Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1579
Heisann.

Jeg er ganske ny innen programmeringsfeltet.

Vet ikke om det er lett eller vanskelig sak å programmere men jeg lurer på om noen kan komme med ett eller flere eksempler på metoder som teller, for eksempel personer som er registrert i et program.

Det hadde vært kjempe fint med om noen kunne hjelpe meg.
Det kan f.eks gjøres slik om du har et array med personer kallt "registrertepersoner":

Kode

for (int i = 0; i < registrertepersoner.length; i++) {
  System.out.println(i + ": " registrertepersoner[i]);
}

Om du ikke skjønner hva en for-løkke er, eller hva et array er, anbefaler jeg å finne en vettug programmeringsbok. Et ok sted å starte er denne posten som er sticky i dette forumet: http://freak.no/forum/showpost.php?p...64&postcount=2 Lenkene her vil føre deg til tråder med mye mer info om å lære programmering
Sist endret av liasis; 7. mai 2015 kl. 17:57.
Trådstarter
2 0
Jeg har et gjesteregister-klasse:
Public class Gjesteregister TreeMap<String, Person> implements Register{
//* metoder*//
}

Denne klassen legger til, fjerner personer osv.
Kan jeg bruke den?

Jeg vet hva for-løkke er, samt array.
Er bare usikker på hvilke metoder jeg kan bruke som teller antall brukere/personer det er registrert i programmet.
Slik at jeg kan få det til å vises som en liste.
Sist endret av herbert123; 7. mai 2015 kl. 18:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan loope gjennom treemap'et ditt og telle antall elementer, eventuelt kjøre treemap.size().

Det hjelper veldig mye om du gidder å poste litt faktisk kode btw, så ser vi faktisk hva du har, hva du har prøvd og hva som er best.
Sist endret av moret; 7. mai 2015 kl. 19:13.
Hvis personer som er registrert i programmet er lagt i et TreeMap kan du som moret sier hente ut antallet ved å kalle .size()-metoden dens. TreeMap har også metoder som lar deg liste opp alle nøkler (i ditt eksempel Strings), alle verdier (Personer) og alle entries(String/Person par) i map'et.

TreeMap Javadoc


Hvorvidt du kan bruke klassen du nevner (Gjesteregister) avhenger av hvilke metoder den har, men å lage en metode til den som gjør det du ønsker bør være veldig greit.
Sist endret av Butterfly; 8. mai 2015 kl. 17:35.