ikke til den læreren igjen... men, som sagt, det kommer an på omstendighetene..
En lærer skal selvfølgelig ikke kalle eleven sine for dumme, idioter etc.

Men jeg vil tro at du tar deg meget nær av dette, og som tidligere sagt du er vel 16-17 år nå? Og om du ble kalt dum en gang grunnet et spørsmål så er det vel ikke noe å styre med. Kanskje læreren ikke viste svaret på spørsmålet ditt og ble frustrert ettersom han ikke kunne svare?

Jaja, ikke vet jeg. Men du burde nok ta dette opp med læreren, sikkert en helt logisk forklaring på det hele skal du se
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Å herreguuuud!!

Get over it.. Du er 17år nå..? Du tåler en spøk.

Sorry as, men blir så drittlei av alle som skal whine over lærere. Dere tror at man kan klage på ALT de gjør utenom rutinene..
Vis hele sitatet...
Nå er jeg drittlei av å gjenta meg selv, men jeg gjør det igjen : Folk er forskjellige og reagerer forskjellig på alt mulig rart! Ikke alle tåler den type spøk like godt, for noen kan den type spøk fra feil person gjøre permanent skade (som det har kommet eksempel på i denne tråden).

Det er ikke snakk om å gjøre noe utenom rutinene her, det er snakk om å i verste fall å bryte ned psyken til en elev her ved å kalle h*n for dum - og det er IKKE ok for en lærer å gjøre. Hvis en lærer vet at eleven tåler det og miljøet tillater det så er det nødvendigvis ikke ille med slikt, men i slike tilfeller som nevnes her så er det direkte dumt og uansvarlig av lærer å kalle en elev for dum.

Og som det påpekes så virker det ikke som om dette er noe trådstarter har blitt såret av i dette tilfellet, men at det er noe trådstarter reagerer på at en lærer gjør/har gjort.

Virker som om empati er mangelvare her inne.
Sist endret av Ezukiel; 28. januar 2010 kl. 23:15.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Nå er jeg drittlei av å gjenta meg selv, men jeg gjør det igjen : Folk er forskjellige og reagerer forskjellig på alt mulig rart! Ikke alle tåler den type spøk like godt, for noen kan den type spøk fra feil person gjøre permanent skade (som det har kommet eksempel på i denne tråden).

Det er ikke snakk om å gjøre noe utenom rutinene her, det er snakk om å i verste fall å bryte ned psyken til en elev her ved å kalle h*n for dum - og det er ikke OK for en lærer å gjøre. Hvis en lærer vet at eleven tåler det og miljøet tillater det så er det nødvendigvis ikke ille med slikt, men i slike tilfeller som nevnes her så er det direkte dumt og uansvarlig av lærer å kalle en elev for dum.

Som det påpekes så virker det ikke som om dette er noe trådstarter har blitt såret av i dette tilfellet, men at det er noe trådstarter reagerer på at en lærer gjør/har gjort.

Virker som om empati er mangelvare her inne.
Vis hele sitatet...
Det handler om å ikke waste masse tid og krefter fordi en lærer ( som også er et menneske) gjør noe som ikke er heeeelt 100%.
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Det handler om å ikke waste masse tid og krefter fordi en lærer ( som også er et menneske) gjør noe som ikke er heeeelt 100%.
Vis hele sitatet...
Men det er greit å waste psyken til elever? Og hvem sier at dette trenger å ta masse tid og krefter, en liten samtale med lærer er kan hende nok.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Å herreguuuud!!

Get over it.. Du er 17år nå..? Du tåler en spøk.

Sorry as, men blir så drittlei av alle som skal whine over lærere. Dere tror at man kan klage på ALT de gjør utenom rutinene..
Vis hele sitatet...
Tåle en spøk? Spøker læreren når han/hun oppfører seg sånn? Tror ikke det nei, ikke noe av den oppførselen som er beskrevet av OP høres ut som en spøk.

Samme hvor mange u-er du har i gud kan du ikke uttale deg om hva han tåler eller ikke, en spøk for noen kan være en selvmordsgrunn for noen andre.
§ 9a-3. Det psykososiale miljøet

Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.

Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

Føyd til med lov 20 des 2002 nr. 112 (i kraft 1 april 2003, etter res. 20 des 2002 nr. 1735).


§ 9a-7. Straff

Med bøter eller fengsel i inntil 3 månader eller begge delar blir den straffa som forsettleg eller aktlaust bryt krava i dette kapitlet eller i forskrifter gitt i medhald av det.

Medverknad blir straffa på same måten.

Føyd til med lov 20 des 2002 nr. 112 (i kraft 1 april 2003, etter res. 20 des 2002 nr. 1735). Vert endra med lov 20 mai 2005 nr. 28 (i kraft frå den tid som vert fastsett ved lov) som endra med lov 19 juni 2009 nr. 74
.


Det kan ikke under noen omstendighet forsvares at en lærer kaller en elev for dum. Om det "bare" er et engangstilfelle, eller gjentagende. Lærerne har ikke bare betalt for å undervise, men også for å følge med på det psykososiale miljøet på skolen, og ta tak i ting som mobbing osv.
Det at en lærer kommer med slike bemerkninger er faktisk så alvorlig at man burde gå til ledelsen, og i værste fall til politiet. Jeg veit hva jeg snakker om da jeg selv har vært i denne situasjonen. Lærere som mobber, og som rakker ned på elever for å få status hos andre elever er dessverre ikke et skjeldent fenomen.

Jeg kom godt ut av det, men har jobbet med barn og unge i samme situasjon som har slitt mye psykisk i ettertid.

Det er snart på tide at elevene får sette karakter på lærerne slk at man kan få sortert ut de som aldri skulle hatt noe med barn og unge å gjøre.



Mvh!