Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 948
Hei
Har en AMD Athlon(tm) 64X2dual core processor 3800+2,01GHz,1GB RAM
pc som, har plutselig beguynt å gå mye tregere en før.
har instalert noen programmer som skal rydde opp på pcen men gjelper ikke mye akkurat.
stort sett alt går tregt nå, fra å åpne kontrollpanelet til Winamp.
har noen noen tips eller råd om hva jeg kan fgjøre?? eventuelt noen program el no?

Takker for svar

Rolex
Pc'er blir tregere med tiden uansett. Ikkenoe å gjøre med det, men du kan jo ta en sjekk med HiJackThis og defrag.

Forøvrig er det 1938563 tråder om dette fra før av..
Sist endret av drittunge; 15. mai 2008 kl. 19:42.
prøvd å diskfragmentert dataen?
Trådstarter
34 2
prøvd det ja og glary utilities og disk defrag
Hvis du bruker Vista vil jeg tro at du ser stor forskjell hvis du oppgraderer til 2 GB RAM da dette er den anbefallte RAM mengden på en maskin som kjører Vista. Når det gjelder programmer for å fjerne ulumskheter på maskinen vil jeg anbefalle:

Adaware

AVG Free
Trådstarter
34 2
noen andre råd eller noen som vet hvorfor??

har AVG men det er XP, ikke vista

har lastet ned hijackthis programmet,men gjelper ikke noe.
det som er rart er at det har skjedd så fort
Sitat av rolex_
noen andre råd eller noen som vet hvorfor??

har AVG men det er XP, ikke vista

har lastet ned hijackthis programmet,men gjelper ikke noe.
det som er rart er at det har skjedd så fort
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi du har lasta ned masse p**** og gått inn på "hi is this a picture of you? www.youremail/downloadthisvirus.com" o.l

Pcen blir treigere med tiden, det er naturens lov!
Trådstarter
34 2
Hehe ikke umulig, men er det rett og slett ikke noe å gjøre?
Det eneste er å kjøpe en ny en da, hvis det ikke er noe å gjøre

Takk for svar
Glemte å legge til at du må bruke mektige copy-paste med hjt. Kopier loggen inn på denne siden: www.hijackthis.de

Resten er selvforklarende..


Edit:
Hehe ikke umulig, men er det rett og slett ikke noe å gjøre?
Det eneste er å kjøpe en ny en da, hvis det ikke er noe å gjøre
Vis hele sitatet...
Enkleste og billigste er vel å kjøpe mer ram..
Sist endret av drittunge; 15. mai 2008 kl. 19:55.
At pc'er blir tregere med tiden har da svært sjeldent noe med at det er en pc å gjøre. Som oftest er det brukeren som ukritisk legger inne graps som med tiden skader systemet.

Vil du ha et tips?

Skift opperativsystem!
Prøv å formater da, om du ikke alt har prøvd det?
Trådstarter
34 2
okey men bare tenkt på at du skal forklare til en 5åring. pcer er nemilg ikke mitt felt, men å bytte operativ system, kan jeg gjøre det da eller må jeg få noen andre kyndige å gjøre det?
Lazywriter
Gisse's Avatar
Hvis du vil ha den like kjapp som det den var før, kan du ta backup av alt viktig og reformatere maskina med xp.

Det du også kan gjøre er å gå på start - høyreklikke på min datamaskin - properties - Advanced - under performance trykker du settings og velger max performance.

Du kan også oppgradere maskina di med bedre hardware, sette inn mer ram for eksempel eller en bedre prosessor.
Trådstarter
34 2
kan eventuelt forklare tin en jeg kjenner hva han skal gjøre, men må nesten vite det først
Det er som å installere et spill. Bare mer tidkrevende...
Trådstarter
34 2
ja har tenkt på å gjøre det første du sa men er litt mye stress. kan kjøpe nye ting men tenkte at det kanskje nesten ble billiger å kjøpe en ny en isteden for å bygge på denne.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Ok, for å reformatere anbefaler jeg deg å brenne ut / legge over på en ekstern harddisk alt som du kommer til å savne. Å reformatere vil si at du sletter alt på maskina di og du får en ny start. Alle dokumenter og spill er borte. Så du bør ta backup av alt du trenger. Deretter skaffer du deg en Windows XP CD og brenner den ut som en kjørbar cd.

