Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2661
Heisann!

Jeg skal på sesjon på onsdag, og fikk beskjed om å gjøre meg opp en mening om hvilken gren jeg vil inn i. Ærlig talt, så har jeg ikke fjerneste anelse. Bare så jeg ikke lar meg lure inn i noe fryktelig dumt: Hva er det dere anbefaler/fraråder?

Jeg sliter med beinhinnebetennelser, dårlig rygg og sure oppstøt (har ikke attester på noen av delene), så det er vel ikke sikkert de vil ha meg en gang (?) Ellers er jeg i god fysisk og psykisk form.
Om du vil fullføre så klarer du det.
Anbefaler forøvrig Panserbataljonen\esk2, eller Rena\esk6.
Jeg har ikke vært i militær tjeneste selv grunnet personlige årsaker, men akkurat nå er en kompis av meg stasjonert i HMK Garden. Det ser ut som han trives veldig godt der i hvertfall.

Ellers er det jo linket til de forskjellige grenene på mil.no:
Mil.no - Hæren
Mil.no - Sjøforsvaret
Mil.no - Luftforsvaret
Mil.no - Heimevernet
Mil.no - Fellesinstitusjoner

Her vil du nok i hvertfall finne ut litt om hva de forskjellige grenene driver med. Ellers, på sesjon får du jo god informasjon om hvilke valg du har.
Dra nordover! 2. Bataljon er en tøff enhet hvor du har mulighetene til å kjøre Tanks (CV-90)! Ellers finnes det masse kult der oppe, medic, bombekaster, infanteri, kommandosoldat..
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
Dra nordover! 2. Bataljon er en tøff enhet hvor du har mulighetene til å kjøre Tanks (CV-90)! Ellers finnes det masse kult der oppe, medic, bombekaster, infanteri, kommandosoldat..
Vis hele sitatet...
Cv-90=konebil.
Gå for esk2 med leo'n
Ojojoj, folkens! Når dere bruker vanskelige ord, må dere gjerne forklare hva de betyr, for jeg er helt på jordet

Med vanskelige ord mener jeg komandosoldat og bataljon. Tanks vet jeg hva er fra før av
Hvis du har beinhinnebetennelse og problemer med rygg så tror jeg ærlig talt du ikke skal tenke så alt for mye på det. Forsvaret vil enkelt og greit ikke ha noen med skader når de kan velge å vrake i ellers friske ungdom.
Det vises en introduksjonsfilm i starten av sesjonen, der du får litt propaganda om alle de forskjellige grenene. Det er litt vanskelig å si her og nå hva som passer best for deg, når du ikke forteller litt om interessene dine. Førstegangstjenesten blir ganske forskjellig om du velger å søke infanteri (og bo i telt i skogen), eller sjøforsvaret for å havne på fartøy. Dersom du har lyst på en utfordring, anbefaler jeg GSV (russergrensa).
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du har beinhinnebetennelse og problemer med rygg så tror jeg ærlig talt du ikke skal tenke så alt for mye på det. Forsvaret vil enkelt og greit ikke ha noen med skader når de kan velge å vrake i ellers friske ungdom.
Vis hele sitatet...
Kan vel legge til at hvis du har et veldig stort ønske om å gjennomføre førstegangstjenesten på en eller annen måte er det mulighet for å snakke med legen din og få en legeerklæring. Denne viser du da til når du møter opp.

Mangler du 2 armer og 1 ben blir kanskje kommandosoldat tjenesten vanskelig å gjennomføre, men det finnes andre måter å gjøre tjenesten din. Kontorarbeid o.l.
Sliter du med både rygg og bein tror jeg du kommer til å slite med det meste av litt mer meningsfylte/morsomme tjenester, siden de gjerne innebefatter endel fysisk aktivitet :/
Siden du sliter med rygg og slikt er det mulig du kan komme deg inn om du ikke nevner det for mye. Har noen kammerater som har slitt med ryggen og slikt hele livet, men de kom inn og havna i transportavdelinger, dvs kjøre lastebil og varebil.

