Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 5586
Jeg har tenkt litt på tanken, hvordan lamme Norge. Tenker på transport, informasjon osv.
Man trenger litt folk til denne greia, og noen som er villige til å skade seg selv.. jeg vet det høres dramatisk ut, men enn så lett'a gitt.

1. Få to trailere til å kollidere på E 18 på hver side av Oslo i begge filer, E 6, de fem største riksveiene, Svinesundbroa og riksgrensa over Kongsvinger og Charlottenberg (Sverige)

2. Ring i bombetrussler til alle internasjonale flyplasser i Norge og havneanlegg.

3. Kast noe av metall (gjerne litt langt) opp i høyspentmastene for å kortslutte litt.

4. Dra igang med vinkelsliper på dovrebanen, bergensbanen og linjenettet fra halden til svenskegrensa. (Tog)



Det er jo igrunn veldig lett.. skummelt!

Hvorfor jeg poster dette her vet jeg ikke.. .
Da har du lamma norge i max et par timer.
Lastebilene som kollederer tar det ikke lang tid å fikse, ikke høyspentmastene heller. Vil tro det ikke er så fryktelig komplisert å bytte ut litt av togskinnene også. Men om man gjorde noe sånt vil en god del folk bli skadd, og man vil bli satt i fengsel.
Bombe nix1 og nix2 slår vel ut ganske store deler av internett trafikken i norge. Noe som vi er svært avhengig av.
Sitat av kjpuck
Bombe nix1 og nix2 slår vel ut ganske store deler av internett trafikken i norge. Noe som vi er svært avhengig av.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke mange årene siden at det ble avdekket nøyaktig hvor lett det var å ta livet av internett-trafikken i Norge. Er visstnok bare et par sentraler i NIX du behover å ta ut for å skape kaos. Disse har også ingen/minimal overvåking.
er ikke det en krigshandling å slå ut infrastruktur?
Sitat av mongob0ffel
er ikke det en krigshandling å slå ut infrastruktur?
Vis hele sitatet...
Jo, men det vil neppe telles som dette om du handler innad fra landet. Da vil det vel stoppe ved terrorisme
har hørt at du kan bli stilt for krigsrett for å sabotere infrastruktur, noen som har peiling?
Krigsretten kan du vel bare komme ut for dersom du er soldat, slik jeg har forstått. Vi andre må nøye oss med det sivile rettssystemet.
Jeg har tenkt litt på tanken, hvordan lamme Norge. Tenker på transport, informasjon osv.
Man trenger litt folk til denne greia, og noen som er villige til å skade seg selv.. jeg vet det høres dramatisk ut, men enn så lett'a gitt.

1. Få to trailere til å kollidere på E 18 på hver side av Oslo i begge filer, E 6, de fem største riksveiene, Svinesundbroa og riksgrensa over Kongsvinger og Charlottenberg (Sverige)

2. Ring i bombetrussler til alle internasjonale flyplasser i Norge og havneanlegg.

3. Kast noe av metall (gjerne litt langt) opp i høyspentmastene for å kortslutte litt.

4. Dra igang med vinkelsliper på dovrebanen, bergensbanen og linjenettet fra halden til svenskegrensa. (Tog)

---

1. 2t så er trailerene dratt ut av veibanen av falken, evt. DSB har satt opp en midlertidig bane rundt skadested.

2. Forsvaret sikrer flyplassene med synlig personell, sikkerhetspersonellet blir mangedoblet inne i ankomst/avgangshallene, og telefonsamtalen din blir trusselvurdert av forhåndsutarbeidet mal, og andre tiltak er satt igang, som f.eks sniffere, sonebegrensing osv.

3. Ja værsågod... hvilken halviktig eller viktig enhet har ikke reservestrøm ???

4. Ved første togulykke stanses all togtrafikk, alle sporene inspiseres av NSBs egne ansatte, og PST grisearresterer deg 04:30 neste morgen, da du ble filmet av over 500 ulike sikkerhetskamera i tillegg til å bli flyfotografert av ett NATO operativt patruljefly.

Jeg følte bare jeg måtte si ifra
Stenge servern som kjører nFF
Okai, det er greit, men hva skjer med folket når slikt skjer med norge! Tror dere alle bare fortsetter som vanlig, skjønte at dere bare kom til å tenke på den fysiske delen av det å ramme Norge. Men tenk også på det psykiske! Noen har lekt med Norge i (ja, so what, 2 timer) med en trailer og litt vinkelsliping. Det finnes mye værre ting å gjøre.

