Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  200 14437
Sitat av Bundy
Fy faen, mannen ligger jo rolig også tar de BEINLÅS på han, 3 stk på en stakkars narkis? Når han hyler i smerte av en vekter. Faens adrenalinrusa tyttebærpoliti. Å bli lagt sånn er VONDT som faen, særlig når en annen er rusa på adrenalin og ikke fatter hvor hardt han presser.

Jeg ble plaga av en vekter i dag, Jeg og noen venner var på et senter, og bare satt på en benk og prata, vi forsøpla ikke eller noe som helst. Vi oppførte oss, så kom det en vekter å kasta oss ut fordi vi hadde sittet der i 10 minutter.. Og masse pisspreik om at vi måtte kjøpe noe for å være der. og at benkene var reservert for gamle folk, ikke faen om de er, benkene er for alle, jeg kunne ha vært hyggelig å flytta meg for en gammel dame hvis hun ville, men det frister ikke nå lengre. Så gikk jeg å kjøpte meg en pepsi, og ble kasta ut. Hva faen liksom, vi oppførte oss, var ikke sjenerende, skreik ikke, kødda ikke eller noe.
Jeg er så lei av vektere som tror de kan bestemme alt. Hadde jo dama med meg som fikk roa meg ned.
Jeg skal faktisk samle et par folk i morra(folk som er hekta i trening), og møte opp med balltre, og når de da kommer for å kasta oss i bakken så bruker vi nødverge.
Vis hele sitatet...
Om du møter opp med balltre tror jeg neppe du kan påberope at det ikke var planlagt.
Dessuten har vektern full rett til å bortvise dere uten noen spesiell grunn, vi trenger rettere sagt ikke ha noen grunn i det hele tatt om vi virkelige vil være jævlige.
Om du banker opp en vekter med et balltre så kan jeg nesten garantere tiltale. Er du bortvist i et vist tidsrom og kommer tilbake etter dette kan de faktisk ringe politiet. Om politiet gir deg et pålegg om å holde deg unna og du bryter dette kan du bli bøtelagt for å nektet og følge politiets pålegg også.

Om du møter opp med masse bole fyrer og balltre skal jeg nesten garantere deg at du har politiet der med en gang og at du ser på en livstidsutstengelse fra det senteret + politiannmeldelser osv.....
Hadde jo ikke tenkt til å bruke balltre, da. Bare vise litt.

Men, jaja. Det var bare meg som skreiv i mens jeg var på virket og sur. Hvorfor kaster de ut kunder fra senteret? Jeg kjøper jo ting der for faen, vil de ikke ha penga mine? Hadde jeg sittet å forsøpla, eller ikke oppført meg i det hele tatt, så hadde jeg skjønt det. Men når man faktisk oppfører seg fint og greier.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Regner med at han handlet på instruks arbeidsgiver/senterledelsen om å bortvise "hengende" ungdommer eller noe i den duren. Så dette er vel noe du bør ta opp med de heller enn vekteren.
"Don't shoot the messenger!"
Jeg har ikke lest hele denne posten, men som ansatt i det gjeldene firmaet, vil jeg bare få sagt noen ord.

Vektere som jobber i det "store" offentlige rom, som t.d fotballstadioner, handlesenter etc. er en type vektere.
Vektere som bruker jobben sin i "mindre" offentlige rom, er ofte litt mer fornuftige folk.

Påstanden baserer jeg på dem jeg har møtt i firmaet. Det er ofte her snakk om store muskelbunter med kort hår med mye gelè i. Dere kjenner typen. Han som aldri kom inn på politihøyskolen, ikke for at han ikke klarte de fysiske kravene, med fordi han dreit seg ut på intervjuet.

Jeg kan nevne minst 10 kollegaer som har vært på intervju på politihøyskolen, og her er noen av de beste kommentarene som gjorde at dem ikke kom inn:

Spørsmål: Hva irriterer deg?
Svar: Når lillesøsteren min erter meg!

Spørsmål: Hvorfor vil du bli politi?
Svar: For å banke de jævla utlendingene!

Spørsmål: Er du samfunnsengasjert?
Svar: Ja, jeg trener på SATS!


Som dere skjønner, er det desverre veldig mange brødskaller i dette firmaet, men de representerer bare en mindredel!

Måtte bare få det sagt!

Etter hendelsen, er jeg flau av å bruke uniformen!
Enig med dette, uniformert lekepoliti, dørvakter, torpedoer og hele den driten der. Vigilantesvin om du vil. Jeg har en kort historie som ikke førte til noe særlig men forteller litt om hvordan 90% av tyttebærpolitiet oppfører seg.

Jeg stod tidlig en morgen utenfor Jerbanetorget og venta på en kamerat. Det står tre vektere ved siden av meg i forskjellige størrelser.
Jeg observerer at den ene kebabgomlende vekteren pælmer restene av kebaben og papiret på gata. De står 5 meter unna en bossbøtte. Hvorpå jeg sier: "Det der var fint gjort du, har du hørt om søppelbøtter? De svarer ikke og ser bare tomt ut i lufta. Jeg sier "Hey, hva feiler det deg, har du ikke ører? Det er sånne som deg som gjør at oslo ser helt jævlig ut" Da sier den største av oksene: "Kan ikke du bare gå vekk" Jeg sier "Nei, jeg venter på en kompis". De kommer da bort og begynner og ta på meg og truer med å ringe politiet. Jeg spør rolig alle tre om fullt navn. Noe som de nekter å oppgi. Noe de skal i følge norsk lov. Jeg blir stående og ha stirrekonkurannse med det store beistet. Det hele ender med at de kaller meg "jævla punkerpakk" og går sin vei....
Sist endret av Anarcho_Defect; 17. desember 2007 kl. 17:02.
*Kremt* Bra historie, men ingen skal ifølge loven oppgi navn til hvem som helst! Hadde du vært politi, måtte dem oppgitt navnet sitt.
Tja, offentlige tjenestemenn skal vel det. Ser poenget ditt. De fleste vektere er vel private.
hehe. ALLE vektere er private!!!!

edit: men de kan jobbe i det offentlige, som t.d et ligningskontor\legekontor!

edit 2: kort og greit, en vekter har akkurat samme rettigheter som enhver borger! de har kun lov å pågripe på ferske spor og handlinger, akkurat som et "pønkerpakk" som deg hehe
Sist endret av hyys; 17. desember 2007 kl. 17:53.
Sitat av Anarcho_Defect
Enig med dette, uniformert lekepoliti, dørvakter, torpedoer og hele den driten der. Vigilantesvin om du vil. Jeg har en kort historie som ikke førte til noe særlig men forteller litt om hvordan 90% av tyttebærpolitiet oppfører seg.

Jeg stod tidlig en morgen utenfor Jerbanetorget og venta på en kamerat. Det står tre vektere ved siden av meg i forskjellige størrelser.
Jeg observerer at den ene kebabgomlende vekteren pælmer restene av kebaben og papiret på gata. De står 5 meter unna en bossbøtte. Hvorpå jeg sier: "Det der var fint gjort du, har du hørt om søppelbøtter? De svarer ikke og ser bare tomt ut i lufta. Jeg sier "Hey, hva feiler det deg, har du ikke ører? Det er sånne som deg som gjør at oslo ser helt jævlig ut" Da sier den største av oksene: "Kan ikke du bare gå vekk" Jeg sier "Nei, jeg venter på en kompis". De kommer da bort og begynner og ta på meg og truer med å ringe politiet. Jeg spør rolig alle tre om fullt navn. Noe som de nekter å oppgi. Noe de skal i følge norsk lov. Jeg blir stående og ha stirrekonkurannse med det store beistet. Det hele ender med at de kaller meg "jævla punkerpakk" og går sin vei....
Vis hele sitatet...
Når andre oppfører seg om bøller, bør du gjøre det helt motsatte av dem. Om du hadde opptrådt på en høffelig og respektfull måte hadde nok dette løst seg på en annen måte.
Sitat av Kaunda
Når andre oppfører seg om bøller, bør du gjøre det helt motsatte av dem. Om du hadde opptrådt på en høffelig og respektfull måte hadde nok dette løst seg på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Jesus... (sukk)
Sist endret av ProtoZ; 17. desember 2007 kl. 18:17.
Må nett poste en link her.