Var selv på GSV og det finnes et utall stillinger man kan gjennomføre om man ikke er i topp fysisk form. På GSV vil dem ha deg til å gå lang siden oppdraget som løses på russergrensa blir gjennomført ved fotpatruljer for det meste, men sekshjulinger og snøskutere blir flittig brukt de også. Men som sagt så er det en god del stabstillinger og "gråsone" stillinger du sikkert kan komme deg fint inn i, da får du litt mer kompetanse du kan bruke seinere i livet også, kombinert med at du får skyte og drive på med militærting.


Anbefaler ihvertfall forsvaret på det varmeste, angra ikke et sekund på at jeg tok det året
hvis jeg hadde sjansen til å ta førstegangstjenesten på nytt ville jeg ha satset på ingeniørgrenen, og så tatt det som var av dykker-sertifiseringer(feks undervanns-sveising, minespregning, etc), da er du superettertraktet i nordsjøen etter endt tjeneste :P

Uansett hva du velger, -ta alt det forsvaret tilbyr av kurs i helgene- sveisekurs, truckførerkurs, varmearbeider-kurs, vekterkurs etc, -svært smart å få så mye gratis kompetanse du kan når det er gratis
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
Heisann!

Jeg skal på sesjon på onsdag, og fikk beskjed om å gjøre meg opp en mening om hvilken gren jeg vil inn i. Ærlig talt, så har jeg ikke fjerneste anelse. Bare så jeg ikke lar meg lure inn i noe fryktelig dumt: Hva er det dere anbefaler/fraråder?

Jeg sliter med beinhinnebetennelser, dårlig rygg og sure oppstøt (har ikke attester på noen av delene), så det er vel ikke sikkert de vil ha meg en gang (?) Ellers er jeg i god fysisk og psykisk form.
Vis hele sitatet...
Det der gjør seg opp en mening er bare tull fra demmes side, jeg fikk beskjed om det samme, så jeg sa at jeg kunne tenke meg å bli hundefører eller helikopter pilot, ble innkalt til luft forsvaret (samband), endret til jægerkompaniet og skal nå inn i 2.bataljon på skjold, etter min aning har de folka som styrer med dette liten peiling på hva de driver med om dagene
Så dra på sesjon vent til innkalling (er du missfornøyd) send mail (ikke en gang gidd å ringe, for de du ringer til, ber deg sende mail uannsett) om hvorfor du vill skifte. Og ikke dagen før, men i god tid før innrykk

og no anbefaling vet jeg ikke, siden du kommer med beinhinne betennelse og rygg problemer vet jeg ikke hvor du egner deg, men siden du vill tror jeg det skal gå greit, prøv vertfall og ta noen rygg øvelser et par ganger i uken, det forsterker din rygg og du får større sjangse for å fullføre, for det er mye gåing med sekk i millitæret som sliter på rygg og ben lykke til:P
Om du virkelig vil inn i forsvaret, noe som jeg faktisk anbefaler alle å gjøre. Da anbefaler jeg deg rett å slett til å være positiv og fortell dem gjerne/få legeatest på skadene/sydkommer og si på tross av det vil du gjerne inn. Liker du ikke mye fysisk aktivitet, lange utmarsjer og beinhard trening finnes det jo faktisk ting du kan gjøre som ikke krever så mye fysisk aktivitet. At folk har/får beinhinnebetennelse er faktisk veldig vanlig i førstegangstjeneste (kan forekomme alle, men er vel kanskje mest utbredt hos de som er mindre i aktivitet?)

Når det gjelder skadene dine, så vet jeg av folk som faktisk har blitt BEDRE etter 1 år i grønne klær. For meg virker helseproblemene dine ikke så alvorlige siden du ikke har noen attester på det. Men skal ikke dømme deg av den grunn.

