Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 3460
kreativ nerd
devotio's Avatar
Da har det vært klart en liten stund at Norges OL-søknad skal komme fra Tromsø by.

Personlig syns jeg det er litt merkelig at en by med 64 000 innbyggere får kalle seg by, mitt tettsted er på 50 000 og er fortsatt et tettsted. Sandvika er mer by en Tromsø med sine 100 000 i kommunen! Men vekk fra det.

Jeg skjønner ikke hvorfor idretskomiteen velger en "by" som Tromsø, det ser ut til at alt strider i mot at Tromsø bør bli neste søknadsby for Norge. Jeg mener, hvor mange ishaller trenger Tromsø per innbygger? Hva skal Tromsø med en arena når OL er ferdig? Hvorfor skal alt som trenges til OL måtte bli bygd opp fra "scratch"? Og om man kan forsvare alle disse punktene, hvordan f**n skal man komme seg til Tromsø? Toget går ikke lenger enn til Bodø (noe som forøvrig tar 16-18 timer fra Oslo), de har en liten flyplass og jeg kan ikke skjønne at byen har nok busser til å dekke hele arrangementet, og om de hadde klart å skaffe nok kan jeg ikke forstå at bussene skal klare å komme seg frem.

Nå har i tillegg Trond Giske gått ut og sakt at det ikke er sikkert at Tromsø får statsstøtte, uten denne støtten kommer aldri Tromsø til å bli vurdert av ICO. De fikk nei til søknaden for OL i 2014, og skjønner ikke at de har kommet så utrolig mye lenger på 4 år.

Har lest litt kommentarer fra Dagbladet sine artikkler. Diskusjonen der har gått mye i at det er fin å få noe til Tromsø, det er Norges fineste by etc, etc. Dessuten har de (nordboerne) en tendens til å slenge ut "hold nå for faen kjæften jævla sytete søringa" om det er noen som kritiserer valget av Tromsø!

Hva er deres meninger, er det en god invistering å bruke 20 mill på OL i en by som ALDRI kommer til å få fult bruk for alle de nye arenaene? (Hva faen skal en by med 64 000 innbyggere bruke 7 ishaller for?) Er det ikke bedre å bruke mindre penger og flytte OL-søknaden til Oslo hvor vi kan ha litt gjennbruk av anlegg, hvor infrastrukturen er på plass og hvor man slipper å bo på husbåter og bli sjøsyke?
Hvor mange ishaller har vi her i nord? 1 ? Og dere i sør? 153? Ishallene blir spredt rundt om i troms og finnmark, ikke bare i den byen. Synes det er en flott invistering, for vi mangler ishaller kraftig. Ser du tenker på den byen, og ikke områdene rundt. Vi har ikke ishall i finnmark, etter som jeg har fått med meg.

*Heia OL Troms 2018*

<edit>
2018 vi snakker om
</edit>
Sist endret av esl; 30. mars 2007 kl. 18:01.
Pr definisjon, er ett tettsted med mer en 12 000 innbyggere en by, i Norge. Du har rett i at sandvika (asker-bærum) er større en Tromsø, men så er vel Sandvika pr definisjon en by , selv om den kanskje blir sett på som en bondeplass av en som bor i Oslo. Men vekk fra det.

Du kan ta deg en titt ut vinduet nå. Visst du befinner deg her som jeg, godt sør for stadt, vil du muligens ikke se snø. Og det er jo i mars OL pleier å være.

Og la meg minne deg på at det er vinter-OL som skal arrangeres. Derfor er Oslo, kanskje det sløveste forslaget jeg har hørt. Da kan vi heller ha OL i Bergen. Ski glir bedre på regn enn eksos og pakkiser.

Visst OL skulle blitt arrangert i sør-norge, måtte vi hatt den i høyfjellet, eller eventuelt Lillehammer.

Så jeg er glad for at norge har tromsø som alternativ til OL søknaden. Mye bedre enn Oslo og Trondheim hvertfall..
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av typisk
Hvor mange ishaller har vi her i nord? 1 ? Og dere i sør? 153? Ishallene blir spredt rundt om i troms og finnmark, ikke bare i den byen. Synes det er en flott invistering, for vi mangler ishaller kraftig.

*Heia OL Troms 2014*
Vis hele sitatet...
Det bringer jo bare et nytt problem på banen, transporten mellom alle disse stedene. Men det legges jo mer penger i veier oppi nord enn i Stor-Oslo. Strekningen Asker-Skøyen (E18) har lenge vært for dårlig i forhold til trafikkmengden. Kanskje Tromsø har så gode veier at trnasporten ikke blir noe problem? Selv i Oslo hadde det vært et problem med transport, om det ikke hadde vært for T-banenettet og Tog.

En annen ting jeg ikke nevnte i den første tråden, hvorfor skulle ikke de absolutt ha en rapport utlevert av Martinsens-utvalget når de går i motsatt retning?

Sitat av hyys
Pr definisjon, er ett tettsted med mer en 12 000 innbyggere en by, i Norge. Du har rett i at sandvika (asker-bærum) er større en Tromsø, men så er vel Sandvika pr definisjon en by , selv om den kanskje blir sett på som en bondeplass av en som bor i Oslo. Men vekk fra det.

Du kan ta deg en titt ut vinduet nå. Visst du befinner deg her som jeg, godt sør for stadt, vil du muligens ikke se snø. Og det er jo i mars OL pleier å være.

Og la meg minne deg på at det er vinter-OL som skal arrangeres. Derfor er Oslo, kanskje det sløveste forslaget jeg har hørt. Da kan vi heller ha OL i Bergen. Ski glir bedre på regn enn eksos og pakkiser.

Visst OL skulle blitt arrangert i sør-norge, måtte vi hatt den i høyfjellet, eller eventuelt Lillehammer.

Så jeg er glad for at norge har tromsø som alternativ til OL søknaden. Mye bedre enn Oslo og Trondheim hvertfall..
Vis hele sitatet...
Sandivka er i Bærum, Asker er en egen kommune. Totalt har de 150 000 innbyggere, hvorav Bærum har 100 000. Man må dessuten søke etter bystatus, det gjorde Sandvika for noen år siden, men Asker har ikke søkt.

