Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 4401
Tenkte på at det er nok mange som bygger pc'er til betalende kunder her, eller som har lyst. Hva med å slå oss sammen å danne en liten bedrift eller organisasjon? Da blir vi et "merkevare" og virker mer seriøse. Vi kan kalle oss landsdekkende og ha et nettverk av support. Kvalitetsikring på de som er med i nettverket selfølgelig. Reprasjoner og software support er også med. Noen som liker ideen?

edit: Vi får vel med andre folk også, men ville lufte ideen for dere. nFF er ikke innblandet

edit: post 200
Sist endret av RoMer; 16. september 2004 kl. 11:26.
Jeg liker ide'n din men jeg tviler på at Admins/kru liker at nFF's gode navn og rykte(?) skal blandes inn i denne planen...
...og har du penger til å startet dette prosjektet?
Hadde faktisk egen bedrift i et år, startet en internett cafê som noen tok over etter et år pga. skole et satans arbeid...men liker ide`en din RoMer =) det skal du ha...
RoMer: sånn tenkte jeg også...når jeg var 13år gammel.
no offence men NFF er "sehr gut" sånn som det er, mener jeg.



who`s up for spunk?
Jeg tjener meg en høvding eller så hver måned bare på å hjelpe venner med å bygge PD-ene deres. Jeg tviler på at nFF vil la navnet bli brukt på bedriften. Og jeg tviler på at alle som melder seg har like stor kompetanse.
Ingen dum ide, men jeg tror ikke du kan trekke inn nFF i det.
Hvordan skulle det hele ha fungert, da? Blir vel litt verre å få samlet folket.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Avdelinger over hele landet
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja men mener ikke å nevne nFF i det hele. Men mener dere som medlemmer. Sorry skulle ikke nevnt det. Kan jo ha med folk fra andre plasser og.

Sammen står vi sterke. Vi er individuelle, men driver å hjelper hverandre og har nettside og slik sammen. virker mer seriøst og sterkt med en stor organisasjon.
Og hva tenker du på med software og slikt? Piratvare til alle mann? (=
RoMer's Avatar
Trådstarter
Nei, regner med at det er ikke bare hw bygging folket her gjør for folk. Og så hvis vi blir en liten bedrift så kan vi dra av moms (billigere pc på oss), mens vi må betale litt til staten,

edit: for å utdype: det er nok noen eldre folk som betaler for at du reinstallerer XP på maskina deres.
Ikke dumt... Slettes ikke dumt. Jeg kunne godt ha vært med på noe sånt, så fremt det hadde blitt ledet av noen med peiling og interesse nok.
Nå har jeg faktisk vurdert muligheten av dette en gang før i tiden, og har tenkt en del tanker.


- Et felles nettsted der folk kan finne informasjon om nærmeste hjelpende "nerd".

- Mobilnummer, hvor langt de kan komme (transport) og hvilke områder de kan hjelpe på (virusvask, reinstalasjon, montering, kabler) og hvilke priser de tar (oppmøte, arbeid)

- Når man har utført et oppdrag gir man kunden et skjema som sendes til de personene som driver nettstedet der kunden kan uttale seg om hvor fornøyd de er med hjelpen de fikk. Dette kan brukes til å rangere "nerdene".

+ For de som driver nettstedet kan inntjeningsgrunnlaget være en månedsavgift for å være medlem.

-Hver "Nerd" må være utstyrt med et identifikasjonsbevis.

- Dette er selvfølgelig slike saker som går inn under egen bedrift, så man kan si at det vil være mange en-manns bedrifter som bruker et felles nettverk for å skaffe seg arbeid og for å utvikle egen kompetanse.

mere kommer etterhvert som tråden utvikler seg.

mm
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Dette hadde jo ikke vært så dumt, det som meite har med. For vi er jo godt spred fra Hammerfest (kanskje lengre nord også?) i nord til, ja, helt sør i landet. Og en stor del av alle brukere har jo en del kompetanse innen data/it.

Jeg stemmer for den "Hvor er nærmeste Nerd?" saken jeg
høres ikke dumt ut dette nei, jeg satt faktisk akkurat og diskuterte noe lignende bare mye mindre skala med en kamerat av meg..
Hørtes slettes ikke ut som et dumt konsept, Meitemarskjen.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja og litt fellesreklame: trenger du datahjel. (navn) er en landsdekkende organisasjon/bedrift for å hjelpe deg med dine problemer.

eller noe annet
Noen nevnte piratvare. Skal det være en bedrift med godt rykte så vil det bety permanet utestengelse fra nettverket om noen av bedriftene(medlemmene) blir tatt i å bruke, selge eller hjelpe til med å installere piratkopiert programvare.
Helt enig, om kunden vil at man skal innstalere Windows for dem f.eks må de stille med kjøpte lisenser og slikt, om ikke bør jo "nerden" kunne ordne en lisens til dem rimelig kjapt så alt er lovlig ...
Hvis man er en registrert bedrift får man vel Windows-lisenser relativt billig, vil jeg tro.

