Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1476
Woho, første post *applauderer*

Men ja, jeg er på utkikk etter et nytt stereoanlegg, og trenger litt hjelp, kritikk, og noen flames hadde gjort seg

Kjøper fra hifi klubben, og dette er oppsettet mitt så langt:


CAMBRIDGE 640A v.2 - Sølv, Integrert forsterker
3.198,00 kr
CERWIN-VEGA CLS-10 - Sort, Høyttalere
3.996,00 kr
CERWIN-VEGA CLS-12SX - Sort, Subwoofer
3.298,00 kr

Noen som har noe å si imot dette? Forsterkeren er vel ikke underdimensjonert for anlegget?

Og et spørsmål til, hvilke kabler må jeg ha? Har aldri handlet på hifi klubben før, så vet ikke hvilke kabler som følger med osv. Takker for alle svar

Edit: Må selvsagt legge til at jeg ikke vil gå over 15,000 kroner, anlegget skal brukes til trance og slikt, bass er viktig. Rommet jeg skal ha anlegget i et rom på 9 kvadrat.
Sist endret av Kalkulatoren; 23. august 2008 kl. 16:14.
Cerwin Vega CLS15 Serien =) Kjøp hele serien så har du lyden
Har 2 Infinity SM 150 her =) De spiller dritgodt =) Og har hørt at Cerwin Vega CLS15 Skal være bedre
Dali Ikon 6 er absolutt og anbefale. Koster rett under 9000kr

http://www.lydogbilde.no/test-dali-i...1851o.lbt.html

Sjekk tester på lyd&bilde etter forsterker også, du finner nok noe bra der.
Sist endret av bobbo; 23. august 2008 kl. 16:39.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Kabler følger ikke med på Hi-Fi Klubben, ikke annet enn strømkabel på forsterkeren ihvertfall. Men man kan kjøpe høyttalerkabler helt ned i 20kr/meteren, så det er ikke noe nød. Ellers trenger du sikkert ikke så mye mer enn minijack til phono for å få lyd fra PC, med mindre du har andre signalkilder.

Forøvrig vil jeg bare hyle og gråte når jeg ser hva du er i ferd med å kjøpe. Selv om du hører mye trance og techno med mye bass, så syns jeg CV svelger alt for mye mellomtoner og diskant, slik at du vil miste mye av lydbildet og bare sitte igjen med en pløsete møkkagrøt av bass.

Kjøp deg heller en mer nøytral høyttaler og kjøp en saftig subwoofer med, eller hvis du kun vil høre pløsete bass: drit i å kjøpe høyttalere og kjøp kun en gigantisk sub.
Drit i CV, de er bra til sitt bruk, men du går fort lei lyden.

Kjøp deg heller klipsch eller patos, eller dali!
Har Patos selv og de spiller jævlig bra om du tar noen 8", og klipsch spiller ræva av de, men dog litt dyrere!
Wehey, takker for svar. Så, kan noen hjelpe meg å sette opp noe bra fra hifiklubben? Sub, amp og et høytalerpar ?

DALI Concept Sub 12 - Kirsebær, Subwoofer
4.498,00 kr

DALI Concept 6 - Kirsebær, Høyttalere
4.396,00 kr


Ser bra ut? Trenger tips til dugelig forsterker nå.
Som sagt; gå på lyd&bilde og les tester der. Er mye bra info her.
Jeg hadde heller kjøpt Dali IKON 6...
Okey, da har jeg kommet fram til dette oppsettet:


ARGON 5084S - 5 meter, kabel
378,00 kr

ARGON 5101H HDMI - 5 meter, kabel
498,00 kr

ARGON 5406 - Grå,
298,00 kr

CAMBRIDGE 640A v.2 - Sølv, Integrert forsterker
3.198,00 kr

QED Original - Hvit, kabel
175,00 kr

DALI Concept Sub 12 - Kirsebær, Subwoofer
4.498,00 kr

ARGON ARG50555,0 - 5 m, kabel
328,00 kr

DALI IKON 6 - Sort, Høyttalere
8.996,00 kr

ARGON 5451,
240,00 kr


Frakt 750,00 kr

TOTAL 19.359,00 kr


Ble litt dyrere enn ventet, men er nettopp kommet hjem fra sjøen, så penger har vi

Nå vil jeg ha masse kritikk og tilbakemeldinger !

Edit: Bytter sub til DALI IKON SUB 6.498,-

------------

MEN, blir ikke denne setupen litt "overkill" for mitt lille rom?
Sist endret av Kalkulatoren; 23. august 2008 kl. 17:22.
For Gudy skyld VENT med sub til du faktisk trenger det. Du kommer til å bli superfornøyd med bassen med Dali6, og en sub er totalt overkill.
Hmm, okey, så da kan jeg fjerne den
noe annet? Forsterkeren er vel bra nok, regner jeg med?

