Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1898
Hei

Jeg mener og ha hørt at grunnen til at det er ulovlig med cannabis er fordi det ble oppført på en liste over ulovlige rusmindler ved en feil for leenge siden?
Er dette sant? har sett veldig mange som bruker dette argumentet her inne.
Isåfall; finnes det noen kilder på dette?

Takk på forhånd
Nei, det ble nok ikke inført ved en feil.
Lov om opium(1913) regulerte i begynnelesen opium, kokain, morfin og heroin. Men i 1930 havnet også cannabis under denne loven med egne forskrifter.
Så: ved å tilføye cannabis i loven, med egne forskrifter. Og 17 år etter at loven egentlig kom, kan ikke jeg se at dette er en feil, men heller en gjennomtenkt lovendring.
Tror du muligens har misforstått. Det mange mener er at det har blitt oppført på feil grunnlag, ikke ved en feil.
Om folk mener det er en feil og at de ansvarlige gjorde en feil i sin tid, det er en annen sak.
Jeg tror at legemiddelindustrien ikke vil ha det lovlig, siden det er umulig å få patent på en naturlig plante. Det er helt sykt hvor utrolig korrupt systemet vårt er. Planten cannabis er ikke lov(ingen patent), men syntetisk THC(patentert) er lov. Men igjen, konspirasjoner.
Jeg vil også legge til at fengselene(privatiserte) i USA støtta nei-siden i prop 19. Tankevekker...
Sist endret av daaa; 5. november 2010 kl. 10:34.
Sitat av daaa Vis innlegg
Jeg tror at legemiddelindustrien ikke vil ha det lovlig, siden det er umulig å få patent på en naturlig plante. Det er helt sykt hvor utrolig korrupt systemet vårt er. Planten cannabis er ikke lov(ingen patent), men syntetisk THC(patentert) er lov. Men igjen, konspirasjoner.
Jeg vil også legge til at fengselene(privatiserte) i USA støtta nei-siden i prop 19. Tankevekker...
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har jeg også stilt meg spørrende til, hvorfor syntetisk THC er lov, men ikke selve cannabis (planten).
Noen som i det hele tatt kan se logikken der? Blir jo litt av det samme som at alkohol kun hadde vært lov om det hadde vært i konfekt Henger jo ikke på greip!
En annen grunn til at det det ulovlig for leenge siden, var fordi man så tydelig at det hadde effekt på de som brukte det, mrn de hadde ikke noen særlig mulighet til å forske på det, så de konkluderte at det var farlig, og gjorde det ulovlig.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Akkurat dette har jeg også stilt meg spørrende til, hvorfor syntetisk THC er lov, men ikke selve cannabis (planten).
Noen som i det hele tatt kan se logikken der? Blir jo litt av det samme som at alkohol kun hadde vært lov om det hadde vært i konfekt Henger jo ikke på greip!
Vis hele sitatet...
Hva med medisinsk marihuana da? Og korriger meg hvis jeg er ute og loker her, men syntetisk THC er vel ikke lov med mindre du har resept, så i praksis blir det vel det samme de få stedene det er tillat.

Jeg skulle også ønske både syntetisk og naturlig thc ikke var på narkolista, men jeg ser ikke hvordan dette har noe med det å gjøre. Ikke et veldig sterkt poeng imo.

Jeg har også sett forskjellige forklaringer på hvordan cannabis feilaktig ble gjort ulovlig.
I en av de var det rasisme, og avisene fortalte historier om rabiate afrikanere rusa på cannabis som anngrep ordentelige amerikanske borgere. Så ble det gjort ulovlig og de kunne gå løs på jazzfolket eller no sånt.

Må ta sånt med en klype salt, men med så mange lobby-organisasjoner og økonomiske interesser som det er i politikken skulle det ikke forundre meg om det er ugler i potetmosen i mange sånne tilfeller oppgjennom tidene.
Sist endret av Bothrops; 7. november 2010 kl. 01:20.
Tror du tenker på William Randolph Hearst, mannen eida mange aviser og eide mange fabrikker som laget papir. Når hamp kom så skjønte han at han kom til å tape millioner på dette siden hamp papir er mye bedre en vanlig papir laget av treverk. Så han fant på et nytt narkotisk stoff som het "mariuhana" som egentlig er en vill tobakksplante. Han sendte ut masse progaganda og sa at det var et livsfarlig stoff som fikk deg til å drepe og voldta. Når han fikk loven som gjorde mariuhana ulovelig var ikke folk klar over at hamp også be ulovelig.

http://2.bp.blogspot.com/_u4l-1H03DT4/TBu0X6RhG9I/AAAAAAAAAb8/0SEe8NRHvBs/s400/marijuana_propaganda.jpg
What? Fant på et nytt narkotisk stoff?

