Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 6441
Dersom dagens 18-åringer ikke skjerper seg bak rattet, kan fremtidens unge sjåfører få kjøreforbud i helgene.
Etter en ulykke i Vestnes i Møre og Romsdal der fire unge mistet livet for to år siden, ba Statens Havarikommisjon for trafikk om en utredning av graderte førerkort og kjørerestriksjoner for ungdommer. Tiltakene innebærer blant annet forbud mot kjøring i helger og på natten, forbud mot kjøring på motorvei og begrensning i antall passasjerer.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=197967

?! Hva synes dere om forslaget?
Du må huske at det her bare er et forslag.
jeg tviler ekstremt mye på at dette kommer igjennom
Jeg syns selv det er helt latterlig, men det er bare min mening.
Men det som skjedde på Bygdøy var tragisk, men jeg tror heller på flere kontroller(fartskontroller/alkoholkontroll osvosv).
Stakkars de som jobber som f.eks. budtjenester...
Må de ta sykkelen fatt eller miste jobben?

Det er ufattelig mange som er helt avhengig av å bruke bil for å komme til jobben/jobbe.
Også unge.
Vet ingenting
Skjønner hvorfor de vil ha dette, men som UP-sjefen sier, så vil det ramme de som er "lovlydig" i denne sammenhengen. Skal jeg som kjører innen fartsgrensene og kjører etter reglene måtte bøte på grunn av noen fåtall ikke klarer å tøye seg? Nei faen heller. Da er det bedre å straffe med høyere bøter, lengre tid uten lappen hvis man først mister den, og øke alkoholkontroller rundt omkring. Spesielt i helgene.

På en annen side, hvis tiltaket skulle bli iverksatt, hvordan i huleste skulle de klare å holde kontroll på flere tusener rundt i landet i helgene? Nei dette ville ikke funke..
Sist endret av margido; 5. mai 2008 kl. 21:09.
Sitat av Turbolego
Stakkars de som jobber som f.eks. budtjenester...
Må de ta sykkelen fatt eller miste jobben?

Det er ufattelig mange som er helt avhengig av å bruke bil for å komme til jobben/jobbe.
Også unge.
Vis hele sitatet...
Nettopp!
og ganske kjedelig for unge taxisjåfører(el. trailersjåfører osv) som vil tjene ekstra for helgejobbing, og kanskje også er avhengig av dette ekstra helgetillegget (til f.eks leilighet osv). Ikke vet jeg, men tror absolutt ikke det her er en løsning til dette problemet. En som akkurat har fått lappen kommer uansett til å ta seg en tur i helgen.

cheers!
Sitat av Turbolego
Stakkars de som jobber som f.eks. budtjenester...
Må de ta sykkelen fatt eller miste jobben?

Det er ufattelig mange som er helt avhengig av å bruke bil for å komme til jobben/jobbe.
Også unge.
Vis hele sitatet...
Tror ikke graderte førerkort vil nekte folk og kjøre i den type jobbsammenheng.

Men dette forslaget er jo helt elendig.
Tror det hjelper mer med fler fartskontroller osv. som nevnt over.

Men de fleste ungommer higer jo etter det å kjøre fort, selv klarer jeg ikke å holde meg. Jeg må.
Tror det hadde hjulpet godt på med flere asfalt baner rundtom i landet så ungdom får kjørt fra seg der.
Sitat av margido
Skjønner hvorfor de vil ha dette, men som UP-sjefen sier, så vil det ramme de som er "lovlydig" i denne sammenhengen. Skal jeg som kjører innen fartsgrensene og kjører etter reglene måtte bøte på grunn av noen fåtall ikke klarer å tøye seg? Nei faen heller. Da er det bedre å straffe med høyere bøter, lengre tid uten lappen hvis man først mister den, og øke alkoholkontroller rundt omkring. Spesielt i helgene.

På en annen side, hvis tiltaket skulle bli iverksatt, hvordan i huleste skulle de klare å holde kontroll på flere tusener rundt i landet i helgene? Nei dette ville ikke funke..
Vis hele sitatet...
HELT enig, Politiet klager over at de ikke har ressurser til verken det ene eller det andre, men tenk for mange menn som må settes inn i helgene for å få dette til? Løsningen ville jo som nevnt heller vært mer solid hvis det ble satt høyere bøter og flere fartskontroller, ikke tåpelige kontroller som skal sjekke hvor gammel sjåføren er, uansett om han er god eller dårlig/dum bak rattet.

