Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 13425
Sitat av Icewave
La oss først oppklare dette for dem som ikke har kontroll over regnestykkene:

En besinpris på kr 13,- gir en MVA på kr 3,25. Av de resterende kr 9,75 går ca 5 kroner til avgiter og skatt (dvs man allerede betaler skatt av skatten). Med oljeprisen på ca 130 dollar / barrel tilsvarer dette 130 dollar for 158.98 L. Dvs at literprisen for bensin (produksjon) ligger på (130/158,98)*4,97 (per 24.05.08) = 4,06. Når altså avgifter og skatter er trukket ifra (13, - 3,25 - 5) vil produsent og selger stå igjen med kr 4,75. Av dette går 4,06 til produksjonen og besinstasjonene har 69 øre å rutte med som fortjeneste!

I tillegg vil jeg legge til at dette regnestykket er litt galt (noen som ser det?). Hvorfor? Jo, fordi dagens oljepris egentlig ikke skal kobles opp til dagens bensinpris slik som jeg har gjort i regnestykket. Utsalgsprisen vi ser idag på bensinstasjoner er utfallet av oljeprisen fra i vinter (jan/feb - produksjonstid må innkalkuleres), og den lå da på rundt 90 dollar fatet. "You do the math....". Med andre ord så står staten dermed for tilnærmet lik 63% av prisen IDAG.

Bensinprisen er med andre ord ikke kun styrt av oljeprisen. Ca 63% av den totale prisen fremkommer av staten og problemet med en så høy oljepris er at hele samfunnet påvirkes.

Ett av dagens større problemer er i midlertid at det sitter feil personer med for mye makt i stortinget. Jeg refererer ikke til partier her, men utdannelsen til de i ledende posisjoner.
Med en finansminister som droppet ut av realfag (og gikk kunstlinje), en industriminister som er tømmerhogger og andre ministre som ikke engang har fullført vidergående, så er det ikke annet å forvente. Det virker som om storparten av befolkningen ikke klarer å koble sammen punktene, det vises også på dette forumet (jfr. mitt eksempel over). Alle dere kjære miljøfanatikere (ikke noe galt i det!!!) som ber om besinpriser høyt oppe under taket; hvor mye penger tjener dere og hovr lenge tror dere at det vil gå får det svir i deres lommebok? Forstår dere ikke at når man hever prisene på noe så fundamentalt viktig som drivstoff, noe vi er avhengig av gitt dagens situasjon, så vil kostanden for dette komme tilbake til konsumenter og stat? Når så godt som alle er avhengig av bensin (dere går eller sykler gjerne [de som kan] til butikkene, men all mat, alle klær osv må også fraktes til butikkene...) og denne prisen øker så vil også de resterende prisene i alt som selges øke. Dermed vil arbeidere ønske mer lønn, noe som øker inflasjon -> renten må deretter settes opp og spiralen er igang. For dem av dere som synes at dette høres helt feil ut så vil jeg bare si: Det er en grunn for at økonomer er utdannet økonomer. Økonomi er ikke noe ALLE kan, selv om man kanskje vil tro det. Dette faget, og systemet, omhandler så mye mer enn det som fremstilles av storting, politikere og naturvernere. Svaret ligger ikke bare i å øke avgifter -> priser. En avgiftsøkning er kun en ansvarsfraskrivelse på ett problem, ingen løsning siden vi bare endrer fordelingen - ikke problemet. For å få full uttelling er vi nødt til å endre vårt system på hvordan "maskineriet" fungerer. En slik endring vil aldri være mulig så sant vår politiske elite (og folket) ikke innser at vi som en helhet (STATEN og kanskje viktigere; statskassa) faktisk må bruke penger for å gjøre en endring, stikk i strid med dagens ideal; Folket er arbeiderne, AS Norge ønsker størst mulig overskudd.

- Det sies at det skal god rykk til for bære en god økonomi, og den ekte leder viser kun sitt sanne jeg under nedgangstid. Jeg håper vi går på en smell i nærmeste fremtid, slik at vi, som de godtroende menneskene vi er, snart våkner opp!

Cheers!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke ha vært mer enig, annet enn at jeg trodde avgiftsprosenten var noe høyere.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Bensinprisen er egentlig grei der den er idag føler jeg. Kanskje heve den 1 krone eller to, men opp til 20?

Det er vel viktigere å komme i bukt med de massive industrielle utslippene enn det er de "private", har ikke tall, men forestiller meg at globalt sett er det fabrikker som er hovedsynderene, og her går vi allerede foran med et godt eksempel gjør vi ikke?
Det er bare det at veldig få land følger gode eksempler. Grunnet div. statlige tilbud har vi jo blitt sammenlignet med sovjetunionen. Selvom jeg er uenig i det, velger jeg fortsatt å beholde de femten eks-spetznas agentene på lønningslisten. KGB er ikke dødt, det bare gjemmer seg i hagen min.

Dette kan ha blitt tatt opp allerede i tråden, men korttidshukommelsen min er litt nedsatt for tiden.
Nå har ikke jeg lest lenger enn til side 1 her. Men en bensinpris på 17-20kr er latterlig. Vi som nasjon er selvforsynt med olje, og skal da ikke behøve å betale så mye. Å sette opp bensinprisene av "miljøhensyn" er heller en måte å få mer av mine surt tjente kroner inn i statskassa. Er student, og er da, som få avhengig av bil for å komme meg til den jobben jeg har til alle døgnets rare tider og i helger. Jeg bruker riktignokk bilen til andre ting enn å dra på jobb, men så er jeg jo relativt entusiast og.

Men det som virkelig ville gjort susen for miljøspørsmålet hadde vert en omlegging av bilavgiftene her til lands. Vi trenger rimeligere biler slik at folk flest har råd til å kjøre biler som bruker lite drivstoff og har lite utslipp. Ikke minst må vi tenke på hva dette har å si for dødsulykker i trafikken, da nye biler også er mer kolisjonssikre. En overgang til alternative drivstoff på sikt er det vi må hige etter, og ikke å flå Ola Nordmann for hver krone han tjener. I Brasil kjører personbilene på BioEtanol, som er meget miljøvennlig, og de er en av de flinkeste på utslippsfronten.

Går dette igjennom må jeg ut med 1000 kr for full tank.. Det blir for dumt.
MINST 12år
tore-'s Avatar
En ting er hvertfall sikkert, det at Norge sparer så mye penger er smart av nasjonen Norge. Vi har det helt vannvittig bra i dette landet, takket være oljen. Jeg er utrolig spent på hva som skjer med levestandarden her når oljen tar slutt, hvilke andre store inntekter har egentlig Norge? Strøm fra vannet vårt i fjellene? Det er hvertfall ikke bøndene som trekker store summer.

Har vi det bra? Tja, ja vil jeg si. Mange av de som er med i den nevnte facebook gruppen er ungdommer rundt 20-30 år (uten å ha sjekket, men jeg vil bli overrasket hvis ikke), og hva gjør denne ungdommen? Jo, mange av dem (ikke alle selvsagt) går ut hver/annenhver/hver tredje helg, og bruker lett en tusenlapp på vorspiel, taxi, drikke på byn, nattmat, og taxi hjem. Hvis ikke det er et luksusproblem, så vet ikke jeg.
I Tyskland er det slik at mman ikke kan kjøre (ulovlig) med eldre biler i byer. Dvs de gamle bilene som bruker sånn 2 over 2 liter mila or so. dere skjønner vel selv hva dette hjelper. Ellers skjønner jeg ikke problemstillingen. Det virker som om at bensindebatten kun eksisterer fordi vi har en sterk gruppe i samfunnet som har et stort prisfobi som egentlig ikke har et realt forhold til penger og nulle tilpasningsevne. Den rød grønne regjeringen har økt bensinprisen med 10 øre de siste 3 årene og så vidt jeg vet har bensinprisen økt mer enn det det siste året (3,6 kroner). For miljøet sin skyld så er det en gruppe bilister som alltid vil eksistere og det er de som er avhegig av bil for å gjøre jobben sin. Det er kanskje på tideat folk begynner å installere bredbaånd i huset sitt selv, men det er allikevel en del yrker hvor man er avhengig av bil. Pengeproblematikken mener jeg dog ikke eksisterer i.o.m at timelønnen er mye større en timeforbruket av bensin. Et annet problem jeg ser foreldrene mine har som gjør det vanskeligere å ikke bruke bil på vei til jobb er at arbeidsmarkedet er slik at man ofte blir tvunget til å skifte arbeidsplass enten det er fordi man blir forfremmet, man blir oppsagt, får interesse for andre ting eller joben skifter lokaler (skiftende leieforhold).
På samme måte som at trådstarter mener det er "egoistisk og korttenkt" å kreve bensin til 5 kr literen er det like egoistisk og korttenkt å støtte oppunder økningen vi opplever idag.

Klart det er bra folk kjører mindre og miljø skånes. Men for noen handler bensinprisen om mer enn hva det koster å komme seg fra A til B, ta for eksempel transportselskaper. For mange av disse er drivstoff den største utgiften, og når den økes med nesten 50% på kort tid går ikke lenger hjulet rundt. Dette vil igjen føre til høyere priser på alt, for alle, og det er ekstremt patetisk og egoistisk å støtte oppunder denne utviklingen.