Når jeg ser ut vinduet ser jeg asfalt, det har jeg gjort det siste året. Ja jeg er sør for Stadt, men nå er ikke jeg i Norge heller... Med noen få untak har det alltid vært snø i Oslo i mars, så vidt jeg kan huske, men Lillehammer hadde kanksje vært bedre sånn sett?

Jeg argumenterer egentlig ikke for at Oslo burde hatt det, men at Tromsø blir HELT feil med tanke på alle problemene det gir.

Trondheim hadde nettopp VM, så det blir utelukket, Lillehammer har hatt OL for kunn 12 år siden.
Sitat av devotio
Det bringer jo bare et nytt problem på banen, transporten mellom alle disse stedene.
Vis hele sitatet...
Veiene her oppe er ikke de verste i landet, det er stor turisttrafikk om sommeren, no som stort sett går helt greit.
Tromsø lufthavn er i stand til å holde en brukbar trafikk-flow hvis det trenges, men en lengre rullebane hadde ikke gjordt noe.


hold nå for faen kjæften jævla sytete søringa
Vis hele sitatet...
Enig, heeelt enig
altså. komisjonen som valgte Tromsø, hadde tre valg. Tromsø, Trondheim og Oslo. Av de tre, er jeg glad det ble Tromsø. Det er min mening hvertfall. Så regner jeg med at Kebab-Kåre fra Oslo og Barte-Frank fra Trondheim mener noe annet.
Sitat av typisk
Hvor mange ishaller har vi her i nord? 1 ? Og dere i sør? 153? Ishallene blir spredt rundt om i troms og finnmark, ikke bare i den byen. Synes det er en flott invistering, for vi mangler ishaller kraftig. Ser du tenker på den byen, og ikke områdene rundt. Vi har ikke ishall i finnmark, etter som jeg har fått med meg.

*Heia OL Troms 2014*
Vis hele sitatet...
Ikke bare Troms og Finnmark, faktisk Nordland også. Har vært ivrig diskusjon om å bruke Fagernesfjellet her i Narvik til alpine grener hvis OL skulle bli lagt til Tromsø. Dette er en veldig bra ting for oss nordboere.
Å plassere enda flere ishaller and what not i og/eller rundt Oslo gir oss enda mindre igjen. Dette er en sjanse for Nord-Norge å settes, først og fremst på Norgeskartet, men også på verdenskartet.

Du snakker om transporttilbudet her nordpå - dette tror jeg også er noe "OL i Tromsø-gutta" har tenkt på, for veiene og transporttilbudet generelt her oppe er ikke så mye å skryte av. Dere sørpå får alle pengene, så vi har ikke råd til ørtenfelts motorveier og årlig vedlikehold av veier.
10-15 minutter sør for Narvik er E6 smalere enn veiene er i selve byen (18-19.000 innbyggere i kommunen, er ikke så mye trafikk i byen), for eksempel. Jeg ser for meg at de MÅ gjøre noe med dette for de pengene de eventuelt får i statsstøtte. Vi trenger dette.

*Heia OL Troms 2014*
Sist endret av charz0r; 30. mars 2007 kl. 18:12.
EDIT 1: Og det er FAEN meg på tide at vi bygger et bedre trafikknett fra Tromsø og ned, slik at de ikke ender opp som samene hele gjengen. Forlatt uten muligheter til å følge med og reise til andre plasser.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av charz0r
Ikke bare Troms og Finnmark, faktisk Nordland også. Har vært ivrig diskusjon om å bruke Fagernesfjellet her i Narvik til alpine grener hvis OL skulle bli lagt til Tromsø. Dette er en veldig bra ting for oss nordboere.
Å plassere enda flere ishaller and what not i og/eller rundt Oslo gir oss enda mindre igjen. Dette er en sjanse for Nord-Norge å settes, først og fremst på Norgeskartet, men også på verdenskartet.

Du snakker om transporttilbudet her nordpå - dette tror jeg også er noe "OL i Tromsø-gutta" har tenkt på, for veiene og transporttilbudet generelt her oppe er ikke så mye å skryte av. Dere sørpå får alle pengene, så vi har ikke råd til ørtenfelts motorveier og årlig vedlikehold av veier.
10-15 minutter sør for Narvik er E6 smalere enn veiene er i selve byen (18-19.000 innbyggere i kommunen, er ikke så mye trafikk i byen), for eksempel. Vi trenger dette.

*Heia OL Troms 2014*
Vis hele sitatet...
OK, helt enig at Nord-Norge burde få flere areaner, men det kommer aldri til å bli et velykket OL med arenaer rundt hele Nord- og Midt-Norge! Oslo trenger sannsynligvis ikke flere ishaller.

"OL i Tromsø-gutta" har ikke tenkte på det godt nok, de skåret lavest på Martinsens-utvalget sin på transport.

Det er mange fordeler med å ha OL i Tromsø, men det er mange fordeler uansett hvor du legger OL.

Ja Oslo har gode veier, men de er faktisk ikke gode nok til det daglige livet i store deler av Stor-Oslo, så selv i Oslo med våre "ørtenfelst" motorvei hadde vi måttet ha utbedringer. Dessuten er ørtenfeltsmotorveien du snakker om 4 felt. Ikke akkurat ørtenfelt. (I noen korte strekk er det 6 felts...)
Sist endret av devotio; 30. mars 2007 kl. 18:17.
Sitat av hyys
EDIT 1: Og det er FAEN meg på tide at vi bygger et bedre trafikknett fra Tromsø og ned, slik at de ikke ender opp som samene hele gjengen. Forlatt uten muligheter til å følge med og reise til andre plasser.
Vis hele sitatet...
Er ikke så lett skjønner du... Fra Narvik har vi togskinner helt fram til Stockholm stasjon, og det har ofte vært vurdert å binde denne med linja som ender i Bodø, og samtidig å føre denne videre til Tromsø, men det lar seg ikke gjennomføre uten massive mengder penger involvert. Å legge toglinja mellom fjellskråninga og havet er vanskelig, så man må sprenge seg gjennom ørten tusen fjell for å få det til.
Sitat av charz0r
Er ikke så lett skjønner du... Fra Narvik har vi togskinner helt fram til Stockholm stasjon, og det har ofte vært vurdert å binde denne med linja som ender i Bodø, og samtidig å føre denne videre til Tromsø, men det lar seg ikke gjennomføre uten massive mengder penger involvert. Å legge toglinja mellom fjellskråninga og havet er vanskelig, så man må sprenge seg gjennom ørten tusen fjell for å få det til.
Vis hele sitatet...

ok. jeg har ikke satt meg veldig inn i det, visste ikke det fans tog i narvik.

