Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1683
Morn ja , har en temmelig morsom historie , lurte på etpar ting.

Forteller historien først...

Satt og spilla pc sent igår kveld , rundt midnatt. Da mamma kommer pesende inn ytterdøren , seende ud som hun hadde sett svartefaen selv.

Hun fortalte hun hadde spasert gjennom et fabrikkområde i nærheten , da plutselig en "grønn selvlysende stråle" ca like tykk som en pølse hadde dukket opp ca 10 cm fra hodet hennes , samme høyde som hodet.
Strålen var synlig i hele luften , og ikke bare på treffpunktet som en laser.

Hun hadde og hørt (quote) "en Messende lyd , og akkurat som noen raslet med en avis".

Da lo jeg da , jeg lo høgt.

Å nei , morra mi er ikke pillemisbruker eller narkoman på noen måte :P


Noen ideer hva dette kunne være?
Sist endret av THH-c; 20. august 2007 kl. 18:23.
Det var sikkert store skumle grønne menn eller Aliens:S
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=69370

Edit: Noen var før meg o_O
Sist endret av SteInMetz; 20. august 2007 kl. 18:26.
Søk på ordet "laser" på forumet, så finner du nok svaret Men det med lyden har jeg ingen anelse hva kunne være (finnes jo flere millioner av forskjellige lyder her i verden!)

EDIT: Fankern, 2 stykker ble før meg-_-
Sist endret av RampLest; 20. august 2007 kl. 18:26.
Jeg tipper det er en kraftig håndholdt laser, 400mW eller noe i den duren. Denne ser ut som en tykk stråle langt i fra, du ser også hele lysstrålen flere km. Koster ca 10.000 kr for en slik.
Lyden må ha bli laget av noe annet.. kan jo være folk som skulle skremme henne.
Trådstarter
hahaha , kanskje det var noen som prøvde å svi av håret til mamma med laser ja , tihi:>
NEI! det var en diger ufo :O
Sitat av Atle
Jeg tipper det er en kraftig håndholdt laser, 400mW eller noe i den duren. Denne ser ut som en tykk stråle langt i fra, du ser også hele lysstrålen flere km. Koster ca 10.000 kr for en slik.
Lyden må ha bli laget av noe annet.. kan jo være folk som skulle skremme henne.
Vis hele sitatet...
Trenger vell ikke være noe større enn 40mW?
De som koster rundt 2-3 tusen kan lage en så tjukk stråle uten problem bare du er langt nok unna..
Strålen utvider seg vettu
Eller er det bare jeg som er helt ute å plukker poteter nå?
Polkagris: Om du tar en rød laser og går lengre bakover, så blir den ikke større strålen.

Så etter min konklusjon så utvider nok ikke strålen seg ut, men den blir dermed heller svakere...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av PolkagrisLaila
Trenger vell ikke være noe større enn 40mW?
De som koster rundt 2-3 tusen kan lage en så tjukk stråle uten problem bare du er langt nok unna..
Strålen utvider seg vettu
Eller er det bare jeg som er helt ute å plukker poteter nå?
Vis hele sitatet...
I motsetning til vanlig lys som sprer seg utover og har mange forskjellige bølgelengder, så er laser en konsentrert stråle med en bestemt bølgelengde, den sprer seg ikke utover som vanlig lys.
40mW er ikke mye.. såvidt du ser strålen om rommet er røykfullt eller bra med tåke.
Neida det er jo ganske kraftig da. men ikke i forhold til skikkelige lasere.
2W, 5W eller 10W. Da kan du begynne å skremme folk.. scannere på den som tegner en ufo på skyene som flyr over himmelen..
Litt offtopic men:

Det kan ikke være noe strømpistol lignende saker da?

En bekjent av meg har en "laserlommelykt" som lyser opp grønt.. Og bråker litt. Litt klikklyder. Hvis han drar ut sikringa og holder den inntil noen får man strøm. Prøvde å holde den inntil en flaske, og den knuste fort.

Det kan kanskje være noe annet?
Sitat av PolkagrisLaila
Trenger vell ikke være noe større enn 40mW?
De som koster rundt 2-3 tusen kan lage en så tjukk stråle uten problem bare du er langt nok unna..
Strålen utvider seg vettu
Eller er det bare jeg som er helt ute å plukker poteter nå?
Vis hele sitatet...
Ta med et par poteter til meg da. tipper det er noen unger som er ute og leker kul.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg og en kamerat har hver våres 100mW laser. Vi bor på hver vår side av en elv (ca 3km) og driver ofte å lyser over til hverandre. Kommer en svær kraftig runding på veggen og man kan se strålen hele veien. Så det trenger sikkert ikke være mer enn 40mW. Rasslingen kan være mye rart. Kansje det bare var pulsen hennes som steg som fy og hun fikk et slags trykk på ørene.
hehe.. må nesten poste noen linker til detta:P
Safety First
Flash Light Laser
Flash Light Film
Laserstråler utvider seg også. Selvfølgelig finnes det lasere som kan holde strålen på samme diameter over store avstander, men de koster mere penger en noen her inne har råd til. Dette kommer av et gøyalt fenomen som heter Diffraction.

Mere om hva folk tror at en laser er, men som er feil her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser#P...misconceptions
Sist endret av meitemark; 20. august 2007 kl. 20:04.
Sitat av RampLest
Polkagris: Om du tar en rød laser og går lengre bakover, så blir den ikke større strålen.

Så etter min konklusjon så utvider nok ikke strålen seg ut, men den blir dermed heller svakere...
Vis hele sitatet...
Ja, men så er jo ikke dette en rød laser til 50 kroner heller da..


Sitat av Dodecha
I motsetning til vanlig lys som sprer seg utover og har mange forskjellige bølgelengder, så er laser en konsentrert stråle med en bestemt bølgelengde, den sprer seg ikke utover som vanlig lys.
Vis hele sitatet...
Nei, men har selv lyst med den grønne laseren til en kammerat og til lengre borte du er med laseren til større flater kan du lyse opp..
Lyset sprer seg ikke men prikken blir større, også da strålen?
Sitat av Atle
40mW er ikke mye.. såvidt du ser strålen om rommet er røykfullt eller bra med tåke.
Neida det er jo ganske kraftig da. men ikke i forhold til skikkelige lasere.
2W, 5W eller 10W. Da kan du begynne å skremme folk.. scannere på den som tegner en ufo på skyene som flyr over himmelen..
Vis hele sitatet...
Tull, ser godt strålen uten røyk.

Høres akkurat ut som en grønn laser dette ja, har selv testet med min 50mW og til dere som sier strålen ikke blir tykkere/mer spredt så blir den det jo, ikke mye men litt.
Hvor mye koster en 50mW laser? Og kan den tenne fyrstikker/smelte plastikk?
Sitat av kakeflekk
Hvor mye koster en 50mW laser? Og kan den tenne fyrstikker/smelte plastikk?
Vis hele sitatet...
Den koster 1549 kr hos www.nettshop.net

Ja den smelter plastikk, har ikke testa med fyrstikker, men ifølge andre skal den det også.
Veldig artig sak, en av de få kjøpene i mitt liv jeg aldri har angret på.
spankingguru
Worner's Avatar
Tenkte jeg kunne legge ut et eksempel man kan bruke for å finne ut hvor stor diameter strålen har på avstand.

antall meter x mraden + diameteren.
Så på min ene laser på 10 meters avstand (Wickedlaser Fusion ) så blir det: 10 x 1mm + 1.6.
Så diameteren på 10meter er da 11.6mm. og på hundre meter 101.6mm.