Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6709
Har lenge tenkt tanken på å bare flytte ifra Oslo og til INDIA eller eventuelt peru og uti jungelen sammen med shamans.

Planen er å kunne :
Leve med nok penger til å kose meg hver dag på stranda, kunne ha en privatsjåfør etc eller lignende til og komme meg rundt omkring.
Jeg går for tiden på skole her i Norge, men er ferdig nå til sommeren og om mulig flytter jeg allerede fra Norge i oktober om pengene strekker til.

Hvor mye ville det kostet og leie et hus, hotell eller osv som er ganske god standard på, men til en billig penge.

Noe jeg burde tenke over før jeg resier, og åssen er det med vaksinasjon etc.

Planen er bare å ha med meg en koffert med klær til værforholdene der nede, nok med penger for et år, samt pc etc.

Åssen funker det med internett der nede, hvordan funker det med kontant kort etc, og har noen her vært i India? Noen steder som det kanskje er bedre å bo på, og steder det er absolutt no no.

stil gjerne spørsmål om det er noe jeg har glemt.

Planen er å være borte i 1 - 1/5 år. mest sannsynlig aleine, men kan hende en kompis eller vennine blir med.
India er et stort og variert land. Er du ute etter endeløse strender og god stemning går du for sør-vest-india i området rundt Goa. Ønsker du å bevege deg litt utenfor den smale sti besøker du området nord-øst i landet. Varanasi må oppleves hvis du først er i India!
I <3 DMT
Trådstarter
Jeg er egentlig ute etter alt. har egentlig lyst til å starte med det beste, for å så reise litt rundt og kanskje se det fattigste av det fattigste for å se hvilket inntryk det kan gi meg. Videre kan jeg reise tilbake igjen.
Planen er også og kunne få noe spirituelt ut av det, eller hvertfall få besøkt de mest populære templene, stedene etc med historie. (Har planer om å ha med meg speilrefleksen så jeg har noe og se tilbake på).

Hvordan er det med rusmidler der nede, noen som har peiling på lover etc, tilgjenglighet
(kanskje det ikke er lov og diskutere her på forumet, men dette gjelder da et annet land)

God stemning og endeløse strender høres fantastisk ut, gjør heller ikke noe at det er mange mennesker der, men har også lyst til å finne et sted for meg selv, hvor jeg kan sove i sånne bungalover eller lignende helt for meg selv, ganske øde.

noen ting jeg absolutt burde unngå, absolutt burde få med meg?
Har sett på travel channel at Goa er et hippiested uten like og de gjør alt for å selge deg skrot for penger...
I <3 DMT
Trådstarter
Hippesteder er det vel ingenting i veien med.
Har vært i India to ganger, til sammen over to måneder, og ville dratt tilbake på dagen om jeg hadde hatt tid.

Goa er et oppskrytt sted, dyrt og overfylt av kvasihippier som reiser ned med pappas penger for å ta dop og slenge drit om kapitalister.

Nord er mer av alt, mer stressende, dyrere og mer folk.
Sør er mer avslappet, bedre mat, og billigere.

Hasj er tilgjengelig overalt til en billig penge, og billig buskweed er også lett å finne.
I Goa blir man også oftere tilbudt hardere rusmidler som LSD, speed og MDMA, eller Ketamin som var in da jeg var der første gang i 2009.

Budsjettet bestemmer du selv, det er fullt mulig å bruke like mye penger som hjemme, om du drar de feile plassene, men der jeg var tre uker i strekk sist opphold, klarte jeg ikke bruke mer enn 100 kroner dagen, inkl overnatting, mat og leie av klatreutstyr.
Vurderer å bruke et friår på noe slikt. 100 kr dagen, ok, men det går vel an å leve billigere? Jeg vil leve mest mulig native og minst mulig som turist. 100kr/dagen blir mye for et par måneder.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Vurderer å bruke et friår på noe slikt. 100 kr dagen, ok, men det går vel an å leve billigere? Jeg vil leve mest mulig native og minst mulig som turist. 100kr/dagen blir mye for et par måneder.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, jeg KLARTE ikke bruke mer enn 100 kroner dagen, de indiske vennene mine som bodde samme plass brukte mellom 15 og 20 kroner dagen ca.
Og dette var på en forholdsvis fancy plass i forhold til de andre gjestehusene på denne hippiekoloniøyen.
Sist endret av The Great Catsby; 18. mars 2012 kl. 21:48.
Tror du lever litt i en drømmeverden nå. Er ikke bare bare å flytte alene til utlandet uten en seriøs planlegging.
Jeg vil bare poengtere at området rundt Goa er mye mer enn bare byen Goa. Drar man langs kysten sørover ligger det utallige koselige plasser hvor man lett kan stikke seg litt bort om man ønsker det. Fordelen med dette området er at det tidligere var en portugisisk koloni. Her finner man svært mange katolikker og området var kolonisert helt frem til frigjøringen i 1961. Dette har gjort at Goa er det området i India som blitt mest påvirket av vesten.