Jeg bare sier det jeg..
Mennesker tilpasser seg uventende situasjoner mange ganger om dagen, en, for noen, traumatisk opplevelse går som regel over etter kort tid.
Svakere mennesker deriomot kan få varige plager, men det er vel helst fordi de lever livene sine med redsel for alt mulig rart.

Men det finnes samfunnstrusler som er grusomme, men det lages heldigvis både store beredskapsplaner og budsjetter på å både forhindre og begrense slike situasjoner!
Kidnappe Kongen, regjeringen, toppsjefer og rett og slett alle med makt her i landet?
Sikkert litt av en jobb, men tror nok du ville satt systemet litt ut av spill en stund?
du skaper mye mer kaos vis du sprenger norges bank og alle oljeplatformene i lufta
Oljeplattformer kan bygges opp igjen. Men dersom man ødelegger oljereservene.... Da har du iallfall tatt knekken på Norge en stund fremover. Hva i all verden skal Jens gjøre når han ikke har oljemilliarder å leke monopol med?
Det går en telefonkabel over trondheimsfjorden som forsyner store deler av nord-norge med internett/telefon.. Kutt av den, og de vil få store problemer med å route trafikken ;p
Sitat av Marken
Oljeplattformer kan bygges opp igjen. Men dersom man ødelegger oljereservene.... Da har du iallfall tatt knekken på Norge en stund fremover. Hva i all verden skal Jens gjøre når han ikke har oljemilliarder å leke monopol med?
Vis hele sitatet...
Det er jo en ganske umulig oppgave å ødelegge ubehandlet råolje som er blandet med alt mulig annet, da.
norge har så masse penger at litt tapt olje ikke ville vært noe problem:P
Det som hadde blitt en virkelig katastrofe var om noen spredte et blide av en naken Kong Harald. Da må man nok regne med en del innleggelser på psykriatisk avdeling
Få igang lastebil-streik Det skjedde for noe år siden hvor butikkene hadde nesten ingen mat på hyllene sine, hehe...
Sitat av Marken
Oljeplattformer kan bygges opp igjen. Men dersom man ødelegger oljereservene.... Da har du iallfall tatt knekken på Norge en stund fremover. Hva i all verden skal Jens gjøre når han ikke har oljemilliarder å leke monopol med?
Vis hele sitatet...

såklart kan de bygges opp igjen, men prislappen er jo 0,5- 1 milliard så.. det er jo litt kostbart. etter terror hendelsen på tvillingtårnene i statene så passet jo nato på platformene så platformene er gankse viktige for norge, uten dem hadde vi vært et u-land
Har sitti å tenkt en del på dette. Det jeg kom fram til du kan maks lamme Norge for et par dager. Da hvis du sprenger, dreper og annet piss.

Forsvaret, pst, andre statlige etater vil bli satt inn. Man vil be NATO og EU om hjelp.

Men hvis jeg skulle ha gjort noe som skulle ha lammwt de størtse byene i Norge så ville jeg ha:

1. Ødelagt, forrurenset vannnettverket.
2. Ødelagt kraftstasjoner.
3. Fått ned telefonnettverket.
4. Fått igang masseplyndring, vold.


Problemet er at dette varer i maks noen dager siden forsvaret og andre retter på dette.
Man må evt ta forsvaret ut

Men men nok drømming.
Sitat av Mercury
norge har så masse penger at litt tapt olje ikke ville vært noe problem:P
Det som hadde blitt en virkelig katastrofe var om noen spredte et blide av en naken Kong Harald. Da må man nok regne med en del innleggelser på psykriatisk avdeling
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet utgjør vel oljereservene våre en betydelig del av denne rikdommen?
Oljeplattformene har sterk beskyttelse fra forsvaret.
Kjør en tanker mot en plattform, så skal du se hva som skjer

Noe av det mest sårbare er vannverkene, men kontrollenheter som tar konstante vannprøver mot gift etc. koster bare noen hundre tusenlapper å innstallere i hovedmagasinene, dermed er det veldig enkelt å stenge vanntilførselen mot forbrukerene i tide, for så å koble inn vann fra ett annet sted mens de etterforsker hendelsen nærmere.

