Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2010
Har tenkt meg et lite prøveprosjekt med en stakkarslig tomatplante foret med 10w 660nm røde led dioder + 2 w med blå 470nm, klinte de opp i to serier på 5røde + 1 blå for å tilfredstille de 12v driveren ville trykke ut. Skal også feste på en liten kjølevifte ettersom kjøleribbene varmer seg opp etter en times tid.

Skal sies at dette overhodet ikke er for å spare penger/ spare tid/ spare strøm men fordi jeg kjeder meg

Total kostnad
LED 10* 660nm = $24,90 inkl frakt
LED 5* 470nm = $ 7,49 inkl frakt
Led Driver = $ 13,64 ikl frakt
Kjøleribbe = 10 kr
Totalt = 270 kr

Skal også lage bedre måte å feste lyset på

Noen som har prøvd innendørs tomatgroing og har noen tips?

MEEEH!! Glemte til og med spørsmålet mitt....

På driveren står det:

Output: 12V
1,25A

Vil driveren da presse 1,25A gjennom kretsen uansett, eller beskriver dette at man kan dra maksimalt 1,25A ut av driveren? Hvis det første er tilfellet synes jeg synd på diodene mine
siden du har skrevet hva alt kostet så kan du jo også linke til hvor du har kjøpt alt.
Trådstarter
Selvfølgelig

Blå LED's :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=350296136741

Røde LED's:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=170437756951

LED driver:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=270523266800

Kjøleribben kjøpte jeg på labben
Sist endret av ReOB; 16. mars 2010 kl. 01:32.
Problemet ditt er at dyrkelys også har den funksjonen at de skal avgi varme, noe som du vil få en del problem med når det kommer til LED.

Så LED-dyrkelys er bare en evig fiasko.
Sitat av ReOB Vis innlegg
På driveren står det:

Output: 12V
1,25A

Vil driveren da presse 1,25A gjennom kretsen uansett, eller beskriver dette at man kan dra maksimalt 1,25A ut av driveren? Hvis det første er tilfellet synes jeg synd på diodene mine
Vis hele sitatet...
En LED-driver er egentlig en konstant strømkilde, så den vil nok kjøre 1,25 A gjennom kretsen uansett, så lenge det kan gå opp med spenning-strøm-forholdet i den drevne delen. Men du trenger ikke en LED-driver, du trenger bare seriemotstander. Sjekk LED-tråden for detaljer.
Som Blackkoz sa, så er jo poenget med dyrkelys, Uv stråling\varme.
LED er jo ikke akkurat kjent for det, så regner egentlig med at du vil få noen tomatfrø med fet belysning.
Fotosyntes drives av lys, så det er jo på ingen måte uvesentlig.
Står masse om det på http://no.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese
Sitat av xcsderty Vis innlegg
Fotosyntes drives av lys, så det er jo på ingen måte uvesentlig.
Står masse om det på http://no.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese
Vis hele sitatet...
Ja, men sånn ut av det blå så vil jeg påstå at normalt lys\solskinn vil ha bedre effekt av led-lysene.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Problemet ditt er at dyrkelys også har den funksjonen at de skal avgi varme, noe som du vil få en del problem med når det kommer til LED.

Så LED-dyrkelys er bare en evig fiasko.
Vis hele sitatet...
Jeg skal være enig i at LED ikke er det helt store ennå, men varmen er jo nettopp det man kjemper imot når man bruker HPS- eller MH-lamper.
Trådstarter
Sitat av LoRd Vis innlegg
Som Blackkoz sa, så er jo poenget med dyrkelys, Uv stråling\varme.
LED er jo ikke akkurat kjent for det, så regner egentlig med at du vil få noen tomatfrø med fet belysning.
Vis hele sitatet...
Så hva hvis jeg legger til en del av UV diodene mine? Burde ikke dette hjelpe til? Og ha det i et varmt rom? Dessuten skal du ikke si at 1w leds ikke avgir varme, det er en grunn til at kjøleribbene er der

En LED-driver er egentlig en konstant strømkilde, så den vil nok kjøre 1,25 A gjennom kretsen uansett, så lenge det kan gå opp med spenning-strøm-forholdet i den drevne delen. Men du trenger ikke en LED-driver, du trenger bare seriemotstander. Sjekk LED-tråden for detaljer.
Vis hele sitatet...
Stakkars dioder Må ta det med på labben og sjekke litt mer, men..... 80 kr for en led driver... Det var ikke så utrolig dyrt at det ville lønt seg med en annen transformator vel?

Sitat av LoRd Vis innlegg
Ja, men sånn ut av det blå så vil jeg påstå at normalt lys\solskinn vil ha bedre effekt av led-lysene.
Vis hele sitatet...
MEn selvfølgelig vil sollys virke bedre enn LED lys, jeg gjør ikke dette for å bevise at led lys er bedre enn noe annet, jeg vil bare teste hvordan det faktisk vil fungere Too much spare time on my hands og hvis det blir 270 kr kastet ut vinduet så får jeg heller leve med det.
Sist endret av ReOB; 16. mars 2010 kl. 13:28. Grunn: Tillegg
Sitat av ReOB Vis innlegg
Så hva hvis jeg legger til en del av UV diodene mine? Burde ikke dette hjelpe til?
Vis hele sitatet...
Da må du sikkert sjekke hvilken bølgelengde de er på, samt finne hvordan fotosyntesen påvirkes av lys med forskjellige frekvenser. UV er nemlig et rimelig bredt spektrum.

