Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 798
ok. detta er noe jeg har fundert paa en stund, og ingen laerere eller "smarte" folk har kommet med et fornuftig svar... so here we go.

Om vi en dag klarer aa lage et fremkomstmiddel som tar seg fremover raskere, eller like raskt som lysets hastighet, hva ville da skjedd med de eventuelle lyskasterene foran paa flyet/ romskipet?
Vil de fortsette aa lyse fremover?

Peace
dette har jeg alltid lurt på. Erik Newt (el no) var på skolen in og holdt foredrag en gang, da jeg spurte han kunne han ikke gi mwg noe svar. Han sa bare; Jamen, det går ikke
I følge det jeg husker fra fysikken i tredjeklasse, så kommer det ann på hvilket system du velger.

Hvis du velger fremkomstmiddelet som system, at du for eksempel står på det romskipet som kjører i lysets hastighet, vil lyset fra lommelykten gå i lysets hastighet i forhold til deg. Dette er fordi du, i dette systemet, står stille i forhold til lyset du har sendt ut.

Hvis du velger et system utenfor fremkomstmiddelet, at du for eksempel står på bakken, vil ikke lyset som blir sendt fra lommelykten bevege seg framover i forhold til fremkomstmiddelet.

Dette er altså et paradoks. To sannheter. Noe en bare må godta når en skal lære relativitetsteori.
Trådstarter
15 0
Takk for svaret. gjorde meg litt klokere
Svaret er egentlig ganske enkelt. Lys måles alltid til hastighet C, 299,792,458 m/s, uansett. Dette er helt uavhengig av referansepunkt. (Såfremt lyset går i vakuum).
Jeg har skrevet litt forklaring utover det her hvor du kan lese om ett spennende dilemma på grunn av lysets konstante fart! (Om du er interessert i den type ting :P)
Sist endret av Dinithion; 24. juni 2008 kl. 13:12.
På et lan her for en måned siden begynte jeg og noen kamerater og diskutere dette, vi kom fram til at vi skulle ringe faren til han ene kameraten som er fysiker.

Han sa at det kommer helt ann på hvilken vinkel du ser det ifra. Sitter du inne i bilen/fartøyet vil det ikke være noen forskjell, men om du står utenfor og ser på vil du se noe helt annet, er skikkelig usikker på hva man ville se siden jeg ikke husker hva han sa om dette.
Problemstillingen er ikke realistisk da det kreves uendelig mye energi for å få et fremkomstmiddel opp i lysets hastighet.
Sitat av Madusius
Problemstillingen er ikke realistisk da det kreves uendelig mye energi for å få et fremkomstmiddel opp i lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Man må ta betingelsen at man kommer tett opp til lysets hastighet, dvs et par meter i sekundet under eller noe. For deg på skipet vil da lyset dra fra deg i lyshastighet og de på bakken vil observere det samme - nøkkelordet her ligger i at deres oppfatning av tid er radikalt forskjellig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Special...th_contraction

Dette fenomenet ligger også til grunn for f.eks. magnetisme, hvor mens man tilsynelatende bare har elektriske krefter, så oppstår det magnetiske krefter som egentlig bare er et resultat av at kontraksjoner på grunn av relativitetsteorien.
Trådstarter
15 0
oj oj, detta blei litt for tungt for en hjemloes backpacker, men jeg forstaar mer av saken enn noen gang., og er svaert takknemmelig!
peace