Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2192
Hei.


Sist uke ble jeg hentet på skolen av 2 politibetjenter i sivil, og ble konfrontert med en ransakelsesordre på grunnlag av mistanke om oppbevaring av narkotika, dette var på grunn av "sms bevis".
De tok meg med til stasjonen, og jeg godtok et forelegg på 2000 for å ha innrømmet engangsbruk av cannabis rundt én måned før de trappet opp på skolen, jeg spurte her ikke om å se bevismaterialet siden jeg var lettere stresset (aldri vært i kontakt med politiet) og satt 3-4 timer på glatt-celle mens de var oppe i huset til foreldrene mine og ransaket boarealene jeg vanligvis oppholder meg på (rom og kjellerstue) der de fant en eldgammel "flaske" som lå under sengen min, dette hadde jeg selvfølgelig glemt for lenge siden.

Dette er greit nok - står til rette for det jeg har gjort.


Mobilen ble konfiskert på politistasjonen - selv om de hadde sett igjennom den og ikke funnet noe som helst av ulovlig natur, dette bemerket den ene politimannen, for så å følge opp med et "men vi sendern inn alikevel".

Var i dag på politistasjonen igjen for å spørre om muligheten til å se på bevisene mot meg - i dette tilfellet sms-utskriftene, men dette fikk jeg ikke lov til ettersom etterforskningen ble avsluttet med min godtakelse av forelegg og ble informert om at jeg måtte gå via advokat for å søke om dokumentinnsyn mht til saken min. Politimannen jeg snakket med rådet meg til å ikke gå via advokat for dette - ettersom det er en ganske "liten " forseelse.

Det jeg syntes er merkelig i dette er at de konfiskerte mobilen etter å ha sett igjennom den å ikke funnet noe som helst - i tillegg til at de har "sms bevis " mot meg , noe jeg tolker som at telenor har gitt dem utskrifter av telefonloggen min - hvorfor skal dem da sende inn telefonen min? Hvorfor får jeg ikke innsyn til dokumenter vedrørende min egen sak? Kan det være for å beskytte en kilde, eller er det slik at de aldri utleverer slikt uten å få fremmet et krav om dokumentinnsikt mot seg? Har de lov til å holde mobilen min på ubestemt tid uten å gi meg noe som helst estimat på når jeg får den tilbake?


Har lest på regjeringen.no og lovdata ang dette, men drukner i et hav av paragrafer og formuleringer jeg ikke forstår, og det er derfor jeg bringer dette hit.
Sist endret av Polmen; 2. november 2010 kl. 16:15.
Hva er en flaske? Regner med at vi snakker sterkere saker enn Cola her?
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Haha kunne vel faktisk sagt hva det gjalt, beklager!

Dette gjelder kun cannabis i form av hasj, en flaske menes med en flaske som har bunnen kuttet av og som blir brukt i en tilitersbøtte for å røyke dette.
Det kan da være fult mulig at dem har funnet sms hos andre ifra deg. evt. sendt til deg?
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Vel, skriver -aldri- meldinger om noe slikt, det er en uskreven regel, så det tviler jeg på - jeg har dog ikke kontrollert hva andre har brukt mobilen til om de har lånt den , noe jeg i ettertid burde ha gjort, og som jeg i fremtiden kommer til å gjøre.

Er hovedsaklig dokumentinnsikten jeg trenger svar på, er det vanlig at dem holder dette tilbake eller gjør de dette når de skal beskytte en eventuell kilde? Er ikke paranoid eller noe, syns bare det virker merkelig.
Så lenge du har godtatt forenklet forelegg er saken avsluttet.
kjør på med sak, du har rett til å vite hva det står i papirer som omhandler deg, spørsmålet er vel om du er over eller under 18år, får hvis du er under må nåkk en fåresatt kreve dette for deg
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Jeg er over 18 år.

Sorlandet; Det er jeg fullstendig klar over, men jeg er enda interessert I å se hva som har blitt sagt/levert til en jurist for å få ransakelsesordren og hvilke sms de har funnet som gir grunnlag for skjellig mistanke til "oppbevaring av narkotika".
Sist endret av Polmen; 3. november 2010 kl. 12:06.
Sitat av Polmen Vis innlegg
Jeg er over 18 år.

Sorlandet; Det er jeg fullstendig klar over, men jeg er enda interessert I å se hva som har blitt sagt/levert til en jurist for å få ransakelsesordren og hvilke sms de har funnet som gir grunnlag for skjellig mistanke til "oppbevaring av narkotika".
Vis hele sitatet...
Ring avdokat! Og oppdater tråden når du får vite hva slags sms det var.

Btw - har noen av dine venner eller kontakter blir tatt nylig? Jeg mener, sms 'beviset' må jo komme fra en annen telefon enn din..?
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Sitat av emphi Vis innlegg
Ring avdokat! Og oppdater tråden når du får vite hva slags sms det var.

Btw - har noen av dine venner eller kontakter blir tatt nylig? Jeg mener, sms 'beviset' må jo komme fra en annen telefon enn din..?
Vis hele sitatet...

Tok kontakt med advokat tidligere I dag, og skal bort og ha en samtale etter skolen. Jeg fikk opplyst av politimannen jeg snakket med igår at det gjaldt meldinger mellom meg og en kammerat - noe som igjen setter det i enda rarere lys, ingen av oss sender meldinger, ihvertfall ikke om dette !

Skal oppdatere tråden når jeg har fått snakket med advokaten og forhåpentligvis fått innvilget dokumentinnsikt.
Du skulle ikke ha skrevet under noe som politiet kommer med uten advokat tilstede, eller pratet med dem også en uskreven regel :P
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
MyDarkSide; Jeg vet det nå, har lite til ingen erfaring med politiet , men etter denne runden her så har jeg jo lært litt av hvert, har fått snakket med advokat nå som sendte anmodning om dokumentinnsyn
Sist endret av Polmen; 3. november 2010 kl. 15:20.
Så du ransakelsesordren?
Tulling
Polmen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Aeternitas Vis innlegg
Så du ransakelsesordren?
Vis hele sitatet...
Ja, sto bare mistanke om oppbevaring av narkotika.