Marihuana kommer fra Cannabis Sativa som også kalles "hemp" ("hamp"), hva har dette med en vill tobakksplante å gjøre? Mulig jeg ikke skjønner helt hva du mener
Marihuana var ikke et navn for cannabis før han tok det i bruk. Før var det bare hamp, eller cannabis. De viste ikke når han sa mariuhana mente han cannabis.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av trippy Vis innlegg
Marihuana var ikke et navn for cannabis før han tok det i bruk. Før var det bare hamp, eller cannabis. De viste ikke når han sa mariuhana mente han cannabis.
Vis hele sitatet...
Jo, det var det spanske navnet for Cannabis, dog var det ikke mye brukt blandt spanjolene heller før anti-cannabis propagandaen begynte å ta det i bruk for å gi det et mer eksotisk og fremmed navn som du sier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marijuana_(word)
Sist endret av Dodecha; 8. november 2010 kl. 09:11.
“[Cannabis] Makes darkies think they’re as good as white men.”
Vis hele sitatet...
—H.J. Anslinger, Bureau of Narcotics
"Marihuana is responsible for the raping of white women by crazed negroes.”
Vis hele sitatet...
—Hearst Newspapers Nationwide
“Marihuana is the most violent drug in the history of mankind.”
Vis hele sitatet...
—Congressional Testimony, H.J. Anslinger, FBN
“Marihuana is more dangerous than heroin or cocaine.”
Vis hele sitatet...
—Anslinger, Scientific American, May, 1938
“Marihuana leads to pacifism and Communist brainwashing.”
Vis hele sitatet...
—Anslinger, before Congress
“Permanent brain damage is one of the inevitable results of the use of marijuana.”
Vis hele sitatet...
—Ronald Reagan, LA Times
“Marijuana leads to homosexuality, the breakdown of the immune system, and therefore to AIDS.”
Vis hele sitatet...
—Carlton Turner

Hentet frem et knippe gullkorn fra de fremste anti-cannabis talsmennene gjennom tidene. Dette er grunnen til at det ble ulovlig, folkens. En blanding av rasistiske, moralske og økonomiske motiver. De som lever i troen om at narkotikalovgivning alltid er utformet på vitenskaplig og objektivt grunnlag, tar skrekkelig feil.
Selve cannabis(det finnes flere typer cannabisplanter) planten er ulovlig siden den kan bli brukt til så mye annet enn rev for å røykes. Hemp/hamp har i lang tid blitt brukt til å lage papir, klær, tekstilprodukter, tauverk, lerret, kosmetikkprodukter etc. Den amerikanske selvstendighets erklæringa er faktisk skrevet på hemp/hamp. Nå sier det vel seg selv hvorfor denne planten ble ulovlig og framstilt for uendelig negativ propaganda; industrien hadde ikke tjent mye på en plante som enhver person enkelt kunne grodd selv. Det finnes veldig få logiske grunner til at hasj planten er ulovlig.
Noe av det mest komiske er jo hvordan USA gjorde det. De sitatene Conseal linker til, spesefikt de 2 første er grunnen til at det ble ulovlig til å begynne med. De fremstilte svarte, mexikanere, sigøynere etc, til å være djeveldyrkere, vise mangel på respekt ovenfor hvite, og røyke marijuana. Og fra den tid har det vært ulovlig, men så var det en periode under 2. verdenskrig at det var lovlig igjen, usa lagde tilogmed en propaganda video "hemp for victory". Og så kommer det gøyale da: Under vietnamkrigen ble protestantene et problem for besetningen i det hvite hus. Og de fleste protestantene røyket også marijuana. De konverserte, tenkte, og fant ut at det landet deres gjorde var feil. Og det værste et statsoverhode kan tenke seg til, er et opplyst folk. Og så seg derfor muligheten til å arrestere de, ikke for å protestere, men for å røyke marijuana. (Slik at det gir inntrykk for at det fortsatt er et fritt land) Derfor ble marijuana gjort ulovlig igjen for den stikk motsatte grunnen det først var ulovlig, det gjorde ikke folk rusa og voldelig, men pasifistiske og tankefulle. Og i tillegg så skulle kommunistene bruke marijuana til å svekke Amerikas vilje til å kjempe! (Noen sier at kommunistisk propaganda er fælt... vet ikke helt jeg, like mye løgner og fanteri på begge sider! )
Ps. sikkert noen som kan utfylle det her mer enn meg, husker ikke alt jeg har lest
Sist endret av Doc. Lester; 9. november 2010 kl. 15:13.