Går ut ifra at du, max-mekka, ikke sliter så veldig økonomisk eller evnt ikke kjører bil (og ikke har tenkt på at prisene vil ramnme deg etterhvert), men faktum er at mange gjør det. Alle i norge har det "bedre enn barna i Afrika", men samtidig er det mange som sliter med sin personlige økonomi. Da er det ikke opp til noen å si at "men det er jo bra for miljøet", da er det norge sitt ANSVAR å kompensere ved å senke avgifter eller subsidire dristoff der det trengs.
Gi oss ett fullgodt alternativ før bensinprisen øker enda mer! Ting MÅ jo kjøres uansett bensinpris.
En ting er at kolektiv-tilbudet må forbedres drastisk, men hvorfor satses det ikke mer på alternativer til bensin?
Har en kompis som har fått bygd om bilen til å gå på propan. Dette er da mer miljøvenlig enn bensin, og noen kroner billigere, greit nok. Men her omkring finnes det kun EN pumpe for gass så vidt jeg vet, og dit er det 3-4 mil, pluss at det kosta vel mellom 17 og 20 000kr. for å få fiksa dette.
Nå når de får så mye fra bensinavgifter, kan de ikke de bruke noe av dette for å bedre tilgang, og billigere å bygge om? Så kan folk for en gang skyld bli "belønnet" for å vere miljøvenlig, i stedet for å bare bli "straffet" for å ikke vere miljøvenlig? Hydrogenbiler har vel også ca. 0 utslipp så vidt jeg har forstått (vet ikke helt hva som er ulempene da). Ang. el-biler, så finnes det jo så lite av dem, og de som finnes på markedet er jo som regel knøttsmå, hvorfor finnes det nesten ikke "normale" el-biler? Eneste bra alternativet jeg kommer på i farta, er Toyota Prius! Men dette er vel noe staten ikke kan gjøre så mye med da, dette går vel mer på bilprodusentene. Men poenget er at det nytter ikke å øke avgiftene når det er så dårlig med alternativer!
Men altså, greit nok med avgifter for å regulere utslipp, men en må da for faen vere litt fornuftig også! For meg ser det ut som miljøet og klimaeffekten bare er en unskyldning for å ta penger fra bilistene. Dem skulle jo få folk til å kjøpe diselbiler for ei tid tilbake, men nå har dem jo faen meg økt årsavgifta, og diselavgifta også!
Og så nytter det ikke at vi skal vere ett godt-eksempel-land, så lenge størsteparten av verden gir blanke.
Det var da ikke lenge siden prisene var nede i 11-12 kroner?

Det er en mye mer fornuftig pris.
Sitat av Sarv_2
Gi oss ett fullgodt alternativ før bensinprisen øker enda mer! Ting MÅ jo kjøres uansett bensinpris.
En ting er at kolektiv-tilbudet må forbedres drastisk, men hvorfor satses det ikke mer på alternativer til bensin?
Har en kompis som har fått bygd om bilen til å gå på propan. Dette er da mer miljøvenlig enn bensin, og noen kroner billigere, greit nok. Men her omkring finnes det kun EN pumpe for gass så vidt jeg vet, og dit er det 3-4 mil, pluss at det kosta vel mellom 17 og 20 000kr. for å få fiksa dette.
Nå når de får så mye fra bensinavgifter, kan de ikke de bruke noe av dette for å bedre tilgang, og billigere å bygge om? Så kan folk for en gang skyld bli "belønnet" for å vere miljøvenlig, i stedet for å bare bli "straffet" for å ikke vere miljøvenlig? Hydrogenbiler har vel også ca. 0 utslipp så vidt jeg har forstått (vet ikke helt hva som er ulempene da). Ang. el-biler, så finnes det jo så lite av dem, og de som finnes på markedet er jo som regel knøttsmå, hvorfor finnes det nesten ikke "normale" el-biler? Eneste bra alternativet jeg kommer på i farta, er Toyota Prius! Men dette er vel noe staten ikke kan gjøre så mye med da, dette går vel mer på bilprodusentene. Men poenget er at det nytter ikke å øke avgiftene når det er så dårlig med alternativer!
Men altså, greit nok med avgifter for å regulere utslipp, men en må da for faen vere litt fornuftig også! For meg ser det ut som miljøet og klimaeffekten bare er en unskyldning for å ta penger fra bilistene. Dem skulle jo få folk til å kjøpe diselbiler for ei tid tilbake, men nå har dem jo faen meg økt årsavgifta, og diselavgifta også!
Og så nytter det ikke at vi skal vere ett godt-eksempel-land, så lenge størsteparten av verden gir blanke.
Vis hele sitatet...
Problemet med f.eks hydrogenbiler er at hydrogenet på fremstilles, noe som koster mye energi. Denne energien tas gjerne fra forbrenning av olje eller enda værre, kull. Så det eneste man oppnår er å lette samvittigheten, man gjør ikke en dritt for miljøet. Mye samme problemstillingen med el-biler i mange land (dog vi i norge har masse vannkraft).
Sitat av Elefanten
Problemet med f.eks hydrogenbiler er at hydrogenet på fremstilles, noe som koster mye energi. Denne energien tas gjerne fra forbrenning av olje eller enda værre, kull. Så det eneste man oppnår er å lette samvittigheten, man gjør ikke en dritt for miljøet. Mye samme problemstillingen med el-biler i mange land (dog vi i norge har masse vannkraft).
Vis hele sitatet...
Vi har masse flott og miljøvennlig vannkraft.. .. som vi selger til andre land, mens vi kjøper mye av deres "skitne" energi.. Desverre.
Hvis staten setter opp bensinprisen til 20 kr, så vil jeg si at de angriper saken fra helt feil side. Folk trenger, som sagt 100 ganger i emnet allerede, transport og den får vi ikke stoppet. Hadde derimot staten lagt litt penger på å utvikle alternativt drivstoff, som hydrogen eller lignende, så tror jeg vi kunne gjort mye mer for å senke utslippene i landet. Statens miljøpolitikk per i dag er helt på trynet (selv om de er bedre enn FRP noen gang kommer til å bli), men de satser på feil områder, og setter heller på avgifter for å forhindre bruk, istedenfor å gi penger til forskning for å forbedre eller videreutvikle produktet.
Sitat av Elefanten
Problemet med f.eks hydrogenbiler er at hydrogenet på fremstilles, noe som koster mye energi. Denne energien tas gjerne fra forbrenning av olje eller enda værre, kull. Så det eneste man oppnår er å lette samvittigheten, man gjør ikke en dritt for miljøet. Mye samme problemstillingen med el-biler i mange land (dog vi i norge har masse vannkraft).
Vis hele sitatet...
Okai, da så...
Men hva skal en gjøre da? Om en skal skåne miljøet, så må en jo finne alternativer, om en bare bruker mindre bensin/disel, så utsettes jo effekten bare...
Sant at man må prøve på dette til man finner alternativer, men jeg mener at gevinsten av dette når det gjelder bilbruk, blir så liten at det ikke er verdt det i forhold til hva folk må betale.
Så derfor mener jeg at drivstoffavgiftene ikke bør økes mer enn de er nå!
Sist endret av Sarv_2; 25. mai 2008 kl. 02:20.
Den MEST miljøvennlige bilen er visstnok toyota pickup. Ikke fordi den bruker så lite bensin, men den har lave utslipp under produksjon og varer ekstremt lenge før den må vrakes. Hvis man ser på alle aspektene av produksjonen blir man ofte veldig overrasket.

Likevel er det ikke alltid at det første steget i utvikling er det beste, derav ordet utvikling. Dersom det blir produsert nok hydrogen/hybrid/elbiler vil markedet satse på denne typen drivstoff for å tjene penger.

Det er som Richard Branson sier: Ja, det koster flere millioner og er ufattelig miljøskadelig å kjøre romferga mi til verdensrommet og tilbake, men hvem vet - kanskje det finnes mineraler der for utvinning til transportdrivstoff...

Til ettertanke..
Noe jeg mener er viktig å gjøre i slike saker er å finne ut løsninger til de som virkelig trenger bil for å kunne gjøre hverdagslige ting. Jeg er personlig for en økning av bensinpriser, siden det kan få folk til å tenke om det virkelig er verdt det å kjøre bil når man skal gjøre små ærender. Det kan få folk til å ihvertfall vurdere å gå, sykle eller reise kollektivt. Men, jeg bor i Nord-Norge, og jeg kjenner til mange privatpersoner som hadde blitt hardt rammet av en økning i bensinpriser/bensinavgifter. Og det man må gjøre er å finne alternativer til alle disse. Noe jeg tror kanskje kunne ha funket hadde vært å øke bensinavgiften for privatpersoner, mens slikt som trailere som frakter varer rundt om, busser og andre lignende næringer kunne fått nedsatt bensinavgift eller gratis bensin (fra f.eks. slike pumper med avgiftsfri diesel/bensin som pleier å stå bak/ved siden av bensinstasjoner). Samtidig kunne kollektivtilbudet over det ganske land blitt forbedret veldig. Med lavere billettpris og flere avganger. Likevel er det nok noen som ville blitt rammet av en økning i bensinavgiften, dessverre

Men, husk. Det er lite slikt som kan gjøres over natten...
Sist endret av Markus; 25. mai 2008 kl. 02:42.
Norge har en utrolig høy bensinpris i forhold til de reelle kostnadene oljeselskapene har. Dette skyldes nærmest utelukkende vårt sosialdemokrati, noe som i og for seg kan virke til dels både bra og dårlig. For det første kan man selvsagt tenke på regnskog, miljø og verdensfred. Dette virker selvsagt svært lovende. Det man derimot ikke tar hensyn til i forhold til denne tankegangen er alle de mennesker som faktisk trenger bil for å rekke de ting de trenger å rekke iløpet av en vanlig hektisk dag.

