Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1324
http://www.ecplaza.net/trademall/311...white_led.html

der står det at de små LED lysene har en lysintensitet på 20000-23000 lumen på en vinkel på 10-15 grader. kan det stemme?
Oi.. Nei det tror jeg ikke.

Jeg har vært interresert i lykter og lys i ca et år nå. Det som sies å være verdens sterkeste LED lys er på 700Lumen.

20000 Tviler jeg på at finnes. Den sterkeste lampa jeg har hørt om var det Polaris som hadde lagd. 5200 lumen.

Det btyr isåfall at om du ser inn i den vinklen så er netthinnen din borte på ca 0.000001 sec.. Så ingen god ide å kjøpe de anyways.
Sist endret av Jazzin; 11. mai 2009 kl. 16:28.
"Luminous Intensity" og Lumen er to forskjellige ting.
Det de har oppgitt måles i Candela, ikke Lumen.
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
"Luminous Intensity" og Lumen er to forskjellige ting.
Det de har oppgitt måles i Candela, ikke Lumen.
Vis hele sitatet...
så jeg har blitt utsatt for villeding da men kunne du forklart forholde mellom lumen candle og lumen intensitet?
candela er vel antall stearinlys' lysstyrke, hvis ikke jeg husker feil.

den ene av dem avhenger også av vinkelen til strålen, men jeg klarer ikke å komme på hvilken av dem nå

BTW: lysdioder oppgis ofte i mCd (millicandela)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Candela er en SI-enhet for lysintensitet utgitt i en spesiell vinkel/retning, vektet etter et system som veier opp for det menneskelige øyets ulike sensitivitet for forskjellige bølgelengder.

Lumen er den totale mengden lys som går gjennom en tenkt flate, evt som lander på en flate, vektet etter samme prinsipp som candela.

Disse forholder seg til hverandre mye på samme måte som Magnetisk feltstyrke/flukstetthet og Magnetisk fluks, hvis det skulle hjelpe.
Sist endret av Provo; 26. mai 2009 kl. 00:46. Grunn: Skrivefeil..
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Candela er en SI-enhet for lysintensitet utgitt i en spesiell vinkel/retning, vektet etter et system som veier opp for det menneskelige øyets ulike sensitivitet for forskjellige bølgelengder.

Lumen er den totale mengden lys som går gjennom en tenkt flate, evt som lander på en flate, vektet etter samme prinsipp som candela.

Disse forholder seg til hverandre mye på samme måte som Magnetisk feltstyrke/flukstetthet og Magnetisk fluks, hvis det skulle hjelpe.
Vis hele sitatet...
det hjalp som bare f... fin sammenlikning med feltstyrke/flukstetthet
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
så jeg har blitt utsatt for villeding da men kunne du forklart forholde mellom lumen candle og lumen intensitet?
Vis hele sitatet...
Lumen er mengde
Candel er intensitet
Lux er mengde pr flate

Finnes noen fine formler her http://www.compuphase.com/electronics/candela_lumen.htm