MEN da må de legge inn noen penger i alternativ transport da. Hva med båter fra Trondheim, Bergen eller Oslo? Da blir det jo en skjønn naturopplevelese itillegg. Eller hva med å bygge en litt større rullebane på flyplassen?

Jeg heier på OL i Tromsø i 2018!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det eneste jeg kan se for meg som en grunn for OL i Tromsø er om man tenker strategisk utbygging, å få masse sponsede penger for å utvide byens fasiliteter er som en drøm i oppfyllelse for byens administrasjon og vil med tid kanskje sørge for flere inbyggere etc..
Helt enig i hva devotio sier her.Hva faen skal man med helt flunket nye arenaer når vi heller kunne pusset opp Holmenkollen og faktisk brukt Vikingskipet.kun ett par timer unna til Hamar.

Transport er en annenting som hadde vært så sinsykt mye bedre i Oslo.
Tror publikumsmassene hadde blitt mye større.

Skuffet over at ikke Oslo får OL
Bob Sacamano
John B's Avatar
Helt enig med deg Devotio.

Selv om jeg er fra Oslo klarer jeg se dette fra et objektivt perspektiv. Eksperter har selv gått ut og sagt at tilbudet fra Oslo var det desidert beste og billigste, men allikevel er det Tromsø som får søke om OL fordi idrettspresidenten fikk dobbel stemme.

Det er latterlig å bruke så mye penger på å få til noe slikt i Tromsø, det er jo snakk om at arenaene skal fylles og det skal skape en samlingsfølelse i folket. Jeg kan garantere at det ikke blir folkevandring til opp i gokk for å se på OL, det er rett og slett for langt og kronglete.

Det eneste jeg ser som positivt er hva som har blitt sagt om arenaene som blir bygd ut. De skal visst kunne demonteres for så å bli satt opp andre steder i landet etter OL.

Husk, vi har ikke FÅTT OL ennå, og med Tromsø som søkerby kan vi se langt etter å få OL i 2018 uansett
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Det jeg frykter er at Norge nå ikke får OL da Tromsø blir for langt unna resten av verden også. Selv for Osloboere er Tromsø for langt unna, tenk på resten av verden! bare prisen på en flybillett til Tromsø stopper meg. Det er billigere å fly til London enn Tromsø fra Oslo!
Vet ingenting
Synes det er flott at OL kommer til Tromsø. Endelig noe som skjer i Nord-Norge. Er faen meg bestandig noe som skal skje nedi sør. Nord-Norge er faktisk en del av Norge det også.
Jeg synes det er helt sprøtt å skal legge OL til Tromsø. Norge har allerede en finfint anlegg nede på Lillehammer. I stedet for å bygge helt nye anlegg her i nord, synes jeg Norge kan spare seg de pengene og heller pusse opp anleggene på Lillehammer.

Mange sier nord-norge trenger dette. Jeg er selv nordlending, men ser ikke at vi er nok folk i nord til å bruke disse anleggene i ettertid. Å bygge anlegg som ikke blir brukt nok i ettertid er helt bak mål.

Puss opp anleggene på Lillehammer!
Ved å velge Tromsø har man effektivt sørget for at Norge ikke får OL, hvilket er synd. OL i østlandsområdet kunne man ha utnyttet til å bedre landets infrastruktur, det samme i trøndelag.

Man kunne bruke eller oppgradere allerede eksisterende anlegg i Oslo, Hamar og Lillehammer + bygge nye. I Trondheim har man vel forholdsvis bra med idrettsanlegg som fint kunne blitt oppgradert.

Et OL i Tromsø er en våt drøm for bondebitchene i SP og blir nok bare med drømmen...
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av margido
Synes det er flott at OL kommer til Tromsø. Endelig noe som skjer i Nord-Norge. Er faen meg bestandig noe som skal skje nedi sør. Nord-Norge er faktisk en del av Norge det også.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at Tromsø ikke er det, men det er mange grunner til at OL ikke bør holdes i Tromsø, noe jeg også tror IOC kommer til å se.

Over 1/4 av befolkningen bor i områdene rundt Oslo, Sør-Norge er definitivt den største delen av Norge så det er jo naturlig at det "skjer" mer her. Norge er for lite til at man kan ha stor aktivitet i alle byene. Syns vi bør være stolte nok at Bergen har såpass mye aktivitet som det er der.
Sitat av margido
Synes det er flott at OL kommer til Tromsø. Endelig noe som skjer i Nord-Norge. Er faen meg bestandig noe som skal skje nedi sør. Nord-Norge er faktisk en del av Norge det også.
Vis hele sitatet...

Ikke ta gleden på forskudd, sjansen er minimal for at OL kommer til Tromsø. Det ligger veldig dårlig til og det blir jo helvetes dyrt! Norge skal liksom prøve å spare hver eneste krone de har på ALT mulig, men å bygge masse nye anlegg, det kan vi?! Ikke at min stemme teller så mye, men Oslo hadde jeg gått for, evnt pusse opp anleggene på Lillehammer elns, som noen nevnte lengre opp i tråden.
Jeg syns dere skal være stille alle sammen. Det burde ikke vært OL i Norge i utgangspunktet. Folk ligger og sover på gangene på sykehusene med underbemanning og oppsigelser, skoler er for dårlige og det blir færre og færre barnehageplasser, de eldre får det verre og strømprisene skyter i været, og hva gjør vi? Jo, nå skal dere høre hvilken genial plan jeg har, dere. La oss arrangere OL på et avsidesliggende sted i nord, der nærmest ikke en kjeft vil gidde å dra og hvor vi må bruke sinnsykt mye penger på å bygge ting! Genialt, hva?

