Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 907
Hallo!
Jeg satt og leste litt her på forumet i sted om lyving til politiet. men det er noe jeg ikke helt skjønner.. og det er at så lenge man ikke har sverget på at man skal fortelle sannheten, så skjønner jeg ikke at man kan få straff for å avgi feil forklaring? det er jo tross alt ytringsfrihet her i landet.. men hvor går skille egentlig?!
det er vel lov å si sin mening om saker og ting. Men det er vel ikke lov å lyve om de, tor jeg...
Det er ikke noe skille. Det er to helt forskjellige ting som fungerer hver for seg. Ja, du har ytringsfrihet (til en hvis grad), men nei du kan vel egentlig ikke gi politiet feilaktig informasjon.
Selvfølgelig har vi ytringsfrihet, men vi har også noe som heter "15de Kapitel. Falsk Forklaring" i Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven). http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-019.html

Og som Kalakov sier, det er to forskjellige ting.
Sist endret av bxc; 21. august 2007 kl. 16:21.
Altså å lyve er jo og fortelle noe som ikke skjedde eller vri rundt på ting som skjedde til det er ugjennkjennlig.
Ytringsfrihet er bare at du har lov til å si hva du mener.

Ytringsfrihet = Jeg mener norge er på vei til å bli en politistat.
Lyving= Politiet har kuppa landet og sitter med makta
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje ulovleg å komme med den påstanden du gjer. Den er feilaktig, men dog lovlig. Den er først straffbar om den er avgitt under visse forhold under ei rettsak, eller er ærekrenkande.

Ytringsfridom vil sei retten til å kritisere staten uten strafferisiko. Du kan kritisere staten i avisa, og du kan lyge om staten i avisa. Du kan kritisere staten i rettssalen, men ikkje lyge.
Er vel kansje kunn straffbart vis du avgir falsk forklaring med overlegg?
Sitat av mp34567
Altså å lyve er jo og fortelle noe som ikke skjedde eller vri rundt på ting som skjedde til det er ugjennkjennlig.
Ytringsfrihet er bare at du har lov til å si hva du mener.

Ytringsfrihet = Jeg mener norge er på vei til å bli en politistat.
Lyving= Politiet har kuppa landet og sitter med makta
Vis hele sitatet...
Word. Ytringsfrihet og lyving er ikke sammenlignbare. To fullstendig forsjellige ting.
(Som sagt over meg)
Trådstarter
Da var det oppklart! Takk for svar!