Dock, det virker jo såre enkelt å plinke politikere når de kommer på jobb om morgenen fra ett hustak e.l., men hva er vitsen ? Da kommer det jo bare noen nye klovner på kontoret !!!
Sitat av jan0
såklart kan de bygges opp igjen, men prislappen er jo 0,5- 1 milliard så.. det er jo litt kostbart. etter terror hendelsen på tvillingtårnene i statene så passet jo nato på platformene så platformene er gankse viktige for norge, uten dem hadde vi vært et u-land
Vis hele sitatet...
Sverige har ingen plattformer, de er ikke et u-land Uten oljen hadde vi nok bare satset på annen verdiskapende virksomhet.

Men tilbake til topic. Skulle du lamme norge ville jeg gått ut på krafstasjonene. Du må ha endel folk, men det lar seg gjør. Ikke bombe selve annlegget. Men ledningsnettet som går utifra det.
Se f.eks på Dale kraftverk husker vi var der på skoletur på barneskolen, hele annlegget ligger inne i fjellet, så det tåler vel direktetreff med a-våpen.
Men utenfor står store mastannlegg, så viss en slår ut dette ville det nok tatt et par dager før man fikk fikset det. Men likevel. slå ut landet for måneder og år lar seg ikke gjøre.
Da måtte en evt ha kontroll over store militærstyrker og hatt mulighet på å holde stand ved postene så det ikke lot seg fikse.
Slike ting gjøres jo bare ved kupp og krig, og ved slike situasjoner har jo myndighetene nok å ta seg til så og fikse skadene blir vanskeligere.

Viss du skal ødelegge mest mulig for norge er nok platformene det viktigste, for det første er det dyrt å bygge nye, for det andre sliter man når en har en åpen oljebrønn som kanskje spyr ut olje og en taper inntekter på milliarder rett i havet, vanskelig å tette er de og. For det tredje ville de miljømessige effektene påføre landet store kostnader.
Men å få styrtet et fly i dem kan bli vrient, Norske forsvaret ville skutt ned fly som vaklet så mye fra kurs og begynte å nærme seg et oljefelt.
Med mindre du satt på fly til england, og kapret det. De flyr så nærmt at du kan se enkelte plattformer.
Oljeplattformene våres er vel noe av det vi passer bedre på.
http://www.olf.no/gammelt_innhold/akt/olje/?10018
Norge har vel egentlig bare bevist i hele etterkrigstiden at vi er ute av stand til å produsere noe som helst verdiskapende. Vi har istedet skattet og skremt ut mer og mer av næringslivet, samtidig som vi priser oss effektivt ut av markedet. Flere analytikere mener at det også er oljepengene som er roten til det norske vrangstyret som gir blanke i om skuta kaster varer over bord. Kanskje er en oljekrise nettopp det vi trenger for at folk og politikere skal ta til fornuften?
Marken: Du ser bortifra skipsindustrien og at den enorme handelsflåten vår. Etter vi fant oljen har det gått nedeover både med insdustri og rederier. Jeg tror vi er for godt vandt.
Først og fremst må jeg bare si at det postes utrolige mye rart under politikk og samfunn, men la nå det være. Når det gjelder det å lamme Norge; Hvis det med å lamme Norge gjelder hele landet så tør jeg påstå at det er en så omfattende aksjon at det måtte trengs stor militærmakt til for å kunne gjennomføre det. En må og ha i husken at det kan iverksettes omfattende tiltak i krisesituasjoner, og en må ikke undervurdere statens kapasitet til å håndtere kriser om de skulle oppstå. Å sprenge oljeplatformer vil ikke lamme Norge, det vil lamme verden. Det vil sannsynligvis ikke lamme staten heller, de viktigste statligeinstitusjonene ville kunne klare seg mer eller mindre på egenhånd. Det ville som i en hver krise gå utover de som har det verst fra før.

