Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 833
Heisann medfreakere.
Tenkte da og oppgradere PCen min litt nå som Age of Conan er rett rundt svingen.

Jeg hadde ikke tenkt meg en monsterPC, men heller en PC som vil klare og drive AoC helt greit på medium, eller hva det måtte være.

Meg bekjent skal denne akkuratt klare det, men som sagt er jeg ute etter litt bedre en "akkuratt greie det".

Det jeg trenger hjelp til, er å finne deler jeg kan oppgradere med, uten at jeg eventuelt må bytte ut hele PCen. F. eks - jeg har bare en 400w PSU, holder den til et sterkere skjermkort? Trenger jeg flere vifter hvis jeg oppgraderer? Bør jeg da bytte hovedkort?

Så i utgangspunktet spør jeg dere om tips til oppgraderinger som ikke blir svinedyre.
Takker for all hjelp og raske svar.

- Restyle.

Spesifikasjonene

Vindows Vista 32bit.

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte
DVD-brenner: LG DVD-brenner GSA-H54N IDE Black OEM
Hovedkort: MSI K9AGM2-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16
Grafikkort: Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, PCI-Express, DVI/HDMI/HDCP, 675MHz
Kabinett med strømforsyvning: In-Win EA-0013 Midi Tower, sort Kabinett w/400W PSU


Kan legge til at et kraftigere grafikkort er første prioritet?
Vil dette funke til mitt system:
Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 650+/1900Mhz+, "GS"
1GB minne så ganske deilig ut, i å med at AoC har endel som må loades.
Eventuelt har noen et forslag til et bedre 8800-serie eller 9800-serie kort?

Viktig at det passer til min PC, (For nok strøm, o.l.)
Sist endret av Restyle; 15. mai 2008 kl. 18:18.
400W PSU er i svakeste laget ja, dersom det ikke er en veldig god high-end PSU.

Å kjøpe grafikkort med 1GB RAM er pr. i dag meningsløst, da det ikke ennå finnes spill som bruker så mye minne. 512MB holder i massevis, og er billigere.

Jeg ville byttet hovedkort, CPU og grafikkort.
-CPU: Intel C2D eller C2Q (E8400 eller Q9450, for å være mer spesifikk)
-HK: Noe med Intel X38-chipset, f.eks. Asus P5E.
-Grafikkort: om dette er første prioritet, gå for 8800GTS 512 eller 9800GTX. Disse koster litt, men er veldig bra. Blir det for dyrt, gå for 8800GT.
Om du har råd til litt mer, kvitt deg med rammen din og sleng inn 2x2GB PC2-6400 med gode timings, det er ikke dyrt.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær
400W PSU er i svakeste laget ja, dersom det ikke er en veldig god high-end PSU.

Å kjøpe grafikkort med 1GB RAM er pr. i dag meningsløst, da det ikke ennå finnes spill som bruker så mye minne. 512MB holder i massevis, og er billigere.

Jeg ville byttet hovedkort, CPU og grafikkort.
-CPU: Intel C2D eller C2Q (E8400 eller Q9450, for å være mer spesifikk)
-HK: Noe med Intel X38-chipset, f.eks. Asus P5E.
-Grafikkort: om dette er første prioritet, gå for 8800GTS 512 eller 9800GTX. Disse koster litt, men er veldig bra. Blir det for dyrt, gå for 8800GT.
Om du har råd til litt mer, kvitt deg med rammen din og sleng inn 2x2GB PC2-6400 med gode timings, det er ikke dyrt.
Vis hele sitatet...
Enig med mye av det du sier, takker for svar.
Problemet med 2x2GB ram er at jeg har Vindows Vista 32bit, og 4GB vil være litt waist.
Jeg er svært redd for at 400w PSU-en ikke holder selv. Noen som vet sikkert om den eventuelt klarer ett 8800GT(S) kort, eller bør jeg oppgradere den også?
"Anbefalt" PSU for 8800GT(S 512) er 450W. Dette er dog et tall som nVidia er pålagt å gi PC-produsenter osv. for at de skal klare å sette sammen fungerende maskiner - det er ikke sikkert det trengs så mye. Dette er likevel kort som trekker en god del strøm, så om du vil være på den sikre siden, invester i en 500-600W PSU. Burde ikke koste for mye, men les tester så du finner en bra en.
2GB ram er absolutt minimum til age of conan på vista i følge folk som har spilt det, så ville kanskje kjøpt 4GB, selv om du kanskje ikke vil klare å bruke mer litt over 3GB.

PSU'en kan bli litt knapp, ville nok gått for en som er litt kraftigere om jeg var deg, en 600W PSU koster ikke så altfor mye heller. Nvidia sin anbefaling er 500+W for ett enslig 8800GT.
Sist endret av zipp; 15. mai 2008 kl. 19:16.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Takker for svar igjen.

Holder hovedkortet? Jeg får håpe det er stabilt nok.
Tenker jeg da satser på 2x2GB god ram. (Vet ikke helt hva hovedkortet klarer.)
1 x 8800GT eller GTS.
Og en bedre PSU.