I Norge finnes det utrolig mange familier som har svært trang økonomi. Disse familiene har gjerne barn i barnehage, barn på skoler og i tillegg til dette, er begge foreldre i arbeid. For at disse familiene skal rekke å få gjort det de trenger å gjøre iløpet av en dag (j.f. levering/henting av barn i barnehager, skoler, fritidsaktiviteter, handling av dagligvarer, klær, forbruksvarer, reising til og fra jobb osv) Så er det nødvendig for dem å ha bil. En økt bensinpris vil da i dette tilfellet føre til at den gitte familien vil få en enda trangere økonomi, noe som videre kan være en medvirkende faktor til at barn i familien for eksempel ikke kan delta på diverse skoleturer, fritidsaktiviteter osv.

Med andre ord, så kan i _verste_ fall, en økt bensinpris være med å stigmatisere enkelte mennesker i samfunnet.

Riktig nok, så var dette satt på spissen. Men poenget mitt er at en økt bensinpris ikke vil føre til at mennesker kjører mindre bil. Det vil derimot føre til at mennesker får en strammere økonomi. For realiteten i dag, er at de fleste mennesker i Norge, kjører ikke bil fordi de ønsker å kjøre bil, men derimot fordi de har behov for å forflytte seg raskest mulig fra et sted til et annet.

- gjett_
Sist endret av gjett_; 25. mai 2008 kl. 02:48.
Hvis vi får med så mange som mulig til å boikotte shell og statoil vil de bli nødt til å sette ned prisene for å få kundene tilbake.
Denne diskusjonen har jeg lagt DØD for min del for en god stund siden. Det er så jævla mange meninger når det kommer til bensinpriser, kollektivtrafikk osv, enda mer bullshit er det. Eksempel?

I trondheim diskuteres det med rushtid-avgift, så folk tar mere buss/kollektivtrafikk. Uka etterpå, går bussprisene opp.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hm. Så det snakkes mye om bensinprisene og avgifter, tatt i betraktning at de enkelte stasjonene kun får rundt ei krone i avanse per. liter. Betyr dette at dersom jeg bruker flerfoldige liter bensin på mila at jeg er en del av løsningen? Jeg er jammen meg glad for at jeg skal bytte fra en toliters motor på bilen min til rundt 4,5 liter iløpet av sommeren. Spesielt etter at staten har tatt 230.000 (selvfølgelig etter å ha tatt et greit kakestykke av lønna mi, og etter at den har blitt momset inn fra Tyskland til Norge) i avgifter for bilen. Samtidig føler jeg det ekstra godt når jeg betaler over 40% skatt på lønningene - gir liksom en ekstra liten piff i det jeg trekker kortet mitt. Så for hver eneste krone bensin jeg betaler for så har det allerede gått 40 øre direkte i kassa til staten før den når kontoen min, deretter går de resterende ~90% av dette igjen direkte tilbake i form av skatter i bensinen. Jøss, med tanke på all den bensinen jeg kommer til å forbruke - de eldre på gamlehjemmet må jo komme til å vasse i både kamfer og bingo på eldresenteret. Jeg føler meg vel av å tenke på at valuta blir disponert på en såpass slikkelig måte og at jeg er en del av nettopp dette.

Hvor ellers går vel midlene? NRK-lisensen blir jo økt med rundt 150 kroner til neste gang den skal betales, fordi de fant ut at lønningene ble for høye. Bra det er i det minste er noen som har kontroll på at det ikke er noen som skal slippe unna skatteparadisets vrede.
Sist endret av m0b; 25. mai 2008 kl. 05:24.
Sitat av Fredriker
Hvis vi får med så mange som mulig til å boikotte shell og statoil vil de bli nødt til å sette ned prisene for å få kundene tilbake.
Vis hele sitatet...
Ehm, som sagt 12321 ganger før, det er ikke bensinstasjonene som regulerer prisene, det er staten med avgiftene sine. Ved å boikotte statoil og shell oppnår man i beste fall å miste noen bensinstasjoner i nærmiljøet mens esso osv går til gull. Bensinkonsumet forblir dog det samme, og for de som faktisk styrer prisen er det totalt irrelevant hvorvidt folk fyller på statoil eller esso.

Idiotisk tiltak som gjennomføres av idiotiske mennesker.
Hadde hvert greit og betale litt mer for bensinen hvis pengene hadde gått til veger her i landet.

Noe av det går jo til det, men når 70% av prisen er avgift til staten bør vi ha bedre veger enn det vi har i dag.

Har selv opplevd og få ødelagt en felg midt i Hamar by, pga ett hull som var ett eneste stort krater. (Så ikke hullet for det var masse vann i vegen.)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Er det noen som kan gjøre det klart for meg:
Går bensinprisen opp fordi staten øker avgifter, eller går bensinprisen opp fordi oljeprisen går opp?

For meg så virker det som om det er det siste som er faktum, siden prisene går opp i resten av verden. Det betyr at folk vil at staten skal fjerne avgifter som allerede er der for å hindre at bensinprisen går opp pga. økende oljepriser.

I så fall er dette er det meste idiotiske forslaget jeg har hørt noen sinne. Hvis oljeprisene går opp MÅ bensinprisene gå opp. Hvorfor? Fordi å motvirke markedskreftene kan ha forferdelige konsekvenser. Oljeprisene går opp fordi forsyningen ikke holder følge med behovet. Hvis det ikke er mulig å holde forsyningen oppe må behovet gå ned. Og den eneste måten samfundet kan forandre behovet vårt for bensin er hvis bensinprisen går opp.

Det vil selvfølgelig bli surt i starten, men sakte men sikkert vil det dukke opp alternativer i tråd med at prisen på bensin går opp.

Og det er MASSE vi kan spare bensin på. Jeg blir f.eks. kvalm over at vi driver å transporterer litervis med brus og vann til butikker og kiosker over hele landet. Her har vi verdens beste drikkevann de fleste steder i landet, og så skal vi absolutt ha vann tappet på et eller annet bryggeri som gjerne er blandet med sukker? Ikke det at man skal kunne unne seg en brus av og til, men jeg synes nå en iskald glasscola en sjelden gang smaker mye bedre enn om man skulle helle i seg 1,5L hver dag.

Man kunne også gjøre det lettere og billigere å opprette lokalbryggeri. Lokalbrygget øl kunne f.eks. ha halvert avgift/moms. Da hadde vi sluppet å frakte så mye øl rundt om kring og.

Dette er bare noen få eksempler fra toppen av hodet. Det er på tide at vi tenker litt over hvordan vi strukturerer samfundet. Vi har gjort ting ufattelig lite effektivt så langt, pga. lett tilgang på olje og dermed bensin. Men oljeforsyningen KOMMER til å bli tømt etterhvert. Og jeg tipper vi vil merke det i vår tidsalder (selv om vi ikke går tom for olje vil en redusert oljeforsyning ha enorme konsekvenser).

Det lureste ville faktisk vært å ØKE bensinavgiftene i Norge. Da vil vi havne foran resten av verden når det gjelder å redusere behovet vårt for olje. Og det vil ha positive økonomiske konsekvenser frem i tid. Det kommer selvfølgelig aldri til å skje.. mennesker er alt for kortsynte og egoistiske, men det er da lov å drømme.

Når det gjelder distriktsnorge kan det godt hende vi må øke støtten til distriktene i tråd med at bensinprisene går opp, men da får vi bare gjøre det. Jeg synes vi skal ta vare på distriktene, selv om jeg er et forstads-menneske selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nesraL
Hvis man skal se det med røde øyne så har norge med unntak av danmark europas laveste bensinpriser hvis vi ser på lønnsnivået i landet. Men problemet er at det er dyrt å kjøpe/eie en bil her fordi vi betaler veldig mye i avgifter på dette også. Vi har også en utrolig stor konto med navn "Norges Pensjonsfond" som vokser i takt med oljeprisen. En dynamisk avgift på bensin hadde vært glimrende.
Vis hele sitatet...
Ja, du har heilt rett. Alle europeiske land har tradisjon for rimelig strengt avgiftsregime, og i forhold til lønna er bensinprisane i norge rimelige. Så kva whiner folk då over? Grunnen til at en (IMHO) bør ha høge avgifter på biler er at det går med grønnforjævlige mengder energi til å framstille et tonn jern og et par hundre kg aluminium, og deretter montere det sammen. Utsleppa frå produksjonen er altså rimelig store dei også...
Viss miljø står så sterkt i norge, hvorfor blir det ikke bevilget mer penger til forskning som kan bidra til alternative energikilder?
Nå er jeg ikke 100% sikker, men hørte på radio at vi ikke har bevilget mer resurser til denne type forskning siden 80tallet.

At en så høy bensinpris utgjør noe positiv forskjell for miljøet stiller jeg meg tvilsom til.
Men med som alt annet så blir problemer her til lands løst med avgifter, lurer på hvor mange % av ei lønn så går til stat.
Bensinprisen burde vært 10kr. Burde og kommet avgiftsfri bensin til båt osv slik som med disel...
Sitat av Skyfex
Er det noen som kan gjøre det klart for meg:
Går bensinprisen opp fordi staten øker avgifter, eller går bensinprisen opp fordi oljeprisen går opp?

For meg så virker det som om det er det siste som er faktum, siden prisene går opp i resten av verden. Det betyr at folk vil at staten skal fjerne avgifter som allerede er der for å hindre at bensinprisen går opp pga. økende oljepriser.