Det heter seg at en borger har lov til å forsvare seg selv fysisk, om det ikke er noen andre muligheter. DVS om man er presset inn i et hjørne og man har overhodet ikke muligheten å springe.

http://atvs.vg.no/player/?id=13329

HVEM kan mene at denne vekteren her utøver nødrett? Han kunne veldig enkelt klart å holde denne personen igjen til politiet kom, uten å hoppe på personen som en annen apekatt.

HVEM andre ser en pågripelse som minner mer om lekeslossing,og har ikke et fnugg av kunnskap om hvordan man skal pågripe en person, basert på pågripelser man gjerne har sett politiet gjør?

HVEM andre ser i den orginale videoen at vekter nr.2 som kommer, faktisk utøver et knep som militæret utøver? (det med beina i kryss og sette seg på)
Sist endret av hyys; 17. desember 2007 kl. 20:01.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Kaunda
Når andre oppfører seg om bøller, bør du gjøre det helt motsatte av dem. Om du hadde opptrådt på en høffelig og respektfull måte hadde nok dette løst seg på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Ja for det første så oppførte han seg virkelig bøllete når han kom med en forespørsel om at de ryddet opp i griset sitt. Det var selvsagt pga han var så lite respektfull at de ignorerte han. Når han faktisk forlanger et svar på det helt legitime spørsmålet sitt så er selvsagt vekteren i sin fulle rett til å forsøke å bortvise han og deretter gi han uoppfordret massasje.

Jeg tror du har blitt fargeblind i din søken etter å forsvare vekteren her i Norge. Hadde jeg vært vekter tror jeg nesten jeg hadde blitt rørt til tårer

hyys forøvrig helt enig med deg. De veketene jeg kjenner som jobber i mindre offentlige jobber er generelt sett hakket smartere en de på kjøpesenteret. (i tillegg har de generelt bedre betalt!)
Sitat av z0p
For å kjøre på i samme spor som deg..
Hva er værst av å betale femti kroner for å ikke bli banket eller banke folk som ikke betaler femti kroner?

Jeg ser du snakker mye om valg. I virkeligheten har man ikke så konkrete og åpenlyse valg, og man har langt flere alternativer. Jeg velger å stole på min egen intuisjon basert på egen erfaringer, ikke utifra fordommer og generalisering. Hvor har du ifra at han er narkoman? For meg virker du ekstremt fordomsfull. Kanskje i den grad at du er litt hjernevasket (Ja, jeg diskuterer på ditt språk)
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva det valget med de 50 kronene har med det jeg sa å gjøre. Jeg er som sagt imot at vekteren tyr til vold her, og angrer faktisk på at jeg tok akkurat dette opp i denne saken, for det er et litt dårlig eksempel. Når jeg tenker meg om burde jeg nesten tatt en ny tråd om denne for å unngå en jævlig avsporing som jeg ser dette kommer til å bli. Jeg sier at ved en tendens til å alltid sympatisere med de kriminelle, og ikke statelig ansatte, og da tenker jeg mest på politisaker egentlig.

"Alternativer og alternativer". Synes jeg ga deg et ganske greit svar og ofte er det så konkrete valg man tar. Jeg skjønner heller ikke hvordan man kan handle med erfaringer om folk man ikke kjenner uten at det er fordommer og generealiseringer, men det kan tydligvis du, så da er det bare å forklare! Å stemple meg som hjernevasket og fordomsfull er det bare å gjøre, om det gjør at du lettere kan tenke på meg som en idiot det ikke er vits å diskutere med.
Sitat av Anarcho_Defect
Enig med dette, uniformert lekepoliti, dørvakter, torpedoer og hele den driten der. Vigilantesvin om du vil. Jeg har en kort historie som ikke førte til noe særlig men forteller litt om hvordan 90% av tyttebærpolitiet oppfører seg.

Jeg stod tidlig en morgen utenfor Jerbanetorget og venta på en kamerat. Det står tre vektere ved siden av meg i forskjellige størrelser.
Jeg observerer at den ene kebabgomlende vekteren pælmer restene av kebaben og papiret på gata. De står 5 meter unna en bossbøtte. Hvorpå jeg sier: "Det der var fint gjort du, har du hørt om søppelbøtter? De svarer ikke og ser bare tomt ut i lufta. Jeg sier "Hey, hva feiler det deg, har du ikke ører? Det er sånne som deg som gjør at oslo ser helt jævlig ut" Da sier den største av oksene: "Kan ikke du bare gå vekk" Jeg sier "Nei, jeg venter på en kompis". De kommer da bort og begynner og ta på meg og truer med å ringe politiet. Jeg spør rolig alle tre om fullt navn. Noe som de nekter å oppgi. Noe de skal i følge norsk lov. Jeg blir stående og ha stirrekonkurannse med det store beistet. Det hele ender med at de kaller meg "jævla punkerpakk" og går sin vei....
Vis hele sitatet...

Alt de trenger og oppgi til deg er tjeneste nr sitt. Ingenting annet kan du kreve. Politiet har heller ikke plikt til å oppgi navn men tjeneste nr.
Ministry of Love
sptz's Avatar
mp34567 jeg er igrunen enig med der, sånn bortsett fra at de ikke etter loven er pliktig til å oppgi noe tjenestenummer. Det er mulig dere har slike bedriftsinterne regler, men det står ikke i noe lovverk. Forøvrig synes jeg du kommenterer det minst vesentlige i historien.
Sitat av spetznaz
mp34567 jeg er igrunen enig med der, sånn bortsett fra at de ikke etter loven er pliktig til å oppgi noe tjenestenummer. Det er mulig dere har slike bedriftsinterne regler, men det står ikke i noe lovverk. Forøvrig synes jeg du kommenterer det minst vesentlige i historien.
Vis hele sitatet...
Hjelpes, selv mp34567 kan ikke lovverket.
Lov om vaktvirksomhet

§ 10. Legitimasjon

Den som utfører vakttjeneste skal medbringe legitimasjon. Legitimasjonen skal være utstedt av vedkommende vaktforetak og godkjent av tillatelses- og kontrollmyndigheten. Legitimasjonen skal fremvises for politiet når dette forlanges. Vekteren plikter for øvrig å legitimere seg overfor den person det er grepet inn overfor når dette forlanges av ham eller henne.
Dette er min innerste mening.

Vektere er noen ra*@høl. Fordi di er lovens korteste og mest patetiske arm, så tror di at di har makt, en sånn jævel sparka tell meg og lo. De tror de er så på top liksom. eneste grunnen til at di er vektere er fordi di faen ikke besto de fysiske kravene som politiet har.
Sitat av Kaunda
Hjelpes, selv mp34567 kan ikke lovverket.
Lov om vaktvirksomhet

§ 10. Legitimasjon

Den som utfører vakttjeneste skal medbringe legitimasjon. Legitimasjonen skal være utstedt av vedkommende vaktforetak og godkjent av tillatelses- og kontrollmyndigheten. Legitimasjonen skal fremvises for politiet når dette forlanges. Vekteren plikter for øvrig å legitimere seg overfor den person det er grepet inn overfor når dette forlanges av ham eller henne.
Vis hele sitatet...
Good job, dette var vel de fleste ikke klar over.
Jeg tolker loven dithen at vaktselskapet skal gi ut id. Dvs at det ikke trenger å inkludere navn, bare et tjenestenummer og eventuellt bilde.

Her er loven
Jeg hadde id kort. Det har bilde av meg. Sier at jeg er vekter. Og tjeneste nr mitt. Det er alt jeg trenger og gi til den jeg har grepet inn ovenfor.
Politiet derimot kan avkreve at jeg gir dem navn fødselsnummer yrke bopel og alt sånn men som vekter er det ytterst sjelden eller rettere sagt aldri at du griper inn ovenfor politi.

Jeg plikter ikke å gi mitt navn ut til en som ligger på bakken og har lyst til å sende alle sine 10 fettere på meg senere på kvelden.
Sitat av Snutta
Dette er min innerste mening.

Vektere er noen ra*@høl. Fordi di er lovens korteste og mest patetiske arm, så tror di at di har makt, en sånn jævel sparka tell meg og lo. De tror de er så på top liksom. eneste grunnen til at di er vektere er fordi di faen ikke besto de fysiske kravene som politiet har.
Vis hele sitatet...
Det kunne jo være en interessant øvelse for deg å forsøke å sette deg inn i hvordan det er å være vekter.
De har en vanskelig jobb og liten beskyttelse i loven.