Som jeg sa:
- Fremmed kultur og innsikt i landet: Nordøst
- Rolige forhold, lange strender og paraplydrinker i en bungalow: Goa
Sitat av Paratus Vis innlegg
Tror du lever litt i en drømmeverden nå. Er ikke bare bare å flytte alene til utlandet uten en seriøs planlegging.
Vis hele sitatet...
Tja..

Om han har kaptial og ingen andre forpliktelser er det absolutt igjennomførbart.
Sist endret av insertnamehere; 18. mars 2012 kl. 21:59.
Sitat av insertnamehere Vis innlegg
Tja..

Om han har kaptial og ingen andre forpliktelser er det absolutt igjennomførbart.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er nok hakket mer komplisert enn det TS får det til å høres ut som.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Joda, men det er nok hakket mer komplisert enn det TS får det til å høres ut som.
Vis hele sitatet...
ikke så veldig, hvis han har penger til det.
For fly fant jeg en enveisbilett 1 oktober i år. Den koster 2692 og går via russland.

Hotellrom og priser og denslags finner du enkelt på hotels.com linken fører til hotel i India, Delhi (og omegn). Prisene er per døgn.

Dersom vi går ut i fra G4ndj1 sitt utsagn om at han ikke klarte å bruke mer en 100kroner dagen så kan vi slå et lite reknestykke. 100*365=36500. Det er da en pekepinn for hvor mye du bør/burde/kunne/skulle/ville ha me deg. Men skal du ha privatsjåfør hver dag i 1 år, så kan du sikkert ta med mer.

Sist jeg sjekka så har de internett i India, men sikkert ikke like bra alle steder.
Sist endret av LowRider; 18. mars 2012 kl. 22:21.
Ok åpenbart noen som trenger en realitycheck her!

Det du prater om er ganske fjernt fra virkeligheten. Det virker som at du ikke har et begrep om hva det vil si å leve i et utviklingsland.

Jeg bor i et utviklingsland hvor jeg jobber. Som jeg skjønner på deg vil du bar henge rundt og leve slaraffenlivet i et år.

Din første utfordring er visum!
Inget land vil gi deg et så langt visum uten at du har en jobb. Der jeg jobber som er et populært sted for turister og jeg jobber for verdens største organisasjon å vårt felt. Tilogmed vi har problemer med langtidsvisum for oss som er expats.
Dermed vil du også ha det.

Samt at du vil slite med å finne en reiseforsikring som dekker en så lang fritidsreise det blir isåfall dyrt.

Til da har jeg ikke engang begynt å adressere alle utfordringene du vil møte når du kommer til landet. Jeg tror ikke du skjønner hva du prater om i det hele tatt og jeg råder deg til å enten ta en 1-2 mndrs tur til et eller flere land eller ta en jorden rundt reise. Det er nok mer givende og praktisk for deg.

Sitat av Izor Vis innlegg
ikke så veldig, hvis han har penger til det.
Vis hele sitatet...
og da skal du ha mye penger. Vil du go local og leve basic. det vil si jævlig enkelt kan du gjøre det billig. vil du leve bra så vil du finne at det faktisk koster mer enn i norge i mange tilfeller.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg vil bare poengtere at området rundt Goa er mye mer enn bare byen Goa. Drar man langs kysten sørover ligger det utallige koselige plasser hvor man lett kan stikke seg litt bort om man ønsker det. Fordelen med dette området er at det tidligere var en portugisisk koloni. Her finner man svært mange katolikker og området var kolonisert helt frem til frigjøringen i 1961. Dette har gjort at Goa er det området i India som blitt mest påvirket av vesten.

Som jeg sa:
- Fremmed kultur og innsikt i landet: Nordøst
- Rolige forhold, lange strender og paraplydrinker i en bungalow: Goa
Vis hele sitatet...
Ja, det glemte jeg å nevne, med en gang man kommer utenom turistfellene er det en veldig trivelig delstat.
Var ikke lenge der, kun en liten tur innom Vasco da Gama, trivelig gammel by, og morsomt å se blandingen av Indisk og Portugisisk kultur.

Sitat av Paratus Vis innlegg
Tror du lever litt i en drømmeverden nå. Er ikke bare bare å flytte alene til utlandet uten en seriøs planlegging.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser OP igjen, vil du se at han snakker om å dra vekk i ett til halvannet år, ikke starte et nytt liv i India.
Kjenner mange som har vært på reise i flere år om gangen, det er så lett som det høres ut som, om man har et snev av økonomisk sans og litt oppsparte midler.


Sitat av LowRider Vis innlegg

Dersom vi går ut i fra G4ndj1 sitt utsagn om at han ikke klarte å bruke mer en 100kroner dagen så kan vi slå et lite reknestykke. 100*365=36500. Det er da en pekepinn for hvor mye du bør/burde/kunne/skulle/ville ha me deg. Men skal du ha privatsjåfør hver dag i 1 år, så kan du sikkert ta med mer.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle plasser.
Det varierer enormt ut i fra hvor i landet man oppholder seg.
Der jeg har tilbrakt mest tid betalte jeg 15 kroner natten for rom(en seng i en liten hytte laget av kumøkk, på 8m2), mens i Mumbai er det vanskelig å finne bra overnatting til under 100 kroner natten.
I Mumbai koster maten lett 30 kroner middagen, mens på landsbygdene kan man få god mat for 1,50.