Men vil 6,5” bass gi noe vibrasjoner i veggene da :S ?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på
Er bare litt skeptisk til små basselement. Liker at det vibrerer heftig skjønner du
Hey, har brukt MYE Cerwin Vega de siste åra og kan si følgende..

Liker du mye bass er klart Cerwin Vega en vinner, lyden er veldig "bola" viss du skjønner, noe som ikke gir like mye lytteglede ved andre typer musikk.. syns Cerwin Vega funker best til METAL.. helt sykt. men uansett kommentar til oppsettet ditt med Cerwin Vega

ALT FOR LITEN FORSTERKER!!
du bør ha ikke noe mindre enn NAD C372 for å drive 10" ene.. Jeg har E-715, 15 tommers basselement.. jeg trenger 2x500 watt RMS i 8ohm for å temme de..

har prøvd c372 på 10" cerwin vega, funket meget bra om det sprenger budsjettet foreslår jeg brukt cerwin vega.. som sagt.. skal du over 12 tommers basselement trenger man seriøs forsterker kraft..

forsterkeren jeg brukte for å temme mine kunne produsere over 2 kilowatt brukoblet..

Sitat av Kalkulatoren
Hmm, okey, så da kan jeg fjerne den
noe annet? Forsterkeren er vel bra nok, regner jeg med?

Men vil 6,5” bass gi noe vibrasjoner i veggene da :S ?
Vis hele sitatet...

de dali høyttalerene vil nok spille bass, men vil ikke klare å gå like langt ned som Cerwin Vega. men lydkvalitetmessig tipper jeg desse er best.. men det er og en stor prisforskjell! med desse vil du nok lengte etter sub.. ikke med Cerwin Vega, selvom man trenger sub for å klare den aller dypeste bassen!

http://hifiklubben.no/produkter/ster...er_grafitt.htm

Forsterker: NAD C372 6000,-

http://hifiklubben.no/produkter/hoey...alere_sort.htm

Høyttalere: CV CLS10 4000,-

http://hifiklubben.no/produkter/kabl...ve_2_kabel.htm

8 meter med kabler 1000,-

11 000,- ferdig arbeid + frakt da


tingen å huske på med Cerwin Vega: De tåler sinnsykt mye pryl, har brukt mine på bygdefester (mindre lokaler) hvor det har stått på bånn sug hele kvelden.. låter like bra enda
Sist endret av Paniel; 23. august 2008 kl. 18:42. Grunn: litt slurveskriving som jeg rettet på :)
Takk for svar. Hmm, rart, hifi klubben selv anbefalte den forsterkeren til de høytalerne
Mener de i min første post
Sist endret av Kalkulatoren; 23. august 2008 kl. 18:42.
gjor de?.. merkelig.. har ikke brukt 10" så mye, men du trenger ganske mye strøm for å dra det skikkelig ut på lave frekvenser..

om du er mer i tvil foreslår jeg at du registrerer deg på AVforum.no og spør en som heter CVgunnar der.. han har helt sykt mye peiling på Cerwin Vega da han har hatt flere slike enn du har sokkepar i skuffen din
Sitat av Kalkulatoren
Men vil 6,5” bass gi noe vibrasjoner i veggene da :S ?
Vis hele sitatet...
Nett det tenkte jeg og for 3 år siden!

Kjøpte patos med dobbel 6,5"!
De river ikke ned huset, du irriterer fort på deg mora di!
Bassen er jævla bra!
Sub trenger du ikke med det første!
Tror jeg prøver oppsettet til Paniel. Det så ganske bra ut (?) Lydkvaliteten trenger ikke være topp hos meg, bare lyden er rimelig ren, og bassen slår nå inni helvete
Kalkulatormannjen:

ta å spørr de på hifiklubben om de ikke syns at Cambridgen blir for liten til å dra ut de 10'erene... det er jeg rimelig sikker på den er.. hvis den viser seg å vere en kraftplugg kan du satse på den..

Polkagris: Enig i at du får bra lyd og ett lydbilde med god bass i fra den type høyttalere.. men viss gutten er ute etter skikkelig trøkk er vel Cerwin Vega perfekt
Ja, jo sant det..
Er selv på avforum, og ser at det er så mangen som kjøper CV bare pga. de er store og spiller høyt.
Men tror at om han har CV en stund nå og får høre noen skikkelige ht, så vil det være masasje for ørene ved lavt volum og nok av bass & partyfaktor ved høyt volum!
NAD C372 Integrert forsterker

CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere

Og div kabler, det må vel bli et rimelig og brukbart anlegg, tror jeg går for det jeg Takker for alle svar, angrer ikke på at jeg kom på dette forumet. Cheers