Når de ikke møter forståelse og respekt for den jobben de er satt til å gjøre, vil noen av dem, og jeg beklager dette, kompensere ved å spille tøff og gjøre tøffe ting.

Trolig er det vel slik med også din historie, at du ikke oppførte deg som en respektabel, høflig og hensynsfull mann før vekteren sparket til deg?
Sitat av z0p
Det er jo en absurd problemstilling. Hva med ja takk, begge deler?

Du mener man burde bruke vektervold som et virkemiddel mot kriminalitet? Vold har jo vist seg å fungere utmerket i alle sammenhenger.. Spesielt barneoppdragelse med overgrep har vist seg å være effektivt.
Vis hele sitatet...

Jeg er absolutt i mot vektervold, og vold generelt.
Sitat av Kaunda
Det kunne jo være en interessant øvelse for deg å forsøke å sette deg inn i hvordan det er å være vekter.
De har en vanskelig jobb og liten beskyttelse i loven.

Når de ikke møter forståelse og respekt for den jobben de er satt til å gjøre, vil noen av dem, og jeg beklager dette, kompensere ved å spille tøff og gjøre tøffe ting.

Trolig er det vel slik med også din historie, at du ikke oppførte deg som en respektabel, høflig og hensynsfull mann før vekteren sparket til deg?
Vis hele sitatet...
Word! Jeg har delt ut poeng til deg, og innlegget var ett av få som faktisk holder saklig nivå i denne tråden.

Kort sagt så har nok mest sannsynlig begge parter i denne situasjonen som er nevnt gjort grove feil:
- Han som stjal salat, det er ingen tvil om at han har stjålet salaten og dermed begått et lovbrudd. Videre kommer det fram at han etter konfrontasjon fra vekter, om at han har stjålet slår etter vekter.
- Vekteren forsvarer seg, men utøver også ren vold til gjengjeld for det han har vært utsatt for. Men hans maktutøvelse står ikke i samsvar med den vold som har vært begått mot vekteren. Rent overfall i mine øyne.

Men forskjellen mellom de to er at i følge media, så står vekteren igjen med svarteper, fordi media har valgt side før saken fremstilles. Omtrent samtlige medier tar automatisk den "forsvarsløse" tyven sitt parti, mens den "voldelige" vekteren får gjennomgå. Plutselig er det ikke måte på hvor snille politiet er mot rusmisbrukere, og samtidig hvor voldelige og maktmisbrukene alle vektere er mot den samme gruppen. Det svinger fort i toppene, som Jokke en gang sa.

Til poenget: jeg jobber selv deltid som vekter, har ikke lyst til å utdype det utover det. Jeg ser denne episoden fra flere perspektiver:
- Vekteren som føler seg så truet og redd, at han ikke ser annen mulighet der og da. Vi andre kan selvsagt sitte i ettertid og si at vurderingen hans var feil. Men ettersom ingen av oss stod oppe i situasjonen samtidig med vekteren, får vi neppe monopol på sannheten.
- Han som stjal salat. Tviler ikke et sekund på at dette var en av det alle andre kjenner bedre som "byens løse fugler". Dermed taler alt for at han skal være skyldig, inntil det motsatte er bevist. Når en har nok å stri med ellers (dop, abstinenser og den evige usikkerheten på om en har nok penger til neste dose), da bør du etter mitt skjønn være fritatt for at alle forventer at du tenker rasjonelt.
- Til sist vil jeg nevne nettopp området nederst på Karl Johan. Det likner til tider mer en slagmark enn en handlegate. Prostituerte side om side med tiggere, sinna narkomane, narkomane som handler dopet sitt, og dette godt blandet med personer som er der for å handle, turister, samt i sær fredag og lørdag, masse fulle nordmenn. Med andre ord, alt annet enn trivelig. Væpnet politi bør stå her, ikke vektere.

Denne saken har som jeg forsøker å belyse, flere sider utover det aftenposten og dagbla skriver. Og til dere som "hater alle vektere, for de er jævla bolere som ikke kom inn på politihøyskolen, og de jævla vekterne har så stort markeringsbehov for de har liten tiss, osv osv osv." Videre er det en god greie å vokse opp, slutte å synes synd på seg selv. Det er fakisk ikke Securatas som tar fag og forelesninger for det. Les innlegget jeg siterer, og husk en ting: Det er kun mennesker som har de jobbene, akkurat som i brannvesenet, politiet og helsevesenet. En drittsekk er en drittsekk enten han jobber for Sentrum Politistasjon, Bergen Brannvesen eller i blomsterbutikken.

Alle andre fortjener da vel i det minste muligheten til å skape sitt eget inntrykk, ikke nødvendigvis måtte la seg stigmatisere av et par aviser.... Hadde faktisk forventet et langt høyere nivå i denne tråden, enn hva jeg leser om. Gi folk en sjangse, smil og ta kontakt.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Holmiz
Word! Jeg har delt ut poeng til deg, og innlegget var ett av få som faktisk holder saklig nivå i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Saklig i dette tilfellet betyr tydelgvis ting du er enig i..

Sitat av Holmiz
- Han som stjal salat. Tviler ikke et sekund på at dette var en av det alle andre kjenner bedre som "byens løse fugler". Dermed taler alt for at han skal være skyldig, inntil det motsatte er bevist. Når en har nok å stri med ellers (dop, abstinenser og den evige usikkerheten på om en har nok penger til neste dose), da bør du etter mitt skjønn være fritatt for at alle forventer at du tenker rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Holmiz
Alle andre fortjener da vel i det minste muligheten til å skape sitt eget inntrykk, ikke nødvendigvis måtte la seg stigmatisere av et par aviser.... Hadde faktisk forventet et langt høyere nivå i denne tråden, enn hva jeg leser om. Gi folk en sjangse, smil og ta kontakt.
Vis hele sitatet...
Det er da for pokker ikke rart vektere får dårlig rykte når de kommer med idiotiske fordommer og utsagn som du gjør ovenfor.
Sitat av Holmiz
Word! Jeg har delt ut poeng til deg, og innlegget var ett av få som faktisk holder saklig nivå i denne tråden.

Kort sagt så har nok mest sannsynlig begge parter i denne situasjonen som er nevnt gjort grove feil:
- Han som stjal salat, det er ingen tvil om at han har stjålet salaten og dermed begått et lovbrudd. Videre kommer det fram at han etter konfrontasjon fra vekter, om at han har stjålet slår etter vekter.
- Vekteren forsvarer seg, men utøver også ren vold til gjengjeld for det han har vært utsatt for. Men hans maktutøvelse står ikke i samsvar med den vold som har vært begått mot vekteren. Rent overfall i mine øyne.

Men forskjellen mellom de to er at i følge media, så står vekteren igjen med svarteper, fordi media har valgt side før saken fremstilles. Omtrent samtlige medier tar automatisk den "forsvarsløse" tyven sitt parti, mens den "voldelige" vekteren får gjennomgå. Plutselig er det ikke måte på hvor snille politiet er mot rusmisbrukere, og samtidig hvor voldelige og maktmisbrukene alle vektere er mot den samme gruppen. Det svinger fort i toppene, som Jokke en gang sa.

Til poenget: jeg jobber selv deltid som vekter, har ikke lyst til å utdype det utover det. Jeg ser denne episoden fra flere perspektiver:
- Vekteren som føler seg så truet og redd, at han ikke ser annen mulighet der og da. Vi andre kan selvsagt sitte i ettertid og si at vurderingen hans var feil. Men ettersom ingen av oss stod oppe i situasjonen samtidig med vekteren, får vi neppe monopol på sannheten.
- Han som stjal salat. Tviler ikke et sekund på at dette var en av det alle andre kjenner bedre som "byens løse fugler". Dermed taler alt for at han skal være skyldig, inntil det motsatte er bevist. Når en har nok å stri med ellers (dop, abstinenser og den evige usikkerheten på om en har nok penger til neste dose), da bør du etter mitt skjønn være fritatt for at alle forventer at du tenker rasjonelt.
- Til sist vil jeg nevne nettopp området nederst på Karl Johan. Det likner til tider mer en slagmark enn en handlegate. Prostituerte side om side med tiggere, sinna narkomane, narkomane som handler dopet sitt, og dette godt blandet med personer som er der for å handle, turister, samt i sær fredag og lørdag, masse fulle nordmenn. Med andre ord, alt annet enn trivelig. Væpnet politi bør stå her, ikke vektere.