Det kreves en del tid i landet for å finne ut av dette, og TS kommer til å bli lurt trill rundt mange ganger før han finner reiseformen, så det regnestykket tror jeg man kan se vekk i fra med en gang.

Sitat av jalig Vis innlegg

Din første utfordring er visum!
Inget land vil gi deg et så langt visum uten at du har en jobb. Der jeg jobber som er et populært sted for turister og jeg jobber for verdens største organisasjon å vårt felt. Tilogmed vi har problemer med langtidsvisum for oss som er expats.
Dermed vil du også ha det.
Vis hele sitatet...
Visum får man lett for et halvt år, og deretter kan man bare ta et visarun for å få fornyet det, dette kjenner jeg flere som har gjort nettopp i India, og selv om det er mer stress enn i f.eks. Thailand, går det fint.


Sitat av jalig Vis innlegg
Samt at du vil slite med å finne en reiseforsikring som dekker en så lang fritidsreise det blir isåfall dyrt.

Til da har jeg ikke engang begynt å adressere alle utfordringene du vil møte når du kommer til landet. Jeg tror ikke du skjønner hva du prater om i det hele tatt og jeg råder deg til å enten ta en 1-2 mndrs tur til et eller flere land eller ta en jorden rundt reise. Det er nok mer givende og praktisk for deg.
Vis hele sitatet...
Det billigste jeg har funnet er Gouda Reiseforsikring, jeg betalte 1000 kroner måneden for min, så det blir fort penger av det også.
Er enig i at det virker som TS har ganske urealistiske forventninger til dette prosjektet.
Ville anbefalt å spart opp en grei sum, helst mer enn han tror han vil trenge, og dra avgårde.
Så lærer han underveis hvordan det fungerer, og ser hvordan han liker seg.
Det er ikke noe nederlag å dra hjem tidligere enn man tenker seg, kjenner flere som aldri fant seg til rette i India, det er jo tross alt en radikal omstilling fra livet i Norge.
Sist endret av The Great Catsby; 18. mars 2012 kl. 23:14.
I <3 DMT
Trådstarter
Sist jeg sjekket var den ideelle tiden å være i India fra mellom oktober til mars - så regner med det blir noe sånt i første omgang. Dvs 5 mnd'er istedenfor 1 år eller et og et halvt.
(P.g.a regnsesssonger osv).

Har vært i India to ganger, til sammen over to måneder, og ville dratt tilbake på dagen om jeg hadde hatt tid.

Goa er et oppskrytt sted, dyrt og overfylt av kvasihippier som reiser ned med pappas penger for å ta dop og slenge drit om kapitalister.

Nord er mer av alt, mer stressende, dyrere og mer folk.
Sør er mer avslappet, bedre mat, og billigere.

Hasj er tilgjengelig overalt til en billig penge, og billig buskweed er også lett å finne.
I Goa blir man også oftere tilbudt hardere rusmidler som LSD, speed og MDMA, eller Ketamin som var in da jeg var der første gang i 2009.

Budsjettet bestemmer du selv, det er fullt mulig å bruke like mye penger som hjemme, om du drar de feile plassene, men der jeg var tre uker i strekk sist opphold, klarte jeg ikke bruke mer enn 100 kroner dagen, inkl overnatting, mat og leie av klatreutstyr.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker da ikke spesifikt og reise til Goa, kan for all del være i delhi om det er koseligere der.Jeg vil ihvertfall oppleve goa på reisen jeg drar på, og hvor jeg ender for å bo har ikke så mye og si - så lenge jeg har det jeg trenger rundt meg - mat, vann, klær, rusmidler, fin natur etc.

Jeg er mer interresert i de sist nevnte rusmidlene, dog finner jeg vel sikkert ut av det der nede. (Burde vel kanskje også lese meg opp om straffer iforhold til sånne ting før jeg eventuelt begir meg ut på noe "dumt").

Hvordan er utelivet i dette landet, Hvordan tar folk deg imot, noen spesielle ting man burde være obs på, og det med at jeg ønsker privat sjafør har noe med at jeg ikke orker stappfulle tog som jeg har lest om.

Tror du lever litt i en drømmeverden nå. Er ikke bare bare å flytte alene til utlandet uten en seriøs planlegging.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det en drømmeverden, inntil videre er det bare i planleggingsfasen. Oppsparing av penger har jeg allerede begynt på, spørsmålet er vel hvor mye penger jeg trenger - tar dem visa der nede?

Sjekket med hotells.com men fikk beskjeden - Oppholdet kan ikke vare lenger enn 28 netter. <-- vil det si at jeg må bestille nytt hotell, eller nye 28 dager der nede.

Ok åpenbart noen som trenger en realitycheck her!

Det du prater om er ganske fjernt fra virkeligheten. Det virker som at du ikke har et begrep om hva det vil si å leve i et utviklingsland.

Jeg bor i et utviklingsland hvor jeg jobber. Som jeg skjønner på deg vil du bar henge rundt og leve slaraffenlivet i et år.