Seriøst, jeg blir kvalm. FAEN ta det landet her, noen ganger. Jeg trives godt, men fy faen. Jeg blir seriøst kvalm.
Hei Gest

Gud hvor enig jeg er, hørte prisen på evt OL i Tromsø ville komme på (til nå) ikke værre enn 15,5 MILLIARDER KR!!!!

Hvorfor i heite helvete skal vi svi av en så enorm mengde med penger på noe slikt ?? Finnes det noen saklige grunner utenom ren og skjær egoisme i å ha ett OL?

Jeg har ikke noe i mot att Tromsø kanskje får OL, samme faen om det hadde vært noen av de andre byene, men vi har masse annet å bruke x antall MILLIARDER på!

Skoler, helsevesen osv, Gi pengene ut til det norske folk heller, alle uteliggere osv under tak det hadde vært no det. Men faen å svi av 15 MILLIARDER på noen usle vinterleker?

Nei, dette er det dummeste jeg noen gang har hørt, kan ikke noen andre land bruke pengene på dette? Vi hjelper jo alle land økonomisk uanset...

fysj og skam

PS, håper virkelig jeg hørte feil angående "prisen" på OL...


mvh D
Jeg bor i Tromsø, og må bare få si at jeg kan liste ca 10 000 ting som er viktigere og få gjort her istedenfor noe eventuelt OL-faenskap.
Vi har svømmehaller, men nesten alle av de er ute av drift pga pengemangel.
Jeg ser for meg denne sitasjonen i Tromsø 2018 om det blir OL;
Staten bruker masse penger på og få alle narkomane, alkoholikere, bostedsløse, kriminelle, eldre som bokstavelig talt ligger skvist sammen av plassmangel, ut av byen.
okei, litt overdrevent, men you get the point
Sist endret av Macca; 30. mars 2007 kl. 21:06.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Siden det bare er 1,5% av norges befolkning som bor i Tromsø så er det ikke et godt alternativ? Nå har det seg slik at Norge som nasjon ønsker å få folk til å bo i nordnorge. Det er veldig mye resurser å hente i nordnorge. Norges nest største eksportvare, fisken, har lenge vært nordnorges kjennemerke. Det er heller ingen hemmelighet at det finnes store mengder olje og gass i dette området. Om det vil være en god ide og sette igang utvinning av dette skal jeg ikke komme inn på. Men det er helt klart at Norge trenger flere til å jobbe i nordnorge med årene som kommer.

Det er derfor ikke så viktig for meg at toget ikke går lengere en til Bodø, eller at det bare er 1,4% av norges befolkning som bor i Tromsø. regionen trenger modernisering og fornying om vi skal få folk i andre deler av landet til å flytte ditt.

Så til pris argumentet, 15,5 milliarder er ikke særlig dyrt med tanke på hvor mye "norges reklame" man får for denne prislappen. Et OL i tromsø vil kunne gi verden helt magiske tvbilder! Samtidig som man vil få et OL som kunne samle nesten alle grenene på samme sted. I motsetning til Lillehammer så vil Tromsø kunne nyte godt av et OL i lang tid etter på. Tromsø er et naturlig turist mål for utlendinger det er/var ikke Lillehammer. Ved å gjøre flere oppmerksom på plassen så vil man kunne få en turist effekt i mange tiår fremover. Hvem som ikke får lyst til å reise nord over når man ser Tromsø badet i et magisk blått lys, har enten ingen sans for det estetiske eller hater snø.

JA TIL OL I TROMSØ!
Jeg grøsser ved tanken på at vi i 2018 vil få se den tyske bobilsesongens start allerede i månedsskiftet februar/mars.

OT:

Vi snakker om en folkefest ved å la OL i det hele tatt være i Norge. Folkefest for meg er en fest der vi kan glede oss til noe stort, men akkurat nå virker det som om minimum halvparten av nordmenn med stemmerett er i mot OL i Tromsø, og resten er mot OL i det hele tatt. Jeg spør; hvorfor må det være i Norge? Kan vi ikke la et annet land ta seg av utgiftene til et arrengement som inneholder de samme grenene uansett. Er De Olympiske Leker et påskudd for å bygge ut infrastrukturen, er De Olympiske Leker et påskudd for å øke befolkningen i distriktsnorge (nei, Tromsø er ikke distriktsnorge, men alle de små tettstedene vi skal poppe opp ishaller og skiflyvningsbakker er distriktsnorge.)?

Strekningen Bergen-Stavanger-Kristiansand-Oslo-Trondheim-Bodø-Narvik-Tromsø trenger selvfølgelige 4 feltsmotorvei og alle byer burde ha et treningstilbud til alle barn, ungdom, voksne og gamle. Men er det virkelige så mange treningskåte Tromsøværinger at vi trenger 14 nye ishaller der i en 3 ukers periode, det kommer trossalt til å bli ombygd til parkeringsplasser når kommune/stat finner ut at dette blir for dyrt i drift etter OL.

Kan vi ikke heller bare la være å ha OL for dermed å bygge disse anleggene fordelt utover våre store byer og tettsteder. Og ettersom ikke alle kan bli ishockeyspillere eller raskest på tusenmeteren kan de som ikke får ishall kanskje en ny hoppbakke, og alle kan ikke fly like langt som Tom Hilde og gjengen, så da kan andre få noe annet etc. Dette må da være mye bedre enn å stappe idrettsannlegg til en verdi av 20 000 000 000 inn i en eneste by.

Det må jo være noe galt et sted!

La oss si at vi er 4 000 000 skattebetalere i 2015 (da er det 3 år igjen og på tide å sprenge budsjettene), det betyr at jeg i hvert fall må ut med 5 000,- i skatt for en "folkefest" som varer i 3 uker, men jeg er ikke det minste interessert. Og om jeg skulle bli interessert må jeg betale inngangsbillett i tillegg til 5 000,-.