Denne saken har som jeg forsøker å belyse, flere sider utover det aftenposten og dagbla skriver. Og til dere som "hater alle vektere, for de er jævla bolere som ikke kom inn på politihøyskolen, og de jævla vekterne har så stort markeringsbehov for de har liten tiss, osv osv osv." Videre er det en god greie å vokse opp, slutte å synes synd på seg selv. Det er fakisk ikke Securatas som tar fag og forelesninger for det. Les innlegget jeg siterer, og husk en ting: Det er kun mennesker som har de jobbene, akkurat som i brannvesenet, politiet og helsevesenet. En drittsekk er en drittsekk enten han jobber for Sentrum Politistasjon, Bergen Brannvesen eller i blomsterbutikken.

Alle andre fortjener da vel i det minste muligheten til å skape sitt eget inntrykk, ikke nødvendigvis måtte la seg stigmatisere av et par aviser.... Hadde faktisk forventet et langt høyere nivå i denne tråden, enn hva jeg leser om. Gi folk en sjangse, smil og ta kontakt.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld, det jeg kommenterte var en som hadde kommet i klammeri med tre vektere som søplet til på gaten.
Sitat av Carlsberg
Hva er galt med å være macho? Skjønner ikke hvor du vil feminist kjerring.
Vis hele sitatet...
Det er jo kjempekult å være macho da! Masse bolemuskler, liten pikk, kjerringstemme og glattbarbert kropp, sånn att man kan briefe for bimboer på stranda! Weeeeeeee
Lær av svenskene:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/19/521687.html

Sitat av z0p
Saklig i dette tilfellet betyr tydelgvis ting du er enig i..


Det er da for pokker ikke rart vektere får dårlig rykte når de kommer med idiotiske fordommer og utsagn som du gjør ovenfor.
Vis hele sitatet...
Så flink du er til å plukke enkeltutsagn fra mitt innlegg å sette de opp mot hverandre da. Og hvilke fordommer er det du mener jeg besitter?
Kanskje vi faktisk har noe vi kan lære av de, ja
Burde ikke denne tråden skifte navn? "Mishandling av vektere", for meg virker det som om tråden omhandler mishandling av vektere, og ikke det alle andre diskuterer her, nemlig "mishandlet av vektere".

Bare lurer.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Holmiz: Du sier uten videre at han som stjal salaten er en narkoman. Du generaliserer narkomane og så hever deg over loven og sier: "Dermed taler alt for at han skal være skyldig, inntil det motsatte er bevist.".

Du har rett i at alle burde få skape sitt eget inntrykk og det gjorde du ovenfor meg..
Er han narkoman eller er han ikke narkoman? Så vi får fastslått det engang for alle.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hva er poenget med å fastslå om han er narkoman eller ikke? Han er en person som nasket, utover det betyr da ikke andre ting noe som helst.
http://www.jusstorget.no/article.asp...=34&ArtKey=137

En pågripelse skal foretas så skånsomt som forholdene tillater
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet har det kommet fram en episode der naskeren tydeligvis skal ha slått mot vekteren først, og da kan en kanskje sitere her:

§ 176. Når det er fare ved opphold..
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...2-025.html&176

Også kan en diskutere vekterens rett til handling etter denne lovparagrafen her, jeg siterer:

§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-045.html

Mao, det er altfor mange vektere som ikke er opplært til å vurdere situasjon utfra omstendighetene

Mao, det er altfor mange naskere som vet dette

Mao, de er begge mennesker - den ene har juridisk rett til å gjøre ting som ikke generellt er akseptert hos allmennheten forøvrig, den andre har ikke juridisk rett men gjør det allikevel

I dette tilfellet forøvrig mener jeg at vekteren benytter seg med lov i hand å gjengjelde en straffbar handling, som forøvrig ikke er akseptert hos allmenheten - og derfor vil diskusjonen mellom allmenheten og vektere gå i all evighet. For det fins eksempler på at vektere ville behandlet en bolegutt eller gjengmedlem litt annerledes enn en veik gateligger. Loven er lik for alle, og i dette tilfellet utøves ikke en helt god vurdering av forhold og omstendighet, uansett forløpet til hendelsen.

§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

50 kroners salathode er å regne som ubetydelig til å forsvare enhver form for maktbruk

EDIT:
Hjelp, paranoy har blitt en paragraf-rytter, på tide å ringe en lege - dette er ikke bra.
Jeg vil påpeke at en ikke kan dra alle vektere over en kam, på lik linje med lovovertredere.
Sist endret av paranoy; 19. desember 2007 kl. 17:01.
Forøvrig vil jeg bare kommentere at millitært personell under samme omstendigheter ville uten tvil fått kraftig irettesettelse av sine overordnede for dårlig håndtering og vurdering av omstendigheter. På oppstillingsplassen ville de skyldige bli ropt frem, og passet påskrevet av troppsjef de lux, mens resten av troppen ville stått i bakgrunnen og fått ord som inkompetent, uansvarlig, uforsvarlig og uakseptabel servert på sølvfat uten den minste sympati. Det samme ville gjaldt om hundepatruljen hadde benyttet seg av en hund som våpen uten fare for eget eller andres liv. Mest sannsynlig ville hunden beordret avliving uten nåde - fordi når et dyr først har fått blodsmak kan den være i fare for omgivelsene uten at et faremoment er gjeldende - i for eksempel et barns noe uskyldige men brå bevegelser som kan misoppfattes av hunden. Dette er millitære regler da, vet ikke om de samme gjelder for sivile.

EDIT:
I tillegg kommer refsen da. Hvis fengselsstraff eller kakebu (millitærets fengsel sånn ca) var straff-reaksjonen, ville ikke de skyldige vært på oppstillingsplassen engang - likesåfremt ville passet vært påskrevet. Alle i troppen ville forstått sammenhengen, og troppen ville vært pålagt en ekstra kursing eller opplæring innen dialog, pågripelse og situasjonsvurdering og lignende.

Det var heller ikke uvanlig at en troppsjef fikk reprimade eller kraftig irettesettelse av kompanisjef, bataljonsjef, brigadesjef whatever - før selve irettesettelsen ble gjort av troppsjefen til de skyldige i hendelse. Dette forøvrig selvom det var grunnlag til å dra tvil om vedkommendes handlinger kunne forsvares utfra forgående hendelse - straffereaksjon ville eventuellt vært mildere om det under etterforskning viste seg annet.

Dette var bare en kort eksempel av hvor vanskelige forhold millitært personell må jobbe under, ingen tvil om at vektere ifølge meg burde hatt samme statuering av eksempel for å luke bort macho-preget og fått frem de seriøse og kompetente som finnes i bransjen.
Sist endret av paranoy; 19. desember 2007 kl. 21:47.
Hvordan kan du si at hunden er et faremoment fordi den får blodsmak? Det vil jo si at stort sett alle politi hunder er dritfarlig fordi de brukes till innhenting.De biter mistenkte relativt ofte. Kan du komme med noe slags dokumentasjon på at en hund som har fått smake blod plutselig er farlig for alle og enhver? De fleste politi hunder jeg vet om fungerer helt fint som vanlig familie hunder i tilegg.
Er en hund først trent til å angripe angriper den fordi den får beskjed om det ikke fordi en føler at det er fare for eier. Det er ikke opp til hunden og vurdere men deg som et tenkende reflekterende menneske som har evnen til å ressonere!
Jeg var hundefører, og kan skrive under på at det hadde blitt hælvete *av en annen verden* hvis vi hadde sluppet hunden i en sånn situasjon, men da for oss - ikke bikkja.

Det hadde vært galskap å avlive en skarptrent hund for at den angrep på kommando, at en hund er skarptrent vil si nettopp at den i gitte situasjoner SKAL angripe, og bikkja hadde altså bare gjort det den var trent opp til - feilen hadde helt klart vært hos hf, og vi hadde fått så utrolig hælvete av noe sånt at jeg helst ikke vil tenke på det en gang.