De foreslår jo faktisk at ungdom ikke skal få lov til å kjøre på motorvei heller, dette er jo det dummeste av det dumme. De som virkelig vil kjøre fort kjører jo gjerne på tofelts motorvei og freser litt bortover der, men om ungdommen må kjøre på alle gamlevegene rundt motorveiene vil jo det kun resultere i verre kjøring på de veiene. Det er vel bedre at de kjører fort på en trygg stor vei enn en smal, dårlig belyst vei som såvidt lar to biler passere hverandre?

Jeg ser jo problemet klart og tydelig, men denne løsningen er ikke helt gjennomtenkt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det jeg kunne tenkt meg er bøter etter hvor mye man tjener, slik som i Finland og andre steder. Refererer spesielt til verdensrekorden i høyeste bot, en rik finsk motorsyklist, og en meget rik norsk kvinne som ikke engang fikk de 500 kr. i bot fordi politibetjenten mente at det var ingen vits fordi bøter skal tjene som lærepenge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta
Det jeg kunne tenkt meg er bøter etter hvor mye man tjener, slik som i Finland og andre steder. Refererer spesielt til verdensrekorden i høyeste bot, en rik finsk motorsyklist, og en meget rik norsk kvinne som ikke engang fikk de 500 kr. i bot fordi politibetjenten mente at det var ingen vits fordi bøter skal tjene som lærepenge.
Vis hele sitatet...
Bøter har ikkje en pøck å sei så lenge sjansen for å bli tatt er liten. Det har større preventiv virkning å sikre at fleire blir tatt, enn å tidoble bøtene.

Det er forøvrig det ein av køyrelærarane mine beskreiv som det pedagogiske problemet i trafikken: Du kan gjere litt farlige ting, gang på gang, uten å få vondt. Det lærer du, og gjer farligare og farligare ting, inntil du en dag brått får helvetes vondt. Hadde du fått litt vondt kvar gong du gjorde noko litt farlig hadde alle kjørt ekstremt pent...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av slashdot
Bøter har ikkje en pøck å sei så lenge sjansen for å bli tatt er liten. Det har større preventiv virkning å sikre at fleire blir tatt, enn å tidoble bøtene.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, det er ikke lett å komme med et bra forslag, men det er mulig det ville hjulpet et lite stykke.

Men som nevnt før; hvor skal de ta ressursene fra?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Turbolego
Stakkars de som jobber som f.eks. budtjenester...
Må de ta sykkelen fatt eller miste jobben?
Vis hele sitatet...
Om dette skulle blitt en realtet blir nok ikke det en realistisk problemstilling, siden de som allerede har en jobb der man kjører bil allerede har sertifikat og sannsynligvis ikke rammes av tiltaket.
Dessuten ville nok et slik tiltak ganske sikkert tatt henhold til slike tilfeller.
Jeg blir så provosert av sånne forslag, det er så norsk mentalitet at det er til å spy av. Påbud, forbud, regulering, beskatning. Altså, de unge sjåførene som nå krasjer mest av alle er kanskje de som har hatt mest opplæring og betalt mest penger for lappen sin. Noen har åpenbart ikke skjønt at det handler om HOLDNINGER, ikke om trafikale grunnkurs og alt for mange obligatoriske timer bak rattet. Uheldigvis har vi hatt en ganske sterk trafikkskolelobby her, som primært tenker på å tjene penger, ikke utdanne gode sjåfører. Det er jo mot deres interesse at unge sjåfører kjører pent.
Sitat av Nichotin
Jeg blir så provosert av sånne forslag, det er så norsk mentalitet at det er til å spy av. Påbud, forbud, regulering, beskatning. Altså, de unge sjåførene som nå krasjer mest av alle er kanskje de som har hatt mest opplæring og betalt mest penger for lappen sin. Noen har åpenbart ikke skjønt at det handler om HOLDNINGER, ikke om trafikale grunnkurs og alt for mange obligatoriske timer bak rattet. Uheldigvis har vi hatt en ganske sterk trafikkskolelobby her, som primært tenker på å tjene penger, ikke utdanne gode sjåfører. Det er jo mot deres interesse at unge sjåfører kjører pent.
Vis hele sitatet...
Enig der.

Og om dette blir vedtatt, så kan FrP styre landet også, da er vi heeelt på trynet.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Nå tror ikke jeg dette utsagnet er ment like bokstavelig som det er ment som en åpning av en høyst nødvendig debatt.

