Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1990
Hva gjør disse gasskyene mot oss andre da?
(Som ikke bryr oss om mulige skader på strømforsyning, radiokommunikasjon og satellitter.)
Kraftig nordlys
I morgen eller overmorgen kommer gasskyen til å nå jordas magnetfelt. Da er det stor mulighet for at den vil lage noe så vakkert som et superkraftig nordlys. Det er også store sjanser for at radiosambandet vil falle ut i perioder, og GPS vil bli unøyaktig. I ekstreme tilfeller kan gasskyen føre til store strømbrudd.
Vis hele sitatet...
Det blir heldigvis ikke SÅ dramatisk. Men store strømbrudd kan jo bli litt farlig
Scary spør du meg. Det kan føre til at radioen detter ut og muligens at strømmen forsvinner for et lite øyeblikk!
Syntes det er MEGET overdrevent egentlig! Virker som om jorda skal gå under men på astronomi.no står der følgende:
Kl. 12.10 i dag skjedde den nest kraftigste eksplosjonen på Solen siden 1989.
Vis hele sitatet...
Med andre ord har det vært en større eksplosjon for 14 år siden! Og jorden gikk ikke under da... tror jeg.
Men likevell, sikkert sinnsykt gøy for astronomer!
Nordlys er jo fancy ^^, lenge siden jeg har sett.. :P
Drit kule bilder da!
Synes hele greia er litt overdrevet, men er samtidig litt kjekt å sitte å lese om alt dette! Slikt interesserer meg.

Håper å få sjangsen til å se mitt første nordlys nå, men er vel så typisk at det blir dårlig vært her slik at jeg ikke ser noe til de.
Hvis du vil se nordlys, flytt nordover da. Det er litt slemt at man må bo oppe her i nord for å få se nordlys med jevne mellomrom, men noe positivt må det være med nord-norge
I like turtles
Skyfex's Avatar
Er ikke sola på sett og vis en gigantisk, konstant eksplosjon?
spontan reboot to ganger nu strømmen gikk i ca et halvt sekund begge gangene
VG fremstiller det heller tvilsomt.. se på overskriften og forsiden, ser jo ut som om jorden skal gå under !
snedig!
lyst til å få med meg nordlys igjen, lenge sida sist.
*hente cam*
Det er jo litt alvorlig og, rent størrelsemessig

http://netti.nic.fi/~avaruus/artikkelit/avaruussaa/sun%20earth%20connections.jpg
Er vel allmenn kunnskap at aviser blåser opp ting, eller hva?
Merker ikke akkurat noen storm... Tror det bare er journalisten i VG som tok av.
er det over nå eller? farlig og ha pc på under slike stormer?
" Den har nådd jorden rekordraskt - bare slått av solstormen i 1859, som brukte 17 timer. Det sier noe om hvilke krefter som er i spill, sier Røed Ødegaard til VG Nett. "

Hvordan finner du ut av hvordan solstormer var på 1800 tallet?
de målte det jo da også da. Han herre Newton var vel en ivrig sol-måler??
Det gjore de nok. Men de hadde jo ikke insturmenter til å måle hvor lang tid en soleksplosjon brukte på den tida da..?
Hvertfall ikke særlig nøyaktig?
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Man kunne observere lyset, som kommer til på 8 min fra solen, og deretter effekten av partiklene som kom senere, og dermed hadde man tiden partiklene brukte fra solen og hit.

Edit: skriveleif
Og nå er det en ny på vei. Den vil vel treffe oss natt til fredag.

*Slår av alt av strøm og gjemmer seg under bordet*
De har bare målt i 25 år. Det er basert på historisk materiale. Solstormen i 1859 siden startet flere branner i elektriske anlegg,men den var til gjengjeld tre ganger større. Poenget var at denne er den største som har truffet jorda, og nå som vi bruker enda mer elektronikk så det var ventet at den kunne volde større skade.
Men 10x røntgen er ikke sunt. Og denne _er_ dramatisk, dog det er ikke snakk om at vi dauer av den, og det har ingen påstått.

Dette minner meg om at folk faktisk blir skuffet hver 11. september pga manglende terroristangrep.

Forøvrig, les her: http://www.space.com/scienceastronom...ay_031027.html
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Jeg kjente at det var noe åndelig i luften i går.. Var det noen andre som kjente det?
ja jeg ble syk....