Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2742
Har hatt en heftig diskujon med en kamerat. Jeg hevder at alkohol er mer farlig enn hasj,og at jeg sikkert kommer til å prøve hasj en gang i livet. Han flippet helt og sa at han hadde rett, fordi at han hadde hørt de av moren sin, som er i barneværnet, og jobbet med likt hver dag.
Så det jeg lurer på er om noen har den NRK dokumentaren om rusmiddler, en om gikk for ett par år siden.
Tar også imot forslag til andre dokumentarer.
Jeg har den, PM meg hvis du er interessert...
Den ligger også ute på nrk nett tv
Kan noen fortelle meg hva den dokumentaren heter?
og kom gjerne med andre navn på slike dokumentarer.

Offtopic, Noen som vet om hvor jeg kan se/laste ned serier som "politiet" og "kriminalvakta" o.l som gikk på tvnorge og nrk før?.

Mvh
MagneTjau
Mellom nytelse og smerte.......


EDIT: Magne: Har forresten alle episodene av politiet liggende på harddisken (PM med msn adresse)
Sist endret av dokost; 27. juli 2006 kl. 01:55.
jeg er også interresert i disse seriene"politiet" og "kriminalvakta" så hvis noen vet hvor de finnes, si fra.
så den når den gikk på tv, hele ekspertpanelet (rus forskere og annet rask) mente at alkohol var farligere enn hasj. det gikk på bivirkningene, mental tilstand under rusen og hvor avhengighets skapende det var. så selv om alkohol er den norske kultures "legale" rusmiddel betyr ikke det at det er mindre farlig enn hasj, jeg mener har du noen gang hørt om noen som har knust trynet på noen med balltre i hasjrus? did not think so...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Wikipedia har en del info, som kan være nyttig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marijuana#List_of_effects
http://en.wikipedia.org/wiki/Effects...ol_on_the_body

Den mest opplagte fordelen er jo:
"It is generally considered to be impossible to achieve a lethal overdose by smoking cannabis. According to the Merck Index, 12th edition, the LD50, the lethal dose for 50% of rats tested by inhalation, is 42 mg/kg of body weight. That is equivalent of a 165 lb (75 kg) man ingesting all of the THC in 21 one-gram cigarettes of high-potency (15% THC) cannabis buds at once, assuming no THC was lost through burning or exhalation."

Mot Alkohol:
" * Stupor (BAC = 0.25 to 0.4 %)
o Movement severely impaired; lapses in and out of consciousness.
o Subjects can slip into a coma; will become completely unaware of surroundings, time passage, and actions.
o Risk of death is very high due to alcohol poisoning and or pulmonary aspiration of vomit while unconscious.
* Coma (BAC = 0.35 to 0.50 %)
o Unconsciousness sets in.
o Reflexes are depressed (i.e., pupils do not respond appropriately to changes in light).
o Breathing is slower and more shallow. Heart rate drops. Death usually occurs at levels in this range.
* Death (BAC more than 0.50 %)
o Alcohol causes Central Nervous System to fail, resulting in death"
Problem, officer?
thomasf's Avatar
så..dette er vel det som er mest diskutert på hele forumet? ikke la det bli en hasj vs. alkohol diskusjon nå, gutter han har funnet det han lette etter.
jeg bare tar meg til rette og påpeker en del opplagte sannheter:
Folk konsumerer skjelden eller aldri ren eller tilnærmet ren alkohol.
Når man først blir full, så tar det litt tid før du er på kjøret.
Du kan gjøre ganske mye for å redde en som har drukket for mye. pumping etc.