Din første utfordring er visum!
Inget land vil gi deg et så langt visum uten at du har en jobb. Der jeg jobber som er et populært sted for turister og jeg jobber for verdens største organisasjon å vårt felt. Tilogmed vi har problemer med langtidsvisum for oss som er expats.
Dermed vil du også ha det.

Samt at du vil slite med å finne en reiseforsikring som dekker en så lang fritidsreise det blir isåfall dyrt.

Til da har jeg ikke engang begynt å adressere alle utfordringene du vil møte når du kommer til landet. Jeg tror ikke du skjønner hva du prater om i det hele tatt og jeg råder deg til å enten ta en 1-2 mndrs tur til et eller flere land eller ta en jorden rundt reise. Det er nok mer givende og praktisk for deg.
Vis hele sitatet...
Nei har ikke så mye peiling på det å skulle bo i et utviklingsland, så det er fint vi har sånne som deg som eventuelt kan gi meg en realiticheck... *host*.

Det blir vel nærmere 5 mnd nå som jeg leste det du skrev, men blir det problemer med det også, ser jeg ikke grunn til å søke visum for 1 år om det også skulle være mulig. Hvordan er det å skaffe seg en helt ålreit jobb i et sånt land? Jeg er forresten 20 om det skulle ha noe og si.

Reiseforsikring har jeg ingen peiling på, men jeg vet jeg har en.

Hvilke utfordringer snakker vi om? Vennligst utdyp. Jeg ser forresten ikke vitsen med å bli i bare 1-2 mnd da jeg like gjerne kan bli 5.
Vil jeg gå fort lei? for meg virker india ganske perfekt... :P
Sier ikke at det er umulig. Men det krever seriøst planlegging og tanke. Samt mulighet for retrerett om man ikke finner seg tilrette.
Jeg har sett nok folk komme hit til Nepal med store forvetninger om det eller andre livet men som ikke fatter hva det innebærer å bo i et lite utviklet land og hvilken utfordringer som kommer med det.

Selv om det igjen er mulig vil jeg ikke anbefale det som den første store reisen man gjør, ta heller å reis rundt i flere land. Finn din favoritt og reis tilbake dit igjen og igjen.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Jeg vil også legge til at jeg har oppspart 40 tusen kr inntil videre.

Sitat av jalig Vis innlegg
Sier ikke at det er umulig. Men det krever seriøst planlegging og tanke. Samt mulighet for retrerett om man ikke finner seg tilrette.
Jeg har sett nok folk komme hit til Nepal med store forvetninger om det eller andre livet men som ikke fatter hva det innebærer å bo i et lite utviklet land og hvilken utfordringer som kommer med det.

Selv om det igjen er mulig vil jeg ikke anbefale det som den første store reisen man gjør, ta heller å reis rundt i flere land. Finn din favoritt og reis tilbake dit igjen og igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg kan det med seriøs planlegging, såfremt jeg har informasjonen jeg trenger for å kunne planlegge seriøst. derfor spør jeg også om erfaringer, råd etc.

Jeg kan bo på en madrass i spisestua til indere jeg ikke kjenner, helt alene i flere mnd. det er absolutt null stress. Dog ønsker jeg helst og bo alene, men lukker ikke ut andre valg om jeg skulle få de. Liker jeg ikke india etter denne reisen, så får det være - jeg har dog veldig lyst, og india blir det neste reisemål - uansett hva.
Jeg sier ikke dette for å være stygg, men jeg tror du bør følge rådet til Jalig og bare ta deg en måned eller to, reis litt rundt, og sett av 10000 på en reservekonto i nødstilfelle.
Det er åpenbart at du ikke har peiling på hva du tenker å begi deg ut på, se om du kan google opp noen guider for førstegangsbackpackere, som tar for seg de helt elementære tingene du ikke har satt deg inn i enda.

Så kan du heller vurdere å gjøre noe slikt som du tenkte, men nå har du virkelig ikke forutsetninger for å fullføre dette uten å blakke deg fullstendig eller ende opp i en bakgate med en kniv i magen.
Vel rusmidler først. Det anbefaler jeg på det sterkeste at du holder deg unna. Du vil ikke ende opp i fengsel i utlandet.

To privatsjåfør spiser opp budsjettet ditt raskt. Overfylte tog/busser er en del av opplevelsen, deal with it!

Du bestiller bare hotell på forhånd for den første uken. Så finner du deg et mer permanent sted til en god pris når du kommer fram.


Utfordringer i et utviklingsland:
Trafikk
Forurensning
Mangel på system for hvordan ting fungerer
Tregt internett
Strømkutt(her jeg er det opptil 16 timer om dagen uten strøm 10 timer i snitt)
Vannmangel(dager av gangen uten vann i springen)
Gassmangel
Sikkerhetsutfordringer
Hjemlengsel
Kultursjokk

