Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1885
Heisann!
Holder på med et Arduinobasert alarmprosjekt.
Har da noen spørsmål:

1. Mekanisk switch
Trenger en bryter som gjør slik at den skrur seg av hvis man tilfører den en strømpuls og på igjen ved en ny impuls. Ikke et rele, men egentlig en vanlig veggbryter som kontrollert av impuls. Hvis ikke det finnes så kan jeg i verste fall sette en servo på en vanlig bryter.

2. 12v til 5v
https://www.sparkfun.com/products/107
Er denne stabiil nok? Den skal konstant stå på i 10 av årets 12 måneder.

3. Motstand i ethernetkabel (cat-5)
Kommer jeg til å miste all spenning dersom jeg sender 5v gjennom 100 meter med cat-5?

Takk!
Hei!

1) Det du trenger er eit impulsrelè. Dei får du hovudsakleg i to utgåver, med ein eller to spoler.

2) 7805 er ein mykje brukt spenningsregulator, berre pass på straumtrekk og eventuelt kjøling.

3) Spenningsfallet er avhengig av straumen, her er ein kalkulator for å rekne ut spenningsfall.
Trådstarter
17 0
Tusen takk for svar, PocketRocket!
Dersom du skal bruke en 100m ethernetkabel, så bør du se på PoE.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tingo Vis innlegg
Dersom du skal bruke en 100m ethernetkabel, så bør du se på PoE.
Vis hele sitatet...
PoE har ingenting med spørsmålet å gjere, som er å bruke ein ethernetkabel for spenning på 5V - ikkje frakte store mengder straum via kabel som også har ethernet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
PoE har ingenting med spørsmålet å gjere, som er å bruke ein ethernetkabel for spenning på 5V - ikkje frakte store mengder straum via kabel som også har ethernet.
Vis hele sitatet...
PoE spesifikasjonen forteller deg (blant annet) hvor stor motstand det er i 100m ethernet-kabel, og det er jo relevant for en som skal vurdere om 5V gir nok spenning (og strøm) i andre ende av den hundremeteren....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
17 0
Hei igjen!

Skal benytte en fjernkontroll til å skru alarmen av og på. Tanken er da at jeg trykker, mottakeren sender signal til arduinoen og skrur av alarmen. Jeg vil helst ikke la det stå strøm på arduinoen så lenge og skulle da gjerne at arduinoen kommuniserte tilbake med fjerkontrollmodulen. Jeg kan riktignok trykke to ganger på fjernkontrollen, noe som kunne funka dersom det ikke bare var meg som skulle bruke fjernkontrollen. Derfor lurer jeg på om dere tror at jeg kan lodde på en ledning på modulen, som arduinoen sender et signal til (slik at modulen oppfatter det som at jeg trykker på fjernkontrollen)?

Jeg kan også kjøpe en fjernkontroll til og lodde en ledning i den, men det mest idelle ville vært om jeg slapp det.