Da tror jeg samtlige eldre på gamlehjem, barn i barnehager og elever på skolen hadde hatt mer utbytte av mine 5 000,-.
Sist endret av el_bamso; 30. mars 2007 kl. 22:11.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
el_bamso: Ganske enig med deg egentlig. Det blir for dumt å spytte så mye penger i noe som kun har verdi for en liten periode.

Kanskje det beste er at Sverige får OL? De har aldri hatt OL (stakkar), det er lettere for de fleste nordmenn å komme seg til Sverige og det er definitvit billigere å være i Sverige enn i Tromsø!

Ja til OL i Sverige!
Peronlig så mener jeg at istedet for og sløse bort millioner på at vi skal ha OL i to uker, så kan heller pengene brukes på skoler, sykehus, etc. Det er tross alt VÅRE skattepenger som brukes til dette.....
Jeg synes det blir veldig mye "om bare" her. "Tromsø er perfekt om de bare bygger ut veinettet, bygger opp alt som trengs av anlegg, osv." Hvis man skal se det på den måten er alle steder med snø godt egnet for vinter-OL. Det eneste Tromsø har som kvalifiserer til OL for øyeblikket er flott natur og gode snøforhold. "Ingen" kommer til å bruke noe av disse anleggene i ettertid. Et annet poeng Tromsø-folket kom med var at et OL i Tromsø ville bli veldig lokalt - det ville være korte avstander til alt. Det jeg hører nå om at man skal bruke Finnmark og Nordland i tillegg blir jo da stikk motsatt. Plutselig er både Trondheim og Oslo mye tettere. Jeg er enig i at det hadde vært fint å gitt folk der oppe de samme tilbudene som oss her i sør, men sånt koster, og det koster mye.
Personlig hadde jeg et håp om at Trondheim ville vinne. De hadde alt IOC sier de leter etter. Spesielt miljøvennlighet og etterbruksmuligheter. Tromsø har ingen av disse.
Sist endret av Khazeth; 30. mars 2007 kl. 23:33.
Hvis det er noen som så på Golden Goal for 2 eller 3 uker siden hadde de en fin vurdering om Tromsø som OL by, som jeg må si meg enig med
Tror Tromsø vil få store problemer. _OM_, de får OL, så vil de bruke flere milliarder på idretshaller\løyper osv, som nesten ikke vil bli brukt i forhold til hva de ville blitt lengere sør i landet..

Håper for all del Norge ikke får OL. . Bare styr å mas !
Skal knækkes
Golder's Avatar
Oslo er ikke et område som er verdt å vise verden. Det er (Jeg beklager, alle dere fra østlandet) det styggeste området i hele Norge. Skal jeg si noe for å få Norge til å holde OL i 2018 må det være at det gir økt turisme i for- og etterkant, samt under arrangementet. Og nord-norge (Troms, tromsø etc) trenger mer turisme. Jeg ønsker å vise utlandet en annen side av Norge enn østlandet.

Ishaller blir dessuten ikke ubrukelige etter OL. De kan brukes til utallige aktiviteter, se bare på vikingskipet. Det blir brukt til et utall andre aktiviteter.

Men, som den troeren jeg er, tror jeg ikke Norge får OL i 2018 - og i hvertfall ikke etter Trond Giskes uttalelser i dag. Personlig er jeg litt for og litt mot OL. Det er et morro arrangement jeg lett kunne reist til tromsø for å få med meg - meeeen det er snakk om enormt store utgifter for de to ukene med morro og eventuell økende turisme. Urealistisk at de pengene skal tjenes inn igjen innen en rimelig tidsperiode.

Et annet moment i denne saken er været og global oppvarming - Jeg er så pessimist at jeg tror Norge er tom for snø og slikt innen 2018, for det ser virkelig ikke bra ut. Og et OL basert på snøkanoner suger hardt.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Golder: Tro det eller ei, men de turistene jeg har snakket med har funnet Oslo utrolig vakkert. Om du sammenligner Oslo med (omtrent) hvilken som helst annen storby (og definitivt hovedstad) er Oslo en av de fineste. JA, Norge har mer å tilby. Men som tidligere nevnt utallige ganger er ikke Tromsø rette byen å bygge opp et OL anlegg til mange millioner! Uansett om ishallene kan bli brukt på nytt!

Uansett hvor i Norge OL hadde vært vet jeg det hadde vært en god kampanje for Norge, rett og slett fordi Norge er flott uansett hvor du er målt mot andre land i verden! Er ikke lenger siden enn at i forrige uke en spansk jente kom opp til meg å sa at Norge var så vakkert at hun begynte å gråte, det hadde aldri skjedd før!

OL i Norge er uansett hvor det hadde blitt holdt bra, OL i Tromsø er en av de dårligere løsningene.
gleder meg til ol i tromsø. jeg har aldri vært i byen, endelig blir det grunn til å dra dit
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av hyys
ok. jeg har ikke satt meg veldig inn i det, visste ikke det fans tog i narvik.

MEN da må de legge inn noen penger i alternativ transport da. Hva med båter fra Trondheim, Bergen eller Oslo? Da blir det jo en skjønn naturopplevelese itillegg. Eller hva med å bygge en litt større rullebane på flyplassen?

Jeg heier på OL i Tromsø i 2018!
Vis hele sitatet...
Vil jo bare si at Hurtigruta har jo daglige anløp i alle nordlige byer..
Sitat av Thedeeq
Ved å velge Tromsø har man effektivt sørget for at Norge ikke får OL, hvilket er synd. OL i østlandsområdet kunne man ha utnyttet til å bedre landets infrastruktur, det samme i trøndelag.

Man kunne bruke eller oppgradere allerede eksisterende anlegg i Oslo, Hamar og Lillehammer + bygge nye. I Trondheim har man vel forholdsvis bra med idrettsanlegg som fint kunne blitt oppgradert.