Når det gjelder å få seg jobb så kommer det helt ann på hvor du vil og hva du vil og om du vil ha lønn eller ikke. Men om du vil gjøre annet en å være frivillig som koker kaffe så må du nok ha et år eller to på universitetet.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg har sett nok folk komme hit til Nepal med store forvetninger om det eller andre livet men som ikke fatter hva det innebærer å bo i et lite utviklet land og hvilken utfordringer som kommer med det.
Vis hele sitatet...
Nepal har jeg også lyst til å dra til :P Men siden du skal gi alle sammen en reality check her inne, så kan du vel utdype hva slags utfordringer som kommer med det? Man er alene uten å kjenne noen, langt vekk hjemmefra, snakker ikke språket, skjønner ikke kulturen, du er utsatt for kriminalitet, maten er annerledes, du får kanskje ikke noen jobb og alle hater deg kanskje, du kan bli syk og må gå til en tvilsom lege etc. Noe mer eller? Jeg tror litt av poenget med en slik reise er å virkelig oppleve ting. Det skal ikke være noen ferie på den måten, hvertfall ikke for min del. Det er jo mange som overlever der nede, hvorfor skal ikke jeg?

Edit: Så ikke posten din, jalig. Må imidlertid le litt av listen din, det der skal jeg overleve fint! Men klar over at ikke alle kan det..
Sist endret av Chronic420; 18. mars 2012 kl. 23:30.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Jeg sier ikke dette for å være stygg, men jeg tror du bør følge rådet til Jalig og bare ta deg en måned eller to, reis litt rundt, og sett av 10000 på en reservekonto i nødstilfelle.
Det er åpenbart at du ikke har peiling på hva du tenker å begi deg ut på, se om du kan google opp noen guider for førstegangsbackpackere, som tar for seg de helt elementære tingene du ikke har satt deg inn i enda.

Så kan du heller vurdere å gjøre noe slikt som du tenkte, men nå har du virkelig ikke forutsetninger for å fullføre dette uten å blakke deg fullstendig eller ende opp i en bakgate med en kniv i magen.
Vis hele sitatet...
Bare bra at noen tar seg tid til å svare seriøst. tar absolutt ingenting som negativt med det du sier.

- Det med reservekonto hørtes fornuftig ut.

- Jeg har ikke så mye peiling nei, men hva kan jeg gjøre for å forbedre meg mest mulig uten noen som helst erfaring. Må man egentlig ha erfaring?

- Det gjør meg ingenting om pengene forsvinner, som du sier har jeg en reservekonto, og går det galt - tar jeg første fly til norge igjen. (Hva skulle pengene forsvunnet til forresten?)

- Det med å ende i en bakgate med en kniv i magen, skremmer meg ikke i det hele tatt. Går nok ikke alene inn i mørke bakgater, om ikke jeg absolutt er nødt. Dessuten, frykt skal ikke være et hinder. Å indere er jeg ikke redd.
(prøver også få med en vennine / eventuelt kompis - så situasjonen blir kanskje annerledes) - Hva er sjansen for å bli ranet der nede?
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Bare bra at noen tar seg tid til å svare seriøst. tar absolutt ingenting som negativt med det du sier.

- Det med reservekonto hørtes fornuftig ut.

- Jeg har ikke så mye peiling nei, men hva kan jeg gjøre for å forbedre meg mest mulig uten noen som helst erfaring. Må man egentlig ha erfaring?

- Det gjør meg ingenting om pengene forsvinner, som du sier har jeg en reservekonto, og går det galt - tar jeg første fly til norge igjen. (Hva skulle pengene forsvunnet til forresten?)

- Det med å ende i en bakgate med en kniv i magen, skremmer meg ikke i det hele tatt. Går nok ikke alene inn i mørke bakgater, om ikke jeg absolutt er nødt. Dessuten, frykt skal ikke være et hinder. Å indere er jeg ikke redd.
(prøver også få med en vennine / eventuelt kompis - så situasjonen blir kanskje annerledes) - Hva er sjansen for å bli ranet der nede?
Vis hele sitatet...
Du får jo erfaring underveis, bare regn med å bruk en stund på å lære deg hvordan ting funker, og hvordan du klarer deg uten å kaste bort penger på å bli lurt trill rundt uten at du skjønner det engang.

Det var selvfølgelig satt litt på spissen, men jeg kan love deg at du vil komme i situasjoner hvor du føler deg utenfor komfortssonen og vel så det.
Men som du sier så går det jo bra, etterhvert vil du utvikle deg til å bli en dreven reiser som kan reise på et skosnørebudsjett, men det tar tid å utvikle reiseteften.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Utfordringer i et utviklingsland:
Trafikk
Forurensning
Mangel på system for hvordan ting fungerer
Tregt internett
Strømkutt(her jeg er det opptil 16 timer om dagen uten strøm 10 timer i snitt)
Vannmangel(dager av gangen uten vann i springen)
Gassmangel
Sikkerhetsutfordringer
Hjemlengsel
Kultursjokk
Vis hele sitatet...
Trafikk er ikke noe problem.
Har vært på ferie i Iran

forurensing er heller ikke så ille? - Hvor ille snakker vi? Kan uansett kjøpe meg en gassmaske lignende ting om det absolutt er nødvendig.

Vennligst utdyp neste punkt.

Det med strøm, gjør meg ingenting. Har med bra med klær, om det skulle bli kaldt. Vurderer også bo ute noen dager, om det er mulig.

Treigt internett driter jeg rett og slett i - Planen er bare å kunne sende et par beskjeder en - to ganger i uka til de nærmeste.

