Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2678
Bør disse skattelistene publiseres på nettet ?
jeg synes ikke det iom at dette med skatt egentlig er ganske privat.
Litt privatliv må det vel være igjen ?
Jeg synes de ikke burde offentliggjøres.
Men de som 10 mil. ++ kan godt offentliggjøres. Bare morro og se hva de forskjellige rikfolkene tjener. Men at man har mulighet til å sjekke opp hva naboen etc. tjener, blir litt for dumt, synes jeg.
Lenge leve offentligheten (ikke ironisk)
Better than thou.
Må si jeg syntes det er en uting ja. Krenking av privatlivet nesten tilogmed ja tenk.
enig, det burde ikke vært lov, men for f.eks røkke og gjengen, ja, så kan vi klage på at de ikke betaler nok skatt
De burde ikke blitt publisert. Syntes det er for privat. Men jeg synes jo at det er digg å se hvor mye læreren din tjener, og se hvor god fattern din er for osv.
synes det er helt greit jeg
morsomt og se hvor mye naboen tjener, og jeg kunne ikke brydd meg mindre med om folk intresserer seg for lønnen min så
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Jeg ser ikke hvorfor vi skulle få lov til å se på f. eks Røkke, men ikke på nabo Jensen. Alt eller ingenting mener jeg.
Helt enig med gusto,. ALT eller ingenting. Jeg har ingenting imot dette.
Jeg er litt usikker, finnes jo både for- og bakdeler med det.
Men om jeg måte bestemme her og nå så er jeg imot at de skall offentliggjøres.
Dessuten vet man minimalt om økonomien til folk uansett på skattelistene. Poenget er jo å få minst mulig inntekt via fradrag eller avskrivning for å slippe å skatte som ett helvete.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg oppdaterer denne tråden nå, og håper på utfyldende svar om hvorfor du synser det du synser.

Har selv nettopp kranglet med læreren min, fordi hun nettopp hadde en spørrerunde rundt i klassen på hvor mye vi skatter. Burde ikke dette være privat?

Jeg har vokst opp i et hjem der lønn og skatting er privat, og nesten en tabuting å snakke om, noe som jeg syns er veldig bra. Hvor mye pappa er god for burde vært privat syns jeg, og jeg må spørre dere om synspunkter, er det rart jeg reagerer når læreren spør hva vi skatter? Hun spurte meg direkte, og når jeg svarte skarpt tilbake hva hun har med det å gjøre, så blei hun forbanna, fordi jeg "alltid" skal bry meg med hva læreren sier. Menneh, synspunkter rundt situasjonen jeg er i, samt om mediene skal publiserere info om lønn og skatt?

Håper det er greit jeg tar opp en såpass gammel tråd, men jeg syns det fortsatt er like aktuelt nå som i 2002.

Edit: Dette temaet er jo også aktuelt, da de nye skattelistene er ute nå.
Sist endret av bendiks; 15. oktober 2008 kl. 09:57.
Det er jo greit, de blir jo lagt ut idag?
Synes det er en uting, det er privat og andre trenger vel ikke snuse i hva folk tjener osv.

Jeg har jo selv prøvd, og kan jo også innrømme at det i innmellom har dukket opp i diskusjoner rundt om kring om "faren din tjener så mye, da kan vel du spandere" eller "hvorfor er du så jævla gjerrig når dere tjener mer enn noen andre" osv osv..
Det skaper jo ikke et bedre samfunn!

Føler at det nesten blir som å tvinge meg til å gå naken i offentligheten, slik at alle kan se på utstyret mitt eller le av meg fordi jeg ikke er bildeperfekt...


Finnes det noen tjener på å se denne informasjonen anyways? Tåpelig..
Sist endret av tafsern; 15. oktober 2008 kl. 09:58.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Poenget med offentliggjøring av skattelistene er jo å forebygge og forhindre skatteunndrag.
Selv om det per i dag har blitt til en gapestokk så er det nødvendig at denne informasjonen er åpent tilgjengelig.
Synst skattelistene er kjempegreier! Dagen i dag burde vore offisiell flaggdag i Noreg! Det er jo som 17. mai og julafta på ein gong! Synst ikkje noko er kjekkare enn å sjå kva mine venner, kollegaer og familie tenar. Så ja, eg synst skattelistene burde vere offentlege.
Sitat av Grinder
Synst skattelistene er kjempegreier! Dagen i dag burde vore offisiell flaggdag i Noreg! Det er jo som 17. mai og julafta på ein gong! Synst ikkje noko er kjekkare enn å sjå kva mine venner, kollegaer og familie tenar. Så ja, eg synst skattelistene burde vere offentlege.
Vis hele sitatet...
Hva er kjekt med det? Fordi du ikke tør å spørre de?
Det som er kjekt med det er at det blir mer åpenhet i systemet som igjen er med på å forhindre at folk jukser med skatten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grinder
Synst skattelistene er kjempegreier! Dagen i dag burde vore offisiell flaggdag i Noreg! Det er jo som 17. mai og julafta på ein gong! Synst ikkje noko er kjekkare enn å sjå kva mine venner, kollegaer og familie tenar. Så ja, eg synst skattelistene burde vere offentlege.
Vis hele sitatet...
En må legge til at Grinder møtte med flagg på pulten på skulen i dag for å markere dette, samt å ha sagt "Gratulerer med dagen" til sin sambuer for å framheve kor lykkelig han var...