I så fall er dette er det meste idiotiske forslaget jeg har hørt noen sinne. Hvis oljeprisene går opp MÅ bensinprisene gå opp. Hvorfor? Fordi å motvirke markedskreftene kan ha forferdelige konsekvenser. Oljeprisene går opp fordi forsyningen ikke holder følge med behovet. Hvis det ikke er mulig å holde forsyningen oppe må behovet gå ned. Og den eneste måten samfundet kan forandre behovet vårt for bensin er hvis bensinprisen går opp.
Vis hele sitatet...
Bensinprisen vi ser ute idag er et resultat av følgende:

oljepris (gjeldende pris for 3-4 måneder siden) + skatter & avgifter + fortjeneste selger

Det er fullt ut mulig å nedregulere prisen slik at den er tilnærmet lik produksjonskostnaden + fortjenesten (dvs kutte skatter og avgifter). Noe slikt ser vi feks i USA hvor prisen på drivstoff ligger ganske nærme markedsprisen. Altså er det teoretisk mulig å selge bensin for 5-6 kroner literen. Dette vil neppe skje siden staten ikke vil gi opp potensiell inntekt. Vi har i det siste sett at avgiftene har blitt økt flere ganger i år, dette er som resultat av at staten ønsker en stabil prosentvis inntekt som kan budsjetteres inn i statsbudsjettet (husk at når oljeprisen stiger, øker den prosentvise andelen oljeprisen står for og avgifts og skatteprosenten minsker). Det er årsaken til at vi ser drivstoffprisen så høy idag. Når skyfex her snakker om at vi da "motvirker" markedskreftene kan vi skjønne at han ikke helt har grepet på makro- og mikroøkonomi. Det er også fullstendig feil å si at det å subsidiere oljeprisen for å presse den ned (merk at det er snakk om etter at skatter og avgifter er fjernet; skyfex kalte dette "motvirke markedskreftene") vil få forferdelige konsekvenser; det som vil skje er at etterspørselskurven vil skifte mot venstre. På makronivå vil utfallet variere ettersom hvilke andre tiltak det blir gjort.

I tillegg vil jeg legge til at dagens oljepris ikke er basert på ett faktum, men på antakelser og forventninger til fremtiden. Vi vet ikke hvor mye olje vi har igjen, og vi vet ikke hvor lenge den vil vare, men vi antar ca 60 - 100 år til. Dvs at tankegangen er at kildene er konstante. Med dette i bakhodet kan vi forstå at prisen øker når det kommer dårlige meldinger fra USA, eller når ett oljerør sprenges i luften. Prisen presses opp på oljebørsen av ren psykologi.

Sitat av Skyfex
Det vil selvfølgelig bli surt i starten, men sakte men sikkert vil det dukke opp alternativer i tråd med at prisen på bensin går opp.
Vis hele sitatet...
Du tror visst uten tvil at alternativer oppstår spontant?!? Du har iallefall ikke fått med deg at alternativer kun vil oppstå så sant det er mulig å tjene penger på dem (hvorfor skulle noen bruke sin tid og sine penger på noe dersom han/hun ikke vil få noe tilbake [vi snakker her om millioner til utvikling, ikke noen hundretusenkroner i veldedighet]?)- noe denne staten ikke direkte tilrettelegger.

Sitat av Skyfex
Og det er MASSE vi kan spare bensin på. Jeg blir f.eks. kvalm over at vi driver å transporterer litervis med brus og vann til butikker og kiosker over hele landet. Her har vi verdens beste drikkevann de fleste steder i landet, og så skal vi absolutt ha vann tappet på et eller annet bryggeri som gjerne er blandet med sukker? Ikke det at man skal kunne unne seg en brus av og til, men jeg synes nå en iskald glasscola en sjelden gang smaker mye bedre enn om man skulle helle i seg 1,5L hver dag.
Vis hele sitatet...
Vi kan iallefall "takke Gud" for at du, og flere som deg, ikke levde på 40-tallet, ellers ville vi idag omtalt oss selv som gamle sovjet

Sitat av Skyfex
Man kunne også gjøre det lettere og billigere å opprette lokalbryggeri. Lokalbrygget øl kunne f.eks. ha halvert avgift/moms. Da hadde vi sluppet å frakte så mye øl rundt om kring og.
Vis hele sitatet...
Dette er ett makrospørsmål: Dersom vi kjøper inn disse tjenestene fra utlandet billigere enn hva det ville vært å produsere (alternative kostnader er fokus her! [Hva kunne denne arbeidkraften ellers gjort, lønner det seg å produsere når vi så få? osv.]) kan vi frigjøre denne arbeidskraften og fokusere denne på noe annet og dermed øke vårt NNP (korrigert for inflasjon i BNP) i lengden.

Sitat av Skyfex
Det lureste ville faktisk vært å ØKE bensinavgiftene i Norge. Da vil vi havne foran resten av verden når det gjelder å redusere behovet vårt for olje. Og det vil ha positive økonomiske konsekvenser frem i tid.
Vis hele sitatet...
Dette er ditt dummeste utsagn sålangt. Øker du prisen på makroplan vil dette resultere i øke priser på alle varer, på lønninger og resultere i høyere stigningstakt på inflasjonen. Klarer du samtidig ikke å øke BNP/capita er du nødt til å øke folkemengden for å få BNP til å vokse i takt for å unngå mellomkrigstiden på nytt (ergo ikke positivt). Norges problem er at vi per dags dato er industrianhengige av oljen. Får at vi skal bli uavhengige trenger vi en sterkere innenlandsindustri, slik som feks tyskland har klart svært godt når man sammenlikner dette landet med feks polen eller resten av øst-blokk etter 45! Vestlendingene er "de eneste" her til lands som har klart å sette en uavhengig industri på beina. Mesteparten av Norges industri-inntekt kommer nettopp fra vestlandet, mens det forvaltes på østlandet. Dette må endres. Vi trenger mer uanhengig industristimulering
Sitat av Icewave
Bensinprisen vi ser ute idag er et resultat av følgende:

oljepris (gjeldende pris for 3-4 måneder siden) + skatter & avgifter + fortjeneste selger

Det er fullt ut mulig å nedregulere prisen slik at den er tilnærmet lik produksjonskostnaden + fortjenesten (dvs kutte skatter og avgifter). Noe slikt ser vi feks i USA hvor prisen på drivstoff ligger ganske nærme markedsprisen. Altså er det teoretisk mulig å selge bensin for 5-6 kroner literen. Dette vil neppe skje siden staten ikke vil gi opp potensiell inntekt.
Vis hele sitatet...
Det er også teoretisk mulig å gjøre som Dubai, subsidiere pensinprisen så bensinen ligger UNDER markedsverdi.

Sitat av Icewave
Vi har i det siste sett at avgiftene har blitt økt flere ganger i år, dette er som resultat av at staten ønsker en stabil prosentvis inntekt som kan budsjetteres inn i statsbudsjettet (husk at når oljeprisen stiger, øker den prosentvise andelen oljeprisen står for og avgifts og skatteprosenten minsker). Det er årsaken til at vi ser drivstoffprisen så høy idag.
Vis hele sitatet...
Hæ? Avgiftene forandres ikke fortløpende for å stabilisere inntekten fra de. Årsaken til at drivstoffprisene er høy I DAG er økt oljepris. At vi har høye avgifter på drivstoff gjør bare at bensinprisene øker mer enn i f.eks. USA hvor avgiftene er relativt lave eller Venezuela hvor avgiftene er omtrent ikke-eksisterende.

Sitat av Icewave
Du tror visst uten tvil at alternativer oppstår spontant?!? Du har iallefall ikke fått med deg at alternativer kun vil oppstå så sant det er mulig å tjene penger på dem (hvorfor skulle noen bruke sin tid og sine penger på noe dersom han/hun ikke vil få noe tilbake [vi snakker her om millioner til utvikling, ikke noen hundretusenkroner i veldedighet]?)- noe denne staten ikke direkte tilrettelegger.
Vis hele sitatet...
SkyFex skriver da VITTERLIG at alternativer vil komme etterhvert.

Sitat av Icewave
Dette er ett makrospørsmål: Dersom vi kjøper inn disse tjenestene fra utlandet billigere enn hva det ville vært å produsere (alternative kostnader er fokus her! [Hva kunne denne arbeidkraften ellers gjort, lønner det seg å produsere når vi så få? osv.]) kan vi frigjøre denne arbeidskraften og fokusere denne på noe annet og dermed øke vårt NNP (korrigert for inflasjon i BNP) i lengden.
Vis hele sitatet...
For det første så er øl en vare og ikke en tjeneste, for det andre så finnes det andre verdier i verden enn kapital. F.eks. en planet som ikke kveler seg selv. Og kan du for guds skyld slutte med disse parantes i parantesgreiene dine? Om det er noe du ønsker å kommunisere, så skriv det i teksten din, ikke putt det i innskytelser (i innskytelser). pun intended.

Sitat av Icewave
Dette er ditt dummeste utsagn sålangt. Øker du prisen på makroplan vil dette resultere i øke priser på alle varer, på lønninger og resultere i høyere stigningstakt på inflasjonen. Klarer du samtidig ikke å øke BNP/capita er du nødt til å øke folkemengden for å få BNP til å vokse i takt for å unngå mellomkrigstiden på nytt (ergo ikke positivt). Norges problem er at vi per dags dato er industrianhengige av oljen. Får at vi skal bli uavhengige trenger vi en sterkere innenlandsindustri, slik som feks tyskland har klart svært godt når man sammenlikner dette landet med feks polen eller resten av øst-blokk etter 45! Vestlendingene er "de eneste" her til lands som har klart å sette en uavhengig industri på beina. Mesteparten av Norges industri-inntekt kommer nettopp fra vestlandet, mens det forvaltes på østlandet. Dette må endres. Vi trenger mer uanhengig industristimulering
Vis hele sitatet...
SkyFex skriver at om vi øker prisene på drivstoff så vil vi gjøre oss mindre avhengig av olje. Vi kan fremdeles pumpe opp olje om det er nødvenig, men vi vil finne mange alternative transportmetoder, metoder for oppvarming, produksjon osv. Man må selvsagt være forsiktig når man gjør dette siden en kraftig økning på bensinprisene kan få negative effekter som du skriver.