Offtopic diskusjonen om Norge og ressurser; Norge har enorme ressurser, ikke bare olje. Vi har det største flateinnholdet i Europa og vi har enorme ressurser i form av råvarer. Vi har en god infrastruktur, og innbyggerne er godt utdannet. Både befolkningen og staten innehar store mengder kapital. Vi har en politisk stabil historie og tradisjon, med en relativt homogen befolkning. Våre naboland er også særdeles lik oss. Men det skal sies at vi har vært altfor dårlige i det å utvikle teknologi. Vi selger for det meste råvarer og det er selvfølgelig ikke en optimal situasjon.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hvis man ødelegger de viktigste trafostasjonene i Norge har man mørkelagt landet i mange uker framover.. Det er mye mer effektivt enn å ta ledningsnettet som lett kan settes opp igjen. De største trafoene har vi ikke reserver av..
Sitat av Cappy
Hvis man ødelegger de viktigste trafostasjonene i Norge har man mørkelagt landet i mange uker framover.. Det er mye mer effektivt enn å ta ledningsnettet som lett kan settes opp igjen. De største trafoene har vi ikke reserver av..
Vis hele sitatet...
Altså, at vi ikke har reserver av de spiller ikke en så stor rolle, hvis noen i verden har det og de liker penger så vil de være mulig å oppdrive/produsere.
Sitat av x3m187
4. Fått igang masseplyndring, vold.
Vis hele sitatet...
tror denne kan bli VANSKELIG :P
særlig ettersom...
Flere steder i USA... Strømstans:
-Plyndringer
-Trafikkaos
-Annet faenskap


Norsk strømstans:
-Stearinlys
-Prating
-LANG pause på jobben
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Tical[FS]
Altså, at vi ikke har reserver av de spiller ikke en så stor rolle, hvis noen i verden har det og de liker penger så vil de være mulig å oppdrive/produsere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, og da er spørsmålet hvor lang tid det tar å produsere eller skaffe nye trafoer til Norge. Han gubben på ulven trafostasjon nevnte noe om at det ville da skrekkelig lang tid å skaffe en ny hvis den de hadde gikk til helvete..
Det å ta ned internettet, ville jo ramme alle minibankene. Men ville vi ikke fortsatt kunne handle fordet? Var en gang en butikk sine kortautomater ikke virket. Var bare å skrive under på en kvittering...

Strøm? Hvem har ikke opplevd et strømbrudd. Varte i et par dager på det værste for oss, ble ikke kaos. Og ethvert sted som livsnødvendig trenger strøm, har egne nødstrømgeneratorer.

Bombetrusler kunne stoppet oss for en dag. Flere faktiske bomber strategisk plasserte, tror jeg derimot kunne rysta oss nok til å panikke, og kanskje lamme oss i en 5-6 dagers tid.
Men hvem vil bombe Norge?
Sitat av Cappy
Selvfølgelig, og da er spørsmålet hvor lang tid det tar å produsere eller skaffe nye trafoer til Norge. Han gubben på ulven trafostasjon nevnte noe om at det ville da skrekkelig lang tid å skaffe en ny hvis den de hadde gikk til helvete..
Vis hele sitatet...
Jeg tror vedkommende ikke ville vært så bekymret hvis han hadde en billion på bok.
Hvis alle trafoene i Norge hadde gått til helsikke ville ikke bare den norske stat gjort det aller meste for å skaffe nye til veie, men også den internasjonale samfunnet. Ting ville gått overraskende fort vil jeg tro.
Hvil man lamme/ramme norge er vel forgifting av drikkevann veien å gå. (løper å kjøper aksjer i imsedal)
Vi skal jo liksom ikke drepe flest mulig her da.

Spilleregler:
1. Det er ikke lov å helle arsenikk i drikkevannet!
2. Sprenge Oslo med atombomber og andre slibrige sammensetinger av sprengstoffer.

Kan det være noe å spre ikke-dødelig men nesten dødelig smitte blant alle landets trailersjåfører, helsevesen, og barnehageansatte. Sykdom som gjør at mange må være hjemme...
må huske på at alt av kommunikasjons veier (les:fiber eller radio/telenett) går duplisert nordover.
alt av strømnett er også ganske s¨å godt integrert med det svenske over hele linja. landet er designet slik at du skal kunne kutta det i 2 og fortsatt ha kontakt.

en del viktige datasystemer har backup i div fjellhaller. samme gjelder papir backup.

problemet her i norge er at vi er ganske så godt forberedt på å rykke ut når noe skjer så en evnt skade vill alltid være midlertidig. er ikke bare bare å komme nært div oljeinstalasjoner eller kongen.

skulle man ha skapt kaos her ville jeg nok ha satset på å spille ¨på media å sluppet ut div forskjellige virus mot folket. masse hysteri de fleste plasser med en gang.
Spredd et virus(feks miltbrann) på papiret til VG og DB en dag, så hadde vel Norge vært ganske så satt ut. Helsevesen hadde ikke taklet det, og alle arbeidsplasser hadde blitt kraftig redusert av personellmangel...
Send en EMP midt i oslo. da vil kanskje ting stoppe for en stund
hvordan har du tenkt til å skaffe strøm til denne EMP'en din Dico? godt forslag som gjør mye ikke-voldelig skade, bortsett fra alt av biler som blutselig mistet all bremsekraft og helikoptere som detter ned! EMP vil gjøre mye "skade"..

