Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 863
Satt og så på nyttårs raketter på youtube i går og syntes det var veldig rart at Shanghai ikke brukte raketter i feiringen sin, men isteden endte jeg opp med å bli SYKT fascinert av laser showet dem hadde satt opp for og markere det nye året som du kan se her.
Dette fanget da interessen min så jeg satt og titta litt rundt på flere videoer å fikk en ganske omfattende interesse om å finne ut av denne teknologien.
Så da tenkte jeg å spørre dere freakere om noen her vet hva disse laser projektorene heter? eller eventuelt hvor jeg kunne fått tak i noe liknende?
De gjorde dette på Nidarosdomen noen år tilbake.
Utrolig vakkert å se live. Noen andre her som var å så det live?

Beklager, men jeg har ikke noe info om teknologien som blir brukt
Bildet på veggen blir ikke laget med laserprojektorer, hvertfall ikke tradisjonelle laserprojektorer. Det er bare vanlige projektorer med stor lysstyrke (som kanskje bruker lasere istedet for lyspærer). Projektorene på toppen av bygningen ser ut til å være lasere, though.

Er det 3D uten briller? I såfall vet ikke jeg hvordan det lages. Hvis man må ha briller fungerer det ved at en gruppe projektorer sender ut lys med vertikale lysbølger, og en annen som sender ut med horisontale lysbølger. Brillene er polariserende, slik at et brilleglass slipper gjennom det ene bildet, og det andre slipper gjennom det andre. De to bildene har litt forskjellig vinkel, slik at det ser 3D ut, akkurat som alt annet vi ser.
Sist endret av Grix; 4. januar 2012 kl. 22:20.
Episk! Completely bloody epic!
Vil tippe projektorriggen består av 5-12 kraftige projektorer med 15-35000 lumen lysstyrke, f.eks. denne. På toppen står ca 40 kraftige moving heads, f.eks. slike.
Sitat av Grix Vis innlegg
Er det 3D uten briller? I såfall vet ikke jeg hvordan det lages. Hvis man må ha briller fungerer det ved at en gruppe projektorer sender ut lys med vertikale lysbølger, og en annen som sender ut med horisontale lysbølger. Brillene er polariserende, slik at et brilleglass slipper gjennom det ene bildet, og det andre slipper gjennom det andre. De to bildene har litt forskjellig vinkel, slik at det ser 3D ut, akkurat som alt annet vi ser.
Vis hele sitatet...
Tror 3D'en kommer av skyggelegging.
Sinnsykt kult!
Så den for noen dager siden også, er fordømt bra gjort samme hva

Men - det er nok ikke "ekte" 3d (altså at bildet ville ha forandret seg avhengig av om vi/kamera/observatøren flyttet seg) der nei, er nok bare nøye planlagt og veldig godt laget/gjennomført med sterke projektorer++, som pocketrocket sier.

Skygger og 3D-følelsen er nok laget ved at de har laget en 3D-modell av bygningen+++, og deretter projiserer et bilde av denne på den ekte bygningen. Hvis man så "plukker ut" en del av 3d-modellen, og lar det bli mørkt der man plukket den ut, så vil det se svart ut der, siden alt annet er så lyst (omtrent som på kino - skjermen er jo egentlig hvit, men det ser svart ut der det ikke kommer lys), og dermed kan man få det til å se ut som man flytter denne biten. Skyggene som går fra side til side på søylene - egentlig samme teknikk: her har man latt det "være natt" på 3D-modellen, og så flyttet en lyskilde sidelengs/i en bue/halvsirkel foran 3D-modellen, og igjen vises så dette på den ekte bygningen, i 1:1-størrelse, der det da naturligvis "blir skygge" der det ikke er lys, og det vil jo da få det til å se ut som at det ser ut som en lyskaster flytter seg foran den virkelige bygningen, pga "skyggene" av søylene. Samme med fisker osv osv.

Som så mye annet er det BÅDE på en måte ganske enkelt, men samtidig vanskelig/krevende å gjennomføre det så bra og stilig!