Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 835
Nå nærmer tiden deg til å kjøpe en bærbar pc til 1.vgs.
De har et tilbud på 5000 kroner for en bærbar pc med de programmene du trenger, men noen kompiser har sagt at det er best hvis jeg kjøper heller en egen pc.

Hva mener dere?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette kommer jo helt an på hva du får i pcen. Det går sikkert fint å få tak i en pc uten de programmene, og så skaffe dem på et annet vis.
Litt nyttig å vite _hva_ denne PCen inneholder av komponenter og programvare hvis noen skal være i stand til å vurdere ditt kjøp av datamaskin.
SgTeRiK's Avatar
Trådstarter
Sitat av Octavarium
Litt nyttig å vite _hva_ denne PCen inneholder av komponenter og programvare hvis noen skal være i stand til å vurdere ditt kjøp av datamaskin.
Vis hele sitatet...
* PCen må oppfylle dagens krav til å kjøre de vanligste applikasjoner (bla. Open Office 2.0 og antivirus), ha minst 512 MB minne og kunne koble seg til trådløst nettverk etter 802.11b-standarden. Dette er standard på nye PCer i dag.
* Oversikt over programvare som må installeres får du ved skolestart.
* PCen skal kjøre operativsystemet Windows XP professional (Gjelder ikke Mac)
* For å bruke PCen i skolen sitt nettverk kreves det at du installerer fylkeskommunens antivirus-løsning som i dag er F-Secure. Denne blir tilgjengelig ved skolestart
* Elever som av forskjellige grunner velger MAC, tar kontakt med systemansvarlig ved skolestart

La oss ta utgangspunkt i dette da. Jeg vet ikke hva PCen inneholder så. Jeg burde vell klare å oppholde disse kravene med en pc til under 5000?

Skal gå idrettslinja på St.Svithun. Tror ikke det forandrer så mye da men .
Sist endret av SgTeRiK; 4. juni 2007 kl. 12:57.
Sant som robhol og Octavarium sier.
Skal du ikke kvitte deg med maskinen du bruker til vanlig hjemme og bruke maskinen du har fått tilbud om til skolearbeid kan den vel lik så godt inneholde et integrert skjermkort og 256MB Ram når du skal åpne et word-dokument?
Du kan jo informere om hvilken linje du skal bruke denne PC'en på også?
Prøv deg fram på Hardware's Prisguide.

Edit, kom foresten på Nichotin's tilbud!
Jeg ville ha plusset på ~1.500,- og kjøpt en Acer Bonanza av han hvis det er mulighet for det enda.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=70148
Bilde av Acer Bonanza på galleriet.
Sist endret av Christian; 4. juni 2007 kl. 13:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Christian
Edit, kom foresten på Nichotin's tilbud!
Jeg ville ha plusset på ~1.500,- og kjøpt en Acer Bonanza av han hvis det er mulighet for det enda.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=70148
Bilde av Acer Bonanza på galleriet.
Vis hele sitatet...
Har du sjekka dato? Det er nøyaktig ett år siden nicho posta det der, og IT-markedet har hatt ei *VISS* utvikling sidan den tid. Dersom en får solgt en slik acer til 6500,- i dag, så vil eg kalle det svindel...8)
Hvorfor må dere kjøre Windows? Kjør heller Ubuntu og kjøp en pc av noen andre enn skolen, jeg har skole-pc og kan ikke si jeg er mer enn gjennomsnittlig fornøyd. Ikke noe høydepunkt i hverdagen, den klumpen her.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Gest
Hvorfor må dere kjøre Windows? Kjør heller Ubuntu og kjøp en pc av noen andre enn skolen, jeg har skole-pc og kan ikke si jeg er mer enn gjennomsnittlig fornøyd. Ikke noe høydepunkt i hverdagen, den klumpen her.
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen er vel pga de fleste domener ikke er åpne for å kjøre enkel kryptering (som kreves for linux vs ntdomene) og at skolen bruker propertiære programmer som absolutt ikke har linuxstøtte.
Ville heller sett meg litt rundt og kjøpt meg en litt mer kraftig bærbar. Drit i open office. Word osv kan du skaffe gratis på nettet
Ang. Laptop til VG1 - noen som vet konkret hva som er systemet? Er det noe spesiell data man kan kjøpe av alle skolene?
Er det noe tilbud for de som ikke vil ha akkurat den? Får de økonomisk støtte til å kjøpe en datamasking utenfor da?
Ja, la oss høre på Remi. Han høres ut som en som har peiling. La oss laste ned Word gratis på nett. For Microsoft Word er jo gratis, bare se http://www.amazon.com/Microsoft-Offi...0965981&sr=8-1 ! Eller nei.. Vent. Men du kan jo gå å kjøpe Open Office, for Open office er jo så dyrt!
Sitat av bxc
Ja, la oss høre på Remi. Han høres ut som en som har peiling. La oss laste ned Word gratis på nett. For Microsoft Word er jo gratis, bare se http://www.amazon.com/Microsoft-Offi...0965981&sr=8-1 ! Eller nei.. Vent. Men du kan jo gå å kjøpe Open Office, for Open office er jo så dyrt!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du snakker i ironi eller dumskap. Man kan finne det meste "gratis" på nettet. Han sa ikke noe om lovlig Microsoft Word, så tror han hinta til pirat-nedlastning.
Sitat av vidarlo
Har du sjekka dato? Det er nøyaktig ett år siden nicho posta det der, og IT-markedet har hatt ei *VISS* utvikling sidan den tid. Dersom en får solgt en slik acer til 6500,- i dag, så vil eg kalle det svindel...8)
Vis hele sitatet...
Nei, sjekket ikke dato.
Her sier du jo foresten noe helt annet om svindel.
Men, ja. Du har jo delvis rett. Men den der skal jo uannsett passe bra til skolearbeid på Idrettslinja. Om de er i salg enda vet jeg som sagt ikke, men er de det så setter jo Nichotin sikkert ned prisen.
Sist endret av Christian; 5. juni 2007 kl. 01:24.