Men jeg tror fortsatt noen har reagert før du er ferdig med å kople til den gigantiskes strømkabelen som må til for å gjøre dette! I hvert fall det jeg har sett på film og MacGyver

Nå har jeg det... slipp løs James MacGyver midt i Oslo sentrum rusa på hero med 2 telfonrør og 4 bunter teip! DET BURDE SETTE UT NORGE NOEN UKER...
En EMP vil om den er stor nok bare kunne ramme oslo, det blir iverksatt krisetilstand og alle statsoverhoder blir flyttet ut av byen. Eneste du rammer er befolkningen ikke infrastrukturen (ikke med tanke på den materielle strukturen).
Det ville laga en informasjons svikt, det jeg tenkte på =)
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Tical[FS]
Jeg tror vedkommende ikke ville vært så bekymret hvis han hadde en billion på bok.
Hvis alle trafoene i Norge hadde gått til helsikke ville ikke bare den norske stat gjort det aller meste for å skaffe nye til veie, men også den internasjonale samfunnet. Ting ville gått overraskende fort vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Kommer litt ann på hva du definerer med overraskende fort.. Hvis førti trafostasjoner går til helvete kreves det god organisering for å skaffe, kjøre og sette opp nye rundt omkring i Norge. Jeg skal ikke være en evig kverrulant på dette, men å ødelegge trafostasjonene vil skape store problemer for en god stund.
En kan heller ikke bare strømlegge hele Norge etterpå, det må skje gradevis for å ikke overbelaste el nettet, dette sleit dem med i Sverige en jul for noen år tilbake.
Drept alle muslimledere i Norge, brent moskeene og lagt igjen lapper der det stod: "Hold dere unna Norge, avskum!!!"

Da hadde trusselnivået steget drastisk her til lands...
hørt om demningen på hovden?
den er 120 meter høy og om man sprenger den så vil kristiansand stå 6meter under vann!

militæret har laget hulrom i demningen så de kan sprenge den i tilfelle en fiende hær marsjerer oppover!

spreng den du!
Sett at man har nok folk, så kunne man jo gått ut om natta og punktert alt man finner av busser, trailere, amubulanser, politibiler, brannbiler + alt annet som det offentlige eier. Sett gjerne fyr på alle lokale verksted. Og husk å punkter alle dekkene til bilene som står i nærheten av Falken. Og sett fyr på lagre med dekk.

Dette må nok gjøres hver natt i en måned eller no slikt før de virklige virkningene kommer, men jeg ser for meg en god del kaos de første dagene.

Og forresten, bare for morro skyld nesten. Slå på brannalarmen i alle offentlige bygg samtidig. Masse stress for masse mennesker

Krever sykt mange mennesker da.
opptøyer type de france..
jaa Bondevik og en giljotin midt på Karl Johan. (ja vet han ikke er statsminister men han er ikke mindre teit for det. men hvis noen her vil ta over norge så er det jo bare å ta jens istendenfor)

Da blir halve Norge opprørt i sorg, halve opprørt i glede. Da blir det krangling dem i mellom og helvete bryter løs.
Sitat av el_bamso
Nå har jeg det... slipp løs James MacGyver midt i Oslo sentrum rusa på hero med 2 telfonrør og 4 bunter teip! DET BURDE SETTE UT NORGE NOEN UKER...
Vis hele sitatet...
Støtter el_bamso her egentlig! Tenk deg den oppstandelsen hvis noen hadde sluppet løs MacGyver midt i Oslo sentrum? Kaos sier jeg bare... Men fett kaos da

MacGyver forever<3
Sitat av rraptor
Det å ta ned internettet, ville jo ramme alle minibankene. Men ville vi ikke fortsatt kunne handle fordet? Var en gang en butikk sine kortautomater ikke virket. Var bare å skrive under på en kvittering...
Vis hele sitatet...
Kassene man slår inn varer med er koblet sammen og inn på en pc, der man fåretar oppgjør og diverse. Så hvis man kutter internett og alt av LAN på en butikk, så må butikken stenges! så det er ikke bare kortautomatene det går utover!