Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2070
Nå har jeg tenkt meg til syden en gang mellom septermber-januar måned og begynner allerede og planlegge litt, men har en hard time for å bestemme meg om hvor jeg skal dra.. Må neste finne det ut snart slik at jeg kan få med meg venner osv..

Har tenkt litt på Amsterdam, men vet ikke helt om det frister.. Hvordan er været der i høst/vinter tider? Er turen dit verd pengene? og amsterdam er vel ikke akkurat det man forbinner med syden..

Har da lyst og dra til en plass der det er varmt, bra ute/clubb liv og heltst ikke så veeldig dyrt..

Så hvis dere kunne komme med et par forslag eller fortelle om plasser dere har vært i syden og likte og evnt kunne tenkt og dra tilbake til..
Sist endret av ||viper||; 9. juli 2005 kl. 11:45.
Amsterdam er vel ikke akkurat "syden" da...

Hva med Ibiza eller liknende partysted? Jeg leste nettopp en reiseskildring fra Ibiza i Natt og Dag (gateavisen) og det hørtes gøy ut.

Personlig er jeg mer fristet av Asia. Thailand, Vietnam osv. Drømme...
du kan jo dra til hellas. da tenker jeg på øyene. det er kjempe fint. var der når jeg var 15år og hadde det kult. det er relativt billig og altid fint vær. jeg var på naxos og santorini. naxos var best. når det kommer til uteliv, vet jeg ikke siden jeg var såpass ung. men jeg mener å huske at santorini er det beste stedet til det, da det var en del uteliv der og fulle folk jeg har veldig lyst til å dra tilbake en gang
Har vært i Chania selv, men var relativt ung da og, så husker fikk ikke med meg så mye av utelivet heller, men har litt lyst og dra tilbake ja..
Jeg var i Egypt, Kairo for litt siden, var der en uke og det var alltid fint vær der. Utelivet var ganske så bra, billig er det også. Det eneste som er drit er at det er så mange på gata som tigger, men det kommer ann på hvor i byen du er da
Dra til Thailand. Flybilletten koster litt, men du tjener det inn på at det er så vannvittig billig der nede. Og varmt ikke minst. Var der i 3 uker nå for en uke siden og brukte utrolig lite penger selvom jeg kjøpte endel klær, spiste ute hver dag og var på byen.

Utesteder er det nok av også. Der jeg var er det ca 700 forskjellige barer i byen
Øyhopping på de greske øyene er artig. Om du vil feste så reiser du til fest/turistmekka øyer og vil du slappe av så reiser du til noen mer rolige øyer. Leros, Syros, Patmos var de rolige øyene jeg var på i 2001.
Den transsibirske jernbanen ?!

www.vodkatrain.com <-- Reiser om snaue 15 timer

Så får eg sjå om det er noe å anbefale...
Hvis du ikke har noe imot å bli litt våt, østkysten av Egypt, hvor rødehavet møter ørkenen.
Her snakker jeg Hurghada og området rundt.
Dykking ved korallrevene er noe du rettogslett må få med deg.
Hurghada i seg selv er ikke verdens fineste by, men det gir man faen i når man ser hva annet de har å tilby. Jeg tok dykkersertfikatet mitt der nede, samme dagen som Thailand og alle de andre landene ble skarpeid av flodbølger osv, skummelt, for det var der vi egentlig hadde planer om å dra, men hadde ikke råd.

Vel, Kairo er en fin by fra rette vinkelen, men et helvetes høl fra alle de andre vinklene. Jeg anbefaler å gjøre som jeg gjorde, ta fly fra Hurghada til Kairo, være der i ett til to døgn og fly tilbake til Hurghada. Må nok ha mer tid i Kairo for å få med deg alt, men jeg ble ganske fort lei av svindlingen og utpressingen som har slått rot der. Hele jævla Kairo, etter hva jeg så, har blitt turist-svindlende slemminger, uten selvrespekt ett sted. Det var faktisk vanskelig å betale "araber-pris" på mat i mindre butikker, måtte gjerne punge ut med 10 kroner mer og sånt. Lite? Joda. Sunt? Nei.
Pengene de lurer ut av rike turister gir de mye valuta. Veldig mye. Det meste du vil se er "antikviteter" made in china til alt fra 1 til 200 kroner, nesten likt med EGP.

Pruting skal det mye til å takkle skikkelig. Faren min fikk en som skulle selge en ting til 320 EGP, til å ende på 20, men fortsatt da ville ikke han kjøpe det. Vi har lyden på video. Det hele ble toppet da vi var på vei ut nedover veien, med fyren løpende etter for å gi oss et bedre tilbud, "this is my last offer, 15", så tar søstra mi en genial en, "hmm, can we say 10?" og da tok han helt av, "No way, go away, GO AWAY!". Og vi skrattlo i flere minutt etterpå.