Sett i cden, start opp. Velg å starte fra CD og slett den nåværende partisjonen. Installer på den ledige plassen på disken og voila - du har en fresh XP installasjon.
Trådstarter
34 2
ja det er fader meg fristende å reformatere heile driden ditt innløegg er verdt et KP.
men er det noe nmer jeg kan gjøre i mellomtiden så den går litt bedre hvertfall a?

takk til sum user også
Det er mye mer du kan gjøre, feks installere ubuntu (linux ) istedet for xp, kommer litt an på hva du bruker maskinen til om dagen.
Trådstarter
34 2
forresten er det noen som vet om en jævla fet pc jeg eventuelt kunne kjøpt hvis jeg skulle ha ny, eller bygge en. penger er ikke noe problem
trykk på win+r og skriv msconfig eller start- kjør og skriv msconfig og enter. Da får du opp en liste over alle programmer som automatisk starter ved hver oppstart og som kjører hele tiden. De fleste av disse kan du unchecke. til og med de det står microsoft Corporation ved. Jeg gjorde dette og fant en del spam/virus.
Sitat av rolex_
forresten er det noen som vet om en jævla fet pc jeg eventuelt kunne kjøpt hvis jeg skulle ha ny, eller bygge en. penger er ikke noe problem
Vis hele sitatet...
Om penger ikke er noe problem er det jo greit å kjøpe en ny en
Men jeg ville uansett formatert den pcen du har nå!
For det første så lærer du deg det, for det andre så kan du bruke den til f.eks multimediamaskin og du får nok solgt den for en del mer om det er aktuelt

Men prøv ihvertfall å få lånt/kjøpt en windows-cd, og og finn en guide på nettet om hvordan du gjør det

[Edit:]
Her var den første guiden jeg fant, jeg har ikke lest igjennom hele, men det er ihvertfall det grunnleggende på både norsk og engelsk


[Edit2:]
Tror den guiden her var bedre
Sist endret av sum_user; 15. mai 2008 kl. 20:24.
Da du ikke virker veldig datakyndig ville jeg ikke anbefalt deg å prøve å bygge pc selv - det er ikke vanskelig, men man bør vite hva man driver med.

Å reformatere og reinstallere windows er i bunn og grunn lett som en lek, men etter windows er installert bør du vite hvordan du setter opp en Windows-maskin (setter opp nettverkstilkoblinger osv), og hvordan du finner drivere til alt mulig av hardware, all programvare du trenger, osv. Klarer du det, og tar backup av alt nødvendig, er det bare å sette i gang.

Om du skal ha ny maskin: bruk f.eks. pc-byggeren hos Komplett.no. Da setter de sammen hele maskina for deg, men du har frihet til å velge blant et stort utvalg komponenter.
Gode komponenter til en high-end PC:
  • Antec P180/182-kabinett
  • Intel Core 2 Duo E8400 (eller høyere) eller Core 2 Quad 9450 (eller høyere)
  • En eller annen god CPU-kjøler. Les tester.
  • Hovedkort med Intel X38 eller X48-chipset, dobbel GbLAN, to eller flere PCI-Ex16-spor
  • 4GB RAM, PC2-6400 (800MHz) eller høyere
  • Asus Xonar DX/XD lydkort
  • Innen grafikkort har du mange valg.
    Med ett kort får du god ytelse av disse (rangert dårligst->best): Geforce 8800GT, 8800GTS 512MB, 8800GTX (anbefales ikke, veldig dyrt og nesten ikke bedre enn de to forrige), 9800GTX, 9800X2.
    Med to skjermkort får du bedre ytelse billig, eller helt vill ytelse dyrt. For å kjøre to Geforce-kort sammen må du dog ha hovedkort med Nvidia-chipset (nforce 7xx-serien).
    Bra ytelse med to kort, rangert dårligst->best: 2xRadeon 3850, 2xRadeon 3870, 2xGeforce 9600GT, 2xGeforce 8800GT, 2xGeforce 8800GTS 512MB, 2xGeforce9800GTX, 2xGeforce 9800X2. Det bør nevnes at selv de dårligste av disse to-kortsløsningene yter langt bedre enn et enkelt 9800GTX, og til en langt lavere pris.
  • En god 24" skjerm. Her har jeg ingenting å anbefale, mitt beste råd er å lese tester.
  • Minst 1TB harddisk, gjerne mer. Driter du penger, bruk en WD Raptor-disk til OS o.l.
  • Logitech G5 eller G9 mus (eller en fra Razer), G11 eller G15 tastatur.
  • En sterk strømforsyning (PSU). For ett grafikkort: noe rundt 600W. For Geforce 9800X2 eller to kort: nærmere 800W. For 2x9800X2: 1000W eller mer.
Alt jeg kan komme på i farta, si fra om jeg har glemt noe.

edit: det er ikke sikkert alle disse komponentene finnes i PC-byggeren, da utvalget av komponenter der aldri er like godt som i selve nettbutikken.
Sist endret av Kråketær; 16. mai 2008 kl. 02:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
34 2
jævla bra innlegg! takk