Men nei - ser ærleg tala ikkje ein god grunn til å offentleggjere dei slik som i dag. Greit nok at informasjonen bør vere tilgjengelig, men eg ser ingen grunn til at tilgangen skal vere så enkel. Ei løysing er t.d. at ein kan få informasjonen frå skatteetaten direkte, mot henvendelse til dei. Det vil tilfredsstille kravet til åpenhet, samtidig som tilgangen blir meir begrensa enn i dag.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det var akkurat slik før de begynte å legge det ut på internett. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de begynte med det -- utover at de skal 'modernisere' alle aspekter ved de statlige etatene.
Litt av moro er jo at slik det er nå kan alle og enhver søke opp feks. Røkke og se at han oppgir 0 i inntekt. Folk vil da tenke noe slik som: Hva faen? Røkke tjener jo penger, hva er det han gjør for å ikke skatte til Norge? Er det rettferdig at han skal få ha inntekten sin utenfor og bare skatte av formuen? Er skatten rettferdig?
Selv om disse listene ikke er 100% gir det en viss pekepinn og hvis det kan hindre at folk snyter på skatten og i tillegg starte diskusjoner om skattenivå så vil jeg si at det er en god ting at informasjonen er så lett tilgjengelig.
Synes selv dette er morsomt, i allefal en time eller to, sjekke opp venner og families lønn, formue og skatt. VG har til og med en egen "sammenlikn" knapp :O. Det er vel egentlig få "skader" som kommer ut av dette, om et par uker er nok hele graia glemt, debaten stilner og mølla går samme veien neste år.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av slashdot
Men nei - ser ærleg tala ikkje ein god grunn til å offentleggjere dei slik som i dag. Greit nok at informasjonen bør vere tilgjengelig, men eg ser ingen grunn til at tilgangen skal vere så enkel. Ei løysing er t.d. at ein kan få informasjonen frå skatteetaten direkte, mot henvendelse til dei. Det vil tilfredsstille kravet til åpenhet, samtidig som tilgangen blir meir begrensa enn i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er bra at skattelistene ligger lett tilgjengelig for hvermansen. Tror folk blir mer bevisst på å ikke snylte på skatten, for folk kan lett finne ut om du gjør det eller ikke. Ser naboen at han oppi gata kaster penger rundt seg vil han av ren nysgjerrighet sjekke skattelistene på nettet og evt. finne ut at det er noe som ikke stemmer og sier i fra til skattefuten. Viss det er et "større" tiltak å få tak i opplysningene, vil færre folk bry seg, for hvem vil vel bruke mer tid enn nødvendig, bare for å være litt jævlig mot naboen?

(Spar meg for kommentaren: "-Viss du er for lat til å ta opp telefonen, kan du bare ha det så godt". For folk er late)


OT:
Visste dere også at personnummer er offentlig informasjon? Viss du har namn og adresse så kan du ringe folkeregisteret å spørre. Viss de spør hva du skal med det, kan du bare si at du vil forsikre deg om at du har riktig person.

Samfunnet er mer offentlig enn folk tror.
Så de legger ut disse for at folk skal gjøre jobben de ikke klarer å gjøre selv, nemlig å finne folk som snyter på skatten? (er ikke så god i dette).
Det blir jo virkelig hyggelig stemning på diverse husfelt rundt omkring da, jeg tenker bare på Donald og Herr Jensen, hehe...
Sist endret av tafsern; 15. oktober 2008 kl. 13:55.
De burde ikke offentligjøres! det er privat hvor mye man tjener? Man går jo ikke rundt å sier det til folk akkurat!
Det at folk kaktisk må gå på nettet for å finne ut hvor mye røkke tjener sier bare hvor latterlig folk er, som ikke vet en dritt om hvordan skattesytemet fungerer. Folk går på internett å sjekker hvor mye en eller annen riking tjener og så begynner de å syte å klage når de ser hvor lite den og den betaler i skatt. Egentlig har de bare seg selv og takke når de da som oftest stemmer frp og som arbeider synes det er behaglig å betale mye skatt mens rikinger nesten ikke betaler noe. Jeg blir forbanna.
I'm a hypocrit... Synes det er djevelsk gøy å se hva lærern min tjener etc, men synes det er ubehaglig når folk konfronterer meg med hva feks mine foreldre tjener i året. Stiller meg egentlig litt mer på nei siden av saken, de burde ikke bli publisert. Jeg ser poenget med å legge de ut, men da kan vi heller skape jobber slik at folk kan ha det som jobb å finne skattesnyltere.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av tafsern
Så de legger ut disse for at folk skal gjøre jobben de ikke klarer å gjøre selv, nemlig å finne folk som snyter på skatten? (er ikke så god i dette).
Det blir jo virkelig hyggelig stemning på diverse husfelt rundt omkring da, jeg tenker bare på Donald og Herr Jensen, hehe...
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at staten oppfordrer nordmenn til å gjøre jobben sin, akkurat. Men at det er konsekvens av at skattelistene blir offentliggjort. Og er det så ille, egentlig?

Jeg hadde følt meg snytt viss naboen fikk mer penger enn det han skulle ha, ved å snylte på skatten, når jeg sitter å betaler min del til den norske stat. Ting skal jo være rettferdig og jeg tror ikke det blir noe dårlig stevning i nabolaget av den grunn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skattelistene er flotte greier! Synes det er kjempegøy og skjekke topplisten på for eksempel mitt årstall i min kommune, så kan jeg prøve å konkurrere meg høyere på topp 10 listen året etter f.eks