Et OL i Tromsø er en våt drøm for bondebitchene i SP og blir nok bare med drømmen...
Vis hele sitatet...
Vinter-OL i Oslo? Er to år til søknaden om å Sommer-OL kan leveres. Er ikke tilstrekkelig snø på Østlandet nå til å arrangere OL.

OL kan kun arrangeres i Nord-Norge med snømengdene som er nå. Utrolig hvor redd folk er for at ting ikke blir lagt akkurat til Oslo, typisk østlendinger. Når det kommer til fly... OL er i 2018 og selv om billetten koster 900 kr t/r til Tromsø med Norwegian, vil sikkert MYE skje på rutetilbudet om det blir OL.

Nok en gang. Alle må faktisk ikke innom OL blir arrangert i Tromsø. Flyene kan faktisk fly helt fra Storbritannia og andre land direkte til Tromsø uten å stoppe i Oslo. Tenk på det, dere!

Oslo og Lillehammer har hatt OL, og nok med det. Ser ikke poeng med at anlegg ikke brukes i stor grad. Er mange av anleggene som ble brukt under Lillehammer OL som ikke er veldig mye i bruk den dag i dag.

Og til deg som sa at Trondheim nettopp hadde VM. Det var i 1997, ikke 2007 I 2018 er det 21 år siden. Tromsø koster kanskje mest, men mange av investeringene burde vært gjort for lenge siden. Norge er en veinasjon og hadde veiene vært like dårlige per innbygger som rundt Oslo, ville folk klikket i vinkel.

15,5 milliarder vil statsgarantien være på, hvorav en god del kommer tilbake i form av inntektene. Kan bare drømme om hvor mye av denne summen som faktisk vil fungere som ren Norgesreklame. Asfalt i Oslo er ikke turistreklame, men ren natur og nordnorsk natur kan fungere jævlig godt for å trekke folk til Norge.

Og til alle som ikke liker OL eller OL 2018 Tromsø: Det er såpass langt fra urbane kaffebarer i Oslo, at sjansen for tilfeldigvis å støte på en skiturist ikke er overhengende. To kaffe latte, over og ut fra Majorstuen i Oslo
Sist endret av Trash2000; 31. mars 2007 kl. 13:29.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Herregud så snevert syn folk her har da. Den evige bitchingen mellom sør og nordnorge. Ante meg at det kom til og dukke opp en tråd der Tromsø blir spyttet på.
Noen nevner her i tråden at bilettprisene til Tromsø er dyre, og folk må tenke på hvor dyrt det blir og reiste dit. Hallo? Hvor har det blitt arrangert OL før? Japan? USA? Var ikke dyrt og reise dit heller? Nei, dyrere og reise til nordnorge. Vi har jo som kjent sametillegg her oppe. Faens bull..
Jeg tror ærlig talt at summen av reklamepengene NORGE kommer til og dra inn på og ha OL i Tromsø overgår summene som Oslo eller Trondheim kunne inndratt.
So what om det bare bor rundt 64.000 personer i/rundt Tromsø? Mer vennligsinnet og hjelpsomme mennesker skal du lete lenge etter i hele landet.
Jeg syns alle 3 byene har levert en god søknad, og er glad for at kommiteen ville satse på Tromsø som vår kandidat.
Får Tromsø OL i 2018, så vil hele verden få øynene opp for Norge og ikke bare nordnorge, men hele landet. Tenk på alle de som ikke har sett hvordan det er med snødekte fjell, nordlys.. Kommer til og bli magisk sier jeg.
Ang. prislappen så er jeg sterkt imot at norge i det hele tatt skulle søke om OL. Ting i landet vårt trenger sårt opprustning, som det ikke blir gitt penger til.
Men OL kan vi sponse. Da tenker jeg ikke på at Tromsø fikk dette, men alle byene hadde jo en prislapp på dette. Og den prisen er ikke akkurat småpenger. Synd..
Sitat av Marjo
Jeg synes det er helt sprøtt å skal legge OL til Tromsø. Norge har allerede en finfint anlegg nede på Lillehammer. I stedet for å bygge helt nye anlegg her i nord, synes jeg Norge kan spare seg de pengene og heller pusse opp anleggene på Lillehammer.
.... Puss opp anleggene på Lillehammer!
Vis hele sitatet...
Vel, nå har det seg slik at Lillehammer ikke søkte om å holde OL i 2018. Faktisk overhode ikke. Valget var Trondheim, Oslo og Tromsø ...

Sitat av piratus
Peronlig så mener jeg at istedet for og sløse bort millioner på at vi skal ha OL i to uker, så kan heller pengene brukes på skoler, sykehus, etc. Det er tross alt VÅRE skattepenger som brukes til dette.....
Vis hele sitatet...
Er faktisk enig, men dersom du ser det litt anderledes kan man kalle dette en investering som skal skaffe mer penger til nettopp disse tingene. OL er og blir en fantastisk reklame for de land/byer som holder slike arrangementer.

Sitat av Pumpkin
Tror Tromsø vil få store problemer. _OM_, de får OL, så vil de bruke flere milliarder på idretshaller\løyper osv, som nesten ikke vil bli brukt i forhold til hva de ville blitt lengere sør i landet..
Vis hele sitatet...
Selv ikke anleggene som ligger i Lillehammer klarer å bli brukt ordentlig og de ligger bare et "megler steinkast" unna Oslo. Dog har man "ingen" ishaller i nord så man vet ikke hvor mye disse evt ville ha blitt brukt. Men tanken er ikke dum. Som et lite sidepoeng, det samme ble sagt når Lillehammer skulle søke om OL.

Sitat av devotio
Golder: Tro det eller ei, men de turistene jeg har snakket med har funnet Oslo utrolig vakkert. Om du sammenligner Oslo med (omtrent) hvilken som helst annen storby (og definitivt hovedstad) er Oslo en av de fineste. JA, Norge har mer å tilby. Men som tidligere nevnt utallige ganger er ikke Tromsø rette byen å bygge opp et OL anlegg til mange millioner! Uansett om ishallene kan bli brukt på nytt!