Sannheten er den at det er alt for mange ulykker der unge sjåfører er direkte innvolvert og "skyld" i ulykken. Så med andre ord håper jeg alle her inne er enig i at noe må gjøres her. Om det er strengere straffer, mer kontroller eller arbeid med å endre holdningene som hjelper vet ikke jeg. Men diskusjonen bør være der.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Holdningskampanjer som "Ikke tøft å være død" o.l. er kjempebra, men problemet er at ungdom tror lite på det. Man går ikke rundt og tenker "Jeg må kjøre forsiktig, for tenkt på fyren i rullestol som var i foredraget på ungdomsskolen". Ting glemmes, man tror ofte selv virkelig på det når man har opplevd det. Brent barn skyr ilden, problemet er om barnet dør av tredjegradsforbrenninger.
Det lovforslaget er jo bare helt latterlig... Hva blir det neste? Portforbud?
ja dei kan jo finne på å foreslå dette i og med at det også er mindreårig ungdom som drikker i helgene..
det som skjer er at folk stemmer på feil parti.. og departementene er fulle av folk som ikke har nok kontakt med det store landet.. det er nok hovedsaklig oslofolk.
Når skal man ellers få kjøre? Bare sånn rent hypotetisk, veldig mange som jobber eller studerer i den periodene de har "lov" å kjøre. Jeg ser ikke den store forskjellen i å begrense kjøreperioden i det forslaget. Ser det kan ha litt å si, men så mye?
Sitat av vg.no
Tiltakene innebærer blant annet forbud mot kjøring i helger og på natten, forbud mot kjøring på motorvei og begrensning i antall passasjerer.
Vis hele sitatet...
Bare jeg som blir veldig motivert til å betale omlag 20k for lappen, når ikke noe av det som er uthevet over er tillat? Hva i helvete skal man med lappen om man ikke engang kan kjøre på motorveien? Dette er et tragisk forslag som rammer alle, selv de som kjører fint og opprettholder trafikkregler og fartsgrenser.
jeg mener det tvinger seg frem, politikere vil ikke sitte på sidelinjen og se på at ungdommer helg etter helg kjører seg ihjel. Gi en ungdom en bil m over 200kh, og gutten er verdensmester.
Alt jeg sier er at det trenger ikke være så out there som det i utgangspunktet virker, det er en reaksjon på alle tragediene som har skjedd på norske veier siden biler kunne kjøre i over 160km/h og ungdommer hadde råd til de.
Det er noe av det mest latterligste jeg har hørt!! Er ennå ikke gammel nok til lappen, men hvorfor i helvete tenke på en sånn regel etter en stor ulykke! Det kunne skjedd hvem som helst! Fjern heller olk som kjører i 2 hele tiden, for det er de som er trafikkfarlige!
Det store problemet er at det ikke vil hjelpe stort. De som råkjører vet godt at de bryter loven, og skulle et lovforslag som forbyr dem å kjøre om natten og i helgene vil de antagelig gi bengen likevel. Så hvem sitter hjemme og sturer? De lovlydige som ikke kræsjer.

Jeg vet med meg selv at jeg om jeg viste det faktisk var en reel sjangse for å bli tatt for råkjøring ville jeg nok generelt kjørt penere enn jeg gjør idag. Boten og prikken(e) er stor nok straff, men den inntreffer så altfor sjelden...
Det er alt for lite kontroller i Norge. Vi var en gjeng gutter som dro til Trysil i påsken, og man skulle jo tro at det var tiden for kontroller, i hvert fall i slutten av påska, da folk skal hjem. Butno, var ikke en eneste kontroll..
Dette kan bli et fint tiltak, MEN bør kun gjelde unge førere som har vist seg uegnet som sjåfører på helg og kveldstid. Personlig mener jeg 2 prikker for sjåfører mellom 18-20 år bør føre til forbud, mens førere mellom 20-22 år må ha 4 prikker. Slik kan man frede alle de andre som oppfører seg som folk etter veiene.
Sitat av yucky
Det lovforslaget er jo bare helt latterlig... Hva blir det neste? Portforbud?
Vis hele sitatet...
Det fins jo til en viss grad. Under 16 så blir du jo sendt hjem kl 10 eller 12 om politi finner deg?


Demokrati og frihet på sitt beste.