Saken hadde selvsagt vært en helt annen hvis bikkja angrep uten å ha fått beskjed om det, men det er jo ikke casen her, skulle det kunne sammenliknes med denne saken, så måtte det være hf som slapp hunden i helt feil situasjon. Husker jeg ikke helt feil ville det omtrent ha blitt sidestilt med å skyte med skarpt, så på en måte kan man jo si at det er litt overdrevet å sammenlikne med denne vektergreia, men det er absolutt likheter også; totalt feilvurdert og overdrevet maktbruk.

edit: mp34567 - Det er riktignok noen år siden jeg var inne nå, så det kan hende jeg husker litt feil her, men jeg mener de aller fleste hundene faktisk var trent opp til beskyttelse, dvs at de uten videre kommando skal angripe en person som angriper hf. Dette er i bunn og grunn et naturlig beskyttelsesinstinkt hos hunder fordi de er flokkdyr, VI er en del av flokken (ikke bare det - vi er faktisk FATTERN, lederen, bikkja er rett og slett kjempeglad i en god hf), og hvis flokken angripes, så beskytter de den.
Sist endret av atomet; 20. desember 2007 kl. 00:05.
drQ
Egendefinert
paranoy:
Jussen din blir rar, jeg skjønner ikke poenget i hvert fall. Linken er hakket bedre.
Strpl. §§ 171, 173 og 176 gir nok grunnlag for pågripelse ved denne naskingen.

Lempeligst mulig måte er vel et sentralt spørsmål, kanskje nettopp det som diskuteres.


Jeg har egentlig ikke tenkt å engasjere meg så heftig i denne debatten, derfor gjør jeg ikke mer enn å slå fast at det er mye som er på jordet der. Og det er det fra mange andre òg, inkludert media. Noe som gjør at manges utgangspunkt er på bærtur.


Å dra sammenligninger med vektere og militæret er kanskje enda mer feil. Forsåvidt sammenligninger med politiet òg. Vektere er vanlige folk, og har verken makt eller kunnskap til utstrakt maktbruk overfor vanlige folk (selv om vektere på Karl Johan sikkert har pågrepet folk mer enn en gang).

Med fare for å engasjere meg litt for mye; det kan derfor ikke settes krav til hvordan makten benyttes. Feks detaljer som mageleie og beinlås. Hver enkelt må gjøre det på sin "egen måte", ikke etter korrekt opplæring på politihøyskolen (eller i forsvaret for den slags skyld).

I så måte, men også ellers er jo denne saken interessant:
http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2155857.ece

Uannsett en maktbruk som kanskje er langt utenfor proposjoner? Strengt tatt kan man jo ikke skille mellom denne personen og en vekter. Og at media ikke har koblet sakene er vel egentlig tragisk, som en del annet her.
Sist endret av drQ; 20. desember 2007 kl. 00:48.
Å dra sammenligning med vektere og millitært personell er mer reellt enn å dra sammenligning med vektere kontra politi, ihvertfall.

Millitær-politiet, ambassade-vakter og generell sikkerhetspersonell innen millitæret får mye av de samme oppdragene som vektere, det være seg å passe bygninger, opprettholde lov og orden på millitær eiendom, sikkerhet etc. En hund skal absolutt kunne ferdes i omgivelser med mye mennesker og det uten fare for omgivelsene. Skarptrente politi-hunder benyttes i motsetning til hva andre folk her, og spesielt vektere ser jeg - aldri som våpen! Det samme gjelder for hundepatruljer i millitær tjeneste! Dette får de som trener med slike hunder !!særdeles strenge instruksjoner og gjentagende opplæring!! på forhånd! Disse hundene er !!skarptrente!! for sitt oppdrag, veldig lite sannsynlig en trening/opplæring ment for en vekter med hund til protect for egen sikkerhet!

Macho-image forekommer like ofte hos millitært personell som vekter-personell, jeg vil ha meg frabedt noen form for kilder der, ja. I millitær-politiet var adferd og holdning viktig hva gjaldt de som tjenestegjorde slik, i tillegg var "kursing" med på å skape et "uber-menneske" inntrykk hos enkelte individer, og det var faktisk veldig ofte at refs med påfølgende irettesettelser eller straffetiltak for å få disse individene litt ned på jorda og mer inn i rettsystemet.

La meg starte først med mp:
I mitt hundemiljø, hvis en hund får blodsmak, er det svært sannsynlig for at den vil gjøre samme ting om igjen. I et yrke der hunder skal omgis menneskemengder med alle typer, smått som stort, så ville ansvarlige autoritet/overordnet sørget for at denne hunden ikke ville gått til skade på f.eks: barn (her blander vi ikke inn topptrente hunder med daglig trente og fullstendig kompetent hundefører). Dette er forkortet versjon, men du som ansvarlig hunde-eier vet dette! Husker ikke helt, men tror faktisk en lenke gitt av Kaunda om vaktvirksomhet kunne gitt deg et pekepinn på hvor du skulle leitet etter kilde for hunders bruk for vektere. Er det fare for ditt eller andres liv kan du bruke hunden som et forsvar, om en uteligger trekker en kniv mot deg med en hund tilstede er det uteliggeren som får unngjelde, helt klart. En hund lar seg neppe skremme av en kniv hvis eieren er i fare, nei. Men om ikke uteliggeren har røyka pcp den siste tida, er det tvilsomt om denne personen trekker frem en kniv og starter å angripe deg med en hund i band. Og skulle du forøvrig bare slippe hunden på måfå fordi uteliggeren virket truende, er jeg glad du ikke er i vekter-bransjen lenger. På lik linje med at jeg ikke er i millitær tjeneste lenger.

atomet: Jo faktisk, det var caset jeg reagerte på i tidligere innlegg. At en vekter ikke ville nølt å bruke hunden sin som et angrepsvåpen. Og hundefører får deng uansett, for han skal være kompetent nok til å avverge en sånn situasjon.

drQ: hvor mange år trengs det for å komme inn som a)vekter b)millitærpoliti c)politi? Hva slags oppgaver har millitærpolitiet som ikke kan sammenlignes med vekteren?

Forøvrig så dro jeg sammen alle linkene for å forklare vanskeligheten under omstendigheter, derfor de uklare jussbegrepene, for denne tråden diskuterte jeg med en annen fra før, og vi kom til en enighet. Hva som skjer under en irettesettelse av macho-prega situasjoner i millitæret mot sivilt personell kan jeg garantere dere skjer under de forhold som nevnt!

EDIT:
mp - les nøye det atomet skriver i innlegget sitt. Spesielt deen delen der han skriver at hf er skyld i misvurdering av situasjon. Ta med deg den kunnskapen inn i vekterbransjen!

EDIT IGJEN:
atomet - kan hende jeg dro det litt langt i dette med avliving, men jeg er ganske sikker på at under gjeldende omstendigheter ville bikkja vært tatt ut av tjeneste, helt eller midlertidig p.g.a. overfall. Siden jeg kun kjente hundefører i min tjeneste, og ikke var det selv gir jeg deg rett på alle punkter.
Sist endret av paranoy; 20. desember 2007 kl. 16:09.
drQ
Egendefinert
Sitat av paranoy
drQ: hvor mange år trengs det for å komme inn som a)vekter b)millitærpoliti c)politi? Hva slags oppgaver har millitærpolitiet som ikke kan sammenlignes med vekteren?
Vis hele sitatet...
Tja, ikke helt dette jeg mente, men;
a) Et par dagers kurs.
b) Det er vel ca. seks måneder.
c) Tre års høyskole.
Vekteroppgavene kan vel kanskje sammenlignes best med vakt/sikringstjenestene i militæret, og ikke nødvendigvis MP. Så det er sagt.

Det store poenget er at vektere er "sivile", og uten noen særlig myndighet (og ingen trenger komme med eier+borger), mens mp/politi har langt mer.

Mp/politi har faktisk som en kjerneoppgave å skulle pågripe folk - og får derfor opplæring i dette. Politiet øver feks minst en gang i året på slikt.

Vektere har, i likhet med alle andre private, ikke noe særlig behov for å pågripe. Det er åpninger i strpl. som skal unngå at man må legge seg flat for kriminalitet. Men utgangspunktet er at vektere ikke skal ha behov for å pågripe folk. I lihet med onkel leif på 50. Men skjer det et innbrudd hos leif, må han jo kunne reagere på det. Men det kan da ikke stilles noe krav til hvordan det gjøres. Man kan ikke kreve at samtlige statsborgere mellom 5 og 100 møter til en ukes operativ trening i året. Derfor kan det heller ikke stilles krav til detaljer som mageleie og beinlås under en pågripelse av andre enn politiet (evt mp). (Grensene for hvor strengt det bør være for politiet er vel en annen diskusjon, som det finnes egne tråder for).