En ting du bør se, er pyramidene (ødelagt av dårlig atmosfære og korrupte egyptere som vil ha penger), og museumet (med en haug døde mummier og mye random stasj).

En annen ting jeg anbefaler, er som sagt korallrevene utafor Hurghada og en anna by rett over, som Sharm El Sheikh (Mange jeg kjenner har vært her, og syns det er dykkested nr. 1). Snorkling is not sufficient. Scuba-diving, et must. Helt seriøst. Ta PADI-Sertfikatet hvis du er nedi der, og du føler for å dykke senere, som her i Norge. Tror det var rundt 200 Euro eller noe. Colona Diving Men du trenger ikke å ta det hvis du ikke vil, du kan bli med på "guida" turer med båter ut for å dykke scuba for noen hundringser, tror jeg. Jeg fikk nå tatt sertfikatet på 3 dager. Fint det, hvis du ikke har noe annet å finne på.

Kairo's himmel er full av smogg, du bør ikke dra hit hvis du er astmatiker eller lignende, og folk kjører som noen fyllinger der, bilene er alle sammen bulket, hvis ikke det er en nyinnkjøpt bil. Trafikklys fins, busser også (de som sprenges litt innimellom), trafikklysene blir derimot ikke brukt så mye. Taxiene er dyre, men er greit å leie en, hele dagen.

Edit: vet dog ikke om egypt er syden. På sommeren er det drittvarmt der, tror det er best på våren eller høsten. Vinteren var kjølig i vannet.
Sist endret av ProZhen; 9. juli 2005 kl. 15:07.
Joa, har alltid hatt lyst til og dra til Egypt, men tror jeg venter litt med den plassen..'

Hørtes skikkelig digg med dykking osv tho..
Har også vært i hurghada. Kjempefornøyd

Ta deg gjerne 1-2 dagers turer og besøk kairo eller luxor. Du MÅ leie deg en båt og dra ut på korallrevene og dykk, det gjorde jeg og det var den mest spesielle dykkeopplevelsen i mitt liv.

Orker ikke og legge ut i det vide og det breie, men jeg er 20 år, eventyrlysten og glad i å reise. Matcher det litt deg så ville jeg hevet meg på et fly ditover. Egypt er verdt et besøk, trust me.

ps: jeg var der i februar og da var det lav-sesong. passet meg utmerket. fint vær, gode flypriser og jeg fikk et sinsykt hotell (5stjerners) for prisen av "ubestemt" greia til startour der de velger hotell..
Kjempeflott
Sist endret av EagleNest; 9. juli 2005 kl. 15:16.
Tyrkia anbefales på det sterkeste til Alanya. Kjempe flott. Og er du god til å handle og prute, så får du tak i en god del kupp Alt er billig der.
Gran Canaria er også flott, mange utesteder, en god del billige ting (men du MÅ nesten prute på ting), fint vær som oftest, osv. Jeg var på Puerto Rico/Las Palmas, og angrer ikke.
Hvis du liger brae klubber med liv og røre, så er Aiga Napa ett veldig bra reisemål, er så si bare ungdommer som reiser ditt og drikker seg dritings og henger på klubbene
Når du sier syden, mener du da at du skal slikke sol, eller er det festing du hinter til? Hvis du skal reise for å oppleve anbefaler jeg Island, du kommer til å bli fascinert i senk. Har ikke vert der selv, men har familiemedlemmer som har vært der, Og di har ikke kommet seg etter turen enda..Ble helt hekta kan du si..
Magaluf, Mallorca om du er ute etter ungdomssted!

Har nesten nettop kommet hjem fra magaluf. Meget artig (som vanlig.. 7 året på rad jeg har vært der).
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av hagebakken
Tyrkia anbefales på det sterkeste til Alanya. Kjempe flott. Og er du god til å handle og prute, så får du tak i en god del kupp Alt er billig der.
Vis hele sitatet...
Har hørt mye bra om Alanya i det siste. Mine foreldre har kjøpt leilighet der nå (blir ferdig bygget i oktober) så jeg drar ned til våren og sikkert en tur til sommeren også. Gleder meg.
Alanya er veldig billig når du tenker drikkevarer på byen å sånn..På Gran Canaria, Playa del Ingles er det derimot litt dyrere på byen..Magaluf er helt rått og ligger på samme prisnivå på øl som det Playa del Ingles gjør..Alle stedene er egentlig helt råe..Hehe..Men er du hypp på å dra på et skikkelig party sted for ungdom ville jeg valgt Playa del Ingles, Aya Napia eller Magaluf...Får d nok helt konge uansett
Øyhopping i Hellas, go for it! Vært der selv fem ganger.
Takke for alle innslag, alt har blitt notert og under vurdering.. ;D
Sitat av ProZhen
Hvis du ikke har noe imot å bli litt våt, østkysten av Egypt, hvor rødehavet møter ørkenen.
Her snakker jeg Hurghada og området rundt.
Dykking ved korallrevene er noe du rettogslett må få med deg.
Hurghada i seg selv er ikke verdens fineste by, men det gir man faen i når man ser hva annet de har å tilby. Jeg tok dykkersertfikatet mitt der nede, samme dagen som Thailand og alle de andre landene ble skarpeid av flodbølger osv, skummelt, for det var der vi egentlig hadde planer om å dra, men hadde ikke råd.