Sitat av Jack Dalton
Dette kan bli et fint tiltak, MEN bør kun gjelde unge førere som har vist seg uegnet som sjåfører på helg og kveldstid. Personlig mener jeg 2 prikker for sjåfører mellom 18-20 år bør føre til forbud, mens førere mellom 20-22 år må ha 4 prikker. Slik kan man frede alle de andre som oppfører seg som folk etter veiene.
Vis hele sitatet...
Genialt. 100% enig i det forslaget.
Sist endret av Xasma; 6. mai 2008 kl. 07:48.
Ble skikkelig irritert når jeg leste om dette, hva i huleste tenker folk med...
Jeg fyller selv snart 18 og har søkt jobb som vaktpatrulje, dvs: kjøre rundt om natta og i helgene for å skjekke div lokaler, se att akt er som det skal.

Men jeg må bare gi opp den jobben jeg da?
Du kan nokk beholde jobben Chrispo, dette forslage komme ikke gjennom, hvem skal da passe på at ingen ungdommer kjører om natta eller i helgene? Har de politi ressurser til de kan de like godt ha flere kontroller osv.
hva med å heller begrense motor størrelsen (tenker disp for de som har arbeid som krever det)
er "ingen som trenger" 200hk på bilen sin sånn utenvidere.
vet ikke om dette har noen sammenheng med ulykkene.
men hva med å begrense hvor mange hester du har lov å kjøre "sivilt" til du er 24?

Vist de først skal begrense noe. hvor for ikke gjøre det slik at de under X alder ikke har lov å kjøre annet en de mindre kraftige bilene? mere miljøvenlig er det å
Sist endret av Psych|Com; 6. mai 2008 kl. 08:19.
Begrenser du motorstørrelsen begrenser du levetiden på motoren. Men la oss si det ikke var tilfelle, hvorfor skulle du da få 200hk ETTER fyllte 24?
Sitat av Jonta
Det jeg kunne tenkt meg er bøter etter hvor mye man tjener, slik som i Finland og andre steder. Refererer spesielt til verdensrekorden i høyeste bot, en rik finsk motorsyklist, og en meget rik norsk kvinne som ikke engang fikk de 500 kr. i bot fordi politibetjenten mente at det var ingen vits fordi bøter skal tjene som lærepenge.
Vis hele sitatet...

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=101736


Slashdot:
Jeg ser poenget ditt og er enig. Men forsatt; tror du virkelig en som tjener, la oss si 200k i mnd ville stoppet å kjøre fort vist han fikk en bot på 500kr 3 ganger i mnd?
Sitat av yucky
Det lovforslaget er jo bare helt latterlig... Hva blir det neste? Portforbud?
Vis hele sitatet...
Skal ikke se bort fra det..

Jeg mener et fritt liv i et moderne samfunn uansett bør inneholde elementer av fare.
Hvis ikke skulle det blitt et ualminnelig kjedelig liv spør du meg.
Vi burde jo for eksempel polstre alle trapper her i landet, innføre hjelmpåbud i hjemmet (der de fleste skader skjer ^^) og rett og slett bure oss inne i en bunkers just in case lissom.
Sist endret av alexrex; 6. mai 2008 kl. 09:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av C.Hendrix085
Slashdot:
Jeg ser poenget ditt og er enig. Men forsatt; tror du virkelig en som tjener, la oss si 200k i mnd ville stoppet å kjøre fort vist han fikk en bot på 500kr 3 ganger i mnd?
Vis hele sitatet...
Jepp, eg trur faktisk det hadde hatt stor effekt at han viste at han ville få 500,- i bot og måtte snakke face to face med purken om han var over

Forøvrig er avgrensa motorstørrelse, og plombering av bilen på f.eks 100km/h tiltak som godt kunne gjennomførast for personer under 25.

Og til dei som hevder at det er sneglekjørerane som er problemet: hardly. Dei skaper muligens irritasjon, men dreper stortsett ikkje andre...
Jeg er redd for at plombering av bil ikke kommer til å bli vellykket for fem øre.
Det har failet totalt når det kommer til moped, hvorfor skulle det hjelpe på bil?

