Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 944
Regner med de fleste har fått med seg historien om Ali som ble slått ned i asfalten og ble stående fortumlet igjen etter at ambulansen dro. Nå leser jeg om en annen hendelse hvor en mann ble nektet ambulanse til tross for at han holdt på å besvime.

Jeg støtter opp under meningene at dette burde vært ungått og har liten forståelse for hvordan ambulansepersonellet lot Ali og denne andre personen bli værende til tross for det som virker som åpenbare tilfeller av feil fra ambulansepersonellet sin side. Jeg skal dog ikke diskutere dette, men hva Ali sin samboer uttaler til media nå i etterkant.

Ali sin samboer uttaler at man må intigrere bedre i det norske samfunn, for å sitere henne fra TV2 og at "det nytter ikke å si at man ikke er rasist fordi naboen er fra Pakistan."

Jeg er personlig av den oppfatning at likestillingen i noen tilfeller "frarøver" menn sine rettigheter snarere enn å skape likestilling, altså blir likestillingen missbrukt for at kvinnene ikke skal kunne si at "her er det ikke likestilling". Men har nemlig ikke rett av samfunnet til å si at de ikke har likestilling. På samme måte føler jeg at Ali sin samboer bruker rasisme mot nordmenn for å skape blest. Det nytter ikke at en utlending roper rasisme hver gang handlinger ikke går i hans/hennes favør. Jeg tviler på at fargen/språket/klærene eller noe annet påvirket dem til å nekte ham ambulanse. Jeg tror rett og slett at ambulansepersonellet har driti skikkelig på draget, om en hvit person hadde gjort det samme hadde de fortsatt reagert på samme måte.

Har vi virkelig kommet til et samfunn som har blitt så opptatt av å være "politisk korrekt" at det slår tilbake slik det var tenkt!?

For å legge til kan jeg si at jeg ikke er noen rasist og verdsetter alle på lik linje, noe jeg dog misliker er personer som bruker "samfunnslige normer" til egen fordel og beskytter seg bak dette.
helt enig med deg der.
Når det gjelder likestilling fungerer ikke det som det burde
Ser poenget ditt, men igjen så er det spesielt viktig at det settes fokus på rasisme innen det offentlige. At to tilfeldige ambulansesjåfører skal miste jobben for å statuere ett eksempel (noe jeg tviler på skjer) så er det selvfølgelig feil. I følge det jeg har lest og hørt av media er det lite eller ingen ting som tyder på rasisme, men vi får se når saken er nøstet opp og alt ligger på bordet.
Sist endret av Mith; 10. august 2007 kl. 00:45.
Du har helt rett, jeg har tenkt på dette en del i det siste, og det stemmer det du sier. KP fra meg.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Dj_Evelen
helt enig med deg der.
Når det gjelder likestilling fungerer ikke det som det burde
Vis hele sitatet...
Ja, rart det der, selv om vi har formell likestilling så tjener kvinner gjennomsnitlig 68% av det mannen gjør... er det rart at det blir gjort flere tiltak som å kvotere kvinner inn i styrer.. jeg synes ikke det. Slik som det er idag så har vi likestilling per lov. Men kjønnsforskjellene er her ennå, i form av kvinneyrker og manneyrker, og selv om disse yrkene krever like lang og vanskelig utdanning er mannsyrkene bedre betalt. Det som er hele poenget er at kvinnen skulle kunne leve uten å måtte være økonomisk avhengig av en mann.

På grunn av dette må det gjøres tiltak for å fremme likestilling i praksis, noe som ofte vil ødelegge den formelle likestillingen til en grad. Jeg er egentlig skeptisk til tiltak som kvotering, men når det er den eneste måten for å fks få kvinner inn i styrer (fordi menn ansetter menn, og kvinner ansetter kvinner) så må det til. Og det viktige er vel å ha en reel likestilling, ikke kun i lov?

beklager at jeg sporet litt av her
Dette er en ekte historie: Min bror, for et par år siden. Var på vei hjem fra byen. Et par kvartaler senere finner de ei jente i ei bakgate, skrikende, full av blod. De ser at hun har stukket 2x strikkepinner gjennom hver pulsåre på armen. Hva gjør de? Jo, de ringer etter sykebil.
Hvilket svar får de?: Nei desverre, vi har ikke kapasitet til å hente denne damen.

