Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 749
hei!
jeg har akkurat satt en hdmi kabel mellom pc og tv, jeg får opp fint bilde, men når jeg spiller av filmer kommer ikke lyden fra tv'n men fra laptop'en. Hvordan får jeg ført over lyden til tv'n? lyden skal jo også gå via hdmi kabelen?
har vista btw.
Hvis en HDMI kabel skal føre over lyd (noe den nå ikke gjør). må du ha et adapter som går fra hdmi til bilde (gul kabel) og til left og right (hvit og rød). de røde og hvite kablene må¨være small jack i andre enden
Skjermkort (Som bare sender bilde via HDMI) sender ikke Lyd over HDMI da dette sendes via Skjermkort.

skjermkort.

Dvs Video.
Busboy
Trådstarter
skjønner, takker for alle svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gud_er_død
Hvis en HDMI kabel skal føre over lyd (noe den nå ikke gjør). må du ha et adapter som går fra hdmi til bilde (gul kabel) og til left og right (hvit og rød). de røde og hvite kablene må¨være small jack i andre enden
Vis hele sitatet...
Slutt å loke. HDMI støtter digital overføring av lyd og bilde. Koffor i alle dager begynner du da å loke om analoge kabler?

Mange skjermkort støtter ikkje lyd via HDMI, men enkelte ATI-kort gjer det. Dersom du brukar DVI->HDMI-overgang er det veldig god sjans for at skjermkortet ikkje støttar lyd over HDMI, og at du må legge lyd via analog kabel. Då brukar ein i praksis ein overgangskabel frå 3.5mm jack til 2x phonokabler. Den typen kabel får du for en femtilapp på biltema.

http://pan.fotovista.com/dev/7/2/46000527/g_46000527.jpg
Du ser etter lengre utgave av den der.
Busboy
Trådstarter
jeg bruker HDMI -> HDMI og skjermkortet er GeForce 8400M GS.
Men så fant jeg ut no lurt.. Hvordan få lyden på samme "kanal" som bildet? det er to forskjellige kabler som ikke går inn på samme "kanal". Bildet kommer på kanal "HDMI 2", mens lyden kommer på "EXT 4". Det er ingen lyd inngang for "HDMI 2", kun den ene HDMI kabelen. Så da må lyden gå via HDMI kabelen? Ellers så kaster jeg ut maskina

f.eks. bruker ps3 eller x360 en hdmi kabel for både lyd og bilde? eller to separate kabler som vist over? visst det er samme så må jeg jo kunne finne det i innstillingene på maskina?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom din TV støtter Bilde+Lyd over HDMI trenger du bare en kabel til Xbox \ Playstation \ en vettig PC med bra skjermkort.

Derimot kan det hende at den ikke gjør det.
Busboy
Trådstarter
ok, fant ut hvordan jeg skulle få lyd og bilde over en kabel
-Go to the control panel
-Sounds
-Rightclick on the so called "Digital Output Device (HMDI)" and set it as default
-Reboot
Vis hele sitatet...