Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 644
Er så godt som helt ny innen redigering og photoshop. Jeg tok et bilde og ønsker å gjøre litt diverse med det. Så jeg tok og justerte på hvitbalansen. Jeg har nå endt opp med 2 versjoner av bildet. Tingen er at jeg vil at himmelen og vannet (det blåe) skal være kaldt og blått, mens det varme fra sola vil jeg skal være rødt og skarpt og varmt. Hvordan kan jeg få til det?
Soloppgang, kald
Soloppgang, varm
http://bildr.no/thumb/230200.jpeg

Gjort i paint - hoho

(Jada, vet du egentlig ba om hvordan man skal gjøre det, men eg har ingen erfaring med photoshop )
Er bare å legge bildene på hvert sitt layer i photoshop, så deretter maskere ut det du vil fjerne.
Eller en eklere metode, du velger Eareser tool med soft brush, og la oss si du har det kalde bildet nederst, og det varme bildet på et layer over, så tar du enkelt og greit og visker ut vannet på det øverste layeret.

uff, følte dette ble rotete.
1-2-3-guide:

1. Legg bildene i forskjellige layers.
2. Legg det kalde bilde øverst.
3. Bruk viskelær, med 50% opacity - 20% flow - og hvisk bort det "kalde" layere øverst.

Dette er veldig grovt. Kan gjøres penere hvis man har litt tid. Dette kom jeg opp med etter 30 sekunder:

http://img397.imageshack.us/img397/9953/lokfg0.th.jpg
Off... Det bildet der hadde bra potensiale (til tross for at det er et solnedgangbilde) men flott himmel. Syns personlig at du ikke skal gjøre så mye med det jeg. Kanskje fikse litt kontraster og slikt, men det er det jo noen som har gjort allerede. Neste gang du skal ta et bilde, husk å ha rett horisont!
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Fikk kameraet for ei uke siden så det er ikke mange bildene jeg har tatt. Takker for tipset, skal huske det

Forresten, det jeg tenker på er ikke å ha kaldt nede og varmt oppe, det kunne jeg også gjort i paint Men jeg vil ha vann og himmel kaldt, mens sol (skyer og refleksjon i vann) skal være enda varmere og sterkere. Egentlig blir det vel bare å forsterke fargene?
Sist endret av Nimrad; 21. juli 2008 kl. 23:23.
Det justerer du på layeren..
I layer-boksen i photoshop er det en liten rund knapp, og på den er det mye rart å velge mellom.