Jeg har faktisk den oppfatning at de faktisk prøver å tilrettelegge for dine ønsker og egenskaper. Og selv om du kanskje har småskader her og der :P

Men over til hva du bør gjøre. Tenk litt på dette:
- Hvilken utdanning/skole har du? Kunne du tenkt deg noe relevant til utanningen?
- Liker du fysisk aktiviteter eller kanskje ikke i så stor grad til å gå milevis og ta 100 push-ups om dagen?
- Klar for utfordringer?

Når du har tenkt litt så råder jeg deg faktisk til å spørre de folka på sesjonen hva du med dine egenskaper egner deg til? Og hvilken tilbud de har som passer for dine ønsker, kanskje spesielt med tanke på at du har helseproblemer men gjerne vil inn å gjøre enn innsats..

Av min erfaring av venner og meg selv så vet jeg at sanitet i Luftforsvaret ikke driver med så voldsomt med fysisk aktivitet. Men fysisk aktivitet vil du nesten finne over alt hvor du er i Forsvaret.

Vet av folk som ble sittende på et kontor for Voksenopplæringen i 10 måneder. (ikke særlig utfordrende?)
Takk for flotte svar alle sammen.

Jeg liker fysisk aktivitet og utfordringer, og jeg trener tre ganger i uka (i tillegg til to ganger om dagen med øvelser fyseoterapauten har gitt meg for ryggen). Jeg har ikke studiekompetanse, og har gått to år medier og kommunikasjon, og ett år mediedesign som er kun mediefag hele året.

Jeg sikter på en kariere i mediebransjen, men dersom forsvaret vil ha meg, vil jeg gjerne bruke året til noe helt annet. Det jeg personlig ser for meg at jeg kan få ut av et eventuellt opphold i forsvaret, er nye utfordringer og oppleveler, også inbiller jeg meg at det er ganske sosialt.

Jeg har ikke tatt lappen, er det mulighet for å gjøre det i forsvaret? På vanlig bil, altså.
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
Takk for flotte svar alle sammen.

Jeg liker fysisk aktivitet og utfordringer, og jeg trener tre ganger i uka (i tillegg til to ganger om dagen med øvelser fyseoterapauten har gitt meg for ryggen). Jeg har ikke studiekompetanse, og har gått to år medier og kommunikasjon, og ett år mediedesign som er kun mediefag hele året.

Jeg sikter på en kariere i mediebransjen, men dersom forsvaret vil ha meg, vil jeg gjerne bruke året til noe helt annet. Det jeg personlig ser for meg at jeg kan få ut av et eventuellt opphold i forsvaret, er nye utfordringer og oppleveler, også inbiller jeg meg at det er ganske sosialt.

Jeg har ikke tatt lappen, er det mulighet for å gjøre det i forsvaret? På vanlig bil, altså.
Vis hele sitatet...
Blålappen kan du jo alltids få, men skal du ha sivilt førerkort, så skal det spesielle ting til om forsvaret legger det ut for deg. T.d utfyllende grunn fra arbeidsgiver at du i løpet av førstegangstenesten må ta lappen, av jobbmessig grunnlag etter fullført tjeneste.
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
Takk for flotte svar alle sammen.

Jeg liker fysisk aktivitet og utfordringer, og jeg trener tre ganger i uka (i tillegg til to ganger om dagen med øvelser fyseoterapauten har gitt meg for ryggen). Jeg har ikke studiekompetanse, og har gått to år medier og kommunikasjon, og ett år mediedesign som er kun mediefag hele året.

Jeg sikter på en kariere i mediebransjen, men dersom forsvaret vil ha meg, vil jeg gjerne bruke året til noe helt annet. Det jeg personlig ser for meg at jeg kan få ut av et eventuellt opphold i forsvaret, er nye utfordringer og oppleveler, også inbiller jeg meg at det er ganske sosialt.