Ellers så mener jeg at dette er interessante tankeeksperimenter, men dessverre fåfengte siden staten tydeligvis er i lomma på oljeindustrien og/eller er fullstendig visjonsløse.
Sitat av commie
Det er også teoretisk mulig å gjøre som Dubai, subsidiere pensinprisen så bensinen ligger UNDER markedsverdi.
Vis hele sitatet...
Bl.a. UAE-landene er i et seperert marked, derfor har de det billigere. Salg til våre marked skjer iforhold til dollarstandarden, etter div. avtaler mellom feks UAE og USA, og vil derfor ikke ha stor innflytelse på vår oljepris. Subisdiering er mulig, men ikke lønnsomt.

Sitat av commie
Hæ? Avgiftene forandres ikke fortløpende for å stabilisere inntekten fra de. Årsaken til at drivstoffprisene er høy I DAG er økt oljepris.
Vis hele sitatet...
Det er en grunn for at avgiftsforhøyningen kom nå i 08/09. Og dette henger ikke bare sammen med miljø...


Sitat av commie
SkyFex skriver da VITTERLIG at alternativer vil komme etterhvert.
Vis hele sitatet...
Les min siste setning; "noe staten ikke direkte tilrettelegger". Mao vil ikke noe slikt skje før en holdningsendring.

Sitat av commie
For det første så er øl en vare og ikke en tjeneste, for det andre så finnes det andre verdier i verden enn kapital.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt salget av varen øl, men produksjonen. Produksjonen er en tjeneste som kan kjøpes fra utlandet. Kan ikke se at jeg har nevnt noe om kapital?!?

Sitat av commie
Og kan du for guds skyld slutte med disse parantes i parantesgreiene dine? Om det er noe du ønsker å kommunisere, så skriv det i teksten din, ikke putt det i innskytelser (i innskytelser). pun intended.
Vis hele sitatet...
Det er en årsak; økonomi handler om spesifisering, for å unngå mest mulig rom for omformuleringer - og det er nettopp derfor innskutte setninger og paranteser benyttes hyppig.

Sitat av commie
SkyFex skriver at om vi øker prisene på drivstoff så vil vi gjøre oss mindre avhengig av olje.
Vis hele sitatet...
Per dags dato vil en betydelig økning føre mer vondt enn godt med seg på kort sikt (1-3 år fremover) nettopp fordi hele vårt samfunn er avhengig av den. Asfalt, plastikk, gummi, drivstoff mm. får vi fra oljen og jeg regner med at de fleste her vet hvor mye hydrokarboner vi finner i alt fra hus til bildekk. Henviser ellers gledelig til oljekrisen med OPEC-kartellet på 70-tallet. Lær av historien, ikke skriv den på nytt
Sist endret av Icewave; 25. mai 2008 kl. 16:12.
Hmm. Skjønner ikke helt dette. Stiger bensinprisene proporsjonalt med oljeprisen, bare at den er 3-4 måneder på etterskudd? Det vil jo i tilfellet si at dersom det ikke skjer noen avgiftsendring vil vi se en bensinpris på rundt 17 kr/l om 3-4 måneder (dersom vi regner med at den var rundt 100$ fatet da og 130$ fatet nå).
Det at bensinprisen passerte 13 kroner nå, og at diesel koster enn bensin er et resultat av avgiftøkningen (uten denne ville den nok ligget på henholdsvis 12 kroner). Det er fullt ut mulig at utsalgsprisen mot høsten vil kunne komme opp i 14 kroner, men det er avhengig av to ting: staten kutter ikke avgiftene og at bensinstasjonene ønsker like mye profitt som idag. Jeg har i et tidligere innlegg regnet ut at bensinstasjonens fortjeneste ligger på rundt 70 øre, mens den i realiteten idag sannsynlig ligger over for at stykket skal gå opp med dagens pris, avgifter og tidligere oljepris. For bensinen som selges idag kostet den ca 3,10 kr å produsere og en økning til 130 dollar per fat tilsvarer en økning på ca 1 krone i produksjonen (altså ca 30%). Det vil dermed si at det er sannsynlig at prisene vil stige rundt 1 kroner til i nærmeste fremtid (2-4 måneder), gitt dagens oljeprisnivå.

For at oljeprisen skal nå 17 kroner literen ved kun å følge markedet må oljeprisen stige med ca 50%, noe som kan virke litt usannsynlig, men det er allerede idag indikert stigning til 150 dollar fatet. Det store spørsmålet nå er om bensinstasjonene vil tape penger på å beholde sin fortjeneste dersom prisene øker til kr 14 eller om det vil lønne seg (man må se om salget går mer ned enn fortjenesten opp!). Når nå prisene øker så kraftig som de gjør, vil kanskje flere stasjoner kutte sin fortjenste for å lokke til seg flere kunder og dermed uansett tjene mer. Only time will tell
Sist endret av Icewave; 25. mai 2008 kl. 17:58.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Icewave
Per dags dato vil en betydelig økning føre mer vondt enn godt med seg på kort sikt (1-3 år fremover) nettopp fordi hele vårt samfunn er avhengig av den. Asfalt, plastikk, gummi, drivstoff mm. får vi fra oljen og jeg regner med at de fleste her vet hvor mye hydrokarboner vi finner i alt fra hus til bildekk.
Vis hele sitatet...
NETTOPP.

Hør her.. du kan ikke nekte for at olje kommer til å bli dyrere framover, uansett hva vi gjør. Verden produserer mer og mer olje hvert år, og verden øker sitt forbruk av olje i takt. Men oljen blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i, og til slutt vil vi ikke klare å øke oljeproduksjonen vår fra ett år til det neste.

Tilgjengeligheter over etterspørrelsen kommer til å rase, og siden hele samfundet vårt er basert på olje vil konsekvensene av dette være katastrofale.

Så hva med å forandre momentet til samfundet vårt litt på forhånd? Planlegge litt lenger enn én stortingsperiode?

Jo dyrere oljen blir, jo mer vil det lønne seg å investere i alternative energikilder, og jo mer vil det lønne seg å investere i resirkuleringsteknologi, osv.

Og hvis vi faktisk er klar med slik teknologi når oljeprisen skyter i været, så slipper vi kanskje å bli tatt på senga.

Og kommentaren angående brus var en kommentar på hvordan folks holdninger kunne spart samfundet for mye ressurser. Men jeg sa da vitterlig ikke at jeg var for å begrense folks friheter. Synes du var litt spydig i svaret ditt.

Jeg vil også si at jeg ikke alvorlig talt foreslår å øke avgiftene, ihvertfall ikke prosentvis. . Men som sagt, jeg synes helles ikke at man skal senke avgiftene heller. Det blir helt feil i forhold til hvordan fremtiden vår ser ut.
Det stemmer at oljen både kan og sannsynlig vil bli dyrere ja, men dette betyr ikke at utsalgsprisen må stå under taket!

Er fullt ut enig med deg ang. en langsiktig planlegging! Kanskje jeg ikke har klart å få det frem i postene mine, men det jeg ville si var at dagens stat og regjering ikke legger tilrette for en slik fundamental forrandring og at de dessverre kun ønsker å tjene penger på sine medborgere, istedet for å komme frem til flere bedre tilbud som vil tjene alle!

Jeg beklager hvis utsagnet over ble oppfattet som spydig, var mer ett forsøk på en liten morsomhet

Sist endret av Icewave; 25. mai 2008 kl. 19:59.
Sitat av dynamite
Den MEST miljøvennlige bilen er visstnok toyota pickup. Ikke fordi den bruker så lite bensin, men den har lave utslipp under produksjon og varer ekstremt lenge før den må vrakes.
Til ettertanke..
Vis hele sitatet...

noen som har sett top gear? :P
http://youtube.com/watch?v=Lrk6vsb77xk
http://youtube.com/watch?v=0Uc4Ksz3nHM
http://www.youtube.com/watch?v=YfZDtC9kjVk&NR=1

edit: siste link
Sist endret av Tremere; 25. mai 2008 kl. 23:36.
Sitat av Tremere
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, jeg har sett den, men det er ikke der jeg har fått det fra at den er så miljøvennlig. Det er bare noe jeg har hørt, så jeg kan ikke si det 100% sikkert. Fy faen så mye den bilen tåler! Respect.
Jeg er blant dem som irriterer seg over bensinprisene. Jeg er også blant dem som mener at de som går rundt og sier at staten øker avgiftene for de vil folk skal kjøre mindre bil, tar skammelig feil.

Stoltenberg og gjengen er noen griske pengesluker som gjør alt de kan for å tyne ut hver eneste krone.

Om man ser på den vanvittie pengeboken Norge sitter på... hva om man faktisk hadde investert noen av disse kronene på å utvikle en miljøvennlig bil f.eks? (Jada, er jo klar over at produksjon ol forurenser, men ett steg av gangen).