Vel, Kairo er en fin by fra rette vinkelen, men et helvetes høl fra alle de andre vinklene. Jeg anbefaler å gjøre som jeg gjorde, ta fly fra Hurghada til Kairo, være der i ett til to døgn og fly tilbake til Hurghada. Må nok ha mer tid i Kairo for å få med deg alt, men jeg ble ganske fort lei av svindlingen og utpressingen som har slått rot der. Hele jævla Kairo, etter hva jeg så, har blitt turist-svindlende slemminger, uten selvrespekt ett sted. Det var faktisk vanskelig å betale "araber-pris" på mat i mindre butikker, måtte gjerne punge ut med 10 kroner mer og sånt. Lite? Joda. Sunt? Nei.
Pengene de lurer ut av rike turister gir de mye valuta. Veldig mye. Det meste du vil se er "antikviteter" made in china til alt fra 1 til 200 kroner, nesten likt med EGP.

Pruting skal det mye til å takkle skikkelig. Faren min fikk en som skulle selge en ting til 320 EGP, til å ende på 20, men fortsatt da ville ikke han kjøpe det. Vi har lyden på video. Det hele ble toppet da vi var på vei ut nedover veien, med fyren løpende etter for å gi oss et bedre tilbud, "this is my last offer, 15", så tar søstra mi en genial en, "hmm, can we say 10?" og da tok han helt av, "No way, go away, GO AWAY!". Og vi skrattlo i flere minutt etterpå.

En ting du bør se, er pyramidene (ødelagt av dårlig atmosfære og korrupte egyptere som vil ha penger), og museumet (med en haug døde mummier og mye random stasj).

En annen ting jeg anbefaler, er som sagt korallrevene utafor Hurghada og en anna by rett over, som Sharm El Sheikh (Mange jeg kjenner har vært her, og syns det er dykkested nr. 1). Snorkling is not sufficient. Scuba-diving, et must. Helt seriøst. Ta PADI-Sertfikatet hvis du er nedi der, og du føler for å dykke senere, som her i Norge. Tror det var rundt 200 Euro eller noe. Colona Diving Men du trenger ikke å ta det hvis du ikke vil, du kan bli med på "guida" turer med båter ut for å dykke scuba for noen hundringser, tror jeg. Jeg fikk nå tatt sertfikatet på 3 dager. Fint det, hvis du ikke har noe annet å finne på.

Kairo's himmel er full av smogg, du bør ikke dra hit hvis du er astmatiker eller lignende, og folk kjører som noen fyllinger der, bilene er alle sammen bulket, hvis ikke det er en nyinnkjøpt bil. Trafikklys fins, busser også (de som sprenges litt innimellom), trafikklysene blir derimot ikke brukt så mye. Taxiene er dyre, men er greit å leie en, hele dagen.

Edit: vet dog ikke om egypt er syden. På sommeren er det drittvarmt der, tror det er best på våren eller høsten. Vinteren var kjølig i vannet.
Vis hele sitatet...

Jeg gleder meg allerede til jeg skal til Egypt til Høsten. Jeg har allerede Dykkersertifikat, så det kommer nok til å bli fritidsysssel #1.

Men, hva er det å finne på over land annet enn pyramidene (jeg skal nok få sett dem, men man kan ikke gjøre kun det og dykke)

Og: Visste dere at det er en skikk der nede å prute? Det er faktisk uskrevne regler om hvordan du skal prute også. Man skal begynne på en tredjedel, og ende opp på omtrent halvparten. Dette kan selvfølgelig variere fra sted til sted også.

Jeg har en venn som ikke helt forstod den der, og prutet over alt. Han prutet på supermarkeder, og hvor som helst. Ikke fulgte han skikkene heller, han fikk høre 150, og sa selv 1. Tror de ble litt fornærmet.
Sist endret av pinnsvinet; 10. juli 2005 kl. 01:37.
Kalakov: Fylleposting?

Men, som du sa. Har selv hørt om hvor flott det er der (og billig). Vil tro Kroatia er ganske flott. Leste for ikke lenge siden en artikkel i Bergens Tidende om "glemte feriemål" vil jeg tro det var. Der var Kroatia nevnt, og jeg vil si jeg ble litt imponert. Det var virkelig nydelig, og det virker som om det er ganske mye å se. Bla. var det noe om en festning, og historien den hadde. Skulle nesten tatt en tur dit også.