Vekterne på Karl Johan (og forsåvidt en del tilsvarende steder) har en forholdsvis "utsatt" tjeneste, og foretar sikkert flere pågripelser en ansatte på mange lensmannskontor i Norge. Kanskje burde det stilles større krav til opplæringen av disse vekterne enn andre, kanskje burde de ha større hjemler. Poenget er at det ikke er slik.



Derfor kan man egentlig ikke stille andre krav til maktbruken av disse vekterne, enn den som personen med biljardkøen utførte i linken i min forrige post.
Ta det med ro drQ, jeg skjønner deg godt - og er til dels enig med deg. Veldig hyggelig forøvrig synes jeg at du har så høye tanker om millitærpolitiet - jeg gir deg delvis rett!

Sannheten er at ansatte i millitærpolitiet nok er mer av den type kvalifisert personell du sikter til, men det er kun i millitære operasjoner og under millitære eiendom. Ellers opererer mp på lik linje med vektere under vaktvirksomhet-loven hvis vi sammenligner med vektere. Mao, en såkalt arrestasjon eller pågripelse som du her sikter til at millitærpolitiet kan utføre helt uten videre, skal enten assisteres av politi eller øvrig myndighet, det vil si tillatelse eller under deres tilstedeværelse. Høres dette kjent ut, vektere?

Vaktpersonell på gjeldende millitær eiendom har ingen vekter-tillatelse, de inngår innen interne vakt- og millitære regler for det spesielle området og leiren forøvrig. Ellers gjelder kun den interne millitære praksisen for de.

Ambassade-vakter har utvidet praksis, flere områder har disse faktisk rett til å bære våpen utenfor beredskapstider, men ikke med skarp ammunisjon i våpenet. Vakter og millitærpoliti ved hovedkvarter og internasjonale områder kan ha mange av de samme begrensede unntak i forhold til ops og andre nasjonale millitære eiendom.

Sikkerhetspersonell og garden er såvidt jeg husker forløpig et unntak i den generelle praksisen, deres myndighet strekker seg over millitørpolitiets innenfor ansvarlig eiendom, og maktbruk uten rettslig godkjennelse kan også utøves. Millitærpoliti med henhold til tidligere territorier som Bolerne Fort og Rena leir er muligens gitt hjemmel for disse unntak.

Ellers har du rett i at millitærpolitiets oppgaver er mer lik politiet enn vekterens, derfor ville en med erfaring fra tidligere i denne forsvarsgrenen reagere sterkt på enkelte vekteres horrible tankegang og heller be de huske om den strenge barnehage-tida de gjorde under deres førstegangstjeneste. Selvsagt ristet vi og sikkert personell på hodet over beslutninger om at noen av våre medsoldater hadde gjort en dårlig vurdering eller innsats eller whatever, men like fullt som en hundefører ikke skal bruke hunden sin i alle mulige slags situasjoner utenfor dets egentlige gjøremål, så skal også kompetent millitærpersonell være forsiktig med diverse låsgrep, maktutøvelse eller provosering av sådan. Loven burde være likt for alle, så burde kompetanse-krav i henhold til tillatt form for maktbruk på sivil- eller forsåvidt ikke-sivil personell også. Et låsgrep benyttet i feil tilfelle, er fort gjort skadelig, uansett hvor mange synsere som synes det er ufarlig. Spør en person ekspertise Kra Magra, israelsk kampkunst utøvd av bl.a. noen ukjente låsgrepeksperter kalt Mossad.

EDIT:
Det går an å være lojal mot egen yrkesgruppe, og allikevel innse at det finnes utskudd selv i egne rekker som burde vært statuert et eksempel, eller fremme forslag om at selskap burde få inn endel periodiske "øvelser" for å repeterere manglende kompetanse-trening eller hva det heter for noe. Bare noen idiotiske forslag fra en som husker macho-idealet når uniform ble trukket over hodet og loven plutselig stod på din side (selv når du i smug røyka hasj)

EDIT IGJEN:
At vektere på lik linje med andre nå kan utføre pågripelser, er som du leste i linken en lovendring fra 2002. Må medgi jeg ikke vet hva lovendringer har som effekt på dagens millitære personell, så har jeg også korrigert meg selv på det området. Jeg tjenestegjorde før den tid, og da var det enda viktigere å kunne være så kompotent at en benyttet seg av dialog fremfor maktbruk og litt list.
Sist endret av paranoy; 20. desember 2007 kl. 19:35.
For det første den som sa at det trengs et par dagers opplæring for å bli vekter....
Før var det et ukes kurs. Nå er det hele 3 moduler. Og 5 år i tjeneste for å ta fagbrev. Så hvor du har funnet ut at det kun tar et par dager må jeg virkelig si at jeg er imponert over at du må ha funnet ut et kurs som jeg ikke ante eksisterte og som allikevel gir deg tittelen vekter!

At hunden skal forsvare hf er ikke en selfølge. En hund har som regel flykt innstinkt. Den vil helst ungå kamp om dette er mulig. Du vil så når hunder braker sammen (med mindre det er kamphunder) er det sjelden de faktisk biter hverandre. De sier bare ifra og prøver og markere et poeng de ikke får kommunisert fram på vanlig måte.
En hund har rett og slett ikke nok intelligens til å kunne vurdere når det er farlig for hundefører. Det kan jo like godt være en som veiver med armen fordi han er oppgitt eller en som faktisk har til hensikt og slå deg. Hunden skal IKKE angripe eller forsvare før kommando er gitt. Det er forøvrig meget høy terskel for å bruke hund blandt vektere. Jeg jobbet over et år på operaen og hund ble benyttet 3 ganger totalt.
Hund ble i flere situasjoner brukt til å skremme en person til å adlyde en faktisk bitearbeid.
Når du går med hund har du et våpen med deg. Som regel er det nok at noen vet at du går med et våpen så gidder de som regel ikke prøve seg. En bikkje er et meget avskrekkende middel du har. Kan du ungå kamp skal du selfølgelig gjøre det.
Vekterhunder skal kun brukes til forsvar av HF aldri til innhenting og er derfor ikke skarp trent i ordets rette forstand. De går i arm men ikke i ren arm. De som har vært innom ipo vet hva jeg snakker om.
Hunder har samme fight and flight innstinktet du og jeg har og har mer intelligens enn hva du forøvrig påpeker her. Ta med deg atomets leksjoner inn i dine tillatte hundepatruljer i vekteres øyemed du mp - jeg kjenner meg mer i atomets beskrivelser av forhold hva angår hundefører og hund enn dine - tror du har mye å lære, ikke skjul dine manglende kunnskaper på området - lær det!

EDIT:
Hunden forsvarer dets eier og fadder/fatter i alle selvfølger, og enda mer hvis den er trent til det. Men som sagt, det er stor forskjell på å benytte seg av hund til å fremme egen sikkerhet enn å faktisk lede en hundepatrulje med et spesifikk oppgave. Hadde en klart å få vektere til å forstå det, så kanskje en hadde klart å få de til å forstå at den uniformen gir ikke automatisk lov til å utøve makt selv med loven bak seg.