Og Linux MÅ jo være et alternativ!
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Ja, det kan jo gjøres en diagnostikk på hjemmesiden, der kundene må svare på noen enkle spørsmål, som sendes til nærmeste "nerd", så er det jo bare å bestille inn div. programmer og slikt, og fakturere kunden.
Men, må man ikke være registrert i brønøysund registret for å få status som firma? og koster det ikke en hel del å etablere firma? egenkapital og slikt ?
Piratvare, fortsettelse.

Om man er et slikt "stort" nettverk som her foreslått, så kan man skaffe seg gode avtaler med softwareprodusenter om levering av slikt. Dette kan gi billigere priser i forhold til os, antivirus bilderedigeringsprogram med mere.

Da kan felles priser for innstallering av os og annen programvare settes opp på nettstedet.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Noen må undersøke litt. Dette må da være årets ide, datarelatert sett

Kan jo sikkert søkes støtte i hytt og gevær?
Skal du starte et aksjeselskap tror jeg du må ha 100 000 i aksjekapital, men vanlig bedrift koster vel ikke mer enn 2 - 300,- eller så.
Opprinnelig postet av ztaale
Men, må man ikke være registrert i brønøysund registret for å få status som firma? og koster det ikke en hel del å etablere firma? egenkapital og slikt ?
Vis hele sitatet...
Vel, det vil jo selvfølgelig rydde ut de som ikke er innstillt på å satse litt for å komme seg inn i et slikt nettverk. Dessuten er det ikke de helt store summene det er snakk om.
Tilgang til Norek også da :drool:, kan skikke på dette jeg.

Følger tråden etterhvert

Masse bra info meitemark.

Og takk for idéen RoMer
Akkurat, det viktigste i en startoppfase er å ha en sjel som sitter på "toppen" å organiserer, sender mailer til Software firmaer som tar for seg avtaler på lisenser og slikt, noen som kan lage en enkel og greie men funksjonabel hjemmeside som kan gi all info kunden trenger, så må man ha seg PR avataler for å bli "kjent" og slikt..

men copunt me inn om noen skulle finne på å ta ansvar for noe sånt, jeg vet jeg ikek har pågangsmot eller kunskap til å "lede" ett sånt prosjekt

edit: ja helt klart man kan ikke ha en masse kids som tror de kan noe bare fordi de har innstalert windows på pappa's maskin en gang og slikt, det skaper for useriøsitet...
Sist endret av NoillStress; 16. september 2004 kl. 11:38.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Tror man må ha en som er litt flink med å administrere og med økonomi i toppen, eller så kan det gå galt.

Men jeg er også med, som arbeidene maur
RoMer's Avatar
Trådstarter
Greit at jeg kom med ideen, men jeg vil ikke<organisere hele greien. Problemet ligger i at jeg ikke er myndig. ellers så kommer jeg til å stå på
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
nFF består stort sett av useriøse fjortiser som er bedrevitere på altmulig, og som bare kommer med gode svar etter først å ha googlet ting. Dette er ikke den typen folk *jeg* ville jobbet med om jeg skulle startet min egen bedrift.

Forøvrig tror jeg det sikkert hadde vært en ide å sette opp nettverket ved hjelp av nFF, men jeg tviler sterkt på at nFF på noen måte vil være involvert utover det.

Lykke til.

h
Man må jo skille klinten fra hveten. Det er utvilsomt flere personer her med veldig gode kunnskaper innenfor data, det vet jeg.
RoMer's Avatar
Trådstarter
som jeg sa så skal ikke nFF uvfrivvilg innvollveres
mmh, du er inne på noe SharQ men det er jo slike folk man må klare å sile ut før man kjører på med prosjektet...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av RoMer
Problemet ligger i at jeg ikke er myndig.
Vis hele sitatet...
Om du retter deg mot bedrifter, så vil du neppe finne noen som er villige til å leie folk som er >18 år gamle - for mange forskjellige grunner, ikke minst lovmessige årsaker: Hva skjer dersom du gjør en bedriten jobb og blir saksøkt? Usannsynlig, men ikke utenkelig.

Dersom du ikke retter deg mot bedrifter, så er det langt mindre penger å hente, men ideen vil være mer aktuell.

H
Opprinnelig postet av ztaale
Akkurat, det viktigste i en startoppfase er å ha en sjel som sitter på "toppen" å organiserer, sender mailer til Software firmaer som tar for seg avtaler på lisenser og slikt, noen som kan lage en enkel og greie men funksjonabel hjemmeside som kan gi all info kunden trenger, så må man ha seg PR avataler for å bli "kjent" og slikt..

men copunt me inn om noen skulle finne på å ta ansvar for noe sånt, jeg vet jeg ikek har pågangsmot eller kunskap til å "lede" ett sånt prosjekt

edit: ja helt klart man kan ikke ha en masse kids som tror de kan noe bare fordi de har innstalert windows på pappa's maskin en gang og slikt, det skaper for useriøsitet...
Vis hele sitatet...
Det vil neppe holde med bare en person. Når det kommer til PR er det variernede triks man kan gjøre, og det er ikke noen spesifikk kostbar affære.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Ja, en bakgrunnssjekk ville vell kanskje vært litt bra. Kan tenke meg at en del også vil slenge seg på pga. Login til Norek, og da slippe moms på alt man bestiller.