Vil dere tru det holder? Prosessoren er grei nok ifølge det jeg har lest, og hvis da hovedkortet holder, så har jeg iallefall sluppet å bytte hele PCen. For hvis jeg først må bytte ut det også, er det nesten like greit å kjøpe nytt av alt.
450 watt er kanskje anbefalt fordi det er mange 400 watts strømforsyninger der ute som ikke er 400. men jeg har omtrent det samme som deg med et 125 watts skjermkort og en 400 watts strømforsyning og det går helt fint. Den er ikke spesielt varm heller. 8800 GTS er visst det beste er ikke sikker på hvorfor men har hørt det... bare ta en titt på spess'ne du så finner du sikkert ut av det.

og btw... det går jo ann å prøve med 400 watten du har og kjøpe en ny hvis det viser seg å være nødvendig
Sist endret av gud_er_død; 15. mai 2008 kl. 19:32.
En viktig ting å huske når det gjelder PSUer er at jo lavere belastning de kjører på, jo bedre er det for den. Det er aldri lurt å kjøre en PSU på tilnærmet maksimal belastning, da dette sliter veldig på den. Jeg ville rådet deg til å oppgradere til en 600W, bare for å være sikker.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær
En viktig ting å huske når det gjelder PSUer er at jo lavere belastning de kjører på, jo bedre er det for den. Det er aldri lurt å kjøre en PSU på tilnærmet maksimal belastning, da dette sliter veldig på den. Jeg ville rådet deg til å oppgradere til en 600W, bare for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt sant, har sett på denne Corsair Bulk 550W nå. Ser ut til at den skal greie å drive systemet ganske bra. Billig var den også.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Jeg vurderer sterkt å slå til på en pakke "zipp" har satt sammen til en annen i samme tråd.

Her er oppsettet

Da får jeg oppgradert alt med en gang, og kan samtidig bruke hdd, og kabinettet mitt.
Noen innspill til dette oppsettet? Eneste jeg så var at hovedkortet var ganske billig, ikke at det nødvendigvis går på bekostningen av kvalitet

Det er kanskje en mer langsiktig idè enn å bare bytte ut skjermkort, PSU og ram. Samtidig som dette er ganske greie deler?
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg skal også oppgradere pc'en min til helga

Nytt hovedkort;

ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

PSU;

Silver Power PSU, 600W, 120mm fan, Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin (vet at den bråker men min pc nå braker mere en et jævla korps inne i pc'en så bryr meg ikke om det;p)

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Har Amd nå men syntes det sucker så jeg går over til intel
Sist endret av trippy; 15. mai 2008 kl. 21:15.
Trippy: jeg vil anbefale å gå for en prosessor av nyeste genrasjon (C2Q 9xxx-serien), da disse yter bedre og bruker mindre strøm.

Restyle: Oppsettet er helt OK, men jeg ville lagt mer penger i et godt HK. Det er ingenting galt med det som er der, men det skader ikke med et ekstra bra et. Skal du overklokke, eller vil bare ha god kontroll på ting: velg et med X38- eller X48-chipset.

edit: midlertidig blindhet.
Sist endret av Kråketær; 16. mai 2008 kl. 02:11.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke så god peil på hovedkort, men det er godt mulig jeg kjøper ett som er noen hakk sterkere ja, slik at neste gang jeg skal oppgradere så slipper jeg styret jeg holder på med nå, ved at jeg må bytte hovedkortet også. Da blir det fort mye dyrere.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Når det gjelder hovedkort er det stort sett lite man kan forberede seg på.

Iløpet av 2 år er det kommet ny sokkel
Iløpet av 6 måneder er det kommet en høyere FSB
Iløpet av 3 måneder er det kommet en ny Northbridge

Så stort sett når jeg kjøper meg hovedkort kjøper jeg kun det jeg behøver der og da, har faktisk aldri kjøpt et hovedkort til over 1500kr siden før de kostet mye mer (mid 90's).
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Når det gjelder hovedkort er det stort sett lite man kan forberede seg på.

Iløpet av 2 år er det kommet ny sokkel
Iløpet av 6 måneder er det kommet en høyere FSB
Iløpet av 3 måneder er det kommet en ny Northbridge

Så stort sett når jeg kjøper meg hovedkort kjøper jeg kun det jeg behøver der og da, har faktisk aldri kjøpt et hovedkort til over 1500kr siden før de kostet mye mer (mid 90's).
Vis hele sitatet...
Takker for det, da prøver jeg heller å lese litt rundt å finne meg noe som kjører stabilt til en ikke så alt for dyr penge.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Tenkte på en liten ting, nå som dollarprisen er så helvetes lav, kunne man ikke spart _mye_ penger på å kjøpe det i utlandet?

F.x. EVEGA GeForce 8800GT 512mb til kun 185$

God eller dårlig idè?

= 925kr + frakt
Da sparer man over 500kr.
Om du unngår toll er det helt klart lurt - f.eks. får man skjermkort i USA til rundt halvparten av i Norge om man leter litt. Men på store bestillinger unngår man ikke toll. I tillegg blir det enorme fraktkostnader for alt som veier noe, og du har ingen reklamasjonsrett/bytterett.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær
Om du unngår toll er det helt klart lurt - f.eks. får man skjermkort i USA til rundt halvparten av i Norge om man leter litt. Men på store bestillinger unngår man ikke toll. I tillegg blir det enorme fraktkostnader for alt som veier noe, og du har ingen reklamasjonsrett/bytterett.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt sant, men når man ser f.x. slike tilbud som dette blir man fristet til å kjøpe asap.