Vann får man kjøpt i flaske på butikken?

sikkerhetsutfordringer i hvilken grad?

Hjemlengsel... haha, det skjer ikke. og om det skjer, reiser jeg bare videre til et annet land.

Kultursjokk er gøy.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Du får jo erfaring underveis, bare regn med å bruk en stund på å lære deg hvordan ting funker, og hvordan du klarer deg uten å kaste bort penger på å bli lurt trill rundt uten at du skjønner det engang.

Det var selvfølgelig satt litt på spissen, men jeg kan love deg at du vil komme i situasjoner hvor du føler deg utenfor komfortssonen og vel så det.
Men som du sier så går det jo bra, etterhvert vil du utvikle deg til å bli en dreven reiser som kan reise på et skosnørebudsjett, men det tar tid å utvikle reiseteften.
Vis hele sitatet...
Nettop Erfaring driver folk videre. At jeg blir ranet et par ganger av indere regner jeg nesten med, dessuten vil jeg nok gi en del penger til de fattigste i india da jeg har tenkt meg til de skikkelig fattigse stedene jeg har lest /hørt om. :P
Edit: Så ikke posten din, jalig. Må imidlertid le litt av listen din, det der skal jeg overleve fint! Men klar over at ikke alle kan det..[/quote]

For all del er det bare å le av listen. Men om du skal bo i landet så lenge så la meg gi noen eksempler.

Strøm: Ikke ha strøm på noen andre tidspunkter enn natta flere uker i strekk.

Trafikk: Føle at du skal dø uansett hvor du kjører og/eller stå i kø og stampe uansett hvor du skal, uansett hele tiden

Sikkerhet:
Få bilen smadret av murstein fordi man er i nærheten av en protest

Bomber som går av 300 meter fra kontoret ditt

Streiker som gjør at du ikke kan være utendør som går over flere dager

Skjønner at sikkert noen av dere syns at dere fortsatt takler dette, til det vil jeg bare si go for it. Men det er lett å prate i norge. Noe annet å faktisk skulle forholde seg til slikt hver eneste dag.

Jeg tror man kan få mye mer igjen for det om man beveger seg over flere land. Du kan ta inn det flottte i det landet du er i, men slipper å forholde seg til utfordringene som ofte kommer, du kan flykte før de blir for ille.

Samt at det som oftest ikke blir noe spesielt dyrere og øker spenningen ved turen

Edit: Så ikke posten din, jalig. Må imidlertid le litt av listen din, det der skal jeg overleve fint! Men klar over at ikke alle kan det..[/quote]

For all del er det bare å le av listen. Men om du skal bo i landet så lenge så la meg gi noen eksempler.

Strøm: Ikke ha strøm på noen andre tidspunkter enn natta flere uker i strekk.

Trafikk: Føle at du skal dø uansett hvor du kjører og/eller stå i kø og stampe uansett hvor du skal, uansett hele tiden

Sikkerhet:
Få bilen smadret av murstein fordi man er i nærheten av en protest

Bomber som går av 300 meter fra kontoret ditt

Streiker som gjør at du ikke kan være utendør som går over flere dager

Skjønner at sikkert noen av dere syns at dere fortsatt takler dette, til det vil jeg bare si go for it. Men det er lett å prate i norge. Noe annet å faktisk skulle forholde seg til slikt hver eneste dag.

Jeg tror man kan få mye mer igjen for det om man beveger seg over flere land. Du kan ta inn det flottte i det landet du er i, men slipper å forholde seg til utfordringene som ofte kommer, du kan flykte før de blir for ille.

Samt at det som oftest ikke blir noe spesielt dyrere og øker spenningen ved turen


EDIT: Så du hadde vært på ferie i Iran, det har også jeg. Kan ikke snakke for hele verden. Men jeg har vært i India, Peru og Nepal blant annet. Og for Nepal sin del så snakker vi skogsveier. Overalt. Det er kun en motorvei på 40 km i hele landet.

Strøm. Er ikke at det er kaldt. Men bekkmørkt.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Edit: Så ikke posten din, jalig. Må imidlertid le litt av listen din, det der skal jeg overleve fint! Men klar over at ikke alle kan det..
Vis hele sitatet...
For all del er det bare å le av listen. Men om du skal bo i landet så lenge så la meg gi noen eksempler.

Strøm: Ikke ha strøm på noen andre tidspunkter enn natta flere uker i strekk.

Trafikk: Føle at du skal dø uansett hvor du kjører og/eller stå i kø og stampe uansett hvor du skal, uansett hele tiden

Sikkerhet:
Få bilen smadret av murstein fordi man er i nærheten av en protest

Bomber som går av 300 meter fra kontoret ditt

Streiker som gjør at du ikke kan være utendør som går over flere dager

Skjønner at sikkert noen av dere syns at dere fortsatt takler dette, til det vil jeg bare si go for it. Men det er lett å prate i norge. Noe annet å faktisk skulle forholde seg til slikt hver eneste dag.

Jeg tror man kan få mye mer igjen for det om man beveger seg over flere land. Du kan ta inn det flottte i det landet du er i, men slipper å forholde seg til utfordringene som ofte kommer, du kan flykte før de blir for ille.