Jeg har ikke tatt lappen, er det mulighet for å gjøre det i forsvaret? På vanlig bil, altså.
Vis hele sitatet...
Mange av soldatene i troppen min som fra før hadde helseproblemer, ble under eller etter rekrutten tilbudt andre tjenester. Dette var tjenester som å arbeide på helsestua, sjåfør for stabben, passe på kasserna, voksenopplæringa. Men det var mange i troppen som hadde kneproblemer, ryggproblemer, astma og allergi, klumpfot som greide seg helt fint gjennom førstegangstjenesten. Men igjen det kommer helt an på hvor man havner. Var selv i Sambandsbataljonen i Bardufoss. Hvis du er interessert i kommunikasjon og utstyr og har lyst til å kjøre beltevogn alene i skogen er Samband tingen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Sambandsbataljonen

Ser også at mil.no trenger journalister. Kjente ingen som ble med på dette, men vi fikk tilbud etter rekrutten. Ser for meg en del kontorarbeid og sikkert noe feltarbeid. Man får jo sikkert sett en del, men man får vel ikke bli med på det som skjer.
http://www.mil.no/felles/fms/start/a...ticleID=139992
Allright!

Da er jeg hjemme fra sesjon, og kan melde at de mest sansynligvis ikke vil ha meg. Sure oppstøt og beinhinnebetennelse brydde de seg ikke stort om fikk jeg beskjed om, men han satt ryggen min til en sekser (hvor 9, tror jeg, er toppform, og 1 er invalid). Med en syver ville jeg antakeligvis fått innkalling, men med en sekser vil jeg sansynligvis ikke få det.

Jeg er ikke sikker på om jeg er glad eller skuffet over det, men jeg var helt ærlig, og nå får jeg bare se hva som skjer. Jeg slipper i hvert fall å bruke mer hjernekraft på det.

Annyways: Jeg satt vanelig fotsoldat i hæren på førstevalg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Forsvaret vil enkelt og greit ikke ha noen med skader når de kan velge å vrake i ellers friske ungdom.
Vis hele sitatet...
SÅKLART ønsker de det! De ønsker personer som kan fylle administrative stillinger også, og dem er det drøssevis av.


Til saken: Om du er redd for å slite deg ut, men vil ha fullført førstegangstjeneste på papiret, så søker du deg inn i luftforsvaret!

Det er mange stillinger innat f.eks. velferd, adm.ass., ammo ass. osv.

lykke til!
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
Ojojoj, folkens! Når dere bruker vanskelige ord, må dere gjerne forklare hva de betyr, for jeg er helt på jordet

Med vanskelige ord mener jeg komandosoldat og bataljon. Tanks vet jeg hva er fra før av
Vis hele sitatet...
heh, ble litt revet med.

Bataljon, en samling av flere Kompanier (ca 2-6)
Kompani, en samling av flere tropper (ca 2-5)
Tropp, en samling av flere lag (ca 1-10)
Et lag, samling av soldater (ca 1-10

Kommandosoldat = Sånn som du ser i filmene.. bare fornorsket
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
heh, ble litt revet med.

Bataljon, en samling av flere Kompanier (ca 2-6)
Kompani, en samling av flere tropper (ca 2-5)
Tropp, en samling av flere lag (ca 1-10)
Et lag, samling av soldater (ca 1-10

Kommandosoldat = Sånn som du ser i filmene.. bare fornorsket
Vis hele sitatet...
Nå lærte jeg masse nytt på en gang! Takk skal du ha!
Sist endret av dobbeltve; 23. april 2009 kl. 06:43.
Søk deg inn i ovskp! Kjøre båt og ferje i kalde nord. Mye gøy!
Er der nå^^ Chill. Vil du ha en jævlig slakk tjeneste søker du deg inn til service! hehe

Sitat av dobbeltve Vis innlegg
Nå lærte jeg masse nytt på en gang! Takk skal du ha!
Vis hele sitatet...
Under lag, er gjenger, så par
Sist endret av ajusta; 24. april 2009 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.