Om noe, så tør jeg påstå at flere kontroller er det som skal til. Jeg kjørte noe saktere, da kontrollene økte. Men dersom det av en grunn skulle kommet plomberinger, vil jeg håpe dette er en elektronisk fartsperre, en blombering av eksosanlegg vil skade bilens levetid, og fremkomstmuligheter betraktlig.
Jeg blir så utrolig irritert når man skal babysitte alle, skjønner at tankegangen er sikkert god men er så inni helvette frustrerende med sånn mentalitet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yeey?
Jeg blir så utrolig irritert når man skal babysitte alle, skjønner at tankegangen er sikkert god men er så inni helvette frustrerende med sånn mentalitet.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt greit, og eg bryr meg ikkje så fordømt mykje om en random person gjer farlige ting med seg sjølv.

Problemet, og det unike, med trafikken er at det kan gå utover så jævlig mange andre enn deg sjølv om du ikkje held deg til reglane, og bruker fornuften! Derfor er det heilt fuckings spesiell situasjon, der du har ansvar for ditt eige, og alle rundt deg, sitt liv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Et annet problem ved plombering er når folk over f.eks. 25 skal bruke bilen til en som er under 25.
Lurer på om de som kom med forslaget har tenkt på ungdom som bor i distriktene, der det knapt nok går busser på lørdagen (siste buss klokken 15.00) og ingen på søndag. Hva om man har jobb i helgene?

Å bruke vanlig sykkel er heller ikke noe alternativ, da det som regel er massevis av snø en firedel av året....

Jeg er enig med mange andre her i tråden; sett heller opp flere fotobokser/andre fartskontroller.
Jeg blir kvalm av enkelte hær på forumet.
Men så blir jeg kvalm over å tenke på at jeg er norsk statsborger også.
slashdot*

Vis det blir mere begrensninger på motorferdsels loven flytter jeg til sverige.
Blir jo skremt over alle forslagene for å "ta" folk. Gjøre ting ulovlig som folk alltid har drevet med, og dermed få oss til å føle oss kriminelle?
Når jeg først er kriminel stikker jeg like godt bare bort til prix å stjeler litt.
Sist endret av snox; 6. mai 2008 kl. 21:15. Grunn: feil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snox
Vis det blir mere begrensninger på motorferdsels loven flytter jeg til sverige.
Blir jo skremt over alle forslagene for å "ta" folk. Gjøre ting ulovlig som folk alltid har drevet med, og dermed få oss til å føle oss kriminelle?
Når jeg først er kriminel stikker jeg like godt bare bort til prix å stjeler litt.
Vis hele sitatet...
No er du berre barnsleg.

Det handler ikkje om at det per se er et problem at folk drep seg - problemet er at dei drep andre også. Og skader andre. Og koster samfunnet hauger og dunger med penger.

Du meiner ikkje tilfeldigvis at skattenivået også bør ned? I så fall vil jo strengare regulering av biltrafikk garantert få skattenivået ned på sikt...

Og for å ta poenget igjen: Stjeler du på prix, så dreper du ikkje den som driver butikken. Du gir han et økonomisk tap, og får straff deretter. Kræsjer du med bil risikerer du glatt å drepe andre personer, som ikkje er villig til å ta den risikoen du er villig til å ta. Skal du drive med eksremsport så gjer det på en slik måte at det ikkje går ut over andre.

Og når det gjeld ekstremsport på veg, så er enkelte grupper, nemleg den eg sjølv er i, grovt overrepresentert. Det er fleire grunnar til dette; delvis er det mangel på erfaring, og delvis er det at ein er i ein fase av livet der ein som regel ikkje har "depencies" (i mangel på eit godt ord), og ein er villig til å ta risiko. Utan å tenke over at andre ikkje nødvendigvis er villige til å ta samme risikoen.
slashdot, jeg er enig i det at det er jævla synd at det går utover så mange andre i trafikken. Jeg synes dog ikke at å lage restriksjoner over alt mulig er svaret. Bare i denne tråden her er det kommet en del gode forslag over hva som kunne blitt gjort.
Som om dette noensinne kommer til å skje...
Sitat av yeey?
slashdot, jeg er enig i det at det er jævla synd at det går utover så mange andre i trafikken. Jeg synes dog ikke at å lage restriksjoner over alt mulig er svaret. Bare i denne tråden her er det kommet en del gode forslag over hva som kunne blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke et spørsmål om å legge restriksjoner. Å kjøre fortere enn fartsgrensa ER ulovlig. Det er jo bare snakk om flere kontroller og lignende som skal overholde de reglene.
Jeg syns hele forslaget er latterlig.
Staten bør heller gjøre andre tiltak enn å legge restriksjoner på lappen for ungdommen. For meg så oppfattes det nesten som litt ansvarsfraskrivelse fra dem sin side.
Er man ikke forsvarlig til å være på veien bør man ikke være på veien i det hele tatt!
Du er fult i stand til å kjøre på noen på dagtid og.

