Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5803
Hvis jeg f.eks. har lyst til å kose meg en dag i strømstad, kan jeg la være å betale billett og slippe bot? Har lest det og hørt det en del steder opp igjennom, tenkte å spørre om erfaringer her.
Alt er ikke som du tror. Bøter er ikke til pynt, med mindre du heter Bill Gates.
Jeg vet at en bot ikke er til pynt, de henges jo ikke på juletreet! Man kan sikkert gjøre det også, men!

Spurte om erfaringer.
Bor i halden, 10 min unna grensa. Jeg har hørt om at noen har fått og noen har ikke fått. Jeg selv leker ikke idiot og parkerer på fortau osv.
Okay!

Jeg mente "parkere på parkeringsplass". Mulig å lage mye bråk ut av et enkelt spm...
Var det ikke i sommer snakk om at norske folk som fikk parkeringsbot, og som dret i å betale dem, slapp unna? Tror nesten sikkert at dette var i Halden Dagblad.

Dette er sikkert noe som har forandret seg siden;P
Fikk bot i Roskilde by under Roskilde, manglet p-skive. Kom til norge etter en stund, måtte betale.
Betalte ikke bot i England, de skrev ikke nasjonalitet til bilen på selve boten - ergo: de vil ikke spore deg opp. Tipper Sverige, spesielt nær grensen, vil logge all info om bilen, og sende purringer.
Fikk bot i Gøteborg, betalte ikke og fikk ikke purring. Har hørt om andre som har fått bot.

Jeg antar at det er en viss grad av tilfeldighet i dette, og at det avhenger veldig av parkeringselskap og by. Jeg er også rimelig sikker på at eventuelle purregebyr ikke er nok til å motvirker det du sparer hvis du ikke får den.

Med andre ord, belag deg på at du kan få bot, men la vær å betal.
Hvorfor bare ikke lage flere skilt som har samme regristerings nummere til alle politikere i oslo, også parkere du og driter i og betale for det?
Fått endel bøter i gøteborg sentrum, da jeg er der ofte, det kommer som regel purring fra ett selskap i oslo, husker ikke hva dem heter, men gøteborg lan - eller "kommune" - samarbeider med det selskapet om å drive inn de bøtene, så man slipper ikke unna så lett.
Tror ikke du kommer deg unna uansett. Har dette vært en sak som har vært oppe i media på østlandet kommer du ihvertfall ikke unna, siden det da garantert har blitt et så kjent triks at de har fikset på det. Har selv fått bot i Spania, måtte betale til syvende sist.
Det er samarbeid med Sverige og Danmark. Resten av Europa er mer frivillig.

Dette gjelder begge veier... skulle du finne på å kjøre svensk- eller dansk-registrert bil.
Takker for svar, folkens! Da betaler jeg heller en tier og sparer meg bekymringen ^^ Eller tar en ferge. Hadde alle hatt bra erfaringer så hadde saken vært en annen, men.. og kan jo tenke meg at med all den svenskehandelen har nok folk prøvd seg og vaktselskapene har nok begynt noen samarbeid ja... burde jo tenkt det..
Hørte om en kar som fikk en liten parkeringsbot da han var i statene, denne betalte han ikke. Ved en senere anledning så skulle samme karen tilbake og ble sendt på første fly hjem grunnet den utestående boten, noe som selvfølgelig var veldig kjedelig.
En ubetalt bot i usa er jo nok til at de kan utstede arrest ordere på deg. Er heller overasket over at de ikke pågrep ham og holdt han til han betalte boten
▼ ... noen uker senere ... ▼
I sverige kan du parkere trygt uten å betale. jeg har fått flere titalls parkeringsbøter der og kastet de.
Det er andre regler der for innkreving. Har aldri fått noe purring derfra.
Vet i hvertfall at Europark og mange andre private parkeringshaier samarbeider på tvers av grensene. Har fått purring fra norsk Europark etter feilparkering i Sverige et par ganger. På den svenske gebyrlappen står det dog ikke IBAN eller annen informasjon for at du skal kunne betale fra utlandet.
Det er veldig mange parkeringsselskaper og bompengeselskaper som bruker EPC.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg og tre kompiser var i Östersund to dager i julen 2009, leide oss hotellrom og greier. Våknet neste dag til en bot på 600kr i ruta på bilen, parkerte visst på feil side av veien. Vi valgte å kaste bota og dro hjem senere på dagen, har ikke hørt en dritt siden.

Så jeg vil si nei til spørsmålet ditt i henhold til Sverige
Sist endret av 100%; 11. februar 2011 kl. 02:04.
▼ ... over en måned senere ... ▼
har skrevet her tidligere at det er helt trygt å hive parkeringsbøter fra sverige.
det er fordi det i sverige ikke er et gebyr, men en avgift.
De kan sende deg en påminnelse, men avgiften kan ikke innkreves.
det står en artikkel om dette på broom.no hvis dere leiter litt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av PocketRocket Vis innlegg
Det er veldig mange parkeringsselskaper og bompengeselskaper som bruker EPC.
Vis hele sitatet...
Om ikke "mitt" parkeringsselskap står på denne listen, fins det andre slike selskaper?


Fikk nettopp bot i danmark, hjørring kjøpesenter, pga den fordømta parkeringsskiva og føler ingen lyst eller moral for å betale den.
Sitat av justdoit Vis innlegg
har skrevet her tidligere at det er helt trygt å hive parkeringsbøter fra sverige.
det er fordi det i sverige ikke er et gebyr, men en avgift.
De kan sende deg en påminnelse, men avgiften kan ikke innkreves.
det står en artikkel om dette på broom.no hvis dere leiter litt
Vis hele sitatet...
ja og nei. DEtte gjelder avgift mottatt av kommunen. Private selskaper kan derimot forfølge saken i Norge.
f.eks i serbia hvis man får bot med en kroatisk registrert bil så sender de regsistreringsnr til landsgrensa inn mot kroatia ^^ så man er fucked om man ikke betaler når man skal tilbake