Skal dette gjennomføres, så må folk ha hederlige hensikter og ha rent mel i posen.
Meitemark: Det er jo selvfølgelig avhengig av hvor stort ett slikt prosjekt blir, og hvor mye av landet man skal dekke og slikt men en slags administrasjon må man nok ha..

Magisk: enig med du
RoMer's Avatar
Trådstarter
Vet det er litt problematisk å ikke være 18, men jeg har fått ganske mye jobber allikevel. Og de fleste som trenger hjelpen vet at vi ungdom er de som er best til å flge med i utviklingen. Men kvalitetsikring er viktig
Selvfølgelig er det folk her som ikke er myndig, men det går ann å inkludere de uten å skade bedriften. Har man skattefrikort kan man tjene i høgget av 25k på arbeid uten å betale skatt. Arbeidsgiveravgiften kommer ikke inn før man har tjent 1000 kroner.

Dette gjør at de som er unge men ikke gamle nok til egen bedrift KAN være tilknyttet dette nettverket. Dette vil selvfølgelig ikke være folk som blir sendt av gårde til bedrifter, men til privatpersoner som har fått pussige toolbars og likt.

Jeg vet ikke hvor gammel man må være for at en underskrevet tausehetsplikt skal være gyldig, men jeg kan si med en gang at alle må ha underskrevet en slik en før de blir sendt ut på oppdrag.
Meitemark: angående taushetsplikt, jeg jobba på ett Apotek når jeg var 16 år og måtte underskrive taushetsplikt avtale som var bindende og slikt.. pga jeg fikk info om hvem som spiste spesielle drops og slikt ..
RoMer's Avatar
Trådstarter
Jeg har selv skattekort på 40 000 og har underskrevet gyldig taushetsplikt tidligere. Det som er viktig er at selve nettverket er non-profit hadde jeg tenkt. Hvær enkelt tjener, men en leder får ikke overskudd. Kanskje medlemmsavgift til lederen for tid han bruker, men ikke noen leder som tjener seg rik på at vi jobber. Likt arbeid lik lønn.
RoMer. det kommer jo veldig ann på HVOR mye "ypperstepresten" må gjøre hver måned, han burde jo kunne skrive timer på en måte for å få det til å gå rundt ..
Tja, det må ikke være HEEELT non profit for en nettverksleder å holde på. Jeg vet ikke med dere, men jeg må ha mat på bordet sånn en gang i blandt. Og Hvis nå dette nettverket kom opp i hundre medlemmer som gjorde 1 stk arbeidstykke hver dag og sendte inn 1 sjema om dagen, så ville det bli 100 sjemaer å se gjennom og punshe før man kunne gjøre noe annet.
`Jeg synes dette var en super ide Hvis det blir noe av dette blir jeg med. Driver selv med reperasjoner av pcer osv på fritiden osv. Hvis vi som holder på med dette hadde klart å samle oss i et nettverkt hadde det blitt mye lettere å få hjelp hvis du står fast på noe. Dele løsninger med hverandre osv.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja da er vi jo enige. Lederen skal ha vanlig lønn. han skal ikke bli rapet, men heller ikke bli millionær på andres arbeid. Så det skal være reel timelønn
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Er det noen av dere som i det hele tatt har vurdert problemstillingene som oppstår med tanke på gjennomsnittsalderen deres?
Det er faktisk ulovlig (?) for en bedrift å annsette flesteparten av dere, og hvordan i alle dager planlegger dere så å få utbetalt lønn? Svart?

For ikke å snakke om hvem som har ansvar når noe går til helvete på en jobb, noe som faktisk skjer iblandt. Skal et utestengt barn fra nFF lede et firma?
Opprinnelig postet av RoMer
Ja da er vi jo enige. Lederen skal ha vanlig lønn. han skal ikke bli rapet, men heller ikke bli millionær på andres arbeid. Så det skal være reel timelønn
Vis hele sitatet...
Mener du at vi skal ha et felles navn på bedriften? Men med flere lokaler over hele landet? Eller opprette et salgs nettverk så vi kan ringe hverandre å dele erfaringer osv.

Hvem skal bli leder for dette? Det må nesten være en person over 18år. Det må også være noen som har god kontroll på økonomi.
RoMer's Avatar
Trådstarter
Ja da er vi enige. Jeg har jo lov å bli ansatt av bedrifer så jeg har vel lov. Og jeg har lov å jobbe så lenge skattekortet mitt dekker det. Hvor tett nettverket er eller hvor låste vi er til det med div ting får vi se etterhvært.