Samt at det som oftest ikke blir noe spesielt dyrere og øker spenningen ved turen
Vis hele sitatet...
[/quote]


Man lever bare en gang. Om jeg dør grunnet en bombe som eksploderer bilen jeg sitter i nærme en demonstrasjon, so be it.
Jeg reiser ikke ned for å være forsiktig, med mindre det kreves. Jeg har tenkt til å kose meg, og leve annerledes enn det jeg gjør i Norge. Dette blir mitt friår - til en kultur jeg tror jeg absolutt kommer til å sette pris på. Hvordan det ender, vet jeg ikke. Men planen er delvis klar, nå er det bare spørsmål rundt utførelsen, samt litt jeg ikke kan så mye om selv enda.
Sist endret av Saint123; 18. mars 2012 kl. 23:46.
Man lever bare en gang. Om jeg dør grunnet en bombe som eksploderer bilen jeg sitter i nærme en demonstrasjon, so be it.
Jeg reiser ikke ned for å være forsiktig, med mindre det kreves. Jeg har tenkt til å kose meg, og leve annerledes enn det jeg gjør i Norge. Dette blir mitt friår - til en kultur jeg tror jeg absolutt kommer til å sette pris på. Hvordan det ender, vet jeg ikke. Men planen er delvis klar, nå er det bare spørsmål rundt utførelsen, samt litt jeg ikke kan så mye om selv enda.[/quote]

Ok, sorry men den måten du snakker om din egen sikkerhet på er helt latterlig. Uansett hvor du er når du er i et annet land enn ditt eget må du være ytterst forsiktig. Jo lenger vekk du er fra ditt hjem jo mer forsiktig må du være. Det er så mange grunner til det.

Folk i denne tråden her snakker også om slike som at de aldri har vært i en reell farlig situasjon hvor man ikke har kontroll. Det er forståelig. Men man burde kanskje være litt forsiktig med hvordan man prater.

Man forstår ikke hvordan man vil handle og føle før man faktisk har vært i en slik situasjon. Men er lett å tro man takler alt. Men man bør planlegger utifra at alt kan gå til helvete.
I &lt;3 DMT
Trådstarter
Ok, sorry men den måten du snakker om din egen sikkerhet på er helt latterlig. Uansett hvor du er når du er i et annet land enn ditt eget må du være ytterst forsiktig. Jo lenger vekk du er fra ditt hjem jo mer forsiktig må du være. Det er så mange grunner til det.

Folk i denne tråden her snakker også om slike som at de aldri har vært i en reell farlig situasjon hvor man ikke har kontroll. Det er forståelig. Men man burde kanskje være litt forsiktig med hvordan man prater.

Man forstår ikke hvordan man vil handle og føle før man faktisk har vært i en slik situasjon. Men er lett å tro man takler alt. Men man bør planlegger utifra at alt kan gå til helvete.
Vis hele sitatet...
Vel. Jeg har vært i farlige situasjoner. Og det var ytterst ubehagelig. Dog lar jeg ikke det påvirke hvor lenge jeg ønsker og bli, med mindre jeg blir kidnappet og voldtatt i flere mnd. Selv da ville jeg fortsatt ha holdt meg i india etter å ha blitt sluppet løs, sånn jeg ser det nå, da jeg ønsker oppleve india på den måten jeg alltid har sett det - og det skal visstnok være bedre.

Selvfølgelig viser jeg forsiktighet, det er en selvfølge. Men at jeg må tenke på ABSOLUTT alt... neitakk - da tar jeg heller ting litt på sparket der nede.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg har ikke store erfaringer med så lange opphold som du snakker om, men etter et lengre opphold i Bangkok angret jeg veldig mye på at jeg ikke hadde lest absolutt alt som sto om byen og landet på wikitravel. Det er også greit å søke kontakt med noen lokale før du reiser ned dit, vi opplevde hvertfall at folk på vår alder i byen ikke var spesielt interessert i å snakke med utlendinger.

http://wikitravel.org/en/India
Sist endret av Deezire; 19. mars 2012 kl. 00:28.
tenk deg nøye om, flytta til stockholm i 3 mnd av ymse grunner, snudde fort å er tilbake nå so

kanskje mer å oppleve i sånne land som india etc, men ja, tenk nøye igjennom det ihvertfall
Sitat av Paratus Vis innlegg
Tror du lever litt i en drømmeverden nå. Er ikke bare bare å flytte alene til utlandet uten en seriøs planlegging.
Vis hele sitatet...
Seriøst? du mener det å flytte utenlands er uoverkommelig? likevel så krysser mennesker grenseoverganger hver dag året rundt. Utflytta nordmenn treffer du uansett hvor på kloden du drar så jeg vil si at du tar fullstendig feil.

Det er særdeles lett å flytte utenlands uten særlig planlegging.

Og om ts drar til India vil han leve som en konge bare på studielån feks.
TS kan jo lese et grunnfag mens han er i India, ha med seg en bok på stranda og ta eksamen på en norsk ambassade e.l. Det er ikke noe stress. Og nå snakker ts om utreise i oktober så det er ennå mange måneder igjen å lese seg opp på reisemålet og til å spare penger.