Det sagt, så kommer jo noe slikt aldri til å skje. Av samme årsak til at USA ikke går ut med Propulsion teknologien de sitter på (OT). Det ligger altfor mye penger i bensin og fosilt brennstoff.
Sitat av Milligan
Jeg er blant dem som irriterer seg over bensinprisene. Jeg er også blant dem som mener at de som går rundt og sier at staten øker avgiftene for de vil folk skal kjøre mindre bil, tar skammelig feil.

Stoltenberg og gjengen er noen griske pengesluker som gjør alt de kan for å tyne ut hver eneste krone.

Om man ser på den vanvittie pengeboken Norge sitter på... hva om man faktisk hadde investert noen av disse kronene på å utvikle en miljøvennlig bil f.eks? (Jada, er jo klar over at produksjon ol forurenser, men ett steg av gangen).

Det sagt, så kommer jo noe slikt aldri til å skje. Av samme årsak til at USA ikke går ut med Propulsion teknologien de sitter på (OT). Det ligger altfor mye penger i bensin og fosilt brennstoff.
Vis hele sitatet...
At vi sparer pengene våre tror jeg er ekstremt smart, i stedet for å brenne av alle penga som FRP og høyre vil. Som skyfex har påpekt tidligere så varer nok ikke oljen evig, og da er det plutselig ikke mr. Rike Norge lenger. Det er viktig at vi forvalter pegene våre, og ikke brenner de bort med en gang.

Hvordan kan du si at økt pris ikke minker forbruken? Når det plutselig kan bli billigere og bedre å ta kollektivtrafikk, så er det mange som går over til dette i stedet for bil, rett og slett fordi det er så dyrt å kjøre. Det er dyr alkohol her i landet også, og det er bevist at jo dyrere ting er, jo mindre er forbruken.
Vet ingenting
Blir så provosert på folk som deg max mekka, som ikke aner en døyt hva det vil si for, ja lå oss si en 19 åring med null inntekt foruten stipend på 2500,- i mnd, der husleie, mat og bensin går med. Ja, er avhengig av bil. Skal jeg komme meg på skolen må jeg bruke bil. Jeg bor på landet, der bil blir mye brukt, så skjønner godt at folk klikker pga bensinprisen. Ikke alle har en inntekt på 30-40k i mnd heller. Å øke bensinprisene er for meg helt UFATTELIG, da det ikke reduserer utslippene. Å øke avgifter er noe sv,sp vil ha inn, og det er en helt ulogisk tankegang. Vil co2 utslippene gå ned hvis det kommer mer avgifter? Ehh nei. Folk vil fremdeles ha like mye behov for å kjøre bil! Da er det bedre å senke avgiftene slik at folk kan kjøpe seg nyere biler med mindre utslipp enn å måtte kjøpe en rusten, farlig og miljøbombe av en gammel bil. Blir helt rystet over tankegangen til staten. Pålegg, pålegg pålegg. At de ikke fatter at det ikke hjelper. Griske jævler sier jeg. Og til dere som ikke kjører bil: HOLD DERE LANGT UNNA DET Å DISKUTERE HER. Blir så provosert når dere ikke har en fnugg anelse hva dere prater om. Ta lappen, kjør bil, så vil dere se hvordan det er.

(Jeg sier det igjen, bil er noe jeg er avhengig av for å komme meg fram og tilbake da kollektiv er noe dritt her oppi nord.)

FLAME ME.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido
Blir så provosert på folk som deg max mekka, som ikke aner en døyt hva det vil si for, ja lå oss si en 19 åring med null inntekt foruten stipend på 2500,- i mnd, der husleie, mat og bensin går med. Ja, er avhengig av bil. Skal jeg komme meg på skolen må jeg bruke bil. Jeg bor på landet, der bil blir mye brukt, så skjønner godt at folk klikker pga bensinprisen. Ikke alle har en inntekt på 30-40k i mnd heller. Å øke bensinprisene er for meg helt UFATTELIG, da det ikke reduserer utslippene. Å øke avgifter er noe sv,sp vil ha inn, og det er en helt ulogisk tankegang. Vil co2 utslippene gå ned hvis det kommer mer avgifter? Ehh nei. Folk vil fremdeles ha like mye behov for å kjøre bil! Da er det bedre å senke avgiftene slik at folk kan kjøpe seg nyere biler med mindre utslipp enn å måtte kjøpe en rusten, farlig og miljøbombe av en gammel bil. Blir helt rystet over tankegangen til staten. Pålegg, pålegg pålegg. At de ikke fatter at det ikke hjelper. Griske jævler sier jeg. Og til dere som ikke kjører bil: HOLD DERE LANGT UNNA DET Å DISKUTERE HER. Blir så provosert når dere ikke har en fnugg anelse hva dere prater om. Ta lappen, kjør bil, så vil dere se hvordan det er.

(Jeg sier det igjen, bil er noe jeg er avhengig av for å komme meg fram og tilbake da kollektiv er noe dritt her oppi nord.)

FLAME ME.
Vis hele sitatet...
Om du er avhengig av bil har du fleire åpenbare val. Eitt av dei er, sidan du får stipend, å flytte på deg, nærare der du går på skule. Eitt anna alternativ er å utnytte at fylket har *PLIKT* til å gi deg gratis skuleskyss om du har over 4km til skulen. Endå eit alternativ er å betale bussbiletten sjølv.

Og når prisen går opp, vil en del av kjøringa forsvinne, og folk vil sjå etter alternativ. Buss blir kanskje mykje meir aktuelt når det er meir pengar å spare på det, ein del vil velje å sittje på med kjente for å spare pengar. Eg er 100% overbevist om at høgare pris = lågare utslepp, uten tvil!

Det blir ikkje smertefritt å tilpasse seg en kraftig utsleppsreduksjon, men det er en pris vi *må* betale - for eg trur konsekvensane av å ikkje betale den prisen blir vanvittig mykje større inngrep i dagleglivet enn å akseptere at ein må endre haldning til transport o.l! Sammenhengen mellom pris og bruk er forøvrig rimelig greit dokumentert, Det handler om å sjå korleis samfunnet prioriterer ting, og tilpasse seg det...

Så ja - folk *har* alternativ - bensinprisen er berre ikkje høg nok til at dei gidd bry seg endå.
Vet ingenting
Vel, kollektivtransport er en ting, men når den blir sakte men sikkert "fjerna" så er det ikke mye å gjøre. Er ikke lenge siden at flere bussruter blir langt ned pga priser på bensin.

Uansett, mange som pendler til jobb hver dag. Fattern f.eks jobber 4 mil unna der han bor, så han pendler hver dag med bilen. Dette er på bygda der kollektivtransporten er lite utbredt. Snart lønner det seg ikke å jobbe. Betaler nesten mer bensin enn du tjener daglig. Hvor er logikken i det?

Dog, er enig med et par av punktene dine slashdot, men å øke avgiftene er ikke løsningen. Da må man heller finne andre løsninger som å redusere avgiftene og prisene på bil, slik at man kan kjøpe seg biler som bruker mindre bensin samt har mindre utslipp. En 18 åring uten arbeid vil neppe ha en 2008 modell Toyota. Sier seg selv.
Sist endret av margido; 26. mai 2008 kl. 10:22.
Sitat av slashdot
Om du er avhengig av bil har du fleire åpenbare val. Eitt av dei er, sidan du får stipend, å flytte på deg, nærare der du går på skule. Eitt anna alternativ er å utnytte at fylket har *PLIKT* til å gi deg gratis skuleskyss om du har over 4km til skulen. Endå eit alternativ er å betale bussbiletten sjølv.

Og når prisen går opp, vil en del av kjøringa forsvinne, og folk vil sjå etter alternativ. Buss blir kanskje mykje meir aktuelt når det er meir pengar å spare på det, ein del vil velje å sittje på med kjente for å spare pengar. Eg er 100% overbevist om at høgare pris = lågare utslepp, uten tvil!

Det blir ikkje smertefritt å tilpasse seg en kraftig utsleppsreduksjon, men det er en pris vi *må* betale - for eg trur konsekvensane av å ikkje betale den prisen blir vanvittig mykje større inngrep i dagleglivet enn å akseptere at ein må endre haldning til transport o.l! Sammenhengen mellom pris og bruk er forøvrig rimelig greit dokumentert, Det handler om å sjå korleis samfunnet prioriterer ting, og tilpasse seg det...

Så ja - folk *har* alternativ - bensinprisen er berre ikkje høg nok til at dei gidd bry seg endå.
Vis hele sitatet...
Klart utslippene vil reduseres betydelig etterhvert som bensinprisen dobler seg, er vel få som tviler på det.

Og at utslippene går ned er jo både vel og bra, men problemet er som nevnt flere ganger, at det er ikke alle som har råd til det.

Det er nok av familier med relativt dårlige kår som gjerne pendler som overnevnte, eller har en barnehage som ikke ligger langs veien mellom hus og jobb.

I tillegg kommer jo hele den delen av næringslivet som har drivstoff som hovedutgift. Skal de fabrikkansatte sette matvarene på bussen til rema? Igjen vil det påvirke alt og alle i lengden, og føre til økt pris på alt. Du er student ser jeg, og samme er jeg. Vi har osselv å tenke på, det er ikke krise om det blir en fylla mindre, eller en litt svakere CPU (avhengig av prioriteringer:P) pga økte priser.

For en familie som allerede må trekke mastercardet i slutten av mnd for å få hjulet til å gå rundt er det derimot ikke bare å "velge vekk" noe. Poenget mitt er at både i privatlivet og i næringslivet er det mange som IKKE har alternativer. Det er ikke alle steder som har et kollektivtilbud.