Her er noen tiltak jeg kom på kjapt:
* Bedre norske veier; det eksisterer mange dårlige veier, smale og svingete.
* Politiet er mer synlig med fartskontroller, promille o.l.
* Flere fotobokser
* Flere fartsdumper
* Strengere krav for å bestå oppkjøring og flere obligatoriske kjøretimer
* Sette strenge konsekvenser for unge at de kan lett miste lappen, at de har prøveperiode fram til de fyller 25år f.eks.

Ved å sette inn slike ressurser vil sikkert staten bruke tilsvarende penger på forebyggende arbeid enn å bruke de på utgifter tli skader, og ikke minst spare liv!

Litt off topic: så irriterer det meg også med de "gamle" som bruker mobiltelefonen samtidig som de kjører, vært bort i flere nesten-episoder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xeon
Jeg syns hele forslaget er latterlig.
Staten bør heller gjøre andre tiltak enn å legge restriksjoner på lappen for ungdommen. For meg så oppfattes det nesten som litt ansvarsfraskrivelse fra dem sin side.
Er man ikke forsvarlig til å være på veien bør man ikke være på veien i det hele tatt!
Du er fult i stand til å kjøre på noen på dagtid og.
Vis hele sitatet...
Er ikkje det litt sjølvmotseiande? Poenget er jo at det er alt for mange som ikkje burde vere på vegane, som er på vegane, og slike restriksjoner på t.d helgekjøring, kjøring med andre i bilen e.l. held dei vekke frå vegen når dei ikkje bør kjøre. For ulykker skjer typisk når ein har med kompiser, som gjerne gauler på at en skal kjøre fortere, eller når en har jenter en skal tøffe seg for, eller i helger på veg fra fest med kompiser, eller når ein er trøtt etter ei lang natt som sjåfør for andre som har festa...

Grunnen til at en vil innføre tiltaka er at det vil holde ungdom borte fra vegen i dei situasjonane ulykker statistisk sett skjer!
192.168.1.1
Hacker's Avatar
Trygg Trafikk vil gi lappen til 17-åringer
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artik...p?artid=519582

YEAH!
Sitat av slashdot
Er ikkje det litt sjølvmotseiande? Poenget er jo at det er alt for mange som ikkje burde vere på vegane, som er på vegane, og slike restriksjoner på t.d helgekjøring, kjøring med andre i bilen e.l. held dei vekke frå vegen når dei ikkje bør kjøre. For ulykker skjer typisk når ein har med kompiser, som gjerne gauler på at en skal kjøre fortere, eller når en har jenter en skal tøffe seg for, eller i helger på veg fra fest med kompiser, eller når ein er trøtt etter ei lang natt som sjåfør for andre som har festa...

Grunnen til at en vil innføre tiltaka er at det vil holde ungdom borte fra vegen i dei situasjonane ulykker statistisk sett skjer!
Vis hele sitatet...
Syns egentlig ikke det er så veldig selvmotsigende.
Altså, er man ikke kompetent nok til å kjøre under "alle" omstendigheter bør man jo ikke ha lappen i det hele tatt. Oppkjøring skal kvalitetssikre at personen er egnet til å legge ut på veien. Samtidig er jeg ikke veldig for kollektiv straff, skal man begynne å gi portforbud for alle under 18-20år i helgene? For at mindreårige ofte drar på fest og drikker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xeon
Syns egentlig ikke det er så veldig selvmotsigende.
Altså, er man ikke kompetent nok til å kjøre under "alle" omstendigheter bør man jo ikke ha lappen i det hele tatt. Oppkjøring skal kvalitetssikre at personen er egnet til å legge ut på veien. Samtidig er jeg ikke veldig for kollektiv straff, skal man begynne å gi portforbud for alle under 18-20år i helgene? For at mindreårige ofte drar på fest og drikker.
Vis hele sitatet...
Det er ei rimelig godt kjent sak at du blir bedre til å kjøre med erfaring. Ved å holde folk av vegen på dei tidspunkta/situasjonane det er krevjande å kjøre, inntil dei har fått den erfaringa, så gir ein jo ei gradert opplæring, der ein seier at du t.d kan nok til å kjøre i dagslys, uten distraherande kamerater i bilen. Når ein har gjort det ei stund og lagt bak seg en del kilometer, har ein eit høgare ferdigheitsnivå. Sjå på det som ei gradering av kjøreretten alt etter kor flink ein er, og ikkje som ei straff.