De måtte selv ringe etter taxi, og de endte faktisk opp med å betale taxiregningen.
Det har ingenting med rasisme å gjøre. Men prioritering. Så spørsmålet er:

Hvordan i helvete prioriterer sykebilfolket?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er da rimelig enkelt: dei tilfella som kan bli redda med taxi lønner seg å redde med taxi. Dei alvorlige tilfella, som krever folk med akuttmedisinsk kompetanse bør ambulanser ta seg av.

Det er vel forsåvidt ingen som hadde reagert om AMK i det siste tilfellet hadde sendt taxi isteden for ambulanse. Tingen her er vel det enkle faktum at ambulansen dukka opp, og deretter kallte offeret for svin, og kom med andre nedlatande kommentarer. Når dei først dukka opp hadde dei lite å tape på å ta med seg vedkommande.

Men for å sei det enkelt: veldig veldig mange tilfeller er ambulanse overkill. Inkludert dei aller fleste tilfeller der en person har fått seg en på tygga og må på legevakta. Da er det billegare å sende taxi. Sjølvsagt bør det offentlege betale den taxien, men like fullt...
Dette er ikke annet enn skammelig. Som et av verdens rikeste land bør vi kunne ta oss råd til å ha kapasitet til å ivareta alle i samfunnet - uansett skade..

Saken om Ali, syntes jeg ikke er annet enn tragisk. Selv kan jeg ikke fatte at hudfarge,legning,mann eller kvinne skal ha noe å si. For hva er egentlig AMK sin oppgave? Jo, nettopp å gi medisinsk nødhjelp. (... Og hvem er det som betaler for dette egentlig? - nemlig vi, og blant oss alle finnes det mennesker i alle forskjellige farger)
Jeg ble rystet da jeg så videoen som vitner hadde filmet av hendelsen, som ble sendt på tv2 i kveld.

Ironisk nok, ser vi at nok en ambulanseskandale fronter dagbladets forside. Det kommer ikke som et sjokk nei.

Nå som ullevål ledelsen er tatt i løgn også håper jeg på at hele ledelsen får fyken med en gang.

Det er sykt å tenke på hva slags mennesker som sitter med ansvaret i slike saker her i landet.

ufyselig..
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith
Ser poenget ditt, men igjen så er det spesielt viktig at det settes fokus på rasisme innen det offentlige. At to tilfeldige ambulansesjåfører skal miste jobben for å statuere ett eksempel (noe jeg tviler på skjer) så er det selvfølgelig feil. I følge det jeg har lest og hørt av media er det lite eller ingen ting som tyder på rasisme, men vi får se når saken er nøstet opp og alt ligger på bordet.
Vis hele sitatet...
Men slik jeg ser det er jo ikke dette rasisme, det er en tilfeldighet at Ali ikke er etisk norsk. Det ville vært det samme som å si at det er pga. kjønnet til mannen.

Å skrike "rasisme" i tide og utide vil ikke forbedre posisjonen folk flest har til rasisme.
Sitat av devotio
Men slik jeg ser det er jo ikke dette rasisme, det er en tilfeldighet at Ali ikke er etisk norsk. Det ville vært det samme som å si at det er pga. kjønnet til mannen.

Å skrike "rasisme" i tide og utide vil ikke forbedre posisjonen folk flest har til rasisme.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Rasismekortet blir flittig brukt. Greit, jeg skjønner at det kan være vanskelig - men jeg mener at det hadde vært samme sak om det lå en hvit mann der. Det blir dumt å trekke frem noe slikt som rasisme her. Det andre eksempelet Dagbladet kommer frem med viser forøverig at dette skjer med hvite også. Samme gjelder forøverig enkelte jøder. Hvorfor blir de som protesterer mot at staten Israel går til krig kalt for jødehatere?

Har det kommet dit at vi ikke kan si ifra lenger, i frykt for å bli kalt rasist?