Dersom kollektivtilbudet faktisk hadde vært godt nok til å gi *alle* et alternativ skulle jeg heller kjøpt argumentet. Men sånn som det er i dag vil noen sette seg på bussen, størsteparten av den voksne etablerte befolkningen vil gi faen fordi dem uansett har nok, og i tillegg vil de som sliter mest gjerne gå på en kjempesmell. Det er nok ikke så jævla fett å gå på sosialkontoret for å få penger til klassetur.
Sitat av margido
Vel, kollektivtransport er en ting, men når den blir sakte men sikkert "fjerna" så er det ikke mye å gjøre. Er ikke lenge siden at flere bussruter blir langt ned pga priser på bensin.

Uansett, mange som pendler til jobb hver dag. Fattern f.eks jobber 4 mil unna der han bor, så han pendler hver dag med bilen. Dette er på bygda der kollektivtransporten er lite utbredt. Snart lønner det seg ikke å jobbe. Betaler nesten mer bensin enn du tjener daglig. Hvor er logikken i det?

Dog, er enig med et par av punktene dine slashdot, men å øke avgiftene er ikke løsningen. Da må man heller finne andre løsninger som å redusere avgiftene og prisene på bil, slik at man kan kjøpe seg biler som bruker mindre bensin samt har mindre utslipp. En 18 åring uten arbeid vil neppe ha en 2008 modell Toyota. Sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen (forhåpentligvis har du fått med deg det) at man vil senke utslipp. Vi skal senke utslippene, og vi kommer til å gjøre mye for å få det senket, nettopp fordi dette er vårt generasjons største problem vil jeg si. At noen begynner å surmule fordi det river litt i økonomien kan jeg skjønne. Å være student er ikke lett nå til dags, men de pengene du betaler inn som avgifter går blandt annet til å gi deg stipend, samt sikre din fremtid.

Ja, jeg har ikke bil, og ja jeg veit ikke hvordan det er å leve med en bil, men jeg kan tenke meg det. n1ce som tidligere har skrevet i en tråd, om hvordan det er å ha bil. Han bruker massevis av penger på å ha bil. Nesten 2000 kr i mnd på bensin, samt alle avgiftene han betaler. Kan godt tenke meg hvordan det er å ha bil, og jeg har moped som spiser bensin mye, så jeg veit sånn ca hvordan det er, men faktum er at å ha bil ikke er noe menneskerett. Det er ikke noe menneskerett å ha lappen heller, og når vi har kollektivtrafikk som dekker de flestes behov, og man har mange retter til å få stipends osv, så syns jeg ikke vi skal syte fordi Norge prøver å gjøre sitt for å senke utslippene.
Vet ingenting
Men å heve avgiftene vil ikke automatisk senke utslipp. Folk vil fremdeles ha behov for bil. Det man også må ta med i betrakning er vel transporten av mat, klær etc rundt i landet. Når bensinprisen går opp, vil det bli dyrere for transportfirmaene i Norge å levere. Staten blir til slutt å kvele den norske industrien.
Sist endret av margido; 26. mai 2008 kl. 11:09.
Slik som jeg har det, er jeg helt avhengig av bilen min, uten den er det lite jeg får gjort her. Enten det er jobb, sosiale aktiviteter og lignende. Busstilbudet her e såpas dårlig at det er ikke verd de kronene.
Stiger bensinprisen mer så vil det være vanskelig for meg å betale det og blir veldig mye sittende hjemme og ikke gjøre stort.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av margido
Blir helt rystet over tankegangen til staten. Pålegg, pålegg pålegg. At de ikke fatter at det ikke hjelper. Griske jævler sier jeg.
Vis hele sitatet...
Hva tror du staten er? En slem mann som tar alle pengene dine og bruker dem til sine egne mørke foremål? Alle pengene staten får går tilbake til samfundet på en eller annen måte. Den eneste grunnen til å argumentere mot økte avgifter på generell basis er at det er litt svinn i byrokratiet. Men for å bli kvitt den faktoren må avgiftene fjernes helt.

Ikke det at avgifter dermed er bra.. bare prøver å vise hvor dumt utsagnet ditt er.

Og til dere som ikke kjører bil: HOLD DERE LANGT UNNA DET Å DISKUTERE HER. Blir så provosert når dere ikke har en fnugg anelse hva dere prater om. Ta lappen, kjør bil, så vil dere se hvordan det er.
Vis hele sitatet...
Imbesil. Vi som ikke kjører bil vet akkurat hva vi prater om. Det er ikke som om vi ikke vil bli rammet av økte bensinpriser. Siden hele samfundet vårt er avhengig av bil og transport vil økte bensinpriser bla.a. føre til økte priser på forbrukervarer. Det kan også føre til høyere priser på busser, hvis ikke staten gjør unntak for offentlig transport.

Alle i samfundet vil bli rammet av høyere bensinpriser.. merkelig nok er det bare de vennene mine som kjører bil som har invitert meg til aksjon-mot-bensinpris-grupper på facebook.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido
Men å heve avgiftene vil ikke automatisk senke utslipp. Folk vil fremdeles ha behov for bil. Det man også må ta med i betrakning er vel transporten av mat, klær etc rundt i landet. Når bensinprisen går opp, vil det bli dyrere for transportfirmaene i Norge å levere. Staten blir til slutt å kvele den norske industrien.
Vis hele sitatet...
Jo, det vil det. Kanskje ikkje mykje noke, men du vil bli kvitt en del, og folk *vil* gjerne ta med bensinpris i regnestykket når dei kjøper bil, og sjå på buss o.l. som alternativ. Køprising viser at det nytter å gjere det dyrere.
Vet ingenting
Sitat av Skyfex
Hva tror du staten er? En slem mann som tar alle pengene dine og bruker dem til sine egne mørke foremål? Alle pengene staten får går tilbake til samfundet på en eller annen måte. Den eneste grunnen til å argumentere mot økte avgifter på generell basis er at det er litt svinn i byrokratiet. Men for å bli kvitt den faktoren må avgiftene fjernes helt.

Ikke det at avgifter dermed er bra.. bare prøver å vise hvor dumt utsagnet ditt er.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg så godt ordforåd at jeg kan forklare alt som er inne i hodet mitt akkurat nå, men skal prøve mitt beste. La oss ta norske veier. Vi har en av de dårligste veistandardene i Europa, enda vi betaler så mye inn til staten. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kom opp til Nord-Norge å se hvilke veier vi kjører på. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Sør-Norge kontra Nord Norge, men veiene her er en vits.

Norsk helsevesen er også en vits. De sier at Norge har et bra helsevesen, og ENDA drar folk til Frankrike, Tyskland osv for å få hjelp som Norge ikke kan gi pga kø i operasjoner ol. Slik skal det ikke være i et av verdens rikeste land. Staten/Regjeringen/whatever gir mer å mer avgifter til oss Nordmenn, for hvilket formål? Hvor går pengene? Det vil bli bare dyrer å dyrere å bo her i Norge. Jeg har aldri ment at avgiftene skal fjernes helt, for det må være avgifter. Men å øke disse vil ikke føre til at det blir bedre å bo her. Transport ifølge av bil eller kollektiv transport er nødvendig i et "bondeland" som Norge.


Imbesil. Vi som ikke kjører bil vet akkurat hva vi prater om. Det er ikke som om vi ikke vil bli rammet av økte bensinpriser. Siden hele samfundet vårt er avhengig av bil og transport vil økte bensinpriser bla.a. føre til økte priser på forbrukervarer. Det kan også føre til høyere priser på busser, hvis ikke staten gjør unntak for offentlig transport.

Alle i samfundet vil bli rammet av høyere bensinpriser.. merkelig nok er det bare de vennene mine som kjører bil som har invitert meg til aksjon-mot-bensinpris-grupper på facebook.
Vis hele sitatet...
Du sier vel igrunn det jeg mener her? Om bensinprisen økes, vil offentlig transport også øke i pris. Husker ifjor at jeg ikke hadde råd til busskort siden det var så dyrt, enda at man fikk reduksjon pga student. Tilbudet til oss vil gå ned betraktelig om avgiftene økes.

Sitat av slashdot
Jo, det vil det. Kanskje ikkje mykje noke, men du vil bli kvitt en del, og folk *vil* gjerne ta med bensinpris i regnestykket når dei kjøper bil, og sjå på buss o.l. som alternativ. Køprising viser at det nytter å gjere det dyrere.
Vis hele sitatet...

Men om bensinprisen økes vil også den kollektive transporten også bli såret. Tror ikke at kollektiv transport vil bli bedre med økte avgifter, når det tilbudet er dårlig fra før av. (Nå tar jeg hensyn til Nord-Norge, da jeg ikke vet situasjonen i Sør-Norge der det er større innbyggertall.)
Sitat av margido
Og til dere som ikke kjører bil: HOLD DERE LANGT UNNA DET Å DISKUTERE HER. Blir så provosert når dere ikke har en fnugg anelse hva dere prater om. Ta lappen, kjør bil, så vil dere se hvordan det er.
Vis hele sitatet...
Kjøringa di går utover meg også. Samfunnet blir bare mer og mer sentrert rundt bilen, fortauene blir smalere og styggere, veiene breiere, bysentrum rundt om sliter på grunn av manglende parkeringsmuligheter og konkurranse fra gigantiske ballstygge og grusomme kjøpesentre med 5 mål parkeringsplass. Dette går utover meg som bor i sentrum uten bil og som hater kjøpesentre. Også forpester bilene lufta jeg puster i, biler er med på å rasere jordkloden. Selvsagt har jeg anelse om hva jeg prater om.

