Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1885
Hei lurer på om det går an og serie koble en lyspære med en varme ovn sån at når du slår på ovnen så lyser pæra?
Eller vill lyspære brenne opp ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lyspæra vil ikkje brenne opp, men du vil i praksis ikkje få varme fra ovnen, ettersom du får ei stor last (ovnen) i serie med ei lita last (60W?). Resultatet er at du vil få 58W i pæra og 5W i ovnen kanskje.

Du vil heller nytte eit reed-relè e.l. og lage ein liten spole av leidninga til ovnen. Då kan du få ein spole med svært lite tap, som kan trigge kontakten din slik at du får indikasjonslys.

Eller bare kople lyset i paralell med varmetrådane.
Sist endret av vidarlo; 24. august 2013 kl. 16:20.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lyspæra vil ikkje brenne opp, men du vil i praksis ikkje få varme fra ovnen, ettersom du får ei stor last (ovnen) i serie med ei lita last (60W?). Resultatet er at du vil få 58W i pæra og 5W i ovnen kanskje.

Du vil heller nytte eit reed-relè e.l. og lage ein liten spole av leidninga til ovnen. Då kan du få ein spole med svært lite tap, som kan trigge kontakten din slik at du får indikasjonslys.

Eller bare kople lyset i paralell med varmetrådane.
Vis hele sitatet...

Sikker på det?
Seriekopling vil jo øke motstanden og effekte.

Pararellkobling vil ødelegge for varmetrådene. Right?

Sitat av visualn00b Vis innlegg
Sikker på det?
Seriekopling vil jo øke motstanden og effekte.

Pararellkobling vil ødelegge for varmetrådene. Right?
Vis hele sitatet...

GLEM DET.. blanda totaleffekt.

Fylla har skylda..
Trådstarter
70 5
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lyspæra vil ikkje brenne opp, men du vil i praksis ikkje få varme fra ovnen, ettersom du får ei stor last (ovnen) i serie med ei lita last (60W?). Resultatet er at du vil få 58W i pæra og 5W i ovnen kanskje.

Du vil heller nytte eit reed-relè e.l. og lage ein liten spole av leidninga til ovnen. Då kan du få ein spole med svært lite tap, som kan trigge kontakten din slik at du får indikasjonslys.

Eller bare kople lyset i paralell med varmetrådane.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan jeg koble den i parael ?
Takk for svar
Sitat av Pyrotec1 Vis innlegg
Så jeg kan jeg koble den i parael ?
Takk for svar
Vis hele sitatet...
Ja
Men du kan jo prøve begge, så ser du forskjellen
Trådstarter
70 5
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Ja
Men du kan jo prøve begge, så ser du forskjellen
Vis hele sitatet...
Takk skal prøve det
Trådstarter
70 5
Læreren min mener at jeg ikke kan sette den i parell. Men at jeg må sette den i serie kan den ikke settes i serie i det hele tat? Uanset måte?
Sitat av Pyrotec1 Vis innlegg
Læreren min mener at jeg ikke kan sette den i parell. Men at jeg må sette den i serie kan den ikke settes i serie i det hele tat? Uanset måte?
Vis hele sitatet...
Hæ? Er det samfunnsfag læreren du har spurt?
Kobler du pæra i paralell med varmeelementet vil du få samme spenning over pæra som elementet. Da vil pæra lyse, og varmeelentet varme.

Kobler du i serie vil pæra kanskje lyse litt vist motstanden i elementet er lavt nok. Derimot vil det ikke bli utviklet noe varmeeffekt i varmeelemntet pga. den høye motstanden i pæren.
Sist endret av Xzip; 30. august 2013 kl. 15:14.
antar at ovnen har innebygd bryter? da kan man jo tegne ovnen som en bryter i serie med en resistans (varmeelementet). for å få lampen til å lyse må du koble den i serie med bryteren, men i parallell med lasten. noe ala slik: http://i.imgur.com/dkqY3Rw.png

du må dog åpne opp ovnen og lodde litt selv.

ta gjerne bilde når du har åpnet den, det kan jo hende at den har litt elektronikk eller reléer til å styre strømmen, og da blir det litt annerledes for å koble på lyset.
Trådstarter
70 5
Dette er hva jeg hadde gjort først har jeg en termostat som går til en varme ovn som er koblet i parael med en lyspære og det er allt. Men den fikk jeg feil på og så sa han at jeg skulle koble lyspæra i serie med ovnen.
Det hjelper hvis du sier hva som gikk feil. I tillegg - har du tall fra ovnen og pæra? Evt. bilde av oppkoblingen, så kan vi være mer behjelpelige.
Er dette en skoleoppgave?
Praktisk eller teoretisk oppgave?
Hvordan går evt. oppgaveteksten?
Dette er en teoretisk oppgave så det er ikke en spesiel ovn eller pære det er bare et flerlinja skjema.
Oppgave teksten er at du skal koble opp en ovn, en termostat, og en pære, og det skal kobles sån at når ovnen er på så lyser pæra.
Det er veksle spenning.
Skal pära slutte å lyse når termostaten slår ifra? I så fall kobler du pära paralellt med ovnens varmeelement. Skal den fortsette å lyse selv om termostaten har slått fra (som en ovnslampe), koble ovnen i serie med termostaten, og pära paralellt med ovn+termostat.
Blir vel bedre om du kobler lys og ovn i parallell og termostaten i serie med disse to. Termostaten fungerer som en bryter og vil da gi strøm til både termostat og ovn (se for deg at du har to lamper som er koblet til samme lysbryter).