Uansett hvor i Norge OL hadde vært vet jeg det hadde vært en god kampanje for Norge, rett og slett fordi Norge er flott uansett hvor du er målt mot andre land i verden! Er ikke lenger siden enn at i forrige uke en spansk jente kom opp til meg å sa at Norge var så vakkert at hun begynte å gråte, det hadde aldri skjedd før!
Vis hele sitatet...
Hater å måtte skyte inn at Oslo ikke er en stor by, byen er omtrent ikke større en forstedene til ordentlige storbyer. Men "thats beside the point". Hvorfor er Tromsø gal by til å holde OL, pga det faktum at det faktisk er SNØ her på den tiden det skal holdes?

Før noen sier noe annet så er jeg faktisk omtrent så antisport som du får folk. Jeg hater ski, etc, men noen av de argumentene som blir brukt her er nesten bare latterlige.

Edit:
Glemte helt å nevne Mandela konserten som ble holdt Tromsø, det ble også sagt at denne aldri kunne bli en suksess i og med at Tromsø er så langt unna "alt" (les Oslo); etter hva jeg har hørt, sett og opplevd var vel det stikk motsatte et faktum.
Sist endret av |fatman|; 31. mars 2007 kl. 14:53.
les VG-OL sin artikkel

de får sparken...

mvh d
Sitat av devotio
bare prisen på en flybillett til Tromsø stopper meg.
Vis hele sitatet...
Da er det økonomien din det er noe galt med, ikke bilettprisene.

Kr 468 inkl. bagasje med Norwegian.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av |fatman|
Hater å måtte skyte inn at Oslo ikke er en stor by, byen er omtrent ikke større en forstedene til ordentlige storbyer. Men "thats beside the point". Hvorfor er Tromsø gal by til å holde OL, pga det faktum at det faktisk er SNØ her på den tiden det skal holdes?
Vis hele sitatet...
Du må se det i forhold til Norges område, som er Norden. I Nordisk sammenheng er Oslo en storby. Jeg er fult klar over at 1 million i en by ikke er mye. Uten å høre for teit så bor jeg i en by som har et sted mellom 7-11 millioner. Jeg VET hvor lite Norge faktisk er. Og i den sammenheng vet jeg også hvor lite Tromsø er med 64 000. Jeg kan ikke skjønne at de skal klare å ha plass til alt oppstyret som kommer. I løpet av 2 uker kommer innbyggertallet til å stige med en god del prosent!

DrD.O.C: Virker litt misstenktsomt ja...
Jeg skulle ønske Oslo vant i idrettsstyret og tapte i IOC's behandling av søknader. Da hadde vi sluppet mye av sytinga (flere mennesker i Oslo=flere som syter der enn det ville vært i Tromsø om Oslo ble valgt), og vi hadde sluppet å høre om fantastiske Norge og kle oss i rødt, hvitt og blått en hel vinter.
Sitat av Gest^^
Jeg syns dere skal være stille alle sammen. Det burde ikke vært OL i Norge i utgangspunktet. Folk ligger og sover på gangene på sykehusene med underbemanning og oppsigelser, skoler er for dårlige og det blir færre og færre barnehageplasser, de eldre får det verre og strømprisene skyter i været, og hva gjør vi? Jo, nå skal dere høre hvilken genial plan jeg har, dere. La oss arrangere OL på et avsidesliggende sted i nord, der nærmest ikke en kjeft vil gidde å dra og hvor vi må bruke sinnsykt mye penger på å bygge ting! Genialt, hva?

Seriøst, jeg blir kvalm. FAEN ta det landet her, noen ganger. Jeg trives godt, men fy faen. Jeg blir seriøst kvalm.
Vis hele sitatet...
For å si det på denne måten; Hvis ikke Norge har råd til OL, hvilken annen nasjon i verden har da råd til det? OL BLIR hvert 4. år, og det er en prestisje å arrangere det. Er det noe Norge har behov for så er det å øke interessen på vårt land. Næringslivet har også mye å hente på dette.

Jeg antar at du er en slik som hater sport, men det er mange som elsker det. Vi er en skinasjon av høyeste slag og det er fint at vi kan få noe slik til Norge igjen.

JA til OL i Norge!
Sitat av typisk
Hvor mange ishaller har vi her i nord? 1 ? Og dere i sør? 153? Ishallene blir spredt rundt om i troms og finnmark, ikke bare i den byen. Synes det er en flott invistering, for vi mangler ishaller kraftig. Ser du tenker på den byen, og ikke områdene rundt. Vi har ikke ishall i finnmark, etter som jeg har fått med meg.

*Heia OL Troms 2018*

<edit>
2018 vi snakker om
</edit>
Vis hele sitatet...

Enig at det mangler haller i nord, men det hadde nok blitt billigere for det norske folk om hallene hadde blitt bygget ved hjelp av tippemidler o.l i stedet.
Jeg ønsker å si følgende, og håper det kan bli oppfattet sånn rimelig nøytralt:

1) Tromsø er det dyreste alternativet, og samtidig det alternativet som genererer minst inntekter. Staten stiller en garanti om at de tar hele regninga, men de tar slipper unna med å betale underskuddet arrangementet vil generere. Det vil si at om vi får solgt tv-rettigheter for 2 mrd. vil staten slippe unna med 2 mrd. mindre.

2) Sponsorene oppfatter Tromsø som mindre intressant = mindre penger. (http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/na...icle952377.ece)

3) Transport: Tromsø har iflg. Martinsen-rapporten et ALVORLIG transportproblem (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170966).

"- Transport er noe av det aller viktigste for IOC. Stryker du på transport, så er det rett ut hos IOC i første runde, sier Martinsen. " Det er utrolig viktig at det faktisk er mulig å transportere 3 grupper med folk frem og tilbake fra forskjellige arrangementer, kjapt, trygt og billig; 1) Utdøvere, 2) Publikum, 3) Presse. Disse stiller ulike krav, og under OL i Italia i fjor var det store problemer med å få transportert opp nok publikum til arenaene, som lå i høyfjellet. Resultatet var få folk på tribunene, og dårlig stemning. Dette fikk også STERK kritikk av IOC.