Jeg har forsåvidt lappen.
Vet ingenting
Sitat av commie
Kjøringa di går utover meg også. Samfunnet blir bare mer og mer sentrert rundt bilen, fortauene blir smalere og styggere, veiene breiere, bysentrum rundt om sliter på grunn av manglende parkeringsmuligheter og konkurranse fra gigantiske ballstygge og grusomme kjøpesentre med 5 mål parkeringsplass. Dette går utover meg som bor i sentrum uten bil og som hater kjøpesentre. Også forpester bilene lufta jeg puster i, biler er med på å rasere jordkloden. Selvsagt har jeg anelse om hva jeg prater om.

Jeg har forsåvidt lappen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir samfunnet mer sentrert rundt bilen når vi er "avhengig" av den.
Å du tror at bilen har størst utslipp? Hva med å redusere all båt-trafikk i Oslofjorden? Hva med alle russiske trålere langs norskekysten? Bare se hvor mye svart røyk som pumpes ut av den motoren der. Det er ikke bare biltrafikken som forurenser. Jeg tørr også å komme med den påstanden at biler ikke forurenser halvparten så mye som en svær jævla cruiser gjør. Nyere biler har et utrolig lite utslipp i forhold til eldre biler fra -90.
Sist endret av margido; 26. mai 2008 kl. 11:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido
Nå har ikke jeg så godt ordforåd at jeg kan forklare alt som er inne i hodet mitt akkurat nå, men skal prøve mitt beste. La oss ta norske veier. Vi har en av de dårligste veistandardene i Europa, enda vi betaler så mye inn til staten. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kom opp til Nord-Norge å se hvilke veier vi kjører på. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Sør-Norge kontra Nord Norge, men veiene her er en vits.
Vis hele sitatet...
Norge er grisgrendt, og det er relativt få som benytter vegane. Stortsett er det unikt at ei bygd med 30 innbyggjarar faktisk har veg i et landt der det er såpass dyrt å bygge veg som i Norge. Eg er einig i at det er forsømt, og delen av statsbudsjettet som er brukt på vegar har gått net siste 25 åra, frå omlag 2.5% til 1.8% om eg ikkje hugsar heilt feil...
Sitat av margido
Norsk helsevesen er også en vits. De sier at Norge har et bra helsevesen, og ENDA drar folk til Frankrike, Tyskland osv for å få hjelp som Norge ikke kan gi pga kø i operasjoner ol. Slik skal det ikke være i et av verdens rikeste land. Staten/Regjeringen/whatever gir mer å mer avgifter til oss Nordmenn, for hvilket formål? Hvor går pengene? Det vil bli bare dyrer å dyrere å bo her i Norge. Jeg har aldri ment at avgiftene skal fjernes helt, for det må være avgifter. Men å øke disse vil ikke føre til at det blir bedre å bo her. Transport ifølge av bil eller kollektiv transport er nødvendig i et "bondeland" som Norge.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje så fordømt mange lande som har like godt helsevesen, som er gratis for alle. I t.d tyskland betaler du ei *høg* trygdeavgift til staten, som du betaler uavhengig av inntekt. I norge har vi ikkje dette. I tillegg er helse slikt som en kan bruke ubegrensa med penger på. Tidobler du helsebudsjettet så greier en fortsatt å bruke det! Grunnen? Stadig fleire sjukdomer kan legast, og ting blir stadig dyrare.
Sitat av margido
Du sier vel igrunn det jeg mener her? Om bensinprisen økes, vil offentlig transport også øke i pris. Husker ifjor at jeg ikke hadde råd til busskort siden det var så dyrt, enda at man fikk reduksjon pga student. Tilbudet til oss vil gå ned betraktelig om avgiftene økes.
Vis hele sitatet...
Kollektivtransporten i Norge er i stor grad finansiert gjennom statlege/fylkeskommunale tilskot, og det er ingen ting i vegen for at staten kan auke desse løyvingane i takt med drivstoffprisen. I det siste er ikkje dette blitt gjort, og det er synd, men det er ikkje eit argument mot å heve drivstoffprisen.
Sitat av margido
Men om bensinprisen økes vil også den kollektive transporten også bli såret. Tror ikke at kollektiv transport vil bli bedre med økte avgifter, når det tilbudet er dårlig fra før av. (Nå tar jeg hensyn til Nord-Norge, da jeg ikke vet situasjonen i Sør-Norge der det er større innbyggertall.)
Vis hele sitatet...
Igjen; kollektivtransport er i stor grad finansiert over skatteseddelen, samt en egenandel (=billett) for dei som nytter tilbodet.
Å auke denne løyvinga i takt med drivstoffpris er ei budsjettendring, og ikkje eit paradigmeskifte.

Sitat av margido
Selvfølgelig blir samfunnet mer sentrert rundt bilen når vi er "avhengig" av den.
Å du tror at bilen har størst utslipp? Hva med å redusere all båt-trafikk i Oslofjorden? Hva med alle russiske trålere langs norskekysten?
Vis hele sitatet...
Kva med å redusere alt, inkludert unødig bilbruk? Mentaliteten "Naboen er verre enn meg" holder ikkje i lengda, spesielt ikkje når innsatsen i potten er klimaet.
Dere snakker som om dere bryr dere om folket og kloden. Hvorfor støtter dere da oppunder en utvikling som utelukkende rammer de vanskeligstilte??

Hvis det er så forbanna viktig å regulere bilbruken, så innfør noen regler som gjelder for alle mtp maksimaltforbruk, eller noen andre døve reguleringer som påvirker alle!

Det er så jævlig urettferdig av dere å beskytte en utvikling som gjør at de som har det vanskelig, gjerne sliter nok med overtid osv fra før skal få det enda mye vanskeligere fordi dem må vente 30 min på bussen mellom hvert gjøremål og ikke lenger kan kjøre ungene på trening!

De som derimot kjører fine biler 5 timer hver vei til hytten sin (som forøvrig er den mest forurensende fritidsaktiviteten) derimot kunne ikke brydd seg mindre om bensinen kostet 12 eller 18 kr literen.
Sitat av max-mekka
At vi sparer pengene våre tror jeg er ekstremt smart, i stedet for å brenne av alle penga som FRP og høyre vil. Som skyfex har påpekt tidligere så varer nok ikke oljen evig, og da er det plutselig ikke mr. Rike Norge lenger. Det er viktig at vi forvalter pegene våre, og ikke brenner de bort med en gang.
Vis hele sitatet...
Det er både positive og negative sider ved sparing. Det er flott at vi idag har nærmere 2300 milliarder på bok og at dette vil øke så lenge vi har oljen, men når den forsvinner så forsvinner også inntektskilden. Når denne forsvinner vil fondet bare miske og minske når vi bruker pengene. Slitasjen på oljefondet vil vi kunne se når vår foreldregenerasjon tar ut sin pensjon om 30 år ettersom at de har forhandlet seg så elegant frem til perfekte pensjonsløsninger . Ville det derfor ikke være lurere å investere en del av dette i prosjekter som vil gjøre oss inntekts-uanhengige av oljen i årene som kommer? Dette ser vi ikke idag.

Sitat av Skyfex
Hva tror du staten er? En slem mann som tar alle pengene dine og bruker dem til sine egne mørke foremål? Alle pengene staten får går tilbake til samfundet på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Dagens samfunn styres etter marxistisk og smitheriansk grunnlag: begge to ønsket størst mulig velstand i staten og deres svar på dette var størst mulig profitt og overskudd. Dermed går det nok penger tilbake til folket ved at "maskineriet" smøres nok til å fortsette økonomisk vekst og samtidig konstant øke det statlige overskuddet.

Vi er jo nå i høykonjuktur og har bare blitt rikere og rikere de siste 10-15 årene. Har blant verdens beste BNP per innbygger, lav arbeidsledighet osv., men når det jo går så det suser her til lands og vi hele tiden blir fortalt at vi aldri har hatt det bedre; Hvorfor har da kvaliteten på skolen og elevene sunket de siste 10 årene? Hvorfor har vi lengre sykehuskøer idag enn for 5-10 år siden? Hvorfor stagnerer den medisinske behandlingen slik at vi ligger bak øst-blokk-land med behandlingsmetoder på feks kreft? Veiene har aldri vært dårligere, skolene aldri mer falleferdige - tiltross for økt velstand!

Det må ha skjedd noe med folkets tankegang. Kunnskapsnivået synker i befolkningen - kan det derfor hende at vi kun aksepterer og aksepterer uten å selv tenke fullt igjennom konsekvenser? Hvor blir det av demonstreringen? Hvorfor vil ikke flere få ut sine meninger til folket slik som i etterkrigstiden? Vi er blitt slappe, late og tar alt for fisk.
Dere som er så jævla for kollektivtransport burde kanskje flytte et år til landet, eller utkanten av byen? Greit nok, bor man i oslo sentrum er kollektivtransport null problem og igrunn burde flere folk bruke det, men der hvor jeg bodde (har flyttet nå riktignok) gikk det kanskje 4 busser dagen hvor siste bussen gikk hjem fra byen klokka 5. Rakk vi dra på kino? Vi kunne ikke gjøre en dritt og var alltid avhengig av bil, sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. Skal man øke bensinprisene kan man øke de til 500 spenn litern i oslo, og beholde en litt rimeligere pris i utkantstrøk, sånn får man folk til å kjøre kollektivt. (satt litt på spissen)