Heldigvis har jeg både diskutert emnet med vektere og kjenner vektere som er fullt klar over det, at de er mangelvare i en sådan diskusjon synes jeg er uheldig. En tidligere personell i millitæret kan stå frem og innrømme problematikken med macho-holdning innen sin egen gren, skulle såvisst en tidligere vekter klart å innse det også. Utfra mobilfilmen og kun den, der vekteren først lar den mistenkte/skyldige få snu ryggen til også hopper til angrep ville gitt deng for selv medsoldater i mp (tatt på spissen). Hørt det på oppstillingsplassen hadde nok vært avsky for de irettesette, ja. Ikke sånn type list jeg tenkte på.
Sist endret av paranoy; 20. desember 2007 kl. 19:58.
Sinnsyke nyheter for anarkisten paranoy. Husker en debatt jeg hadde med en paragraf-rytter på rusmiddel-forumet, som nærmest forhelliget politi-tjenestemenn og deres metoder for pågripelser. Som du ser, er det utskudd også i politiets sammenheng, men her skal du få høre noe rart:

Uten at jeg fant det skrevet, får disse to politimennene en straffereaksjon og kraftig irettesettelse. Men det er fordi de skal være kompetente nok til å vurdere disse situasjoner orntli! Dette husker jeg også fra tjeneste-tiden vår, da politi-menn kom og kurset i opptreden, dialog og pågripelse, og innrømmet at dette var erfaring som ville avgjøre den siste biten i opplæringen, også de måtte tåle sterk kritikk og kraftig irettesettelse på ting de mente var gjort forsvarlig etter prosedyrer og med loven i hand. Men legg merke til det jeg skriver over:

Også de innrømmet at de trengte erfaring før slike vurderinger ble kompetente, sånn greit forklart. De ble også irettesatt og fikk en straffreaksjon av sine autoriteter og gjeldende krav om å repetere den kursing, opplæring og etc.
Vis hele sitatet...
Vi fikk i millitæret etter en slik opptreden både medhold og reaksjon, og en verdifull innforståelse med hvilke konsekvenser selv den minste handpåleggelse kan medføre, og ville stride mot den opprinnelige hensikt. Dialog er viktig, og i motsetning til hva paragraf-ryttere tror, så finnes det mange måter å fremføre en dialog som skal gi eller åpne utgangspunkt for diverse hjemler som kan forsvare eventuell reaksjon hvis omstendighetene tillater eller situasjon forutsier.

Her kommer det jeg mener er at en tjenestemann lyver ikke mer enn hva han forventer en kriminell skulle gjøre mot ham.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, et bakholdsangrep er ikke en dialog-førende situasjon eller forsvarlig maktutøvelse. Face to face and eye to eye. Men her driter politimannen seg på draget - de er bare mennesker de og, hvorfor skulle ikke de gjøre feil når millitær personell kan gjøre det. Bærer uniform gjør begge.

EDIT:
Sitatene er av meg selv, intet kilder, artikkel eller annet. Vil bare at folk legger merke til de tingene som er innrammet i sitat-boksen

EDIT IGJEN:
Ja jeg har vært med på pågripelse, og ja det falt ikke heldig ut - men allikevel var vår maktutøvelse neppe å sammenligne med hverken vekteren og polititjenestemannen som vist her.

MP går på lik linje som politiet gjerne i par, hvorfor gjør ikke vektere det? Og hvis vektere skulle gjort det, så taler det dårlig for han på mobiltelefon-videoen sin sak. Noen vektere som kan svare meg på det?

Til mp-vekteren med hund:
Hvor mange timer er det per dag i den ukes-opplæringa, og hvor mange timer totalt for de 3 modulene?
Sist endret av paranoy; 20. desember 2007 kl. 22:48.
drQ
Egendefinert
paranoy; tror vi er såpass enige at jeg ikke har noe å si på det du har skrevet .

Men sammenligningene dine med militæret kan vel være på vei off-topic. Men så er tråden på over 10 sider òg.

Sitat av mp34567
For det første den som sa at det trengs et par dagers opplæring for å bli vekter....
Før var det et ukes kurs. Nå er det hele 3 moduler. Og 5 år i tjeneste for å ta fagbrev. Så hvor du har funnet ut at det kun tar et par dager må jeg virkelig si at jeg er imponert over at du må ha funnet ut et kurs som jeg ikke ante eksisterte og som allikevel gir deg tittelen vekter!
Vis hele sitatet...
(Du henger deg egentlig opp i en minimal del av poenget mitt, menmen).

Joda, det eksisterer fagbrev som vekter. Men hvor mange som jobber som vektere er det som har det? Nok til å snakke om prosent og ikke promille?

Og jada, det er tre moduler. Men nr. 2 er vel tilnærmet utelukkende praksis, og kan ikke akkurat regnes med. Kanksje noe intern opplæring, men det vil vel også avhenge av firma/arbeidsoppgaver.

For å begynne som vekter kreves kun den første modulen. Ergo er det mange vektere som kun har denne modulen. Fem dager/noen dager, jaja. Om det fortsatt er slik vet jeg ikke, men dette ble også gitt i intensivkursvarianter - på litt færre dager.

Det er overhodet ikke ment å rakke ned på vektere, det kan kanskje understrekes, men vektere gis normalt ikke særlig utfyllende opplæring. Selv fagbrev er i mine øyne i tynneste laget, særlig sett i forhold til at politiet er høyskoleutdannelse. Men med typen arbeid det er, kan det neppe forventes at det kommer noe særlig mer enn kursvarianter.
mp34567:

Hei, jeg foreslår at du skaffer deg litt mer info så du faktisk vet hva du snakker om.

Jeg aner ikke hvordan dere trener bikkjene deres, men jeg vet veldig godt hva det er vanlig at bikkjene i forsvaret er trent til, og har også sett hvordan de reagerer på ting, og det er helt bak mål å påstå at de ville stikke av. Greit nok - disse bikkjene har vært gjennom nøye testing før de blir godtatt til FHSK, så det er virkelig topp bikkjer som er der, og de reagerer absolutt ikke likt på alt som mange andre bikkjer vil gjøre.

Bikkja merker JÆVELIG godt på HF hva slags sinnstemning HF er i, f.ex. om man er aggressiv/spent, redd osv. Og ja - du skal være forsiktig med å gjøre noe bikkja kan oppfatte som truende i en anspent situasjon.

Generelt, ut fra det du sier, så er det helt tydelig at bikkjene deres ikke er trent på langt nær til det samme som bikkjene i forsvaret.

Sjekka også hvor lang den vekter"utdanninga" er: totalt 95 timer. Wow.

Så også at det var en som snakka om at vekterne på karl johan++ kanskje burde har mer rettigheter osv - ikke pokker. Øk heller lønna i politiet så fler flinke folk søker seg dit. Vektere er IKKE politi, har ikke i nærheten av samme utdanninga, ikke i NÆRHETEN av samme opptakskravene, og SKAL IKKE ha samme rettigheter som politiet.
Sitat av atomet
mp34567:

Hei, jeg foreslår at du skaffer deg litt mer info så du faktisk vet hva du snakker om.

Jeg aner ikke hvordan dere trener bikkjene deres, men jeg vet veldig godt hva det er vanlig at bikkjene i forsvaret er trent til, og har også sett hvordan de reagerer på ting, og det er helt bak mål å påstå at de ville stikke av. Greit nok - disse bikkjene har vært gjennom nøye testing før de blir godtatt til FHSK, så det er virkelig topp bikkjer som er der, og de reagerer absolutt ikke likt på alt som mange andre bikkjer vil gjøre.

Bikkja merker JÆVELIG godt på HF hva slags sinnstemning HF er i, f.ex. om man er aggressiv/spent, redd osv. Og ja - du skal være forsiktig med å gjøre noe bikkja kan oppfatte som truende i en anspent situasjon.

Generelt, ut fra det du sier, så er det helt tydelig at bikkjene deres ikke er trent på langt nær til det samme som bikkjene i forsvaret.

Sjekka også hvor lang den vekter"utdanninga" er: totalt 95 timer. Wow.

Så også at det var en som snakka om at vekterne på karl johan++ kanskje burde har mer rettigheter osv - ikke pokker. Øk heller lønna i politiet så fler flinke folk søker seg dit. Vektere er IKKE politi, har ikke i nærheten av samme utdanninga, ikke i NÆRHETEN av samme opptakskravene, og SKAL IKKE ha samme rettigheter som politiet.
Vis hele sitatet...
Synes mye her er helt off-topic nå, og dessuten har enkelte norgesrekord i usaklige påstander som savner dokumentasjon og henvisning. Her er det rett og slett mye fantasier og oppspinn ute og går.

Vektere har ikke særlig utdannelse, men det er heller ikke nødvendig med den typen arbeid. Politikerne har i mange år bygget ned politiet, med det resultat at vekterstaten har bygget seg opp.

Dette vil ikke endre seg i årene som kommer, og jeg minner om at politiet i Oslo får en kreftig nedgang i budsjettet til neste år, mens resten av landet går ned med 85 millioner til neste år. http://www.pf.no/index.gan?id=5137&subid=0 Med dette som bakgrunnsteppe, er det helt utopisk å rope opp om at politiet skal styrkes og ta over vekternes funksjon i byene. Det toget er gått for lenge siden, og dette er villet og ønsket fra politikerne.