Go for it ts - India høres ut som en plan.

Sitat av jalig Vis innlegg
Ok åpenbart noen som trenger en realitycheck her!

Det du prater om er ganske fjernt fra virkeligheten. Det virker som at du ikke har et begrep om hva det vil si å leve i et utviklingsland.

Jeg bor i et utviklingsland hvor jeg jobber. Som jeg skjønner på deg vil du bar henge rundt og leve slaraffenlivet i et år.

Din første utfordring er visum!
Inget land vil gi deg et så langt visum uten at du har en jobb. Der jeg jobber som er et populært sted for turister og jeg jobber for verdens største organisasjon å vårt felt. Tilogmed vi har problemer med langtidsvisum for oss som er expats.
Dermed vil du også ha det.

Samt at du vil slite med å finne en reiseforsikring som dekker en så lang fritidsreise det blir isåfall dyrt.

Til da har jeg ikke engang begynt å adressere alle utfordringene du vil møte når du kommer til landet. Jeg tror ikke du skjønner hva du prater om i det hele tatt og jeg råder deg til å enten ta en 1-2 mndrs tur til et eller flere land eller ta en jorden rundt reise. Det er nok mer givende og praktisk for deg.



og da skal du ha mye penger. Vil du go local og leve basic. det vil si jævlig enkelt kan du gjøre det billig. vil du leve bra så vil du finne at det faktisk koster mer enn i norge i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Chill dude!
Åssen tror du nordmenn som bor i Thailand løser saken? De reiser ut av thailand hver 3 måned - er borte en helg og reiser tilbake. Ts kan helt sikkert gjøre det samme.

Sitat av jalig Vis innlegg

Ok, sorry men den måten du snakker om din egen sikkerhet på er helt latterlig. Uansett hvor du er når du er i et annet land enn ditt eget må du være ytterst forsiktig. Jo lenger vekk du er fra ditt hjem jo mer forsiktig må du være. Det er så mange grunner til det.

Folk i denne tråden her snakker også om slike som at de aldri har vært i en reell farlig situasjon hvor man ikke har kontroll. Det er forståelig. Men man burde kanskje være litt forsiktig med hvordan man prater.

Man forstår ikke hvordan man vil handle og føle før man faktisk har vært i en slik situasjon. Men er lett å tro man takler alt. Men man bør planlegger utifra at alt kan gå til helvete.
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt trist å være så redd?
Kjenner mange som har reist rundt hele kloden og ingen av de var paranoide. Klart en passer seg i utlandet - men det nytter ikke å tanke katastrofetanker hele tiden. Da kan man like godt bli hjemme og se verden fra godstolen på 50".
Skal du være borte i et år bør du ha 60 000 - 100 000 koronas til disposisjon. Ville absolutt dratt alene, da dette gjør at du lettere kommer i kontakt med lokalbefolkningen. Lettere å "pyse ut" når man er flere i samme båt. Det eneste du virkelig trenger er pass og bankkort. Et kredittkort skader heller ikke hvis uhellet er ute og bankkortet ditt forsvinner. Vaksineringsbehov varierer fra sted til sted, men jeg ville heller tatt en vaksine for mye, heller enn å ende opp med et leit tilfelle av dengufeber.. Reis med sekk. Trillekoffert er praktisk om du er på europa-turné og hopper fra radisson til radisson, men ikke når reisingen foregår på lasteplanet på en pickup. Noen giveaways er også fint å ta med. Etterlater du deg et elg-klistremerke eller en trollfigur på en bule i india vil du være sikret evig vennskap, og kanskje får du noe lite noe i retur? Pakk også med godt humør og et åpent sinn. Uansett hvor du ender opp med å dra vil du bli positivt overrasket over hvor hyggelige og imøtekommende, og ofte meget kontaktsøkende, lokalbefolkningen kan være. Husk å sende masse postkort hjem, om ikke for annet enn at du kan se på de når du kommer hjem. Alt av ting og tang som postkort, bilder og suvenirer bør prioriteres. Du vil bli overrasket over hvor fort ting går i glemmeboken om du ikke har en token som kan vekke minnet om de gode tidene ute på the open road. Og ikke glem å skrive dagbok! God tur.
Men for å gi deg litt andre tips siden du åpenbart skal dra.
Spar opp mye mer penger enn du tror at du har bruk for. Budsjett pluss 50% er en god bereging.

Flybiletter bruker jeg å søke opp på www.skyscanner.no Anbebefaler deg å legge på noen tusenlapper på biletten slik at du kan endre den gratis eller mot et lite gebyr, slik at du kan være borte lengre eller mindre om det skulle skje.

Bestill hotell bare de to-tre første nettene der du skal være ofte finner du mye bedre steder utenfor nettet.

Registrer deg hos ambassaden.

Tog i india er en herlig måte å reise på, men du må bestille 3 mnd i forveien. kan enkelt gjøres på: www.cleartrip.com
er den beste måten å reise på. www.seat61.com og indiamike har masse info om reise på dette.

Les alt om wikitravel og lonelyplanet bok og på nett før du drar.