Ikke så sikkre:
Jeg mener å ha hørt at alkohol teknisk sett er en veldig sterk gift, og at dødlige doser er annset som ganske små.
Heller kons saltsyre enn 96% alkohol i for store doser mener nå jeg.
For å ikke snakke om alle de sosiale problemene med alkohol kontra cannabis.
Det største problemet med cannabis er at man må oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe det mener jeg.
grunnen til at mange mener hasj er farligere en alkohol er fordi hasj er ulovli å foreligger spesielle miljø og kan lett spre seg. men hasj er midre farlig en alkohol vis en holder seg unna desse "miljøa". og klarer å holde seg kun til hasj. er lettere å få tilbudt andre stoff dersom en har en dealer som har andre produkter.
En grei dokumentar, men den manglet en del informasjon om langtidsskadene av de forskjellige rusmidlene.
Hadde den typiske norske helgdrikkeren røyket hajs/cannabis i stedet for alkohol hadde nok mange av problemene rundt alkohol forsvunnet. Et problem med en eventuell legalisering er at mange ville da brukt hasj/cannabis som rusmiddel oftere enn de ville brukt alkohol(dvs bruke det oftere enn bare i helgene). Selv om hasj/cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol har man jo problemene med progressiv økning av thc i fettvevene om det brukes hyppig. Dette skader jo bare brukeren, men ikke andre slik alkohol kan gjøre med aggressiv oppførsel etc. Går man under kategorien missbruker er nok hasj/cannabis helt klart å foretrekke kontra alkohol.
man må ikke glemme att cannabis, spesielt de sterkere varianter som "super skunk" kan gi alvorlige bieffekter som veldig høy hjerterytme, som igjen kan føre til infarkt. jeg har hvertfall opplevd veldig høy puls etter å ha røyket for mye flere ganger, noe som resulterte i paranoaia tilstander, osv. spør heller en lege enn cannabis aktivister.
Sist endret av cspace; 27. juli 2006 kl. 16:39.
Kommunelegen der jeg bor (ikke Oslo nei..) sa rett ut til meg at det hadde vært mye bedre for kroppen og samfunnet om cannabis hadde vært lovlig isteden for alkohol.. sikkert mange leger deler det synet..
Det samma sa en lege jeg kjenner....

csapce: så lenge du ikke har hjerteproblemer eller noe i den dur, så har du ikke skade av den økte hjerterytmen cannabis gir. Kan samenlignes med en liten treningsøkt
Alkohol er farligere en hasj hvis du bare røyker hasj sjeldent, sånn feks en gang i mnd.. Men i lengden er Hasj farligere, pågrunn av langtidsvirkningene..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av righton
så den når den gikk på tv, hele ekspertpanelet (rus forskere og annet rask) mente at alkohol var farligere enn hasj. det gikk på bivirkningene, mental tilstand under rusen og hvor avhengighets skapende det var. så selv om alkohol er den norske kultures "legale" rusmiddel betyr ikke det at det er mindre farlig enn hasj, jeg mener har du noen gang hørt om noen som har knust trynet på noen med balltre i hasjrus? did not think so...
Vis hele sitatet...
Jeg så også denne dokumentaren, og var forsåvidt enig i konklusjonene dems, foruten om at de blandet inn Benzodiazepiner som et alternativ for alkohol..
Jeg vet ikke om jeg husker 100% riktig. Men jeg mener at det var en kvinnelig forsker (eller hva det en hun var) som sa at Hasj og Valuium var noe hun mente kunne være et godt alternativ for alkohol i helgene..
Jeg vet at det var snakk om bruk - ikke misbruk - . Men alikevel mener jeg at Benzodiazepiner ikke har noe med Alkohol vs. Hasj..
At valium kan være bedre en alkohol med tanke på vold o.l er èn ting. Men avhengighets graden er jo desto mye større..

(off topic)
Legen sa en gang til meg at man kan fint leve et LANGT liv med opium eller herion(reint da vel og merke), så lenge du heletiden har tilgang på det.
Hvis du ser for deg han 90 åringen i Burma sittende på huk med en "heftig" opiums pipe i kjeften - så ser man jo at det er mulig å overleve et bruk/misbruk..

Problemet i Norge er jo da forbudet, mellom leddene, utblandingen, dealeren og tilslutt pengene.

I Burma vokser valmuene fritt i motsettning til Norge..
Herion ødelegger kroppen fordi man glemmer å spise, eller gir faen å spise, man må gjøre seg til kriminell for å få tak i penger til utblandet dritt stoffer, i tillegg til alle fy stoffene som er i herion.

Bare for å få sagt det, - Nei, jeg bruker ikke herion -
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/41949000/gif/_41949092_drugs_graph_416.gif

Her har du svare ditt =)
Sitat av tøffel
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/41949000/gif/_41949092_drugs_graph_416.gif

Her har du svare ditt =)
Vis hele sitatet...
Husk at denne er tatt ut fra en forsknings side, og mange sånne har blitt lagd med forskjellige meninger om hva som er farlig. som f eks på denne at xtc er noe av det som skader minst? Men jeg synes den du la ut der er den mest riktige jeg har vært borti
Sist endret av Dreamer18; 11. august 2006 kl. 16:21.