Og forøvrig er fri ferdsel ein rett ein har, sertifikatet er eit gode. Så situasjonane er ikkje samanliknbare.

Eg er heilt for ei gradering av førarretten, slik at du får utvida rett til å køyre jo meir erfaring du har. Eg meiner kanskje dette burde gått på tal tilbakelagte kilometer, og ikkje alder, men det for så vere. Samtidig kan en godt gi førarrett med store begrensinger (t.d dagslys - ingen under 25 i bilen, lappen i 3 uker første gang du er over fartsgrensa e.l.) til 17-åringer, og i praksis gi dei eit år med svært utvida muligheter til lærekøyring.
Sitat av slashdot
Det er ei rimelig godt kjent sak at du blir bedre til å kjøre med erfaring. Ved å holde folk av vegen på dei tidspunkta/situasjonane det er krevjande å kjøre, inntil dei har fått den erfaringa, så gir ein jo ei gradert opplæring, der ein seier at du t.d kan nok til å kjøre i dagslys, uten distraherande kamerater i bilen. Når ein har gjort det ei stund og lagt bak seg en del kilometer, har ein eit høgare ferdigheitsnivå. Sjå på det som ei gradering av kjøreretten alt etter kor flink ein er, og ikkje som ei straff.

Og forøvrig er fri ferdsel ein rett ein har, sertifikatet er eit gode. Så situasjonane er ikkje samanliknbare.

Eg er heilt for ei gradering av førarretten, slik at du får utvida rett til å køyre jo meir erfaring du har. Eg meiner kanskje dette burde gått på tal tilbakelagte kilometer, og ikkje alder, men det for så vere. Samtidig kan en godt gi førarrett med store begrensinger (t.d dagslys - ingen under 25 i bilen, lappen i 3 uker første gang du er over fartsgrensa e.l.) til 17-åringer, og i praksis gi dei eit år med svært utvida muligheter til lærekøyring.
Vis hele sitatet...
Ja, du har en del poeng der ang. ferdighetene blir bedre med tid/erfaring.
Problemet er vel at man blir litt "umyndiggjort" hvis de skal begynne med restriksjonene når man endelig har fylt 18år. Leste forslaget nå nettopp til Trygg trafikk at de ønsket å gi muligheten til å "gi" lappen til personer som er 17 1/2år med restriksjoner. Det syns jeg forsåvidt var et godt forslag. For da har man noe erfaring til man blir myndig og eventuelt får lappen uten restriksjoner.
Slashdot, problemet er det at er snakk om kollektiv avstraffelse her, og det er jeg veldig imot av prinsipp. Greit nok at vi kanskje forhindrer noen ulykker, men til hvilken pris?

Jeg mener dette forslaget er på linje med forbudet mot raketter. Bare fordi noen få personer ikke klarer å skyte opp litt fyrverkeri uten å skade seg, så skal ingen få lov. Men fakta er vel at de som skader seg med fyrverkeri enten er dritings og overhodet ikke skikket til å behandle fyrverkeri eller uforsiktige og dumme, og gjerne begge deler. Trolig vil disse personen før eller senere skade seg på andre måter, kanskje kjøre seg ihjel i fylla, hva vet jeg. Vi må bare innse at ulykker kommer vi aldri utenom, uansett. Det er alltid en idiot som klarer å skade seg, no matter what. Vi kan ikke forby alt i vilden sky bare fordi det er potensielt farlig for korttenkte idioter og fyllesvin...

Mer politi på veien på natterstid og i helgene vil være mye bedre enn begrensninger på førerkortet. Det er tross alt ikke bare ungdom som råkjører med bil..

Selv har jeg stor tro på strengere førerprøver, og gjerne at alle må ta ny teoriprøve hvert 5. eller 10. år. Da blir man tvunget til å friske opp litt, og kanskje vi kan få "alle" up to date når det gjelder trafikkreglene... Overraskende mange "glemmer" hva feks blinklyset er til, eller hvordan man kjører i rundkjøring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å begrense rettane ein har som følge av at ein har eit privilegium er da på ingen måte ei straff?