Vekterutdannelsen er slettes ikke helt dårlig, husk at dette er enkelt arbeid. Vektere har full anledning til å pågripe personer som har gjort en forbrytelse, og dette prinsippet kommer ikke til å bli endret. Vektere som jobber i Oslo sentrum, der det kryr av hardt belastede narkomane yrkeskriminelle vil også i fremtiden komme opp i situasjoner der det er nødvendig å pågripe. Pågripelse kan i praksis innebære alt fra muntlig samtale til ren fysisk tvang.

Politifolk har ikke gått 3 år på høyskole for å lære seg å pågripe kjeltringer. Til det er det mer enn nok med noen måneder. Mange steder, som England og USA tar de også inn "ekstra" politifolk. Dette er ulønnede sivilpersoner som har interesse for politiarbeid. De får kurs som går over noen timer, vips så er det ut med pistol og jobbe for staten. http://aapu.org/training.htm

Kjeltringer der som forsøker å slå etter en som skal pågripe han, får ikke fortsette med slik oppførsel. Han gjør det trolig bare en gang. Har vi noe å lære?
Sist endret av Kaunda; 21. desember 2007 kl. 01:53.
Uansett hvordan du trener en hund så er og forblir en hund en hund.
Forsvaret velger bikkjer på helt annet grunnlag en hva vi vektere gjør. Jeg valgte meg først og fremst hund som kosehund og turkamerat. Ikke fordi han besto mental tester fra han var 6 måender gammel.
De fleste hundene i hundepatruljene til diverse vektere er faktisk familie hunder.
De fleste har så vidt oppnådd tjenestegrad d. Det er faktisk alt som kreves. Det er kun at de skal bestå en ferdselsprøve i regi av nkk.

De fleste vekterselskap leier så inn en hundetrener og lærer hundene ipo men dropper lydigheten fordi det da blir billigere. De lærer kun forsvar.

Når det kommer til flight or fight instinktet er det der i høyeste grad. En hund vil om den anseer situasjonen som skremmende løpe unna for også vurdere faren.
For at en hund skal være riktig avbalansert kan du ikke alltid vente at den betingelsesløst skal fly rett på alt.
Den vil dog gå på fordi den husker den treningen den har fått med mindre den finner ut at nei dette vil jeg ikke være med på.
Det behøver ikke være mannen med brekkjern han er redd for men marihøna som landet på poten hans. Det er så mye som kan skremme en hund du aldri får med i treningen.
Bikkjer du har i forsvaret er mye høyere i drift og kan ikke sammenlignes. De bikkjene er avlet generasjon på generasjon for gode stabile nerver.
Hvor mange hobby oppdretter tror du kan peke 20 generasjoner bakover og si at alt er ipo linjer og har bestått forsvarets mental test?

Poenget er at og sammenligne stue oppdrettet med forsvarets hundeskole blir som å sammenligne en kjeksfabrikk med våpenfabrikken på kongsberg.
Pilleknaskeren: At politiet ikke får mer "straff" enn det de gjorde der, når mannen er uskyldig og i tilleg har filmet hele hendelsen. Altså, mannen er uskyldig, politiet skriver feil rapporter osv, og alikevel er det han uskyldige som fikk smellen. ikke så mye som ei krone i erstatning. Hadde det vært en snut som hadde blitt slått i skulderen hvis den var ny opperert. Så hadde sikkert slageren fått 50.000 i erstatningskrav.

Sammfunnet idag....
drQ:
Jeg skjønner at du stusser litt på sammenhengen mellom millitærpoliti og vektere, men sannheten er at det er veldig like "oppdrag" i fredlige stunder millitærets personell har som vektere daglig utfører (på lik linje med ansatte og førstegangstjenestegjørende eller hva det heter).

I forsvaret fins det "butikker" (kantiner) utenfor leirenes inngjerdede (noen er ikke inngjerdet engang) områder som på lik linje med andre butikker strever med uhederlige personer og tap eller svinn.

Det finnes områder i byer, for eksempel rundt kjente barer og utesteder, der synligheten av millitærpolitiet for å opprettholde strenge millitære regler for atferd (før var det slik at perm-uniform og alkohol ikke var tillatt, minns jeg - husker ikke, fikk egentlig ikke store problemer med det), det var bygninger som virket fristende for mange personer-litt-på kant med loven, på togstasjoner var mp synlig for bl.a. å opprettholde ro og orden blant synlig uniformerte rekrutter i forsvaret, jeg kunne dratt opp massevis av eksempler.

Ved undersøkelse av bygninger hadde en faktisk "avlesere" som måtte dras igjennom en magnet-sensor som jeg kaller det som en "signatur" på at en hadde sjekket igjennom bygningen. Disse kortene og avleserne (og prosedyrene) var, riktig gjettet, levert og satt opp av securitas - samme som private vaktselskap benytter seg av.

Innføring i sivil vaktvirksomhet ble også gjennomgått og repetert, praktisert og kurset. Ikk off-topic i det hele tatt. Selvfølgelig fikk en masse annen opplæring som ville vært off-topic her, hvis ikke diskusjonen begynner å ta seg opp til anti-terror og beredskapsnivå da.

EDIT:
Som du skjønner, så kunne noen av oppdragene virke litt kjedelige og ikke akkurat det en forbinder med millitære oppgaver, og for å skjule litt på sånne type oppgaver, så ble ofte macho-bildet fremtredende idet en fikk på seg uniform (og særlig hvis det var noen bekjente en skulle fortelle litt generellt om oppgavene, det som var tillatt å si ihvertfall) og noen eksempler og historier ble dratt litt opp i skyene eller pyntet på litt, gjerne til vår fordel. Ofte ble enkelte hendelser litt dramatisert, spesielt hvis en var på byen i uniform, og noen søte damer en kanskje husket fra videregående eller noe stoppet opp og slo av en prat av hyggelige årsaker. Sannheten er at oppgavene til millitærets personell er faktisk ganske kjedelig i fredstider, og veldig uinterressant å høre på hvis en ikke pynter litt på det. Annet er det for gutta i skauen da, men grenaderer og ansatte kan nok bare nikke enig og si at vi lever 9-4 liv.

Noe annet er hvis beredskap inntreffer, øvelser, ops eller reprimade for inkompotent vurdering av situasjon og unødvendig maktbruk på en gjeng mistenkt for lommebok-tyveri ved en festlig anledning i forsvarets regi da. Også det var ferske spor, men dengang var det slik at politi måtte tilkalles (lokalet var leid, innenfor forsvarets territorie men ikke gjeldende en leirs begrensede strekning, mao utenfor leir og hovedkvarter da) og pågripelse var nødvendig kun ved fare for sikkerhet og liv. Skjønner reglene er blitt litt annerledes idag, men likeså - de to gruppene kan fullt forsvares sammenlignbar i fredelige tider.

I tillegg var det narko-beslag innenfor leirenes områder, razzia, utrykning ved assistanse til leirvakter, utrykning ved uregelmessigheter rapportert fra leirvakter eller ambassadevakter etc. Det var sikkert disse tingene (som også skjer hyppig i fredstid) du mente ikke var sammenlignbart, og det er jeg enig med deg i. Vi har som du korrekt påpeker, mer sammenlignbare oppgaver på andre punkt med politiet, fullt klar over det.
Sist endret av paranoy; 21. desember 2007 kl. 14:53.
drQ
Egendefinert
Sitat av paranoy
drQ:
Jeg skjønner at du stusser litt på sammenhengen mellom millitærpoliti og vektere, men sannheten er at det er veldig like "oppdrag" i fredlige stunder millitærets personell har som vektere daglig utfører (på lik linje med ansatte og førstegangstjenestegjørende eller hva det heter).
Vis hele sitatet...
Takker for innføringen, er mer med på poengene dine nå.

Jeg har gjerne en litt annen oppfattelse av mp, ut i fra hvordan det er i dag, hvor mp i realiteten ikke er synlige i tilsvarende sammenhenger. (Kanskje med noen hederlige unntak for enkelte steder i Nord-Norge). Men jeg visste vel egentlig at situasjonen var anderledes for ikke så altfor mange år siden.