Sitat av ReOB
Stakkars dioder Må ta det med på labben og sjekke litt mer, men..... 80 kr for en led driver... Det var ikke så utrolig dyrt at det ville lønt seg med en annen transformator vel?
Vis hele sitatet...
Transformatorer brukes for å konvertere en vekselspenning, mens du driver med likespenning. En spenningsregulator ville uansett ikke hjulpet deg, for det du trenger er å begrense diodestrømmen. Du kan tenke deg at spenningen over en ledende diode er fast, mens strømmen begrenses av en seriemotstand vha Ohms lov. Som sagt, les LED-tråden for en god forklaring.
det å bruke en motstand når det er snakk om en såpass stor strøm kan bli problematisk. en LM317 koblet opp til å gi konstant strøm er et bedre alternativ i mine øyne. nå spiller ikke det så stor rolle, for du har drivere fra før?
Vil det bli så problematisk? Hvis jeg har forstått han riktig har han to strenger med LEDs, hver streng på ca 12 V og 6 W. Det vil si at det skal gå ca 500 mA gjennom hver streng. Nå nevnes ikke drivspenningen (og heller ikke nøyaktig total diodespenning), men sier vi at han har 2 V klaring, trenger han to motstander på 4 Ω og minst 1 W. Men for all del, f.eks. en LM317 koblet opp som konstant strømkilde vil også fungere så lenge den tåler effekten.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vil det bli så problematisk? Hvis jeg har forstått han riktig har han to strenger med LEDs, hver streng på ca 12 V og 6 W. Det vil si at det skal gå ca 500 mA gjennom hver streng. Nå nevnes ikke drivspenningen (og heller ikke nøyaktig total diodespenning), men sier vi at han har 2 V klaring, trenger han to motstander på 4 Ω og minst 1 W. Men for all del, f.eks. en LM317 koblet opp som konstant strømkilde vil også fungere så lenge den tåler effekten.
Vis hele sitatet...
nei, det er forsåvidt ikke noe problem i seg selv, men når man har en meget liten spenning til overs, og diodespenningen endrer seg noen ørsmå millivolt hver på grunn av varme, vil det kunne føre til drastisk endret strøm. det er ihvertfall min erfaring når jeg skal drive dioder som er litt større en vanlige 20mA, og har lite spenning til overs
Trådstarter
Takker for alle tips
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
nei, det er forsåvidt ikke noe problem i seg selv, men når man har en meget liten spenning til overs, og diodespenningen endrer seg noen ørsmå millivolt hver på grunn av varme, vil det kunne føre til drastisk endret strøm. det er ihvertfall min erfaring når jeg skal drive dioder som er litt større en vanlige 20mA, og har lite spenning til overs
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Men er det så lite spenning til overs, så mistenker jeg kanskje at man får problemer med å drive en konstant-strømkilde også. LM317, som ble nevnt, har vel et minimum spenningsfall på 3 V mellom inngang og utgang, om jeg ikke tar helt feil.. Og med 3 V over en motstand vil ikke en endring på noen få millivolt føre til kritisk forskjell på strømmen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
til trådstarter:

Jeg hadde samme tankegang selv, og satte opp en handleliste for eBay med led-lys, ledninger, innkapsling (noe til å holde led-ene samlet pluss litt greit utseende.

bare uten omformerne kom prisen fort opp (og ett par hundre kroner høyere) enn det ville ha kostet å kjøpt et ferdig kit med 100 stk (skal du bruke lampen\ e for groing er Ufo 90w grow light fra Ebay helt kurant. MERK: vi snakker om vekstfase her)

BTW, ufoen har 100 leds.

om du skal dyrke "ting" som ikke egner seg på trykk foreslår jeg Led på det sterkeste, KUN til VEKST fase that is. bushy planter, må bindes ned en del da de eser ut mye.

om det du skal dyrke har en blomstringsfase ville jeg ha gått for HPS.
du får lavt utbytte ved led i blomstring !

har led selv, har testet den i typ 3 mnd, så¨har sett den i aksjon selv.


søk evt på youtube. en troverdig en der er "ufo 90w vs HPS 400 marijuana grow" tror jeg den het.
du ser at ufo'en drar klart ifra i vekst, men taper seg MYE ved blomstring.


skal du kun ha dette som et hobby prosjekt, vil jeg fortsatt anbefale deg mer enn 50 leds iallefall. og da er det brått mer økonomisk å bestille ufo 90w. (jeg fant min til rundt 800.- inkl gratis frakt, selv om sleipe DHL tok 400.- på min bekostning for å tolle inn. toll inn selv !)

mener også å ha lest at det er et smutthull ang lampe bestilling på nett, og at det sendes som "vareprøve" og derav er gratis å tolle inn. (det som stod på fakturaen min ialle fall.)


lykke til
Sist endret av Tommen_; 12. april 2010 kl. 19:16. Grunn: tillegg