Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 944
Hei hei.


Jeg går i 10ende, og skal om ei stund begynne på vidregående,
Jeg har sykt lyst til å holde på med lys og lyd, Men vet ikke hva jeg burde velge for å få holde på med lys !


Noen folk fra tromsø som vet hva jeg burde gå vist jeg vil holde på med lys og lyd !?
hvilken skole osv

og når jeg mener "lys" så mener jeg feks diskolys..

Takk for alle svar !
Elektro er vell linja for deg.
Fins ikke skoler i tromsø som holder på med eksakt det. Det nærmeste du kommer er Media og kommunikasjon eller elektro. Enten på Breivika, maritim eller Breivang(?)
Sist endret av Amir-Alexander; 9. desember 2010 kl. 23:24.
Sitat av Amir-Alexander Vis innlegg
Fins ikke skoler i tromsø som holder på med eksakt det. Det nærmeste du kommer er Media og kommunikasjon eller elektro. Enten på Breivika, maritim eller Breivang(?)
Vis hele sitatet...

Takk før svar !

Men ikke før å virke helt dum, Men hva gjør jeg etter elektro da ? Blir det lærling tid hos feks lyd og lys firma ?
Lysmester, f.eks? NISS tilbyr utdanning til dette, ser ut som det er en fordel med bakgrunn i elektrofag

Sjekk forøvrig

http://utdanning.no/yrke_og_karriere..._yrkesintervju
http://www.jobbfeber.no/yrker/index.lasso?id=28451
Ikke hørt om noe Lyd og Lys firma i tromsø Men jeg kjenner en som gikk byggfag, og han fikk seg jobb hos et kjent band i Norge som lys og lyd-mann. Må kunne litt med mixe-bord og diverse. Tror egentlig du lærer etterhvert, og tviler på man må gå 1 år skole for å styre noen lyskastere og dalle med et mixebord.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Lysmester, f.eks? NISS tilbyr utdanning til dette, ser ut som det er en fordel med bakgrunn i elektrofag

Sjekk forøvrig

http://utdanning.no/yrke_og_karriere..._yrkesintervju
http://www.jobbfeber.no/yrker/index.lasso?id=28451
Vis hele sitatet...

aha Tusen takk for svar!!!
Seriøst, dropp NISS, man er langt i fra garantert jobb etter det, da man har veldig liten erfaring etter utdanningen. Vil du virkelig satse på jobb som lystekniker så bli elektriker og begynn å jobb frivillig på et studenthus som har egen teknisk gruppe, som Kvarteret i Bergen eller Studentersamfundet i Trondheim. Jobb mye og få erfaring fra både teater og konserter. Gjennom å jobbe på eit studenthus så får ein også mulighet til å skaffe seg kontakter, som er alfa og omega i bransjen, da man som regel jobber freelance.
Jeg gikk først elektro, så data og elektronikk , så dataelektroniker vg3

og var utplaasert i lyd og bilde firmaer stort sett, nå venter jeg på tid til å ta fagbrevet så skal jeg søke videre
Vil også anbefale deg å ta kran- og riggekurs. Lysbord som er mye brukt i bransjen er GrandMA, Avolites Pearl og Hog, alle disse har pc-simulatorer som man kan trene seg på. Lær deg også hvordan dimmere fungerer, DMX, lampetyper, pæretyper, fargefilter, plassering osv. Enkel service på bevegelige hoder og scannere er også veldig lurt å kunne.

Lønnsmessig varierer det en del, men standard teknikerhyre er 2500 kr pr oppdrag. Da jobber man som freelancer og fakturerer gjennom et eget firma.

Hilsen en student som er lystekniker på si.
Elektro er rett vei å gå.
Man er litt borti lyd og lys på data og el, men da burde du allerede ha en plass å få jobb på før du starter der, for jobbmarkedet ellers e totalt ubrukelig etter data og el.


Snakk med Arctic event som holder til i byen, så hører du med de hva som trengs for å starte å jobbe for de.
Evt om de trenger hjelp (gjerne gratis) når det skjer noe i byen. Så får du en for innenfor og får testet det hele ut før du planlegger å utdanne deg noe innenfor det.
Audionor er også et lyd og lys-firma i byen, faren min jobber der. Såvidt jeg vet gikk han allmenn.