4) Soveplasser.

"OL i Tromsø 2018" har allerede sikret seg en intensjonsavtale med alle hoteller i byen, som gjør at det å leie seg et hotellrom for tidsperioden februar-mars i Tromsø er umulig. Med totalt 65.000 innbyggere sier det seg selv at det er veldig lite soveplasser å hoste opp. Jeg frykter mest alt den folkefesten vi aller ønsker at OL skal være blir en fest for spesiellt inviterte sponsorer, som kommer med de få flyene som kommer til byen, og at oss vanlige, må være hjemme og se det på TV, pga manglende overnattingsplasser. Et annet problem er avstanden. Det er ikke mulig å kjøre tli Tromsø fra f.eks østlandet, det vil ta ta over en dag, og er langt mer enn hva folk er villige til å kjøre for å få se noen folk gå på ski. Noe som igjen gir langt færre inntekter.

På en annen side har 1/3 av norges befolkning muligheten til å komme seg inn til Oslo ved hjelp av buss/bil/tog på et par timer, og kan dermed bo hjemme, men samtidig dra inn og være publikum. Det sier seg selv at det blir enklere for flest folk å se et OL i Oslo.

Samtidig syntes jeg at senterpartiets leder, Åslaug Haga går ut å proklamerer støtte til Tromsø i SPs partiprogram er dårlig gjort, dette blir å blande politikk inn i sporten.

Haga kan for all del støtte Tromsø, men de burde, spesiellt som regjeringsparti, holdt seg for gode til å gjøre dette frem til avgjørelsen om at det ble Tromsø ble tatt. Jeg tror, personlig, at om ikke det var for alle indikasjonene fra politikerenes side om at Tromsø var deres valg (pga distriktspolitikk) hadde Oslo vunnet.

At samme politikere som støtter Tromsø overser kritikken om bla manglende transportmuligheter viser at de kun er opphengt i de politiske, og ikke at de faktisk ønsker OL til _norge_!
Sitat av Magisk
...Jeg tror ærlig talt at summen av reklamepengene NORGE kommer til og dra inn på og ha OL i Tromsø overgår summene som Oslo eller Trondheim kunne inndratt.
Vis hele sitatet...
Ikke for å pirke, men det er meg bekjent ikke lov å reklamere under OL.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Nå mener jeg ikke reklame i slik forstand at MACK skal ha store plakater på alle OL arenaene, men en reklame for landet Norge. Tenka lite..
Sitat av el_bamso
Ikke for å pirke, men det er meg bekjent ikke lov å reklamere under OL.
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil;

http://www.pinseurope.com/ptrade/oli/oli006.png
http://coca-cola-collection.com/Japa...-Aluminium.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Im...ess_Lounge.jpg
Det er før og etter, og ikke under!

Ja jeg pirker, men det er vel viktig med alle momentene i en sak.

HEIA OL i utlandet!

Vet ikke om noe husker det, men Kjetil Andre Aamodt eller han andre holdt på miste gullmedaljen i Nagano eller Torino fordi hans hovedsponsor satt inn gratulasjonsmelding i Aftenposten før OL var ferdig.
Sist endret av el_bamso; 31. mars 2007 kl. 17:44.
Sitat av Kims lek
For å si det på denne måten; Hvis ikke Norge har råd til OL, hvilken annen nasjon i verden har da råd til det? OL BLIR hvert 4. år, og det er en prestisje å arrangere det. Er det noe Norge har behov for så er det å øke interessen på vårt land. Næringslivet har også mye å hente på dette.

Jeg antar at du er en slik som hater sport, men det er mange som elsker det. Vi er en skinasjon av høyeste slag og det er fint at vi kan få noe slik til Norge igjen.

JA til OL i Norge!
Vis hele sitatet...
Jeg digger sport, men uansett virker det ikke som om du har satt deg inn i økonomiske spørsmål her. Selv om vi er et skikkelig rikt land, så er jo priser på shit desto høyere. I forhold til Polen har skikkelig gode inntekter, men ser man på pris kontra inntekt, så stemmer det ca overens i begge land. Samme gjelder alt. Derfor går mange ting i underskudd, -også- her i Norge. Som sykehus. Jeg veit ikke om du bryr deg mer om en kar som hopper på ski enn betemora di som dauer i gangen på et sykehus uten engang et eget rom og en laaaaaang venteliste på den nødvendige operasjonen, men om du gjør det, er det bare makabert.
Sitat av Gest^^
Jeg digger sport, men uansett virker det ikke som om du har satt deg inn i økonomiske spørsmål her. Selv om vi er et skikkelig rikt land, så er jo priser på shit desto høyere. I forhold til Polen har skikkelig gode inntekter, men ser man på pris kontra inntekt, så stemmer det ca overens i begge land. Samme gjelder alt. Derfor går mange ting i underskudd, -også- her i Norge. Som sykehus. Jeg veit ikke om du bryr deg mer om en kar som hopper på ski enn betemora di som dauer i gangen på et sykehus uten engang et eget rom og en laaaaaang venteliste på den nødvendige operasjonen, men om du gjør det, er det bare makabert.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over det økonomiske spørsmålet. Jeg er også fullt klar over at prisene i Norge er mye høyere enn i Polen men så kommer noe som heter kjøpekraft. Dette temaet dreier seg om hva en i nasjon har i inntekt i forhold til hva det reelle prisnivået i landet er. Og da er den gj.snittlige Norman ganske høyt oppe på listen. Dermed mye høyere i Polen.

Selv om Norge sliter på visse punkter innen forsjellige offentlige sektorer så stammer det fra hva politikerne velger å gi til dem. Et evt. OL vil ikke tappe helsesektoren for penger.

Som tidligere nevt vil næringslivet har goder av et OL. Hvis vi tenker på turistnorge så er det en ekstremt liten del av kaka av hva Norge får inn på kontoen. Dette vil være merkbart.

Så det eksempelet med bestemora mi så råtner på et sykehus er en ekstremt dårlig refleksjon.